Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Raidetangon päiden tulppien oikea kireys

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #128672

    Ohjaus oirehti viime kesänä . Käännettäessä pyöriä enemmän vinkkeliin tuntui ajoittain jonkinlainen “muljahdus”.
    Nyt kun koppa on irti rungolta tuli purettua tuota ohjaustakin. Ohjausvarsien pallot ovat kuluneet ihan epämuotoisiksi. Pallo ei ole enää pyöreä ja siinä on selvät purseet joiden ylittäminen pyöriä käännettäessä varmaan aiheutti tuon muljahduksen.
    Hommasin uudet ohjausvarret, ja raidetangon päihin uudet palloa vasten tulevat kupit.
    Sisempi ohjausvarren palloa vasten tuleva kuppi on jousikuormitteinen mutta tuolla raidetangon pään tulpan kireydellä pystyy säätelemään millaisella voimalla kupit palloa vasten painuvat.
    Mikä on oikea tiukkuus raidetangon pään tulpalle? Liika tiukkuus varmaan kuluttaa pallot pian epämuotoisiksi.

    #171125

    Raidetangon pään oikea kireys on suunnilleen siinä kun kiristyskupin reuna on rungon tasalla..
    Kuitenkin pyörän napaan tulevan varren on pyörittävä ympäriinsä ilman esteitä..
    Pyörän napaan tulevan varren pallonivelen kuluneet reunat voi hioa hiomakivellä juohevaksi..
    😀

    https://www.2cv.fi/wiki/index.php?title=Raidetangon_p%C3%A4%C3%A4n_huolto.

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #171126

    Ja kun tämän remontin aikana lisäät rasvanipat noihin ja ruuttaat kerran parissa vuodessa rasvaa niin ei tarvitse enää koskaan tehdä uudestaan samaa remonttia 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #171127

    Burtonilta niitä saa ja vaikuttavat ihan käteviltä. Omassa tiinassani ollut käytössä jo jonkin aikaa.

    #171128

    Säästetty markka omassa taskussa 😉 Tarvitsee vain porata reikä ja kierteyttää se, johon sitten rasvanippa tällätään. Tämän saanee tehtyä Burtonin postikulujen hinnalla.

    http://www.burton2cvparts.com/track-rod-end-nut-with-grease-nipple-p-5041.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #171129

    Huom: Kuten Wikissämme sanotaan, Haynes-oppaassa on virhe kiristysohjeessa:

    Tehtaan ohje kiristykseen on kiertää kruunumutteri ensin perille asti ja sitten 1/6 kierrosta takaisinpäin. (Haynes-korjausoppaassa vuodelta 1990 on tässä kohdassa painovirhe (sivu 182): se neuvoo kiertämään vain 1/16 kierrosta takaisinpäin. Näin pieni löysääminen jättää nivelen aivan liian tiukaksi.)

    #171130

    Kiitos kaikille vinkeistä. Lisäsin nipat raidetangon päiden tulppiin ja hammastangon suojapeltiin kuulatappien väliin.
    Homma ei kyllä käynyt kuten elokuvissa. Huolimattomuuttani ostin ensin Motonetistä hienokierteisiä rasvanippoja ja kotoa ei tietysti löytynyt sopivaa kierretappia. Kävin seuraavan päivänä ruokatunnilla uudestaan Motonetissa ja löysin nipat tavallisella kierteellä. Kun sitten astuin liikkeestä ulos, näin kuinka iäkkäämpi pappa peruutti suoraan parkissa olleen arkivolkkarini keulaan. Selityksenä oli “kun tuo takalasi on niin likainen”. No ei siinä onneksi pahemmin käynyt ja volkkarissa oli jo ennestään käytön jälkiä.

Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.