Etusivu › Foorumit › Päävalikko › 2cv-projektit › Projekti pussirotta aloitettu …
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
29.8.2010, 22:46 #126236
Heinäkuussa tuli hankittua 50 vuotta vanha Pussirotta- niminen kulkine Vaasasta. Tässä joitakin kuvia projektista, heti alkuun yökuvaa siirtomatkalta.
Edit: ja nythän onnistuu tuo kuvien linkityskin hienosti.
30.8.2010, 05:26 #158808Hienoa, kun Pussirotta herää taas henkiin!
Kuvien linkityksestä: viewtopic.php?f=1&t=5956
28.9.2010, 20:06 #158809Kulkineen osto perustui pääasiassa siihen , että siinä oli jo tehdasuusi runko. Ja kuulemani mukaan juuri rungot mätänevät rättäreissä. Joten kunnostuksessa voisi keskittyä olennaiseen eli tekniikan kunnostukseen. Pienet reiät korin pohjassa, tulipellissä ja osittain puuttuvat helmat eivät sinänsä haittaa, äkkiähän tuollaiset pikkuviat hitsailee kun hommaan vain ryhtyy.
Heti alkuun irrottelin kulkineen moottorin korjausta varten. Varsin helppoa kun sen nostaa yksin keulalta pois ilman mitään apuvälineitä. Olisivatpa kaikki autot näin helppoja peruskorjausta ajatellen.
Ja tässä kone irrotettuna :
Laturin irrotus tuotti alkuun hieman päänvaivaa kunnes ymmärsin, että sitä varten pitää sorvata erikoistyökalu (tai lainata sellaista). Tätä varten hankin M24 pultin josta sai sorvattua sopivalla M20 kierteellä olevan työkalun. M20 pultteja sopivalla kierteellä olisi pitänyt ostaa 25 kappaleen laatikko tätä tarkoitusta varten ja säästetty eurohan on omassa taskussa …
Männät olivat vuosikymmenien käytöstä hieman karstoittuneet mutta kuitenkin aivan käyttökelpoiset kuten myyjä lupasi. Hämmentävän rehellistä autokauppaa tämä rättäreiden ostaminen ja myyminen …
Vielä viimeisenä kuva sylinterinkansista. Jotka ovat tällä hetkellä koneistamossa uusien venttiilien asennusta odottelemassa. Olisihan noilla vanhoillakin mennyt mutta wanhuksen huikea 12 hv teho kannustaa ottamaan kansista kaiken irti, että kulkine jaksaisi mennä edes johonkin. Toisaalta kiire on syytä unohtaa tällaisen laitteen kanssa. Toinen kansi oli hieman halki tulpan ja pakoventtiilin välistä, korjauskelpoinen kuitenkin.
Lisää kuvia tulossa kun projekti taas etenee…
30.9.2010, 07:40 #158810🙂
8.11.2010, 22:00 #158811Tänään olikin vuorossa jarrurumpujen irrotus vaihdelaatikon kyljestä.
Aika helpostihan nuo lähtivät irti. Sensijaan rummut olivat sisäpuolelta selkeästi ruosteessa, tosin nähdäkseni vielä täysin kunnostuskelpoiset.
Vielä pari lisäkuvaa jarruista :
Ilmeisesti vuosia kestänyt kulkineen säilytys ja ajamattomuus on ruostuttanut sinänsä hyväkuntoiset osta. Eiköhän noista vielä jotain käyttökelpoista synny tulevaa kesää ajatellen.
9.11.2010, 13:28 #158812Hyvä hyvä. Jos vain kumiosat ovat ehjät ja tiiviit, niin jo vain. No, uusia osia kyllä saa vielä. Kesäksi saat kyllä tuon kuntoon tätä vauhtia. 🙂
9.11.2010, 14:35 #158813Beavers varmaan tarkoitti että rummuista saa vielä kalut. Sylinterit tietysti uudet, kun kerran saa ja ovat suht edullisia.
-Olli
9.11.2010, 14:40 #158814Jos tuossa on alkuperäiset ja sisältä syöpymättömät sylinterit, en niitä vaihtaisi uusiin. Vanhoissa on laadukkaammat kumiosat, hantta voi kertoa lisää 😀 .
9.11.2010, 23:56 #158815@PienempiOlli wrote:
Beavers varmaan tarkoitti että rummuista saa vielä kalut. Sylinterit tietysti uudet, kun kerran saa ja ovat suht edullisia.
-Olli
Juuri näin. Tosin jos sylinterit ovat kunnostuskelpoiset niin mitäs niitä turhaan uusimaan. Eivät olleet pahasti vuotaneet ainakaan. Sehän selviää kun saan ne irrotettua …
10.11.2010, 08:28 #158816Kommentoisin tuota ensimmäistä kuvaa jossa auto kärryssä ja kuorman sidonta auton korista.
Olisi varminta kiinnittää kuljin (muutkin autot) jousittamattomista kohdista, kuten tukivarsista pyörän vierestä. Sidonta liinoihin kohdistuva rasitus huomattavasti pienempi koska jousituksen rytkytys ei rasita liinoja.
Asia on toinen jos on syytä epäillä ettei kori ole kiinni rungossa.Mukava nähdä että taas yhtä yksilöä herätellään liikenteeseen, onnea 😀
Hausjärvi / Hy-Ri
28.1.2011, 12:28 #158817Vuosi ehti vaihtua mutta projekti jatkuu siitä huolimatta. Lumikinoksessa on kätevää tilapäissäilyttää peltiosia jos sisätiloissa on ahdasta.
Kuskinpuolen helman takaosan korjausta tuli harjoiteltua itse kantatulla korjauspalalla kunnes huomasin että helman etuosa oli niin mätä, että päädyin ostamaan kokonaan uudet helmat kulkineeseen. Tulee sitten kerralla kunnollinen eikä tarvitse ihmetellä jälkeenpäin kun tuli tehtyä sutta.
Sisälokasuoja oli yllättävän hyvin säilynyt. Kun rakentaa huolella niin tietysti vanhat massat kaavitaan ensin pois jotta näkee mitä alta löytyy ja kelpaahan lähes virheetöntä peltiä katsella näin vanhassa kulkineessa.
Jatkoa seuraa taas kun jaksan kirjoitella ja ottaa lisää kuvia hankkeesta.
24.5.2011, 15:07 #158818Pientä kuvapäivitystä talven hankkeista. Kuskin puolen sisälokasuoja oli kuitenkin melko pehmeä tolpan kohdalta.
Alapuolella korjattuna.
Myös kojelaudan alaosa oli pahasti ruosteessa.
Uusi lattiapelti sovituksessa.
Apukuskin puoleinen sisälokasuoja korjattuna ja kittipakkelit poistettu.
Seuraavaksi työn alle pääsee kulkineen moottori. Kuvapäivitystä tulossa myöhemmin.
24.5.2011, 15:44 #158819Hyvissä käsissä näyttää olevan ko. projekti. Jatka samaan malliin! 🙂 8)
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B] -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.