Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Putki-iskunvaimentimien oikea asento

Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #227760

    Miten päin putki-iskunvaimentimet kuuluu asentaa? Maalaisjärki sanoo että paksumpi pää eteenpäin niin iskarin sisään ei lennä niin paljon rapaa. Bogen iskareissa on merkki “tämä puoli ylöspäin” mutta tarkoittaako se ylöspäin iskarin pituusakselin mukaan ajateltuna?

    #227762

    Yhdet putki-iskarit laiteltiin Lahden jaoksen huoltoillassa vast’ikään, ja olikohan niin että “paksut päät” tulivat sätkän päätyjä kohti (eli paksummat päät olivat ohuempia päitä ylempänä) ja ohemmat päät osoittivat jousipönttöön päin. Mutta tähän muistikuvaan ei kannata luottaa. Eikö iskareiden mukana tullut asennusohjeita? Näissä mitkä asenneltiin, oli selkeä kuva. Ja yläpuolta osoittavat merkit ylöspäin. Ja ennen asennusta vedä iskarin mäntäosa pitkäksi, paina takaisin iskarin sisään, pari kertaa toistaen.

    Burtonin sivuilta kopioiden “These shock absorbers should be mounted so that the dust cover points towards the swing arm.” Elikkäs pölysuoja (paksumpi osa) tukivartta kohti.

    edittiä: Franzosen sivuilla sama ohje kuin Burtonilla. Siellä myös maininta että iskarin sisällä olevan ilman poistamiseksi pitäisi iskarin mäntä painaa sisään-ulos viisi (5) kertaa…

    #227763

    Tämän otsikon alla ei pidä yleistää. Asennusasento riippuu iskarin merkistä ja mallista. Joissakin iskareissa pölykuppi menee juurikin järjen vastaisesti, eli niin, että pölykuppi kerääkin ryönää.
    Kuten jo mainittu, ilmaaminen ennen asennusta ensisijaisen tärkeää. Eilen juuri sain postissa uudet Monroet, jotka käteen tuntuivat aluksi aivan liian löysiltä. Ensin ylösalaisin ja männän liikutus ääriasentoihinsa, jolloin iskariin tulee merkittävä “klappi”, kun ilmakuplat kerääntyvät yhteen päähän. Sen jälkeen iskarin flippaaminen toisin päin ja useampi pumppaaminen ääriasentoihinsa. Jo käsissään tuntee, kuinka iskarit jäykistyvät ja klapit häviävät.

    Asentaessa pinnapulttien ja kierteen säästelemätön rasvaaminen hyvällä vaseliinilla, eli esim. molybdeenirasvalla. Tämä helpottaa älyttömästi jousituksen myöhempää säätämistä ja/tai iskarien uusimista. Vielä vuosienkin päästä iskarin saa käteen avaamalla mutterit ja vetämällä itseensä päin ja vieläpä ilman yhtäkään iskua.

    Mitäpä tästä nyt sitten viisastuttiin asentamisasennosta? Ei juuri mitään, mutta tähän auttaa asennus yrityksen ja erehdyksen kautta. Laittaa rasvan kanssa ensin iskarit jotenkin päin, samoinpäin molemmin puolin, ja pomputtaa perää tai keulaa voimakkaasti. Mikäli liike lakkaa 1-3 ponnun aikana niin asennussuunta on todennäköisesti oikein. Jos perä/keula jää pomppimaan hervottomasti niin silloin ottaa iskarit jälleen käteen ja kääntää ympäri. Voideltuina noiden kääntöön ei montaa minuuttia mene.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #227769

    Tuolta löytyy ohjeita muutamaan malliin.
    http://wiki.2cv.fi/wiki/index.php?title=Putki-iskunvaimentimet

    Kari Nieminen
    Järvenpää
    Tu-Jä-Ke

    #227792

    Boget tulee asentaa pölysuojat auton keskipisteestä ulospäin: syy tähän hyvin yksinkertainen. Mikäli ei toimi ohjeen mukaan, pölykupit keräävät kaiken veden ja …askan, ja lopulta esim . ruostuvat puhki ja tietenkin muitakin toiminnallisia häiriöitä voi etuajassa tulla. Pölykupit näissä nimittäin umpinaiset! Välttämättä ei toiminnallisia häiriöitä esiinny aluksi vaikka viärin päin asentaa. Siis oikea asento on se jossa vesi pääsee kuppien sisältä valumaan ulos.
    Jos jokin muukin iskarimerkki tehty kuten Boge, sama sääntö pätee varmasti. Itselläni ei ole tiedossa.

    #227794

    Siis oikea asento on se jossa vesi pääsee kuppien sisältä valumaan ulos.
    Jos jokin muukin iskarimerkki tehty kuten Boge, sama sääntö pätee varmasti. Itselläni ei ole tiedossa.

