Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Pölykapselin kiinnitysmutteri irti
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
11.7.2012, 17:08 #127714
Terve!
Taas kävi sama homma, pölykapselin kiinnitysmutteri alkoi pyörimään tyhjää ja tuntuu ettei kapseli nyt sitten suosiolla irtoa. Onko kenelläkään vinkkiä että miten saattaisi kapselin ja pultin saada ehjänä irti, vai onko ainoa vaihtoehto rälläkkä tai muu leikkausmetodi?
Harmittaa tällaiset, kun aiemmilla kerroilla en ole keksinyt muuta keinoa pyörän irti saamiseksi kuin kiinnityspultin hajalle leikkaamisen ja siinä rytinässä on molemmilla kerroilla mennyt kapselikin hajalle. Nyt viimeistään pitää perkule hitsata ne mutterit sinne kiinni kun kerran hitsata tarttee pian polkuauton rattiakin.
-Erkka
11.7.2012, 18:34 #166622Minä laittaisin lenkkiavaimen siihen pulttiin ja poraisin sopivan kokoisella poralla pultin kannan pois..
Ensin pienellä poralla ja sitten vaikka isommalla poralla,, ei kuitenkaan kapselin reikää isommalla..
Lenkkiavain siksi että pultti ei pyöri poratessa..
Silloin ainakin kapseli säästyy ehjänä…
Itse olen käyttänyt kapselin pulteissa rasvaa,, jolloin ei jumitu mutteriin kiinni.. 😯Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂11.7.2012, 19:26 #1666232CV:n vanne on mielestäni kaunis ja onnistuneen muotoinen semmoisenaan (varsinkin vanhusvanteet vailla pölärioptiota), ilman mitään sen kummempia naamiointeja. Koristekapseleista voi askarrella vaikka hyttyssavun polttoalustoja.
//jym
"Operaatio 2CV-Lampaansyöjät" tulossa X/20XX. Hio puukko ja valkosipulinkynnet teräviksi.
11.7.2012, 19:32 #166624@jym wrote:
2CV:n vanne on mielestäni kaunis ja onnistuneen muotoinen semmoisenaan (varsinkin vanhusvanteet vailla pölärioptiota), ilman mitään sen kummempia naamiointeja. Koristekapseleista voi askarrella vaikka hyttyssavun polttoalustoja.
//jym
Joihinkin 2CV:hin kapselittomuus sopii oikein hyvin, mutta ilman kapseleita mielestäni tuon keskireiänkin täytyisi olla ummessa.
Oma sätkäni on sen tyylinen, että kapselit ovat paikallaan. Ei sillä, että tämä nyt liittyisi varsinaiseen aiheeseen mitenkään.
11.7.2012, 19:34 #166625@Musta Hattuinen Mies wrote:
Minä laittaisin lenkkiavaimen siihen pulttiin ja poraisin sopivan kokoisella poralla pultin kannan pois..
Ensin pienellä poralla ja sitten vaikka isommalla poralla,, ei kuitenkaan kapselin reikää isommalla..
Lenkkiavain siksi että pultti ei pyöri poratessa..
Silloin ainakin kapseli säästyy ehjänä…
Itse olen käyttänyt kapselin pulteissa rasvaa,, jolloin ei jumitu mutteriin kiinni.. 😯Rasvattu oli tämäkin ja itse asiassa kiinni päin ruuvattaessa irtosi reiästä tuo mutteri, harvinaista kyllä. Hyvä vinkki, täytyy porailla…
11.7.2012, 20:08 #166626Offtopiccia tms. jatkaen: joo, kyllä keskireiän tukkeeksi on saatavilla ihan tehdasvalmisteisia muovisia peitelevyjä. Toisaalta jos se kuljin kapseleita tosiaan kaipaa, niin ei tuollainen heiveröinen vastamutteri kovin rajua vääntöä kestä. Eli kannattaa niitä kapseleita kiinni vääntäessä olla ajatus mukana.
