Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Poikittaispöntön vaihto
- Tämä aihe sisältää 7 vastaukset, 4 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 3.7.2020 at 14:57 Hannu toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
30.5.2020, 19:01 #268114
Moro
Tässä nikkaroin nelkku Dyanea kutoskoneelle. Otin nelkun Pakoputkiston poikittaispöntön pois. Tiukkaa teki. Nyt sitten yritän laittaa sitä kutosen pönttöä paikoilleen Ja tekee vielä tiukempaa kun ne putken päät ovat Kuutosessa leveämmällä kuin Nelkussa. Kuinka tuo poikittaispönttö tulisi virallisesti vaihtaa?Kysyy epätietoinen pönttö…..
30.5.2020, 22:11 #268119Moro !!
Helpottaa pujottamista, kun nostaa rungon pöntön takana olevan palkin kohdalta kulkimen ylös hallitunkilla. Näin pystyy sujauttamaan putket ensin toinen ja sitten toinen rungon sivupalkkien väliin. Ei siis onnistu kuljin pyörillään ja suorassa tuo asennus, vaan pitää venkoa vinossa paikalleen. Toivottavasti ymmärsit mitä tarkoitan.
Lasse31.5.2020, 20:43 #268158Tunnin verran ähelsin sen poikittaispöntön kanssa mutta ei suostu menemään. Tunkkasin kulkimen ylös (vasen etukulma) mutta ei mene pönttö paikalleen. Paikoilleen meno ei ole ainakaan siitä kiinni että alla olisi liian vähän tilaa. En vain saa niitä putken päitä sivupalkkien sisälle kääntymään (noin kolme senttiä pitäisi saada lisää tilaa). Pönttöä en saa enempää vinoon, vaihdelaatikko / jarrurumpu ottaa kiinni.
Mitähän en ymmärrä?
Moottori ei ole vielä paikoillaan. Saisinkohan vaihdelaatikkoa nostettua niin paljon ylöspäin että solahtaisi pönttö sijoilleen…….
Täytyy huomenna jatkaa harjoituksia.Hannu
1.6.2020, 10:29 #268167Vertaa pakosarjaan että varmasti on putket oikeilla mitoilla, etei jostain syystä ole levinny. Vemputtelet ja kääntelet niin kyllä se lopulta menee.
Hausjärvi / Hy-Ri
1.6.2020, 19:12 #268181Kokeile ensin työntää se apumiehen puolein putki ylös ja sitten kuskin puoleinen putki, auto nostettu ylös että pääsee kääntelemään. Pitäisi mennä mutta ahdas se on.
Kari Nieminen
Järvenpää
Tu-Jä-Ke6.6.2020, 18:53 #268259No on kyllä hankalaa. Kun ei mene niin ei mene. Kuvassa vierekkäin nelkun vanha pönttö ja kutosen uusi. Putken päät ainakin ovat sopivat eli istuvat hyvin kutos koneen lämmönvaihtajiin. On tunkattu riittävän ylös eli ei ole ainakaan siitä kiinni. Ensin pujotan apukuskin puolelta putkenpään ja sitten yritän saada kuskin puolelta kääntymään. Parista sentistä on kiinni että solahtaisi toinenkin putken pää sivupalkin sisäpuolelle. Onko tuolle putken päiden etäisyydelle jotain virallista mittaa jolla voisi vielä todentaa että on oikean kokoinen?
8.6.2020, 23:11 #268319Moro !
Mittasin tuossa kaksi vanhaa etupönttöä. Lämmönvaihtimien puolen putkien väli on keskeltä reikiä mitattuna 48,5 mm. Näyttäisi tuo uusi olevan rosterinen, liekö mitta sama ? Jos leviämpi, voi olla vaikea saada paikolilleen. Onhan runko originaali mitoissa, ettei ole aisojen väli pienentynyt ?
Lasse3.7.2020, 14:57 #268603Tämä minun ongelma ratkesi niin että otin vaihdelaatikon kokonaan irti (moottori olikin jo valmiiksi irti). Vaihdoin samalla sen laatikon päätykiinnikkeen koska kumi oli jo hieman revennyt… tod.näk. sen takia kun joku oli laatikkoa tunkkailut edestakaisin poikittaispönttöä laittaessaan.
Hannu
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.