Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka RÄTTÄRI HYYTYY

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #123328

    ajelin tänään ekan kerran ruuhkajonossa ja siinä kävi niin että kun olin aikani seissyt paikalla tyhjäkäynnillä niin kärry meinasi tukehtua kun yritin lähteä liikkeelle. vähän kaasulla pumppausta ja sitten mentiin. mistäs tällainen hyytyminen voi johtua ? toinen juttu on se että kärryllä on tapana harrastaa jälkikäyntiä. pari vuotta sitten kun vaihdoin kärjet ja säädin sytytyksen niin alan harrastaja suositti säätämään sytytyksen hiukka myöhäiselle mutta olenkohan säätänyt liian paljon myöhäiselle ?
    mikko

    #139634

    Mieleeni tulee, että kiihdytyspumppu ei anna kunnon bensaruiskausta kurkkuun. Toinen mikä tulee mieleen niin bensapumppu on viallinen ja ei anna tarpeeksi bensaa… epäilen kuitenkin enemmän tuota ensimmäistä vaihtoehtoa. Kaasaripuolelta luulen vian löytyvän.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #139635

    Toisekseen pitää sen sytytyksen olla justiin eikä sinnepäin,, ja sitten jos tyhjäkäynnin säädettävä ilma suutin on liian pienellä ja seos laiha,, ei siirtymävaiheessa tyhjäkäynniltä tehokäynnille riitä polttoaine,, vaan kone saa pelkkää ilmaa..tyhjäkäynti piiri toimii alipaine imulla ja mitä vähemmän ilmaa kulkee tyhjäkäynti suuttimen ohi sitä vähemmän polttoainetta kone saa,, jolloin siirryttäessä tehokäynnille kone hyytyy..
    Tosin kiihdytys pumppukin pitää tietysti olla kunnossa helpottamaan tilannetta,, mutta ottaen huomioon ei wanhuksenkaan kaasarissa ole sitä,, jolloin tyhjäkäynti säädöllä on suuri merkitys.. Jälkikäynti on oire siitä että kone on karstainen ja kuumaksi ajettaessa karsta alkaa hehkumaan jolloin tapahtuu itsesytytystä,, vaikka virta katkaistaan..

    Tässä alkeellinen kaava kuva koneen bensan saannista,, vasen käyrä on tyhjäkäynti suutin ja oikea taas tehokäynti.. Edellä kerroin tästä asiasta..

    😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #139636

    Manu puhuu täyttä asiaa, mutta tankkaathan korkeaoktaanista? Ysivitosella saa kyllä nelkunkin käymään, mutta sytytysennakko pitää laittaa niin myöhäiselle, että säästetty markka on äkkiä taas bensakauppiaan taskussa.
    Uskoisin että helteillä ruuhkassa ajellessa ilman hyvää ajoviimaa, bensa saattaa kiehahtaa kaasarissa, aiheuttaen näitä tukehtumisoireita. En ole ottanut stressiä, samoja oireita omassa nelkussa oli ruuhka-ajossa. Geesukoneella ei edes tee mieli ruuhkiin kun öljynlämpö nousee keposesti sadan paremmalle puolelle. Saas nähdä miten wanhus-kuussatasessa kun toisen sylinterin kaikki pakokaasut hehkuttavat imusarjaa kaasarin alta…
    Eikös jälkikäynti myös voi johtua yleisesti liian laihasta seoksesta jolloin palotapahtuma on liian kuuma, jolloin esim. tulpan elektrodi hehkuu punaisena ja näin sytyttää seoksen omia aikojaan?

