Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Raidetangonpään kiristys
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
9.8.2009, 11:23 #151580
Olisit nyt purkanut, puhdistanut ja laittanut tuoreet vaseliinit sisälle. Systeemi voi olla hyvinkin kuiva ja nyt vain kirisatyksen jälkeen alttiimpi kulumiselle.
9.8.2009, 14:38 #151581Kannattaa se pää ottaa auki, putsata ja laittaa uudet vaseliinit. Raidetangon päät tuppaavat pikeentymään ja se taas nopeuttaa kulumista ja mahdollisesti aiheuttaa kolinoita. Sisällä on jousi, joka puhtaana ja rasvattuna toimiessaan ehkäisee kolahteluja.
Pelkkä kiristys ei raidetangon päiden kolahteluihin auta.9.8.2009, 15:45 #151582@Isoo-Jukka wrote:
Olisit nyt purkanut, puhdistanut ja laittanut tuoreet vaseliinit sisälle. Systeemi voi olla hyvinkin kuiva ja nyt vain kirisatyksen jälkeen alttiimpi kulumiselle.
Kesäkuussa käytin pään niin auki kuin vaan sen pystyy irrottamatta sitä ‘ohjausvartta’. Sillä kertaa totesin, että osat liikkuvat ok ja ruutasin vaseliinia reilusti sisään ennen kuin kiristin takaisin. Ei pitäisi olla kuiva.
Mutta pitänee katsoa jos saisi kerättyä sen verran motivaatiota, että saisi käytettyä auki koko pään. Vaatii vain sen ohjausvarren irroituksen. Uudet sisuskalutkin olisi jo.
9.8.2009, 18:41 #151583Vaikuttaa vähän siltä, että tuo kolina tulisi jostakin muualta kuin raidetangon pään nivelestä. Jos raidetangonpäässä on kaikki osat paikallaan ja olet saanut tulpan suurinpiirtein oikeaan kireyteen, nivelen ei pitäisi antaa ääntä.
Oletko tarkistanut että välys ei ole hammastankosysteemissä (akseliputken keskellä)? Siellä sisällä on liukulaakerirengas, jonka kuluminen sallii raidetankojen eteen-taakse-liikkeen ja aiheuttaa kolahtelua.
Myös kannattaa tarkistaa onko pyöränlaakeri tiukka, onko olkatappi tiukka sekä sivu- että pystysuunnassa (pystyvälys pitää olla muistaakseni 0,1-0,4 mm), ja onko vetoakseli tiukasti kiristetty pyörännapaan. Jos näissä on väljää, se voi ilmetä kolinana ohjauksessa.
Katso myös, että tukivarren laakeri on välyksetön ja että akseliputki on kunnolla kiinni rungossa.
9.8.2009, 19:11 #151584Itsekin olen kyllä taipuvainen uskomaan, ettei välys välttämättä raidetangon päässä ole. Vaikkakin ainoa välys, jonka olen saanut tuntumaan on se kun rengas ilmassa ottaa rengaan sivuista kiinni ja nytkyttää. Jos ottaa ylhäältä/alhaalta niin samanlaista välystä ei tunnu. Voihan se välys olla siellä hammastankosysteemissä. Helpottaisi tuon välyksen etsiskelyä kun olisi useampi kuin kaksi kättä.
Noh, täytyy jatkaa etsiskelyä. Ja voihan tuon raidetangon pään vaihtaa ihan vaan harjoituksen vuoksi, kun kerran osat on ja löysin sopivan lattaraudan palasenkin mistä tehdä kiristystyökalu.
10.8.2009, 08:02 #151585Kun pyörä on ilmassa ja lokasuoja pois,, pyörän etu ja taka puolelta ote ja heiluttelua,,
näkee kyllä missä se välys on,, on se sen verran irtonainen että huomaa jos jossain on liikaa välystä…Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂10.8.2009, 17:31 #151586Tampereen jaoksen www-sivuilla on tietoa ohjauksesta ja sen kunnostuksesta kohdassa Uutisia ilmoituksia. Kaikki samat tiedot ovat myös Killan sivuilla.
