Etusivu Foorumit Päävalikko Yleinen keskustelu Pyörää ei aina tarvitse keksiä uudelleen

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #127901

    Aina silloin tällöin ponnahtaa vanhoja keksintöjä esiin uudelleen keksittyinä ja eilen sen havaitsin 2cv-sidonnaisena telewizionissa. Katselin konepuolen insinööripornoa, eli Supertehtaat-ohjelmaa, jossa tällä kertaa käsiteltiin italialaisen Iveco-miehistönkuljetusvaunun tuotantoa. Kyseisen kuljetusvälineen piti pysyä suht kevyeenä (=alle 7000kg) , jotta se liikkuu nopeasti paikasta a paikkaan b. Mielenkiintoiseksi tämän tekee se seikka, että kyseisen vaunun jarrut piti sijoittaa nykymuodin vastaisesti pois pyörännapojen ympäristöstä, jotta akseloitua massaa olisi vähemmän. Jarrut sijoitettiin vaihteiston yhteyteen. Kuulostaako tutulta? Italialainen insinööri hehkutti keksintöä mullistavaksi auton kokonaispainon kannalta ja kiitteli kovasti Brembon suunnittelutiimiä. Seuraavana ongelmaksi muodostui jarrujen liiallinen lämpeneminen vuoristo-olosuhteissa ja akselirasvat alkoivat kiehua ja joissakin tapauksissa syttyivät tuleen. Tähän ratkaisuksi jarrutoimittaja Brembo kehitti (paine?)ilmajäähdytyksen, jotta levyt saivat raitista ilmaa alunperin liian tiiviiksi suunniteltuun tilaan.

    Eli, kyllä täytyy sanoa, että todella hienoa työtä 2cv:n kehitystiimi on tehnyt kevytrakenteisen kulkuneuvon suunnittelutyössä tässäkin kohtaa, sillä samojen ongelmien kanssa painitaan edelleen yli 73 vuotta myöhemmin. Veikkaan, että muutkin jo 2cv:ssä nähdyt ratkaisut heräävät vielä henkiin autoteollisuudessa, kunhan tässä nyt kertakäyttökulttuuri enemmän vielä yleistyy.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #167490

    kunhan tässä nyt kertakäyttökulttuuri vielä enemmin yleistyy…sattumalta kaverini kävi tänään katsomassa uutta Fordia, kolmesylinterinen..120 heppaa jne..kysyipä kuitenkin entäs jos kone hajoaa? ?..juu ei niitä korjata, vaihdetaan uusi. Saas nähdä kuka tekee ekan kaksisylinterisen nykyauton.

    #167491

    @kari80 wrote:

    Saas nähdä kuka tekee ekan kaksisylinterisen nykyauton.

    Tehty jo, tällanen.

    #167492

    Kyllä hyvää alavääntöä on hukattu rivi-2:ssa bokseri kakkoseen verrattuna. Ja todennäköisesti ainoastaan tuotantoteknisistä syistä. Rivikone on helpompi valmistaa kuin bokseri.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #167493

    @Akaile wrote:

    todennäköisesti ainoastaan tuotantoteknisistä syistä. Rivikone on helpompi valmistaa kuin bokseri.

    Pärjätään toki yhdellä kannella, helposti koneistettavalla lohkolla ja pakoputkistokin on halvempi MUTTA lisäksi rivi-2 on ihan älyttömän kompakti paketti jos verrataan bokserikakkoseen.

    #167494

    Se vähän riippuu mistä vinkkelistä katsotaan, B-2 menee huomattavan matalaan pakettiin, eli jos ei kerta edes kaasuläppää tarvita tuossa rivi-2 versiossa niin B-2:sta jäisi myös imusarja pois kokonaan. Oman heittoni perustin siihen, että jos kerta pyritään erittäin taloudelliseen pakettiin kulutuksen puolesta niin alaväännön merkitys korostuu. Pienellä kuutiotilavuudella moni pienikin asia osoittautuu tärkeäksi, joten on se hieman hölmöä käyttää kookkaaseen kampiakselin vastapainoon energiaa, kun sen saman asian voisi ajaa voima ja vastavoima 😉

    Joku Bemun nykyaikainen bokseri 2 menee hyvin todennäköisesti erittäin lähelle samoja kulutuslukemia ja vieläpä ilman turbon avustusta.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #167495

    Autossa on vakiona muutaman gramman päästöarvoista leikkaava automaattinen Start-stop-järjestelmä, joka pysäyttää moottorin esim. liikennevaloista seistäessä.
    Mulla oli tuommoinen järjestelmä vuoden -88 BX 16 TRS:ssä ennen kuin vaihdoin siihen kelluvan kohon… Se tosin ei tuntunut kulutusta pienentävän lainkaan, pikemminkin päinvastoin.

    #167496

    Rivikakkonen saattaa olla bokserikonetta sopivampi Fiiatin nokalle siksi että nokalle pitää joka tapauksessa vaihtoehtoina istua 3 ja 4-pyttyisetkin versiot joita on rivikoneena jo valmiiksi. Ja bokserikone vaatisi kampiakselin pitkittäin ja ihan erilaisen vaihteiston. Pienen Fiiatin moottoritila lienee ajosuunnassa lyhyempi kuin sätkän moottoritila on kapea.

    #167497

    Katselin juttua uudesta Ferrari FF:stä: ensimmäinen neliveto maranellon poikain tallista. Kehuivat maasta taivaisiin kuinka ovat kehittäneet täysin uuden ja uniikin nelivetosysteemin. Perusideana kaksi vaihteistoa jakolaatikon sijasta…jouduin taas nauramaan ja palaamaan tämän otsikon alle 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #167498

    Taas kuulostaa kauhean tutulta:
    http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/02/13/loysiko-volkswagen-autoteollisuuden-graalin-maljan/20132430/304″ onclick=”window.open(this.href);return false;

    Nm. 12 000 000 kuljinta saman runkorakenteen päällä, useana variaationa.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #167499

    Jälleen tulee tavaraa saman otsikon alle. Lukaiskaa läpi ja nostakaa vienosti niitä suupieliänne 😉
    http://www.taloussanomat.fi/autot/2014/03/21/tulevaisuuden-auto-ei-niin-hauska-ajettava/20143951/304″ onclick=”window.open(this.href);return false;

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.