Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Rättäri savuttaa?

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #123243

    Täällä taas kysellään neuvoja.
    Tuore hankinta(2 CV6 -77) ei savuttanut hankintahetkellä mutta nyt putkesta tulee koko ajan savua, joka haisee ehkä enemmän bensalle kuin öljylle.
    Kone syö öljyä ja lisäksi sitä tippuu pysäköitäessä auton alle lohkoista ja jostain taaempaa.
    Laitoin öljyn sekaan 1/2 pulloa STP:tä mutta savutus ei loppunut!

    Missä Vika? Auttaako männänrenkaiden ja venttiilikumien vaihto asiaa vai onko ostettava Sitroselta vaihtomoottori?

    t: Timo

    #139198

    Rikkinäinen huohotinventtiili aiheuttaa öljyvuotoa. Jos ajon aikana kampikammiossa ei vallitse alipaine, öljyä tulee pikkuhiljaa ulos kampiakselin etu- ja takapäästä, nokka-akselin etupäästä, venttiilinnostimien suojaputkien tiivisteiden ohi ym rakosista. Kun auto sitten seisoo paikallaan, öljy valuu lohkoa pitkin ja tippuu auton alle.

    Kannattaa testata kampikammion alipaine tai kokeilla ehjäksi tunnettua huohotinta. Huohottimen testaus on kuvattu keskustelussa http://www.suomen2cvkilta.fi/forum/viewtopic.php?t=116.

    #139199

    Kiitos Amikuutoseeni!

    Olen tehnyt huohotintestin värjätyllä vedellä 1,5 litran pullolla ja vesi nousee ainakin 10 cm pullossa.
    En tiedä sitteen vaikuttaisiko huohotin silti asiaan. Edellinen omistaja laittanut takaiskuventtiilin huohottimelta ilmanputsarille menevään letkuun. Ilmanputsari täysin kuiva eikä tunnu em. letkuunkaan asti öljyä sumuttuvan.

    Onko muita ehdotuksia.

    Olen menossa Sitroselle korjaamaan auto ensi viikolla ja ajattelin varmuudeksi vaihtaa huohottimen, onko järkevää?

    t: Timo

    #139200

    Liiasta bensasta johtuva pakokaasu on harmaata ja öljystä johtuva selkeästi sinistä. Mikäli pakokaasumittauksessa arvot heittelevät kovasti, niin kone saa ylimääräistä ilmaa joko pakosarjan liitoksista, kaasarin ja imupakosarjan välistä tai kaasuläpän pääakselilta, johon ilmestyy välys 100tkm jälkeen. Joskus venttiilien ohjurit voivat olla väljät ja tästä johtuen voi ajoittain pöllähtää sinistä savua. Männänrenkaiden kunnosta saat tietoa mittaamalla puristukset, tai ihan konkreettisesti tähyämällä lampulla tulpan rei´istä sisään. Mikäli tulppa ja männänpäälynen on kovin öljykarstainen niin öljyn ohikulkua on selvästi. Tähän auttaa uudet männänrenkaat, mikäli mäntien männänrenkaiden urat eivät ole liian väljiksi kuluneet. Jos taasen ovat niin useita uusia mäntäpyttysarjoja eri puristuksilla löytyy osoitteesta http://www.franzose.de.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #139201

    Huohotin kuulostais olevan kunnossa.

    Vika vois olla katkenneessa, jumiutuneissa tai kuluneissa männänrenkaassa. Mittaa puristuspaineet, jos mahdollista.
    Tällöin näet onko männänrenkaat huonot.
    Sytytystulppistakin voi havaita männänrenkaiden kuluneisuuden. Tulppa on silloin märkänä öljystä.
    Tulppa voi öljyyntyä myös viallisen venttiilin seurauksena.

    Korjatkaa jos olen väärässä:
    Kun kaasua lisää ja savuuttaa on männänrenkaat huonot.
    Kun kaasua höllää ja silloin rupeaa savuuttamaan on vika venttilin ohjurissa, joka päästää öljynläpi.

    Jos ohjurin kumi on irti sen voi huomata irroittamalla venttiilikopan ja taskulampulla valoa näyttämällä saattaa huomata jos kumi on irronnut tai rikki.

    Öljyvuodon paikallistaminen:
    Ota lokarit pois ja pese kone ja käytä kone lämpimäksi niin voit tutkailla öljyvuotoja. Yleensä vuotaa sylinterien alta venttiilientyöntötankojen juuresta ns. brillitiivisteistä.

