Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Rättärillä reissun päälle

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 20)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #121926

    Moi!
    Meille kävi niin hyvä tuuri, että pääsemme ajamaan rättärin saksasta via baltican kautta suomeen ja taidammepa välillä piipahtaa vähän slovakiassakin.
    Ensinnäkin olemmeko päästämme sekaisin? 😀
    Toiseksi minkälaisia asioita kannattaa erityisesti ottaa huomioon tuommoisella n.3000km “siirtymisellä”
    Entäs sitten tämän jalon laitteen akku? Tapahtuuko hirveitä jos akkuun kytkee ajon ajaksi invertterin että saa jenkkavehkeille ja tarvittaessa vaikka lisälämppärille virtaa?
    Kiitoksia jo etukäteen

    Edit: Niin ja autohan ostetaan saksasta “sokkona” joten mitä kannattaisi katsoa läpi jotta maksimoimme mahdollisuuden matkan onnistumisesta?
    Auto on 2cv Ente ja vuosimalli on ´88
    kilometreja mittarissa on kuulemma 68000

    #132193

    Akku on ihan normaali auton akku, amppeereja saattaa olla vähemmän, mutta muuten ei eroa mitenkään. Ei voi muuta sanoa kuin että onnea matkaan 😆

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #132194

    1. Olette päästänne sekaisin, mutta ei se mitään jos olette muuten kunnollisia…sekopäitä me muutkin ollaan…

    2. Ente on saksaa ja tarkoittaa Ankkaa; eli saksassa kaikki 2CV:t on “Entejä”, meillä ne on kaikki Sätkiä.

    3. En millään jaksa uskoa että 88-mallisella sätkällä olisi ajettu vain 68000 km, mutta voihan Joulupukkikin olla ihan oikeesti olemassa…

    Summa summarum: Onnea matkaan.
    Katsokaa nyt kuitenkin ettei sätkässä ole runko poikki jo valmiiksi, ettei koneessa ole suunnattomia öljyvuotoja (pienempiä siinä on varmasti), että renkaat on ajokelpoiset. Koeajakaa vaunu ja kuunnelkaa ettei konehuoneesta ja varsinkin vaihteistosta kuulu mitään ylimääräisiä kolinoita… ja sitten tietysti tarkistakaa kaikki muukin mitä autostakin katsotaan ennen kuin kaupat tehdään.

    Jos waunu on kunnollinen niin 3000 km ei ole mikään ongelma.

    #132195

    Matka-ajossa jos akkua ei tarvitse ladata, niin valojen jälkeen jää max. n. 20A max, käytännössä max 15A. Jos ei käytä valoja niin 10A lisää.
    Tosiaan runko on tärkein ja poikkinaista runkoa on vaikea huomata, vaikka auto olisi omakin…
    Noilla kilometreillä runko voi pahimmassa tapauksessa olla jo huonossa kunnossa. Kaiken muu saa vielä kohtuullisella rahalla korjattua ja ne on helpompi havaita, että esim. hinnasta voi neuvotella.
    Eteenpäin pääsyn kannalta kannattaa tarkastaa kärjet, vaihtaa öljyt (myös laatikosta, ettei ole ihan kuiva), vaihtaa tulpat (vain jos huonot), tarkastaa laturin hiilet.
    Sitten varaosiksi matkalle kannattaa ottaa vähintään yksi tulpanjohto joka ylettyy molemmille puolille ja joku vanha tulppa mikä toimii, mieluiten kaksin kappalein niin ei tarvi tapella tyhjällä akulla kauaa.
    Nämä siis jos mainittuja huoltoja ei ole tehty tai niistä ei ole tietoa.

    #132196

    Eli kun homma on meille järjestynyt sillain että auto pitäisi hakea lauvantai iltana/yöllä ja lähteä samoilla jousilla jatkamaan matkaa niin ei taida kuullostaa oikeen järkevältä vaihtoehdolta?
    Kuinkas tämä rungon heikkous saattaapi ilmetä ? Menemällä poikki?
    Olen kuullut että puolan tiet voivat olla julmia autolle niin voiko tämä olla varteenotettava riski matkan jatkumista ajatellen?

