Etusivu Foorumit Päävalikko Yleinen keskustelu Rättäri TV1:ssä 27.10.2005 klo 19.15

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 14 viestiä, 16 - 29 (kaikkiaan 29)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #133812

    Kerran olen pellavaöljyä kokeillut Sätkän suojaukseen. Onneksi ei tullut ruiskutettua kuin pariin kohtaan kun jo tämän aineen luonne selvisi. Kovetettuaan (ei siis kuivu, reagoi auringon valoon, näin olen ymmärtänyt) ei se liukene mihinkään liuottimiin. Eli uusintakäsittelystäkään ei ole juuri hyötyä kun se ei pääse tunkeutumaan tuosta kovasta pinnasta läpi. Ja jos sinne on jo kosteus päässyt kulkeutumaan, niin kuin se ennenpitkää tekee, niin se kyllä muuttaa pellin ruosteeksi hyvinkin nopeasti.
    Nykyisin olenkin käyttänyt sellaisia ruostesuoja-aineita jotka liukenevat liuottimiin. Näin voi uusintasuojauksessa ensin vanhan massan pehmentää ruiskuttamalla pelkän liuottimen pariin kertaan muutaman päivän välein, niin sen jälkeen uusikin massa jo tarttuu kunnolla eikä tee vain uutta kerrosta, joka irtoaa ja jonka alle ruostuttava kosteus voi pesiytyä.

    #133813

    @nameone wrote:

    Voi myös olla että suojaus ei ole toiminut, tai uusintakäsittelyä on laiminlyöty

    Kuinka Nameone perustelee uusintakäsittelyn tarpeen seuraavan kokemuksen perusteella:

    @Masa wrote:

    Kovetettuaan (ei siis kuivu, reagoi auringon valoon, näin olen ymmärtänyt) ei se liukene mihinkään liuottimiin. Eli uusintakäsittelystäkään ei ole juuri hyötyä kun se ei pääse tunkeutumaan tuosta kovasta pinnasta läpi.

    Ja tuollaisia Masan kokemusten kaltaisia kommentteja olen kuullut, mutta jännä miten juuri kukaan ei niitä kokemuksiaan tänne kirjoittaa viitsi. Masan tietämystä näissä asioissa pidän erittäin suuressa arvossa.

    #133814

    No pelkästä pellavaöljystä tulee hyvin ohut kerros ja noin 3v. välein kannattaisi ainakin suojata. Toki auton alle kannattaa muutenkin katsella ja tarvittaessa suojata käytti sitten mitä ainetta tahansa.
    Pellavaöljyn suurimmat vahvuudet onkin siinä uusintasuojaus on helppo tehdä. Kyllähän sinne massankin alle jää vesitaskuja ja aika harvoin kukaan jaksaa vanhoja massoja rapsuttaa pois.
    No käyttikös Masa keitettyä vai keittämätöntä?

    #133815

    Kauankos Nameone on käyttänyt tuota kehumaansa ainetta? Siis kuinka pitkäaikaisia kokemuksia löytyy?

    Mistähän syystä pellavaöljyä kovaan ääneen kehuneet ovat siirtyneet vähin äänin perinteisten menetelmien käyttäjiksi?

    #133816

    Kylmäpuristettua käytin, joten lienee tuota keittämätöntä.
    Monenlaisia keinoja on tullut ruostumisen ehkäisemiseksi tullut kokeiltua niiden reilun 30 vuoden aikana kun olen ympärivuotista Sätkäilyä harrastanut, mutta kyllä pellavaöljy on saanut kaikkein nopeimmin pellin muuttumaan ruosteeksi.

    #133817

    Käyttivät muutama vuosi takaperin noissa Ylen mastojen haruksien suojauksessa jotakin tahmeaa käsin levittävää ainetta nimeltään “nyrosteeni” tai vastaava. Muistaakseni väriltään vihertävää ja erittäin suttaavaa/tarttuvaa. Sekottelin sitä joskus tavalliseen alustamassaan ja ammuin lämpimänä ovien sisään, tunkeutui hyvin saumoihin ja suojaus piti=pelti oli kuin uutta.

