Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Raidetangonpään kiristys

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 40)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #151565
    MoA

    Tälläinen kuljin ei mitään “lekateknikkoja” kaipaa… 😆

    Vain köyhillä on kiire.

    #151566

    Pallonivel kannattaa avata, puhdistaa ja sitten koota vaseliinin kanssa. Nivel kootaan niin, että tulppamutteri kierretään ensin kiinni asti ja sitten 1/6 kierrosta takaisinpäin. (Haynesin 2CV-korjausoppaassa on tässä kohdassa painovirhe, se käskee avaamaan vain 1/16 kierrosta. Muissa lukemissani 2CV-korjausoppaissa sanotaan 1/6 kierrosta ja se toimii käytännössä hyvin.)

    Jos käytät harituksensäätöosan auki, katso kiristysvaiheessa että raidetangon ulompi pää jää sellaiseen asentoon, että pallonivelen varsi mahtuu liikkumaan vapaasti tukivarren kummassakin ääriasennossa. Eli kun auto seisoo pyörillään, varsi on suunnilleen nivelkuopan reiän keskellä.

    #151567

    @MoA wrote:

    Minkätakia sun pitää se vaihtaa, siihen on monen monta keinoa entistää se raidetangonpää kaikkineensa…

    No, ihan ensimmäisessä viestissähän se syy jo mainitaan. Tosin, en ole kyllä 100% varma, että vika varsinaisesti siinä on, mutta kun on jo uudet kalut niin aattelin laittaa ne paikalleen ihan vaan vaikka testin vuoksi.

    Mitä muuta ‘entistämis’ keinoja raidetangon päähän on? Olen sen käyttänyt jo auki, niin paljon kuin se aukeaa tuota ohjausvartta irrottamatta ja todennut, että osat oli kaikki irti ja liikkuivat ok. Jousen kuntoahan ei nyt näin oikein pystynyt sanomaan. Ruutasin pään täyteen vaseliinia ennen kasausta ja sitten pyörittelin tulppamutterin pohjaan asti ja sitten sen verran taakse, että sain sokan paikalleen. Raidetangon päässä ei ole kuin yksi(?) reikä sokalle ja sokka menee neljään eri kohtaan tulppamutterissa joten 1/4 kierroksen tarkkuudella sen saa kohdalleen. Tai sitten minulta on jäänyt huomaamatta jotain.

    Tietysti jos joku enemmän asiaan perehtynyt kuuntelisi kolinaa, osaisi varmaan paremmin sanoa mistä se voisi kuulua. Itsekin kyllä epäilen, ettei se ääni kuulu raidetangon päästä, kun ei kiristäminen sitä ääntä miksikään muuttanut. Vai kuinka kireälle tuo raidetangon pää pitäisi kiristää? Nyt kiristin sen mitä se helposti meni ja heti kun tökkäs niin jätin siihen. En kiristänyt sitä jousta vasten yhtään.

    #151568

    Siis pitää kiristää jousta vastaan niin paljon kuin menee ja sitten löysätä 1/6 kierrosta.

    #151569

    Ahaa, onkohan minulla sitten liian löysällä tuo, kun ei ollut kunnollista työkalua jolla kiristää. Se mainittu lattaraudan pala on vielä tekemättä joten tein kiristyksen kärkipihdeillä, mutta koska pihtien ulkosyrjä on pyöreä niin mutterihan pysähtyi heti kun se tapasi jousen, kun pihdit aina muljahti pois urista. Siitä sitten piti ottaa takaisin ehkä se noin 1/6-1/4 kierrosta, että sain sokan paikalleen.

    #151570

    Tässä oikein mitat sitä lattaraudan palaa varten. Kyseessä on erikoistyökalu MR 3691-3.

    (Lähde: Ami 6 Étude Technique et Pratique, Étude No 193, sivu 43)

    #151571

    Kiitoksia kuvasta. Täytyy jostain koettaa etsiskellä sopiva lattaraudan pala.