    #139637

    olen tankannut 6:n 95:sta. voi hyvinkin olla että siksi minua neuvottiin säätämään sytytys hiukka myöhäiselle. täytyypä kokeilla 98:a. kone ei ole karstainen jos kansien kunnosta sen voi päätellä sillä kun vaihdoin muutama viikko sitten brillikumit niin kannet olivat todella siistin harmaat eikä karstasta tietoakaan.
    noviisina kaasari on (onneksi) vielä tutustumaton osanen kokonaisuutta. kiihdytyspumppu vissiin löytyy jostain kaasarissa ? vähäisellä ymmärryksellä vaikuttaa siltä että kaasarissa on tasan kaksi säätöä, seos ja tyjäkäynti.
    mikko

    #139638

    Näin on asiat myös kuten kerroit siitä lämpenemisestä.. On tosi että koneen lämmöt nousee ruuhka liikenteessä kun jäähdytys viima puuttuu.. Esimerkiksi ei tarvitse muuta kun ajan helteessä vaikka reippaammin parikymmentä kilometriä kotiin ja pysähdyn postilaatikolla tullessa,, niin sinä aikana kun otan postit laatikosta koneen lämmöt on jo kihahtaneet liki sataa.. Myös jos pysäyttää helteellä huoltamolle vaikka kahville,, on käyntiin saanti vaivalloista kun kaasarin kohokammio on haihtunut tyhjäksi kuumuudessa.. Ruuhka liikenteessä täytyisi olla se sähkö puhallin koneen keulassa kuten nykyisin autoissa on,, kaasarin bensoista huolehtisi sähköpumppu,, kun laittaisi virran päälle täyttäisi sähköpumppu kaasarin kylmemmällä aineella jolloin käynnistyy laakista.. Joskus aikoinaan jotkut värkkäsikin tällaisia rakennelmia 2cv:hen,, muuten toimisi hyvin,, mutta mistä löytää sellaisen puhaltimen että mahtuu olemaan koepelti kiinni?? Ei ole tullut tutkittua nykyisiä puhaltimia,, että olisiko niissä moottori jo riittävän matala?? Anturin puhaltimelle voi laittaa venttiilikopan alalaitaan,, toimii siellä hyvin, ainakin siinä yksilössä jonka näin aikoinaan.. Kehitelkääpä asiaa ihan kiinnostus mielessä, joilla riittää innostusta rakenteluun ja kertokaa kokemuksianne ja jos löytyy sopiva puhallin voisi monikin rakennella sellaisen,, ainakin minä…. Rakennelma vain vaatii,, että pitää katkaista kampiakselilla olevasta kiilahihna pyörästä se “veivaimen” holkki pois…

    😀 8)

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #139639

    Mie rakensin kerran nelkunkoneeseen sähköisenflektin. Ensin piti “pilata” yksi hihnapyörä niinkuin Manu sanoi. NiksiNyytisen ohjeiden mukaan laitoin fiestan termostaattikatkaisijan venakoppaan. Itse flekti oli vissiin fiat 127:sta lyhennetyin lavoin.

    Hyöty: Talvella kone lämpeni nopeasti, moottorin ääni oli hiljaisempi. Kulutusta en mitannut.

    Ongelmat: Termostaatti ei toiminut luotettavasti, öljynlämpömittaria sai tarkkailla koko-ajan, ja jos lämmöt nousivat yli 100-astetta ei fiatin flektissä riittänyt tehot jäähdyttämään moottoria vaan piti pysähtyä tienposkeen odottelemaan.

    Myöhemmin hylkäsin virityksen. Totesin että pääsen paljon vähemmällä vaivalla kun ei tarvitse tuollaisesta huolehtia.

    Tehkää työ luotettavampi viritys. Periaatteessa sen pitäisi kyllä toimia.

    #139640

    Tuosta jälkiläynnistä:
    Miulla on sama ongelma acadianessa. Katsastuksessa mittasivat pakokaasut. Happea sai ja paljon eli imee ilmaa jostain. Kokeilin starttisprayllä imusarjoja ja kaasarin aluetta. Ihan en päässyt imusarjan juuren testaamaan ahdasta kun on. Kaasari oli löysällä auttoi vähän kun kiristin mutterit, mutta vielä ei ole ongelma kokonaan poistunut. Pitäänee jatkaa tutkimuksia… Meinasin laittaa tyhjäkäyntisuuttimen paikalle magneettiventtiilin, mutta kutosen kaasarin se ei sovi – ottaa kiinni huohottimeen. Eurovisan soleksissa sellainen on vakiona. Sellainen kaasari hyllyssä olisi, mutta siitä taas oli sellaisia kokemuksia, että tuntui kuin kone olisi saanut liikaa bensaa… 😯

Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.