    Nyttemmin jo muusta syystä ovat nuo ovet vainaat he (poika pelaa Tähtien sota-peliä tuossa vieressä, olen vaikutuksen alainen sen minä)

    Jos juku tietää aineen oikean nimen ja koostumuksen yms. niin tietonsa jakakoon.

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #133818

    Jasu hei, mä olen ainoa tässä ketä ei ole kovaan ääneen kehunut yhtään mitään, sen sijaan pellavaöljyä on kyllä teilattu kovaan ääneen muiden toimesta.
    Mä kuuntelen mielelläni muiden vastauksia ovet avoinna ja kyseenalaistan asioita, se on ainoa tie jonkinlaiselle tietämyksen tasolle.
    Kyllä minulla toki on omakin mielipide ja sen mukaan pellavaöljy on kyllä erittäin helppo keino suojata autoa vähän useamminkin, lisäksi se leviää helpommin kuin kotelosuojat puhumattakaan massoista ja sitä voi laittaa paikkoihin mihin ei muita aineita tulisi mieleenkään laittaa.
    Monesti kun auto rupeaa ruostumaan niin kynnys on pieni käyttää sitä esim. myös auton ulkopintoihin maalaukseen verrattuna ja muu auto lahoaa ensin alta.
    Jos tekisin perusteellisen ruostesuojauksen alusta lähtien niin en laittaisi pelkkää pellavaöljyä, kukaan sellaista olekaan väittänyt?.
    Jasu kerrotko vielä oliko siinä dyanessa laitettu sitä pellavaöljyä paljaalle pellille, vai jo valmiiksi irtiolevan massan päälle vai mitä?

    #133819

    @nameone wrote:

    Yksivaihtoehto on että kastat pohjan sinkkiin, jos kerran niin hyvin sen puhdistat.
    Saattaa vedellä pahastikin, mutta kyllä sen saa onnistumaan ainakin Jotenkin, sopii ehkä paremmin kuitenkin suoriin lattioihin, mihin ei ole porattu vielä reikiä.
    Sinkin päälle on melken sama mitä laittaa, mutta jos ei sinkitse, niin
    Esim 2-komponenttimaali, tai vastaava mikä kestää kosteutta, esim. ei miranol. Päälle pellavaöljykerros, pohjaan vielä sen päälle massa.
    Jopa maalinkin voisi jättää välistä pois.
    Pellavaöljy, sitä on kiva suihkutella ja sutia koteloihin ja pohjaan, varsinkin kun se on ympäristöystävällistä, imeytyy vielä ruosteeseenkin ja on halpaa.
    Se pysyy jopa pakoputkessa (paremmin loppupäässä) ja suojaa ruosteelta.
    Niin ja koteloihin pellavaöljyä ei kotelosuojaainetta, eikä missään tapauksessa teräketjuöljyä, eikä moottoriöljyä, ne liukenee vuodessa pohjavesiin sieltä.
    Eikä massaa vanhan massan päälle, vaan ensim. esim pellavaöljyä että saa vanhat pehmenemään ja sitten massaa, tai sitten poistaa vanhan.
    Massaa kannattaa muutenkin laimentaa öljyllä, ettei halkeile.
    Esim. Bilteman massasta tulee kivikovaa.

    Mitäs tuo on ellei sitten suureen ääneen kehumista..? Löytyy tekniikka-palstalta haku -toiminnolla…

    Sitä pellavaöljyä oli laitettu juuri korjatuille lattioille(siis uutta peltiä käyttäen, kuivana kesäpäivänä hitsaten), kuten myös paskapyssyllä koteloiden sisään. Sinnehän ei oikein pääse näkemään muuten kuin aukomalla kotelot, jota ei silloin tehty. Jälkeenpäin voin vain todeta että perille oli aines menny, mutta toiminta oli hieman kyseenalaista…

