Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Yleinen keskustelu › rättäriä hankkimassa
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
1.3.2004, 18:14 #121613
nyt olisi rättäri tiedossa minullekin… mitään tarkempaa en vielä tiedä, muuta kuin että kyseessä on mustakilpinen yksilö, joka on leimassa ja käy ja kukkuu. mustista kilvistä voinee päätellä että biili on pre-’72.
mitä kannattaa ottaa huomioon ostopäätöstä tehdessä? minkälaisia hintoja tuollaisista maksetaan näinä päivinä, eli mihin kannattaa vetää raja? jos kyseessä on ruosteeton yksilö siis… mitä ongelmakohtia kannattaa tarkistella?
kaikki info on avuksi, kiitos siis jo etukäteen vastaajille.kuplavolkkaripuolelta 2cv osastolle siirtyessä on vähän pallo hukassa… 😆
2.3.2004, 04:50 #130866Ei muuta kuin pyydät mukaan jonkun oikein kokeneen sitikkamiehen mikä osaa katsoa onko sätkä minkälainen, kyllä Mikkelissä on monta kokenutta kettua ketkä tietävät kulkimen viat sekä jos on vähänkin nyykällään niin jätä ostamatta tai pyydä reilu hinnanalennus sillä katsastus ei sano paljon vielä mitään, mutta muuten hinta on ostajan sekä myyjän murhe(ei se hullu ole kuka pyytää, vaan se joka maksaa). Onnea kaupoille. Vesa
2.3.2004, 06:52 #130867Nyykällään tarkoittaa kai lähinnä sitä, että peltirunko on valmis vaihtoon. Niitähän saa uusia ja sen jälkeenhän peli on taatusti hyvä, mut ostohinnassa tuon rungon kunto on se tärkein. Kutka eivät ole sätkään tutustuneet, niin eivät tahdo ymmärtää tuota rungon arkuutta. Muissa rungollisissa autoissahan rungot on yleensä paksua tavaraa, jotka kestävät ikää huomattavasti paremmin. Sätkässä vain ohutta usein huonosti ruostesuojattua ohutta peltiä.
2.3.2004, 09:00 #130868Rungon vaihto teettämällä kun maksaa jotain 1500e, joten se todellakin pitäisi näkyä sitten auton hinnassa.
Ongelma vain on että rungon kunnon kartoitus on yleensä vaikeaa, päällepäin tarkastaminen on vain yksi keino, eikä runko yleensä edes sen takia notkahda. Päällepäin kaunis runko saattaa olla sisältä aika huono, juuri etu-akselin takaa. Uusikin runko huonosti suojattuna saattaa hajota muutamassa vuodessa.
Tuon etu-akselin takaosan jäykkyyden voi yrittää selvittää katsomalla on sivupelti kurtussa, tai akselipulteista tähystämällä katsoa on runko taipunut, tämän kun yhdistää vielä tunkilla nostamiseen, niin näkee vähän jäykkyyttäkin, jos ei ole valmiiksi taipunut.
Sitten mitä kohtia on esim. hitsattu jne, onko tilkkutäkkiä tms.31.3.2004, 19:28 #130869Mulla on sama tausta eikä kuplasta siirryttäessä voi juurikaan hyödyntää vanhaa kokemusta mainiosta kansan autosta.
Vesku tuossa on ihan oikeassa, eli pyydä sitikkalainen mukaan. Me ei sitä ekaksi tehty ja kävi heikosti )=.
