Etusivu Foorumit Päävalikko Yleinen keskustelu rättäri talvella.

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 23)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #121865

    Tiedän tiedän, eihän tätä syntiä saisi tehdä enää näinä päivinä, kun kovakattoja saa ilmaisiks…mutta kun ajan niin ajan.

    Rättäri on kyllä hauska kuljin siitäkin syystä, että se kertoo kyllä talven tullen, jos jokin asia on jäänny rempalleen kesän jäljiltä.

    Esimerkki 1: Lähtee käyntiin, ei lähde, eli lupaa mutta ei käy. Pakkasta hurjat viisi astetta. Ratkaisu: Tulpat irti, jaahas, rakoa aivan liikaa ja muutenkin ihan loppuun ajetut tulpat. Johdot hapettuneet hieman. Uudet palikat ja johan potkii taas.

    Esimerkki 2: Bensa haisee (yli 150 tkm ajettua matkaa sama kaasari nokilla ilman remppaamista) niin, että päässä humisee. Lopettaa käyntiin lähdön kymmenessä pakkasasteessa… Kaasarin kansi irti, bensanpinta ok, neulaventtiili toimii jne ja takaisin kiinnii. Mutta seosruuvi! pyörinyt aukipäin vuosien kuluessa. Oli 10.5 kierrosta auki, bensa lorisee välistä 😆 nyt 5.5 kierrosta. Samalla tuli korjattua automaattiryyppy, eli ryyppy meni päälle itsekseen, käytetty koko kesän nippusidettä ryyppynupin päällä :D. Tulpissa kanssa liikaa rakoo, muuten hyvät. Ja taas kulkee.

    Onko vielä paljon muita (hulluja) rättärin ratissa pitkin talvea? Onko onkhelmia?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #131901

    15 talvee ajelin, kelillä kuin kelillä… “ainoa” huono muisto on muutaman vuoden takaa JP-kokouksesta kun oltiin lähdössä, pakkasta 36 ja eihän se sätkä ihan omin avuin sieltä pakkipaikalta lähtenyt, mutta se ongelma => öljynpainemittarin juuri hajosi 15 kilsan jälkeen ja alkoi suihkuttaa öljyt ulos, siinä sitten 5-10 kilsan välein kaatelin lisää öljyä koneeseen ja tuhosin luontoa välillä Lihasula-Pori… Kullaan kohdalla (30 kilsaa kotiin) palo hermot ja päästelin kotipihaan asti, taisi ottaa nokkiin kone kun jo heti parin vuoden kuluttua meni vaihtoon = tuli lastuja öljyn mukana ulos…

    Jaa miksikö en enää ajele, en säästääkseni maallista mammonaa, aikansa kutakin, vaan aloin säälimään meidän pikkuväkeä, aamulla kun piti kouluun ja tarhaan lähteä, niin oli pakko pukea tuplavarustus… eihän se sätkän lämmityslaite ala toimia kuin vasta noin huhtikuussa…

    Nyt ajellaan kovakattoisella, ja oikeastaan koko ajan ottaa päähän… kyllä mä vielä joskus ajelen tehtaan alkuperäissuunnitelman mukaan eli halvalla ja aina…

    Jos oikein syvällisiä mietitään niin miksi säästää materiaa, eihän meistä täältä lähtiessään kukaan mitään mukaansa saa aj usein vielä keräämämme aarteet ovat vain riesa jälkipolville… joten miksei nautita nyt? Totta on tietysti ne yksittäistapaukset, jotka ovat saaneet sätkäriippuvuuden siirrettyä seuraavillekin sukupolville, siihen pyrin minäkin, mutta miksen nauttisi itse. Useimpien kohdalla luulen olevan tosi, se totuus, että ei enää viitsitä ajella sätkällä = eturauhanen alkaa “huutaa” kylmästä penkistä jne. Myöntäkäämme totuus ja ottakaamme sätkät liikenteeseen…

    Edellä kirjoittamani oli puhtaasti provosoivasti kirjoitettu, enhän minä noin ajattele… kaukana on ne ajat kun kovakattokulkijoille sätkätapahtumissa jäynää tehtiin = nyt ei edes uskaltaisi, saati saisi ymmärrystä teoilleen.

