Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Putkietuiskarit neloseen

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 16)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #124058

    Terve!

    Onkos kokemusta nelosen kitkaiskareiden korvaamisesta putkimallisilla? Olisiko valmista mallia tarjolla, millä tuon nykyisen kitkaiskarin rinnalle vain lisäisi putki-iskarin?

    Vai pitääkö jostain kaivella kutosen tukivarret ja sitten hitsailla takaiskarin kiinnikettä apinoiden toiselle päälle paikka rungon kylkeen?

    Nimim. jo-jo

    #145136

    Älä turhaan vaivaa näe. Jos kitkat on loppu, hanki uudet. Ainakin kaupunkiajossa mukulakivillä massa-kitkayhdistelmä on mukavampi. Rankassa maastoajossa ja venäläisillä maanteillä (ehjät) putki-iskarit on (ehkä) parempi vaihtoehto.

    #145137

    Kokemusta on kumpasistakin malleista ja löytyy käytössäkin olevat.. Ehoton kommenttini on että kunnossa olevat kitkat varustettuna toimivilla massa iskareilla on mukavemmat ja ominaisuuksiltaa lyömättömät niihin jäykkiin putkivaimentimiin verrattuna….
    💡 😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #145138

    Nuo massaiskarit toimivat kyllä tuonne 80-asti, mutta siitä ylöspäin alkaa tuo jojo-ilmiö tulla esille, varsinkin sellaisissa isoissa heitoissa, joita Suomen maantiet ovat pullollaan.

    Toisaalta, eipä tuolla pitäisi / tarvitsisi ajaa sen lujempaa. Mutta kun ne naapurikaistalaisten ilmeet, kun keskikaistaa paahtaa ohi 😆

    #145139

    Kyllähän noita on rakenneltu taannoin. Tarvitset (i) kiinnityspisteet etummaiseen jousipöntön korvakkeiseen, (ii) kutosen etuiskarin kiinnityslaipat tukivarteen ja (iii) ne iskarit.

    (i) nämä löytyvät varmaan jostain vanhasta rungosta rälläkän avustuksella, takaiskarin kiinnike sopii hyvin (helpommin löydettävissä).

    (ii) näitä on tarjolla käytettyinä (jos et muualta löydä, niin soita siuntioon 0400 952525). Sopivat siihen kitkaiskarin tilalle – joudut tosin poistamaan ne akseliputken päässä olevat kolme hammasta ellet sitten sorvauta tuohon laippaan reikää. Pulttikoko taitaa olla isompi kuin kitkaiskarin kiinnityspulteissa mutta jengatappi auttaa.

    (iii) näitä löytyy varmaan sekä uusina että käytettyinä. Tosinauttija valitsee de carbonin kaasuiskarit, joita maailmalta löytyy. Tavallisilla nesteiskareilla jäykkyyttä löytyy enemmän.

    #145140

    Kitkaiskarit on hyvät jos kiristää ne 15 000km välein. Eilen kehä 1:stä ajaessa huomasin, että jälleen olisi kiristyksen aika… 🙄 (Melkoisia heittoja “alkupäässä” Lahdentieltä tultaessa.)

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #145141

    Nelkun etuakseliin ei kannata pistää kutosen iskarinkiinnityslevyjä. Ne kiinnityspultinpaikat ovat liian hennot, pelkkä poraus ja jenkaaminen johtaa vain jossakin vaiheessa paikkojen pettämiseen. Eri asia on, jos on hyvän luokan hitsari, joka hitsaa uudet, tukevammat kiinnityspisteet tai vahvistaa alkuperäiset poratut ja jengatut.
    Massaiskarit toimivat myös putki-iskarien kanssa. Niitä on erilaisia, esim Ami Superin massat eivät aiheuta mitään “jojo-ilmiötä” ainakaan Superin jousien ja putki-iskarien kanssa alle 185 nopeuksissa. Isommasta vauhdista ei ole kokemusta…

    #145142

    @Akaile wrote:

    Kitkaiskarit on hyvät jos kiristää ne 15 000km välein. Eilen kehä 1:stä ajaessa huomasin, että jälleen olisi kiristyksen aika… 🙄 (Melkoisia heittoja “alkupäässä” Lahdentieltä tultaessa.)

    Kertonet varmaan lauantaina, miten tuo kiristys tehdään, mutta jos en muista kysyä ja joku muukin tietämätön haluaa tietoa, niin kerro ihmeessä täälläkin.

    #145143

    Eikai noi massa iskarit niinkään tuota jojoilua aiheuta vaan löysällä olevat
    kitkat? Eikös massat hyöhytä lähinnä terävissä pinnan epätasaisuuksissa?

    Kitka kiristetään seuraavasti, kitka irti (kolme pulttia tukivarren päässä).
    Kääntää itse kitkan ruuvarilla irti. Kitkan sisä päässä on jousi jota ruuvi
    kiristää. Tätä ruuvia kääntelet kireämmälle tarpeenmukaan, mieluiten
    momentti avaimella että tulee yhtäkireälle joka kulmassa.

    Takaisin laitto onkin sitten se temppu. Siihen tarvitaan erikoistyökalua
    tai muuten vaan soveltamis taitoja. Kitkaa pitää työkalulla kääntää ja
    kumi nuijalla lyödä sitten paikalleen.

    jos en aivan väärin muista niin tuo kalu näyttää jokseenkin tältä,
    ja on valmistettavissa latasta ja pätkästä pyörö terästä itsekkin.

    -Olli

    #145144

    Edelleenkin haluan herättää ihmisiä siihen kitkan kääntöön: Ei tarvitse kiristyksen takia ottaa irti ja ainut muutos on se suojakuppi akselin päässä. Siihen värkkäilee kitkan jousen korkuisen kupin.

    Täytyypä lauantaina vilauttaa ko. systeemiä Dieselflosselle…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #145145

    No entäs kuskin puolella se pakoputki siinä etu kitkan kohdalla,, kun se ei enää sitten sovi sen muhkuran takia paikoilleen??
    Wanhuksessa ei ongelmaa,, mutta nelkussa on..

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #145146

    Tämä totta, mutta siinä ei paljon ole eroa. Muistaakseni ongelman sai korjattua suoralla putkella, eli ei tarvinut erityisiä käyriä väännellä. Voin toki muistaa tämän väärin, koska toteutin tuon käännössysteemin jo rakennusvaiheessa. Jos nyt joku miettii tuollaista systeemiä niin se on kyllä ihan sen vaivan väärti. Siinä kun ei kauan nokka tuhise kiristyksessä.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #145147

    No nyt olis nelkkuun tehtävä tuo kitkalevyjen kiristys. Mikähän mahtaa olla sopiva momentti mihin asetetaan?

    #145148

    Uusille kitkoille voi olla joku ohjemomentti, mutta vanhoissa vaikuttaa niiden kunto. Sanoisin yleisohjeena, jotta yllättävän kireälle.

    Tietysti välillä voi väliaikaisesti asentaa kitkan paikalleen ja kokeilla keinuttamalla, onko vaimennus tasaista ja kiristää sitten jompaa kumpaa lisää, jos on epäbalanssia.

    #145149

    OK, aika näppituntumalla pitää mennä. Ja toimenpidettä tehdään “kuormitettuna”, eli etutassut tukevasti maata vasten?

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 16)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.