Myös tarvittava erikoiskalu löytyy jakarimestarin kätköistä. Yhteystiedot löytyy www-sivuilta.Mikäli maddiksella on mahdollisuus poiketa Härmälässä, niin voimme selvittää missä välykset ovat. Ota yhteyttä.
Rauno 04oo 851 489.
10.8.2009, 17:40 #151587@RaunoT wrote:
Tampereen jaoksen www-sivuilla on tietoa ohjauksesta ja sen kunnostuksesta kohdassa Uutisia ilmoituksia. Kaikki samat tiedot ovat myös Killan sivuilla.
Myös tarvittava erikoiskalu löytyy jakarimestarin kätköistä. Yhteystiedot löytyy www-sivuilta.Mikäli maddiksella on mahdollisuus poiketa Härmälässä, niin voimme selvittää missä välykset ovat. Ota yhteyttä.
Rauno 04oo 851 489.
Kappas. Nyt vasta huomasin, että Tampereen jaoksella on www-sivut. 😉 Ja hyvä tietää tuokin, että erikoisavain löytyy valmiina.
Soittelen huomenissa, kun tänään on jo turhan myöhä. Aika mennyt tuon takaluukun lukon kanssa värkätessä.
10.8.2009, 21:02 #151588Ohjauksessa tuntuva välys saattaa myös johtua raidetankojen sisä- eli hammastangon päässä, kartiotappien varresta löytyvien neliönmuotoisten ohjauspalojen kuluneisuudesta. Olen itse “korjannut” vian kääntämällä palat 90 astetta, mutta olen myös törmännyt akseleihin jossa tämä on jo tehty, eikä auta kun vaihtaa uudet tilalle -jos sellaiset jostakin löytää. Tutkaile räjäytyskuvaa, kyllä siitä katselemalla ja päättelemällä mhdolliset kulumapaikat löytyy. Ojauksessa tuntuvaan klappiin kannataa aina suhtautua vakavasti. Ajoin Italian kokouksesta kotiin, yli 2000 km etuakselilla josta oli koko ohjauspesä repeytynyt irti kiinnityksestään akseliputkesta. En osannut moista vikaa edes kuvitella, mutta niin vaan on näköjään sekin mahdollista 😯
17.7.2013, 05:00 #151589Taistelin tämän ongelman kanssa eilen, oikein masokistisesti nautiskellen…eipä ole oma kuljin kyseessä ja muitakin hommia olisi. No anyway, olisimpas muistanut tuon Manun vinkin hylsyllä kolistelusta niin olisi ollut jotain toivoakin. Nyt tein lattaraudasta työkalun ja se vain vääntyi käytössä. Sen verran fiksu taisin olla urakkaan lähtiessä, että kävin purkamassa viime kesänä kuolleen Charlestonin satatonttua ajetut nivelet takataskuun ja sentään ne sain vaihdettua tilalle. Entisissä oli niin järkyttävä välys, että mutkassa montusta heittoa ottaessa eturengas rupesi tärisemään plus miinus pari kolme milliä menosuuntaan nähden ja fiilis oli metelin kera sellainen, että mennäänkö ojaan nyt vai heti. Eli raidetangon päät ovat tärkeä huoltokohde! Irrotettua niveltä kun pyörittelin kädessä niin nippanappa pallo edes pyöri paikallaan, sillä niin karmeat reunat siihen oli kuluneet. Veikkaan, että balttiarallaa 200 000km tekee tämän tehtävän nivelelle uudesta ajaen ja kertaakaan rasvaamatta. Jotenkin lämmitti mieltä, että viime kesänä kasaamaani etuakselistoon tuli laitettua tähänkin kohtaan rasvanipat 😆 😉
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B] -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.