    #151572

    Jospa panisin omankin viestini tähän keskusteluun…..
    Nyt raidetangon pää huolletaan siten että ensin irroitetaan se käyrä
    rauta siitä pyörän navasta = 2kpl 7 mm pulttia.. Sitten avataan se hattu
    kruunu mutteri siitä päästä ja poistetaan uloin kuulakuppi,, jonka jälkeen
    se känkkärä ohjausvarsi tulee nivelen reiästä pois määrätyssä asennossa..
    Sitten poistetaan sisempi kuulakuppi ja sen takana oleva jousi..
    Nyt känkkänä raudassa oleva pallo tarkastetaan ja tarvittaessa hiotaan
    siitä mahdollinen kuulakupin tekemät reunapykälät jotta kuula olisi jälleen
    sileä.. Kasataan takaisin,, ensin jousi sitten taain kuulakuppi ja tässä vaiheessa
    laitetaan uusi suojakumi nivelholkin päälle,, pujotetaan se känkkänä rauta kumin
    reiän kautta takaisin paikoilleen ja laitetaan päällimmäinen kuulakuppi paikoilleen sekä se kruunu kuppi mutteri ja kiritään sen verran että nivelen ulkoreunasta näkyy yksi kierros kierrettä.. Elikkä kuppi 1 mm syvemmällä kuin nivelen ulkokuori..
    Sitten pyöritellään sitä känkkänä rautaa siinä ympäri jolloin tiukkuus tuntuu mutta ei saa missään kohti takerrella……
    💡 ❗ 😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #151573

    Mostista ostin kätevän tähtimäisen hylsyn 10 eurolla tuohon hommaan. Myyjä taisi olla Dansk 2CV Centerin kaveri
    http://www.2cvcenter.dk/content/view/18/37/” onclick=”window.open(this.href);return false;
    Muutenkin siellä oli soppelit hinnat ilmeisesti kruunun kurssista johtuen.

    Franzosella on samalla periaatteella toimiva kalu, mutta kovaan hintaan:
    http://www.franzose.de/en/Citroen-2CV/Alle/Spezialwerkzeuge-fuer-KFZ/ANR20161/” onclick=”window.open(this.href);return false;

    #151574

    Se kruunu kuppi lähtee keveästi pyöriin jos on jumittunut vuosien saatossa..
    Etsitään sellainen hylsy joka on tiukasti sopiva kruunun sisään ja kolautetaan siihen vasaralla
    sekä liuotinta perään,, hetken päästä pyöri jopa niillä kärkipihdeillä vaivattomasti….
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #151575

    Itsellänikään ei ole ollut milloinkaan kupin irroittamisen kanssa tuskaa, mutta kuulemma joskus jumiutuvat oikein kunnolla. Sama kalu sopii hammastangon kuulamysteerion purkamiseen.

    #151576

    @Musta Hattuinen Mies wrote:

    Jospa panisin omankin viestini tähän keskusteluun…..
    Nyt raidetangon pää huolletaan siten että ensin irroitetaan se käyrä
    rauta siitä pyörän navasta = 2kpl 7 mm pulttia.. Sitten avataan se hattu
    kruunu mutteri siitä päästä ja poistetaan uloin kuulakuppi,, jonka jälkeen
    se känkkärä ohjausvarsi tulee nivelen reiästä pois määrätyssä asennossa..
    Sitten poistetaan sisempi kuulakuppi ja sen takana oleva jousi..
    Nyt känkkänä raudassa oleva pallo tarkastetaan ja tarvittaessa hiotaan
    siitä mahdollinen kuulakupin tekemät reunapykälät jotta kuula olisi jälleen
    sileä.. Kasataan takaisin,, ensin jousi sitten taain kuulakuppi ja tässä vaiheessa
    laitetaan uusi suojakumi nivelholkin päälle,, pujotetaan se känkkänä rauta kumin
    reiän kautta takaisin paikoilleen ja laitetaan päällimmäinen kuulakuppi paikoilleen sekä se kruunu kuppi mutteri ja kiritään sen verran että nivelen ulkoreunasta näkyy yksi kierros kierrettä.. Elikkä kuppi 1 mm syvemmällä kuin nivelen ulkokuori..
    Sitten pyöritellään sitä känkkänä rautaa siinä ympäri jolloin tiukkuus tuntuu mutta ei saa missään kohti takerrella……
    💡 ❗ 😉