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #131902

    Olen kyllä eri mieltä sätkän lämpimyydestä. lämmönvaihtimista alkaa nopeammin puhaltamaan lämmintä kuin vesijäähdytteisessä ja sätkästä saa parantelemalla niin lämpimän kuin haluaa.
    Joten se ei saisi olla syy ettei voi talvella ajaa.
    Eräässä vanhassa suomeen suunnatussa 2cv mainoksessskin mainitaan että lämmitysjärjestelmää on kehitetty (vanhuksesta) ja että sitä saa helposti paranneltua. 😀

    #131903

    🙂 Meidän perheessä ajetaan kahdella sätkällä kesät/talvet. Toisella on tolppapaikka ja toisella ei. Tolppassa olevassa on öljypohjanlämmittimen lisäksi sisätilanlämmitin käytössä.
    Vaikka monissa taloyhtiöissä sisätilalämppärin käyttö on kiellettyä, niin sätkän tapauksessa asiaa voi puolustella sillä, että moottorin lämmitysvastus on 250-300wattinen (mallista riippuen) ja sisälämppäri esim 300-500wattinen. Yhteen laskettuna saadaan n.700w, jonka verran useimmissa vesijäähdytteisissä moottoreissa on pelkän moottorinvastuksen wattimäärä.
    Sisälämppäristä on sitten se etu ,että lasit on sulat ja kauppareissulle lämmintä riittää (n.10km).
    Rättärin kylmyyden hyvä puoli taas tulee esille kun vie lapsia kerhoon/tarhaan. He kun joutuvat siellä ulkoilemaan säässä kuin säässä, eli vaatetta on päällä paljon. Eipä tule hiki sätkässä toppavaatteissa, eli heillä on paremmat oltavat kuin ns. “lämpimässä autossa”.
    Ja kyllähän sätkänkin halutessaan saa lämpimäksi. Jos ei muuta viitsi/halua tehdä moottorin ilmansaannin rajoittamisen lisäksi, niin laittakaa puhallin tuulilasille tulevaan lämpöputkeen. Vaikutus on huomattava. Sopivia puhaltimia olen ostanut esim. Biltemasta (veneen moottoritilan tuuletin).
    Näin meillä. Hyvää joulun alus aikaa!
    T:Janne Joensuusta 😉

    #131904

    Suosittelen tuulilasipeitettä / puolipeitettä. Jos on sopivaa jäätä niin muoviraspilla on ihan toivotonta välillä yrittää saada laseja puhtaaksi, kuitenkin joka aamu ne on kuurassa, eikä raspeilla tule koskaan ihan kirkasta. Raspaus lisäksi naarmuttaa laseja. Mietin juuri että peitteeksi taitaa käydä ihan tukeva muovi, retkipatja tms. ettei tarvi olla mikään thermopeite.

    #131905

    Oli silloin JP-kokouksessa muutamalla muullakin tiettyjä ongelmia pakkasen suhteen, mistä Jimmi mainitsi… Mutta aina on sätkät käyntiin lähtenyt! Sellainen hauska huomio on tullut tehtyä että tuosta kovan pakkasen JP-kokouksesta on ajat muuttuneet aika paljon, silloin muistaakseni paikalla oli vain neljä kovakattoa, nyt viime talvena paikalla oli enää alle viisi sätkää… Saas nähdä miten tulevassa kokouksessa käy. Itse todennäköisesti saavun sinne beksillä, taas… Ehkä omalla tällä kertaa..?

    Talvikäyttö sätkällä. Se on muuten mukavaa mutta suola tuntuu aiheuttavan suuressa määrin tapahtuvaa hitsaustarvetta. Ei kiva. Toisaalta mikään ei ole niin hyvä auto ajella hankien keskellä kuin sätkä! Etenemiskyky on aivan omaa luokkaansa, käyntiinlähtö käsittämättömän hyvä eikä vesistä tarvitse huolehtia. Ja mitä tuohon kylmyyteen tulee, niin oletteko nähneet minkään muunkaan merkkisillä autoilevien riisuvan liikkeelle lähtiessään? Kuitenkin ollaan ulkoa hakemassa kuljin käyttöön, ulkona todennäköisesti poistutaankin kulkimesta, eikä se mersukaan niin tavattoman nopeasti lämpiä…

    Kunhan tässä saa kulkimensa taas “uuteen” kuosiin, sinkittyä runkoa alle, uudet kynnykset ja lattiat ja pientä sinkkikylvyssä käyttöä korille, niin enköhän taas aloita Tinskulla talviajot, näin parin vuoden tauon jälkeen. Niin oli taas haikea mieli talvilepoon kuljinta saatellessa, onneksi sen ei tarvitse olla yksin sillä seuralaisina pitkän talven ajan siellä on 2CV4 -70 ja Dsuper -74…

    #131906

    Juu, kyllä sätkällä talvella tarkenee. 24 heppainen lämppärihän takaa sen, että auton sisällä ei koskaan ole kylmempi kun ulkona (jollei viimakerrointa huomioida). Itsekin ajelisin, mutta sattumoisin Iso-Remontti estää käytön juuri nyt.