Asiat kuitenkin järjestyi (kiitos Kiltalaisille) ja nyt on meillä alla hyvä sätkä (terkkuja Minorulle). Loppu hyvin, kaikki hyvin. Täältä varmaan löytyy yhteystietoja…Kaikilla on esillä hyviä neuvoja. Elä turhaan kuitenkaan säikähdä noita vikapaikkoja, niitä on aina mutta ne voi korjata ja vielä helposti, kunhan tuo runko mokoma on ehjä. Muuten samat konstit kuin kuplassakin, rytkyttele renkaita ja rattia, haistele / kuuntele konetta (heiluta kuljinta sivusuunnassa kun kone käy tyhjäkäyntiä, käynti ei saisi heilua mukana) ja pidä pää niin kylmänä kuin voit (=
Ja sitten liity Kiltaan! Se on kuin panisi rahaa pankkiin (=
Mika
2.4.2004, 07:30 #130870@vraisa wrote:
nyt olisi rättäri tiedossa minullekin… mitään tarkempaa en vielä tiedä, muuta kuin että kyseessä on mustakilpinen yksilö, joka on leimassa ja käy ja kukkuu. mustista kilvistä voinee päätellä että biili on pre-’72.
mitä kannattaa ottaa huomioon ostopäätöstä tehdessä? minkälaisia hintoja tuollaisista maksetaan näinä päivinä, eli mihin kannattaa vetää raja? jos kyseessä on ruosteeton yksilö siis… mitä ongelmakohtia kannattaa tarkistella?
kaikki info on avuksi, kiitos siis jo etukäteen vastaajille.kuplavolkkaripuolelta 2cv osastolle siirtyessä on vähän pallo hukassa… 😆
Elä tee niin kuin minä, vaan tee kuten minä sanon 😉
Jos olet ensimmäistä rättäriä hankkimassa, hanki ihmeessä sellainen avustaja jolla on rättäri, mieluimmin useimpia on/ollut. Maksa kunnon avustajalle, jollei viinapullon hintaa, mieluimmin vähän enemmän. Se maksaa takaisin. Tietysti jos on remontin himo suuri, niin se muuttaa jonkinverran asiaa. Silloinkin tarvit tietoa toisilta sätkäkuskilta.
Sätkä on autona sellainen, jolle ei oikein löydy verrokkia automaailmasta.
Ei edes kuplaa voi verrata.
Enimmäkseen hyvässä merkityksessä. Jossain määrin voi vetää yhtäläisyysmerkkiä samanikäisiin ranskalaisiin autoon, esim tipparenuun. Mutta sekin lähinnä ruostumisen suhteen. Me sätkäilijät ollaan tässä suhteessa onnekkaita, koska peltiosia löytyy ja tietotaitoa korjaamiseen.Sätkä kannattaa ostaa kiltalaiselta, ainakin useimmiten. Tietää ainakin mitä on saamassa. Ja saa todennäköisesti hyvät neuvot päälle.
Killan jäsenyydestä on oma etunsa. On ainakin porukka, jolta voi kysellä autoon liittyvistä asioista. Ja tietysti paljon muutakin
4.4.2004, 10:25 #130871Mitä on sanottu asiantuntija-avusta pitää varmasti paikkansa, vaikka olis itselläkin kokemusta on hyvä olla mukana kaveri, jolla ei ole sitä ostokuumetta. Jos ei ole ostokuumetta niin sitten iskee sääli kyseistä kuljinta kohtaan ja sekin voi tulla kalliiksi. Näin kävi minulle viimeisimmän kulkimen kanssa. Siinä sitä sitten säälin vastapainoksi sai avata lompakon nyörejä niin paljon, että hinnan puolesta kuljinta pitäisi kutsua autoksi. Vasta kolmas runko oli niin ehjä, että siitä sai korjaamalla asiallisen ja korikin koottiin kolmen korin paloista ja siihenkin tarvittiin kunnon vanhanajan autopeltiseppää, ei näistä nykyisistä oikein ole rättärin peltitöihin. Se mihin kului helposti paljon rahaa oli rätit, nappulat, nippelit ja tiivisteet. Lisäksi vanhuksien osat (6 volttisten) alkavat olla aika vaikeasti saatavissa.
22.5.2004, 14:52 #130872soita vaikka mulle,niin minä annan sulle osoitteita,joista saat asiantuntija apua mikkelin seudulla.seppo niemi 040 5058575
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.