//jym
"Operaatio 2CV-Lampaansyöjät" tulossa X/20XX. Hio puukko ja valkosipulinkynnet teräviksi.
11.7.2012, 21:01 #166627Sellaista voisi kokeilla että jos siinä pyörän laipassa on siellä navan takana se reikä niin siitä voisi yrittä työntää jonkun toppariksi sille mutterille ??
Vanhemmissa laipoissa reikä on uudemmissa taas ei sitä enää ole… 💡Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂12.7.2012, 07:58 #166628@Musta Hattuinen Mies wrote:
Sellaista voisi kokeilla että jos siinä pyörän laipassa on siellä navan takana se reikä niin siitä voisi yrittä työntää jonkun toppariksi sille mutterille ??
Vanhemmissa laipoissa reikä on uudemmissa taas ei sitä enää ole… 💡Ja tämä homma pätee siis pelkästään etupäähän. Kakapää on sitten kovastikkin umpinainen.
13.7.2012, 08:35 #166629Silleen joskus lähti, että ottaa kannasta kunnon lukkopihdeillä kiinni ja sitten vetää ruuvia voimakkaasti ulospäin (ehkä hieman sivusuuntaankin kallistaen) ja vääntää avaavaan suuntaan. Vanteen takana olevaan irtokappaleeseen tulee hieman lisäkitkaa ja saattaa auetakin pikkuhiljaa. Kovin kireellehän näitä ei yleensä ole vedetty, paitsi silloin kun korkkaa…
Noista ongelmista johtuen olen ryhtynyt hitsaamaan vanteen takapuolelle M10 mutterit, eilen viimeeksi 😉
25.7.2012, 15:06 #166630Ison-Jukan vinkki on erinomainen.
Jos sattuu omistamaan mutteri-mopon, kannattaa käyttää sitä ja samalla kun käyttää mopoa, vääntää sitä myös pikkasen sivuttain, silloin iskun voimasta pyörivä mutteri saa pitoa pohjasta. 99.9% onnistumisprosentti minulla.
Ja lisää vinkkejä satelee….lämmitä kuumailmapuhaltimella/toholla jos yletyt, ja sen jälkeen -55C sprayta mutteriin ja lämpölaajeneminen/kutistuminen hoitaa hommat.
Onhan näitä kikkoja. Viimeinen on että hitsaa täppi mutterin päähän migillä, taas lämpölaajeneminen hoitaa hommansa.
Kyllä se sieltä irtoaa, tsemppiä 😀
Ja seuraavan kerran kun laitat sen mutterin vanteeseen, pistä sinne tervaa, teflonia, tms tököttiä ja ÄLÄ KIRISTÄ MUTTERIA LIIKAA. Yleensä ongelmat alkavat siitä kun pultit väännetään 10000000 metrin jatkovarrella hammat irveessä liian piukalle.
Jos et ole varma oikeasta piukkuudesta, osta vaikka pultti-liimaa ja liimaa kaikki pultit.
Jos esim tutkit/availet mersuja, niissä on jokainen mutteri/pultti liimalla varmistettu kiinni.30.7.2012, 08:40 #166631Kiitos kaikille vinkeistä, mutteri irtosi Mustahattuisen vinkillä oikein kivasti. Tuota Jukan vinkkiä kokeilin itse jo aiemmin, mutta ei tässä tapauksessa toiminut. 🙂
Tässä tapauksessa mutteri ei alkanut pyörimään avattaessa vaan kiristettäessä pulttia, ihan muutaman kierroksen jälkeen. Oli vaan sen verran vanha tuo keskimutterin kiinnitys että ei enää jaksanut sormivoiminkaan tapahtuvaa kiinnipyöritystä…
30.7.2012, 16:45 #166632Hienoa… 😀
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂30.7.2012, 16:58 #166633Hehe, MHM hoiti taas kerran homman kotiin 😀
Herra MHM on sellainen tieto-automaatti että jonkun pitäisi ottaa hänen aivoistaan kopiot tai jotain … 🙂 -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.