Etusivu Foorumit Päävalikko Yleinen keskustelu Rättäri kiinnostaisi, miten alkuun?

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #128962

    Olen vuosia tuumannut että olisi ihan kivaa jos olisi oma rättäri jolla matkata reissuja ja jota laittaa vapaa-aikoina. Mistähän sitä oikein alkaisi harrastuksen? Ostaminen tuntuu melko vaikealta kun en vielä tunne juurikaan kyseistä autoa ja on vaikea tietää mitä pitää huomioida ja mitkä mallit ovat ns huonompia kestämään ja mitkä taas kysyttyjä malleja.

    Olen ajatellut ihan perinteistä 400cc rättäriä, ja ilmeisesti joku 65-72vm?(Dyane malli ei kiinnosta) Mistä olette näihin sätkiin hankkineet varaosia yms? Onko tämä foorumi ihan ykkönen näissä piireissä vai onko muitakin? Kiinnostaisi aloittaa korjausoppaasta, onkohan teemu Eerolan vanhoja kirjoja mistään saatavilla? Suomessa on varmasti ihan kiitettävä sätkäkulttuuri, onko muissa maissa mahdollista varaosa tarjontaa tai jopa autoja myynnissä kohtuu hinnoin? Onko suomessa jokin tietty huoltokorjaamo/paja tai henkilöitä joka on erityisesti kiinnostunut näiden autojen huolloista ja antavat tarvittaessa neuvoja yms?

    Mitä vuosimalleja suomessa on eniten?

    Kertokaa mitkä on rättäreiden suurimmat ongelmat ja viat? Ja mistä tietää että koeajossa oleva auto on hyvässä kunnossa kaikin puolin? Mitä ovat asiat joita autoissa joutuu useasti laittamaan tienpäällä?

    Tulipas muutama kysymys näin aluksi :)….ja uskon että pian ja jatkossa kysellään lisää 🙂

    Liityin juuri tänään tähän 2cv kiltaan 🙂

    #173141

    Vieraileppa vaikka alkajaisiksi Seinäjoella Automeca:ssa..
    Siellä Matti osaa vastata useaan esittämääsi kysymykseen..

    http://www.automeca.fi/

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #173142

    Sitten kun jäsenanomuksesi on hyväksytty Korkean Raadin toimesta saat aloituspaketin.Siinä on muistaakseni nykyään Teemun korjausopas uustuotantona mukana.
    Järkevinpänä kulkimena Sinulle uskoisin olevan 2cv 6 tekniikalla oleva alkuperäinen tai sellaiseksi rakennettu kuljin.Pääsee helpommalla kuin nelkun tai vanhuksen kanssa.
    Vanhus on mallit 1970 saakka.Nelkkuja tuotiin70-75 ja paljon.
    Kutosia 76 vuodesta lähtien 81 vuoteen saakka.Sen jälkeen porukat ovat hakeneet kulkimia keskieuroopasta.Ei ne sielläkään enää halpoja ole.

    Suurimmat viat liityvät yleensä rungon tai korin ruostumiseen.Pyydä joku kokeneenpi kiltalainen mukaan kun kuljinta ostat.Paremmat mahdollisuudet onnistua kaupassa.

    Tällä palstalla saa helposti yhteyden muihin kiltalaisiin.
    Tervetuloa joukkoon mukaan

    #173143

    Täysin samaa mieltä Sepon kanssa. Asiantuntijan tai ainakin vanhemman kiltatoverin kanssa sätkiä etsimään ja mahdollisia vikoja havaitsemaan. Kutoseen löytyy parhaiten osia ja niitä löytyy helpohkosti Suomesta ja varsinkin keski- Euroopasta. Niistä luetteloa toisaalla täällä.

    #173144

    Minä toimin sätkäilyinnostuksen iskiessä ihan päinvastoin: Ostin ensimmäisen eteen osuneen kulkimen, enkä ottanut selvää yhtään mistään. Onneksi sattui ruosteeton yksilö, mutta kaikkea pientä ja isoa opettavaista vikaa ynnä ominaisuutta on matkan varrelle mahtunut.

    Tekniikkakeskustelujen lukeminen näiltä sivuilta on erittäin hyödyllistä ja opettavaista. Kirjoittelu on välillä aika rönsyilevää, niin että yhden otsikon alla voidaan käsitellä useitakin aiheita. Siksi keskusteluketjujen lukeminen ihan huvikseen on aina hyödyllistä.