    Ei pidä paikkaansa. Yleistit juuri niin kuin kielsin yleistämästä. Mulla on parhaillaan käytössä jotkut alkuperäisiskarit, jotka nimenomaan taakse asennettuna menevät niin, että pölykupit keräävät sen kaiken moskan. Sen seurauksena ne pölykupit olivat ihan valmista kamaa asentaessa ja revin ne kokonaan pois. Nyt näillä samaisilla iskareilla on tultu yli 70tkm ilman pölysuojia ja herraties kui pal edellisessä elämässä toisessa kulkimessa.

    Haynesissä on asennuskuva kahdentyyppisille iskareille.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #227797

    Siis mikä alkuperäisiskari? En ole nähnyt kun Bogeja joissa pölysuojat ovat “vedenpitäviä”. Väitän edelleenkin että tuo antamani ohje on yleispätevä, mikäli valmistaja on vähänkään hommaansa perehtynyt ja miettinyt asiaa.
    Ehkä Citroenilla ollut muutaman kuukauden jokin kummallinen iskari kokeilussa, eipä ole tullut vastaan.
    Edelleenkin väitän että tuo antamani sääntö on yleispätevä periaate , Boogien asennussuuntana suoraa sovellusta.
    Eihän kukaan kiellä poraamasta Boogeihinsa vesireikiä vaikka useampia jos haluaa toisinpäin asentaa, valmistajalla ollut varmaankin omat syynsä ettei näitä ole valmiina.

    #227803

    Kiitokset vastauksista. Olisi pitänyt itse älytä katsoa wikistä, siellähän tama asia on ohjeistettu hyvin.

    #227805

    Siis mikä alkuperäisiskari?

    Iskari, joka on purettu pois alkuperäiskuntoisesta Dyanesta, merkkiä en tiedä. Sätkään on ollut hyvin suurella todennäköisyydellä useampaa iskaritoimittajaa riippuen tehtaan sijainnista yms.. Ei siis voi sanoa, että “kaikki asennetaan kuin Boget”.

    Tässä mainitsemani Haynes-kuva ja omani ovat juurikin tuota Lip-mesa-tyyppiä:
    http://wiki.2cv.fi/wiki/index.php?title=Kuva:Haynesin_asennus.jpg
    Näinpäin asentaessa painovoima pitää huolen, että suolavesihiekka kerääntyy pölysuojan sisälle ja se on valitettavan pakollista joidenkin iskarimerkkien kanssa.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #227811

    En ole kylläkään huomannut sanoneeni että kaikki asennetaan kuten Boget! Jos rakenne samanlainen kuin niissä, silloin kyllä,tarkoitan tuota pölysuojan umpinaisuutta. Lipmesat eivät ole umpinaisella pölysuojalla, muovikuori joka päästää vähintäinkin veden läpi , vanhemmiten monissa tuo kuori saattaa olla jopa sangen sangen höllästi kiinni.
    Kuori on ruostumaton ja siis “läpihengittävä”. Ovat muuten nuo 70-luvun Dyaneissa olleet
    Lipmesat kovaa kamaa, itsellänikin täydessä “iskussa” olevat edelleen käytössä ja ovat tietenkin asennettuna toisinpäin kuin Boget.
    Yhteen aikaan minulla meni iskareita vasemmasta takapyörästä (rupesivat vuotamaan), syynä oli takarummun huomattava tasapainottomuus mitä
    ilmeisimmin, ilmiö oli rummun osalta kyllä tiedossa , heitti sorvissa silminnähden ja kun vaihdoin sen loppui iskarien vaihto ja palasin 70- luvun rautoihin.
    Vanhoissa Lipmesoissa ylöspäin- asennusmerkki tehty muistaakseni puristamalla iskarin runkoon kuoppa, maalitäplämerkintöjäkin esiintyy monissa iskareissa siltä osin.

    #227856

    gustaf, kirjoitit:

    Boget tulee asentaa pölysuojat auton keskipisteestä ulospäin…. ja …Siis oikea asento on se jossa vesi pääsee kuppien sisältä valumaan ulos.
    Jos jokin muukin iskarimerkki tehty kuten Boge, sama sääntö pätee varmasti. Itselläni ei ole tiedossa.

    Ja nyt halusin tarkentaa tuota “Jos jokin muukin iskarimerkki tehty kuten Boge, sama sääntö pätee varmasti.”, koska asiaan perehtymättömälle tuosta lauseesta ei välttämättä tule selväksi meneekö kaikki iskarit samoin vaiko eivät. Toiselle jokainen iskari näyttää samanlaiselta merkistä ja mallista riippumatta, kun taas asiaan perehtyvälle iskareista löytyy monia ulkoisia eroja. En siis ole laittamassa sanoja suuhusi, vaan tarkentamassa näitä ohjeita niille, jotka tästä asiasta ovat kiinnostuneet. Tiedän, että tiedät erot ja toivon, että tämän topicin jälkeen moni muukin tietää 🙂

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.