    On miulla kerran venttilinohjurikin irti päässyt. Silloin savuutti myös.
    Mutta kuten edeltä huomaat, niin vika voi olla monessa paikassa. Onnea vain tutkiskelulle!

    #139202

    Intouduin itsekin pitkästä aikaa testailemaan alipaineita, kun omassakin kulkimessa tunkee öljyä koneen ulkopuolelle. Tein testin niin, että öljymittatikusta tulevan läpinäkyvän letkun alamutkassa oli vettä, jolloin näkee ehkä helpommin ali- ja ylipaineen vaihtelun eri kierroksilla.

    Tyhjäkäynnillä vesipatsas nousi alle 10 cm alipaineen voimasta. Kierrosten lisääminen aluksi lisäsi alipainetta, sitten lähestyttiin nollaa ja huippukierroksilla suunta ykskaks muuttui ja kone sylkäisi vedet letkusta ulos melkoisella ylipaineella.

    Tein vertailun toisen sätkän terveellä koneella ja siinä alipaine vain lisääntyi kierrosten kasvaessa.

    Todennäköisesti vuodot vähenisivät lauduttimen vaihdolla.

    #139203

    Avasin sit koneen ja männänrenkaat oli ehjät samoin palotilat siistit.
    Tulpat on hyvänväriset ja öljyttömät. Suojapellit eivät kovinkaan mukavat asentaa ja poistaa.
    Vaihdoin venttiileihin teflon-tiivisteet ja kokosin koneen.
    Kävi savuttomasti ja siististi.
    Sammuttamisen jälkeen huomasin, että “brilli”-kumien välistä tuli öljyä valumalla ulos eli olivat huonosti paikallaan.
    Taas pakosarjat irti ja kiinnityspultteja kiristämällä paikalleen ja auto käyntiin, edelleen vuotaa öljyä!

    Mikä neuvoksi, täytyykö ohjainputket vaihtaa, olisko voinut vääntyä asentaessa?

    t: Timo

    #139204

    Kumien oikea asento, jos kumeissa on nystyrät? Oli sitten sileä tai nystymalli niin pinnat puhtaaksi ja korkealaatuista ei-kovettuvaa tiivisteliimaa väliin…

    Ohjuriputkien suuaukot pitäisi olla täysin pyöreät, ettei öljy tulisi ulos – toisinaan erittäin tuskallinen vaiva ja vaikea saada tiiviiksi (joku muu sanoo jotain toista). Tuskalliseksi tekee tuo kannen ja pakoimusajan availu – ole varovainen kannen kierteiden kanssa – suosittelen pitkää pulttia, jossa ylimääräinen mutteri – pultti paikalleen, vähän irti pohjasta ja mutterilla kiristys, ei käy niin paljoa kierteiden päälle.

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #139205

    Joudut ehkä vielä kerran avaamaan kannet, tarkistaaksesi että ohjainputkien alaosat on ehjät. Jos ovat niin voit laittaa tiivistelimaa brillienpintaan. Kantta asennettaessa sitä on hyvä liikutella “pyöritellä” ja varmistaa brillien ja suojaputkien oikealle paikalle meno ennen lopullista kiristämistä. Samoin imu/pakosarja on hyvä kohdistaa kansiin ennen lopullista kiristystä. Niin ja brillejä painavien jousien tulee myöskin olla ehjät!

    #139206

    Tulipa vastauksia nopeasti eli muillakin lienee ollut sama ongelma.
    Kiitos myös hienosta kuvasta, täytyy tarkistaa ko asiat vielä.
    Kannen työntö paikalleen oli vähä hankalaa eli jokin otti vastaan, olisko ollut juuri ohjainputket vinossa?
    Ps vaihdoin samalla myös alipaineventtiilin, vaikka melkoisen hintava osa olikin, nyt on konehuoneessa jotain kiiltävääkin.

    t: Timo

    #139207

    itse olen noviisi rättäristi mutta brillikumien vaihto sujui yllätykseskseni hienosti. minullakin kannen laittaminen paikalleen oli hiukka hankalaa koska kansi ei ihan suosiolla mennyt sylinterin päälle mutta kun rauhallisesti sitä tuuppasin niin että putket olivat varmasti kohdallaan, kaikki sujui hyvin. itse laitoin “kaikkiin brillikumin väleihin” hylomaria ja nyt ainakin n 500 km ajon jälkeen ei brillikumien välistä tule pisaraakaan öljyä.
    minäkin mittasin huohotinventtiilin ja tyhjäkäynnillä vesi nousi n 30 mm ja kierroksilla n 100 mm. tämä ei kerro minulle onko huohotin kunnossa vai ei.
    t
    mikko

Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.