    #133820

    vaikka kaivoitkin kirjoitukseni vuosien takaa, sama kuin etsisin googlesta tietoa jostain vanhoista kirjoituksista, vanhoja kaivelemalla saa asioita väänteltyä mukavasti, varsinkin copy pastella, sillä monesta asiat on kirjoitettu eri valossa ja vaatisivat koko jutun lukemista.
    Mutta en mä tuossakaan sitä todellakaan mitenkään ainoana aineena pitänyt, ennemminkin sinä olet sen teilannut täysin hyödyttömänä aineena kyseenalaistamatta mitään.
    Mutta menen kyllä noistakin kirjoituksista takuuseen, vaikkei mitään ainoata oikeata ruostesuojausta ole keksittykään, onnistunut suojaus kun on aina lukemattoman muuttujan summa.
    No koteloihin suihkuttaisin sitä ihan sen takia että uusintakäsittely on mahdollista ja helppoa, kun aine menee 4e:n paineruiskusta läpi sumuna ja leviää varmasti paljon paremmin kuin kotelosuoja.
    Pallavaöljy tekee sen veran ohuen kerroksen että se ei pelkältään sovi paljaan pohjan päälle kivien kolhimaksi, joten siinä dynanen suojauksessa on kyllä ollut pahoja puutteita.

    #133821

    @nameone wrote:

    vaikka kaivoitkin kirjoitukseni vuosien takaa, sama kuin etsisin googlesta tietoa jostain vanhoista kirjoituksista, vanhoja kaivelemalla saa asioita väänteltyä mukavasti, varsinkin copy pastella, sillä monesta asiat on kirjoitettu eri valossa ja vaatisivat koko jutun lukemista.

    Ei se nyt niin kaukaa ajallisesti ole, toisaalta se on ehkä asian heikkouskin. Eli uutta ainetta vähillä kokemuksilla ollaan innolla sekaan työntämässä… Enkä mitenkään vääristellyt kirjoittamaasi, ja laitoin myös vinkin mistä alkuperäisen kirjoituksen löytää voi mihin tuo lainaamani tekstisi liittyy.

    @Jasu wrote:

    Ja kaikkialta näki että siellä lasittuneen pellavaöljyn alla oli ruoste päässyt vapaasti etenemään, eli tietyllä tapaa tuo ruostesuojaus olikin toiminut. Ruosteet oli kirjaimellisesti suojattu, hyvin oli ruosteet suojassa pellavaöljyn alla…

    Kyseenalaistamatta? Käsittääkseni olen juurikin kyseenalaistanut pellavaöljyn käytön ruostesuojaukseen, niin koteloissa kuin muuallakin? Vai miten kenties asian ymmärsit? Mielestäni se on TÄYSIN hyödytön aine tuohon käyttötarkoitukseen, varsinkin kun kyseiseen tarkoitukseen löytyy moninverroin parempia aineita. Miksi siis haluaisin pikaisesti hävittää kulkimeni käyttämällä jotain epäkelpoa ainetta vain siksi että se on jonkun mielestä hyvää? Vähän ilkeästi sanoen, voisin kuvitella sinun käyttävän myös banaaneita vaihteistoöljyn korvikkeena, nekin kun toimivat varsin loistavasti siinä tarkoituksessa…

    @Masa wrote:

    Kylmäpuristettua käytin, joten lienee tuota keittämätöntä.
    Monenlaisia keinoja on tullut ruostumisen ehkäisemiseksi tullut kokeiltua niiden reilun 30 vuoden aikana kun olen ympärivuotista Sätkäilyä harrastanut, mutta kyllä pellavaöljy on saanut kaikkein nopeimmin pellin muuttumaan ruosteeksi.

    Tämä Masan kommentti aineen hyvyydestä tuskin myöskään aivan merkityksetön on, ja sekä täällä että muualla saamieni kommenttien valossa olen valmis pitämään tämän aineen mahdollisimman kaukana kulkimistani, ja suosittelemaan myös muillekin aineen välttämistä!