    Tämä kuulosti juuri siltä, mitä itse olen ajatellut tehdä. Mutta kuten aina, niin ohjeissa asiat saa kuulostamaan niin helpolta. Tuon käyrän raudan irroitus oli se mihin homma viimeksi tyssäsi. Vaikka ne pultit irrotti, oli rauta ruostunut niin hyvin yhteen navan kanssa, että minä en sitä irti saanut. Olisi tarvinnut isompaa lyöntivälinettä kuin mitä minulla oli ja toisekseen uskaltanut aivan kovin lujasti siihen iskeä ettei tule vain enemmän vahinkoa.

    Kunhan tuon kiristysraudan saan tehtyä/hommattua niin vois lähteä kokeilemaan uudestaan tuota raidetangon pään korjailua. Uudet sisuskalut siihen onkin jo tullut tilattua.

    Ja tuo tiukkuus vaikuttaa olevan tällä hetkellä (muistin varaisesti) hieman liian vähän. Muistelisin, että kuppimutteri on ulkoreunan tasalla eikä juurikaan sen syvemmällä. Mutta tämä vain ulkomuistista muisteltuna.

    #151577

    Kuppimutteri on kiiristettynä ulkoreunan tasalla tai hivenen alla. Kiristetään sen verran, että liike tuntuu nahkealta, mutta ei varsinaisesti jumittavalta. Jos jättää keveästi liikkuvaksi, on myös välystä tiedossa.

    #151578

    Kyllä se känkkänä rauta irtoaa tavallisella vasaralla,, kun lyö napakasti
    likelle raidetangon päätä ylöspäin ja samalla nostattaa sitä tangoa kädellä
    ylöspäin..
    Paikoilleen takaisin asennus onkin sitten vähä hankalampi juttu suorittaa,,
    kun pitää saada menemään suorassa ja siten että pultin reiät pysyvät linjassa..
    siihen tarvitaan malttia kun kiristää pultteja vuoron perään ja samalla huolehtii
    että suunta pysyy kohdallaan niin pituus kuin sivu suunnassakin…
    Niin ja on muistettava että pultteja ei saa yli kiristää vaan on laitettava vain sopivaan momenttiin,,
    etteivät katkea sopivassa kuopassa huonoin seurauksin??…
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #151579

    Noniin. Kävin tänään tutkailemassa raidetangonpäätä lisää. En purkanut sitä vaan kiristin hieman. Huomasin, että olihan siellä yhteensä kolme reikää johon sen sokan saa laitettua. Nyt minulla oli sokka siinä ylimmäisessä reiässä. Kiristin mutteria sen verran ,että sain sokan seuraavaan reikään. Kokeilin kiristää niin, että olisin saanut viimeiseen reikään, mutta mutteri ei suostunut pyörimään. Tosin, minulla ei ollut sitä oikeaa työkalua.

    Nyt ohjaus on ehkä _aavistuksen_ jäykempi ihan äärialueilla. Keskellä minusta toimii edelleen yhtä jouheasti kuin aiemminkin ja palauttaa ihan hyvin keskelle. Itse kolinalle ei tapahtunut yhtään mitään. Se on edelleen samanlainen kuin aiemminkin. Kokeilin myös ottaa renkaasta kiinni(rengas ilmassa) sivuilta ja heiluttelin niin pieni välys tuntui.

    Olisikohan siitä vanhasta päästä se jousi kuoleutunut vai tuleekohan kolina jostain ihan muualta. Täytyy nyt katsoa saanko aikaseksi (kokeilla) vaihtaa tuota raidetangon päätä. Hyviä neuvoja on tullut, mutta se kiristystyökalu vielä puuttuu.

    Känkkänä raudan pultit on, ainakin minun sätkässä, lukittu levyllä, joka taitetaan pultin syrjää vasten joten ainakaan sen takia ei tarvitse pultteja kiristää hampaat irvessä.

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 40)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.