    Yksi ikimuistettava reissu oli Kaavi-Nurmes väli joulun tienoilla hyvin monta vuotta sitten. Matka taittui 39 asteen pakkasessa kaksi hyvin palelevan näköistä huskyä takapenkillä. Itselllä pilkkihaalari, karvalakki, huopikkaat ja lampaankarvarukkaset kädessä. Lämmittely/ikkunanskrabauspaussi puolen tunni välein. Perille pääsin, tosin sauna ei ole koskaan tuntunut paremmalta kun tuon reissun jälkeen.
    Toinen mukava muisto jäi muutama talvi sitten kun Helsingissä oli hieman runsaammin lunta. Lumiaura oli tehnyt valtavat vallit kotikadulla, ja joka ikinen autoilija oli helisemässä. Menin Biltemaan, ostin lumiketjut, ja vot, kyllä kelpasi esitellä kateellisille kovakaton kulkijoille kuinka sätkä kiipeää lumi- ja jäävallin yli parkkiin.
    Herätti myös hilpeyttä Forumin pysäköintihallissa.

    #131907

    Itselläni on tukittua keulaa,tukittu öljynlauhdutin, superloonia öljyntäyttöputken edessä(ei kondenssivettä kannessa), pohjapanssari,lasivillaa lokareiden ja koneen välissä, lattialla saunan ritilämatto+harmaa ruohomatto, peppurepussa tuuletustuubi ja eristeet ovissa ja styroksia katossa. Lämmityslaitteena toimii sätkän omat, mutta terästetyt lämmönvaihtimet. Lämpöä riittää hyvin kelillä kuin kelillä, huurut laseista menee peräboksin aukosta nopeasti harakoille (eikä ole katto kovilla, kun rekka tulee vastaan) ja ikkunat huurtuu vähemmän, kun lattian ilmankierrosta on huolehdittu. Eli ritilämatto jättää ilmaraon maton ja lattian väliin–>kuivuu nopeasti, vähentään lahoamista sisältäpäin. Lista näyttää pitkältä, mutta kaikki nämä ovat helppoja toteuttaa.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #131908

    Lisataan listaa. Tiinalla tuli viime talvi ajeltua toihin ja hyvin toimi, lahes aina… Viimeinen patka tyomatkaa on kaunista hiekkatieta ja parin myrskyn jalkeen aamulla toista lahtiessa oli tienvarsi taynna kiinni jaaneita autoja. Itse en raaskinut pysahtya, etten jaisi myos kiinni, joten vilkutellen ajelin ohi. Nuoriso, asiakkaat toista, kiljuivat innosta paastessaan kyytiin…
    Kulkimessa ei ollut lisalampparia tai puhallinta, vain hyvat eristeet ja hyvin riitti. Kuitenkin joskus kavin hakemassa jonkun auton koeajoon yon yli, ihan vain vaihteluksi.

    #131909

    Missäs kohtaa Akailella peppurepussa sijaitsee noi ilmanpoistoaukot, sivupelleissä tai takana..alhaalla vai ylhäällä ?

    Miguel

    #131910

    Sätkässähän on vakionakin takaluukussa ilmanpoistoaukot ihan tarkoituksella jätetty, tietääkö joku kuinka hyvin ne käytännössä toimii?

    #131911

    alkup. on vähän liian pienet, näkeehän sen jo katon pingottumisesta ajaessa… Aukko on peppurepun ylänurkassa(sivussa), tai se on oikeastaan iso rööri, ei ole kaunis 😀 mutta ihan tavalliset pikku ilmastointiritilät riittää kun ne on laidoissa molemmin puolin…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #131912

    Onko repun taka vai etuosassa, eli lähellä koria vai sivun takareunassa?
    Onko siiinä kohtaa luontaisesti imua, vai onko se vain ylimääräisen ilman reitti ulos?
    Onko jollain parempaa ehdotusta ulostulopaikalle sätkä/dyane repulla tai ilman?

    #131913

    Suunnittelin, ja varmasti vielä toteutankin tuuletusaukon tyyliin veneen moottoritilan tuuletus. Sopiva reijitys varapyöräkoteloon renkaan alle ja ulkopuolelle sellainen matala kuuppasysteemi jonka suuaukko sojottaa taaksepäin. Ettei lennä p..ka sisälle. Eikä haittaa esteettisesti. Itse asiassahan siihen voisi asentaa tietokoneen tuulettimen (12v eikä vie virtaa juuri ollenkaan) helpottamaan ilmankiertoa kaupunkiajossa…

    #131914

    Minäkin olen miettinyt täysin samanlaista, pitänee ryhtyä toteuttamaan, 120mm tuulettimen kanssa tietysti.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 23)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.