    #133822

    Banaanivertaus oli hyvin asiaton, eikä kuvasta alkuunkaan tapojani toimia, suuhuni niitä voin kyllä laittaa.
    Enkä taaskaan ole väittänyt että se on maailman paras ruostesuoja-aine, vaan puhuin ihan muista puolista.
    Sinullahan vain ei taida olla pellavaöljyn käytöstä muuta kokemusta kuin väärinkäyttynä, esim. siinä on kyllä kritiikin puutetta tärkeässä asiassa.

    #133823

    Onko joku testannut standardoiduissa olosuhteissa eri ruorteensuoja-aineita? Tarkoitan lähinnä muutamaa palaa puhdasta korjauspeltiä eri keinoin suojattuna ja alistettuna sään ja lämpötilan vaihteluille ynnä suolavesisumutusta silloin tällöin?
    Jo parissa-kolmessa vuodessa saa varmaankin jonkinlaisen kuvan siitä mikä toimii ja mikä ei.

    Asia kiinnostaa lähinnä sen takia, että jossakin vaiheessa aion vielä siirtyä takaisin talvisätkäilyyn, ja siinä vaiheessa kun suojaan ruosteelta, olisi kiva tietää mikä oikeasti toimii. Pellin fosforihappokäsittely toimii ainakin, sen olen omin silmin nähnyt. Hapon polttama pinta ei varsinaisesti suojaa miltään, mutta hidastaa ruostumisprosessia merkittävästi. Sen päällä on pelkkä maali riittänyt toistaiseksi.
    Happokäsittelyssä on vain se pieni mutka, että pellin pitää olla puhdas. Varsinaiseen ruostesuojaukseen hiukan liian työläs metodi.

    Myös metallin seoksella täytyy olla suuri merkitys ruostumiseen, koska tiedän erään etuvetogangsteriauton joka on seissyt ulkosalla vuosikymmeniä, ja vaikka maali on sieltä täältä varissut kokonaan pois, pelti on ryhdissään ja korkeintaan pintaruosteessa. Jossakin on uudemmissa autoissa säästetty.
    Että mistäs tuollaista vanhanajan korjauspeltiä saisi? 🙄

    #133824

    Tätä aineen testausta puolueettomalla testillä peräänkuulutin jo aiemminkin, ei vaan taida olla joko tehtynä tai sitten tulokset ovat olleet julkaisukelvottomia(tämä siis oma tulkintani aiheesta). Kukaan ei (täälläkään) ole kehunut ainetta, joten mitä siitä pitäisi päätellä? Moitteita (pelkästään) kyllä kuultu…

    Ja minäkinjossain vaiheessa siirryn takaisin, ainakin osa-aikaiseen, talvisätkäilyyn, mutta silloin rungossa on sinkkipinta kuten jos ei koko korissa niin osassa ainakin, lokasuojien ollessa lasikuitua tms. Ja sinkistä huolimatta koteloissa tuo öljy-kotelosuoja-seos…

    Fosforihappokäsittely toimiikyllä loistavasti,omassa Tinskussani on “tieteen alttarille” uhrattuna toinen lokasuoja jota on kolhittu joskus edellisen omistajan aikana. Selkeä pintaruoste oli siinä jo ostettaessa(vuonna 1993), eikä se ole siitä mihinkään muuttunut. Edelleen vastaava pintaruostepaikka löytyy, alueen siitä mihinkään kasvamatta! Ja saa tuossa lokasuojassa ollakin, se tuntuu muista syistä johtuen päätyvän vaihdettavien listalle lähiaikoina.

    #133825

    No eikun testaamaan sitten. Kai tuohon kaupunkipihaankin voi piilottaa muutaman pellinpalasen… Ja apoteekkiin soittelemaan josko sitä happoa saisi ostaa (vanha satsi otti ja loppui).
    Itse asiassa jossakin taisi olla puhettakin siitä että ennen muinoin raakapellit tosiaan käsiteltiin hapolla, oikein kunnolla.

Esillä 14 viestiä, 16 - 29 (kaikkiaan 29)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.