    Tärkeintä sätkällä ajamisessa on asenne: Ei saa olla kiire, eikä pidä odottaa täydellisyyttä. Outoja asioita tulee eteen kuin fakseja Jäätteenmäelle. Kaikki rättärit ovat yksilöitä.

    Netistä löytyy tietoa vaikka millä mitalla ja varaosakatalogeja selailemalla oppii aina uutta. Sitrosen numero kännykkään ja selaimen kirjanmerkkeihin Franzose, Burton ym.

    Ja vaikka ei autoista tietäisi yhtään mitään, niin kyllä sitikka opettaa!

    • Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •

    #173145

    @Herra_Pii_Poo wrote:

    Ja vaikka ei autoista tietäisi yhtään mitään, niin kyllä sitikka opettaa!

    Veit jalat suustani; olin juuri toteamassa, että kyllä se on päättymätöntä vääntöä opetatko Sinä Sitikkaa vai Sitikka sinua 😆 Paljon huonompiakin harrastuksia voi ihminen itselleen tarjota. 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #173146

    Tervetuloa joukkoon! Minkä sitikka ei opeta, voi kiltaveljeltä kysyä 😀 . Stadissa vielä myymättä nelkku kutostekniikalla. Ajella voi heti, ehostusta kaipaa, ja pyöränlaakerin voi vaihtaa talven pimeinä iltoina mikäli huvittaa. Myynti-ilmo myydään-osastolla.

    #173147

    Rättärillä ennenkin ajanut apulainen on hyvä olemassa, nämä kun kuuluukin tuntua aika kummalliselta ajaa mihin tahansa verrattuna, mutta pitää olla oikealla tavalla kummallinen ehjänä. Minä tutustuin rättäreihin aikanaan ns. peppu edellä puuhun menetelmällä, elämäni ensimmäistä kertaa ajoin millään Sitikalla vasta kun olin purkanut ja koonnut kulkimen. Malli “kootut teokset” (esim. 2cv4 6:n tekniikalla) on ihan käypäinen jos ei alkuperäisyyden rikkominen haittaa, mutta sitten on hyvä asiantuntijalla selvittää jo etukäteen mistä malleista osat on, muuten varaosien hankkiminen on hankalampaa.

    #173148

    Viime kesänä appiukko 84v. pääsi ensimmäistä kertaa elämässään rättärin kyytiin. En ole liki nelikymmenvuotisen yhteisen taipaleen
    aikana ikinä nähnyt sellaista suupielet korvissa asti hymyä 😀

    1½ kesän ja noin 16000 ilometrin kokemuksella kehoitan hankkimaan välittömästi rättärin:
    – Nelonen tai kutonen, kunhan on kutosen koneella/laatikolla.
    – Nopein, halvin ja helpoin tapa on, kun ostat kunnostetun ja katsastetun kulkimen. Korjaamaan
    ja huoltamaan ehtii/pääsee sitten myöhemminkin.

    Jukka Prinkkilä, HyRi.

    #173149

    – Nelonen tai kutonen, kunhan on kutosen koneella/laatikolla. Miksi? Kyllä mielestäni nelkun koneella ja laatikolla ehtii aivan hyvin. Ei nyt kannata hikeentyä, mielipiteet sallittanekoon, mutta mielestäni menetetään jotakin “alkuperäistä” näillä isolohkoilla ajaessa. Toisaalta saadaan pidempi-ikäisiä kiukaita, kiitos öljynsuotimien ym., mutta se nelkun, puhumattakaan alkukantaisten 9hp ym. kulkimien “rajoitteet”,ylämäkeen hyytyminen on se SUOLA. Näin minä pidän nelkun omistajana, vaihteita piisaa alaspäin kyllä ja jos ei 1:llä pääse niin sitten pakilla ja ja jos pakilla ei niin sitten kävellen ja jos ei kävellen niin sitten kontaten.
    Kyllä hymy korviin leviää millä tahansa kulkimella. 😀 Asenne on kyllä tärkein, näillä ei mitään pikapätkiä oteta vaikka kiukaana olisi “2CV8”?!?. Heh heh.
    Harrastuksena parhaasta päästä kyllä ja kannattaa hankkia pian koska käytetyt loppuvat jossakin vaiheessa ja uusia ei tule. Käytetyt loppuvat koska kukaan ei enää myi kun ei saa tilalle toista, tehdas ei tee uusia. Harmi sinänsä.

    Juha

Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.