    #132197

    Täytyy nyt kyllä kysyä, että lähtisitkö millä tahansa 20 vuotta vanhalla autolla liikenteeseen tietämättä autosta käytännössä mitään? Okei, sätkä saattaa kulkea tuhansia kilometrejä kojelautaa silittelemällä ja kauniita puhumalla…Kuitenkin fakta on se, että saksan hyvät sätkät tuppaa olemaan saman hintaisia kuin meidän kulkimet täällä kotimaassa. Matkasi saattaa sujua aivan hyvin, mutta tee nyt kuitenkin kunnon kyselyt ja tarkastelut kulkimesta, ota vaikka joku asiantuntija mukaan… Ja itse matkalle kannattaa varata sähköjohtoa,yleismittari,teippiä,nippusiteitä jne jne ja yleisimmät työkalut. Jos ongelmia tulee niin ihan perus operointivälineillä elvyttää kuljinta mahdollisesti Suomeen asti.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #132198

    Noi kaikki teipit nippusiteet johdot, mittarit pystyy kaikki muuten korvaamaan autosta jo löytyvillä vähemmän kriittisillä osilla, työkaluja ennemmin tarvitsee.
    Vähintään pihdit ja 11mm lenkki.
    Runko ei mene poikki niinkään huonolla tiellä, se menee ennemminkin sitten kun se on mennäkseen.
    Nimittäin siinä vaiheessa kun ruostetta on ja jos lisäsuojauksia ei tehdä niin ei kauaa kestä täystuhoon, kun vesi ja saasteet saa muhia siinä huokoisessa ruosteessa.

    #132199

    Noh, älkäähän pelotelko. Hienoa jos joku viitsii nähdä vaivaa. Ajomatka tuntuu sopivalta, siinä ehtii hyvin päästä fiiliksiin. Jos joku saa maailmankokoukseen (pelkkä meno) menemään 11 000 km, niin tuohan on vasta lämmittelyä
    Invertterin perään en kyllä ainakaan lämmitintä kytkisi. Saattaisi kyllä hetken kuumentaa niin itsensä kuiin kuskinkin, mutta jostakin nousisi varmasti savu. Joku jenkka- tai polkkavehje kyllä menee.
    En usko että kukaan kehtaa myydä sätkää nitkahtaneella rungolla, ja toisaalta saksassa ei teitä suolailla. Tietenkin joku huonosti oikaistu rungon aisa saattaa aiheuttaa harmaita hiuksia, mutta sen kyllä näkee kun viitsii kumartua hieman.
    Ohessa kuvalinkki 71:sen huonosti suojatusta rungosta. Ikävä vain että tuohon ei oikein millään näe.
    http://groups.msn.com/sitruunapatonki/mikinkuvia.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=5431

    #132200

    Joop saa nyt nähä tuleeko tolla lähettyä vai ei.
    Mikäli tulee niin mikä on realistinen veikkaus ajasta jolla vois via baltican tommosella ajaa?
    Matkaahan tulee ~1500km ja niin olen kuullut kerrottava ettei yöllä kannata hirveästi ajella?
    120km/h taitaa olla huiput tuolle, mutta onko vaikka satasta paukuttaessa kyyti kovin karua? Kyydissä ois näillä näkymin 3 enemmän tai vähemmän pyylevää kaveria ja varmaan kattoon asti kampetta 😀

    #132201

    Extermiä!!!. Ota (pyydä) APUA-HELP-opus mukaan. Se voi olla kullanarvoinen apu, jos ongelmia alkaa kasaantua.

    #132202

    Kyllä ne rungot ruostuu Saksassakin, suomessahan on pakollinen lisä ruostesuojaus ollut, mutta ei Saksassa. En usko että tuon ikäisessä olisi lähelläkään poikkeamassa, mutta aika varmasti muutama reikä voi löytyä.
    Runko kannattaa täällä sitten suojata, niin se kanssa ei varmaan tule koskaan ongelmia, kun vain huolehtii että suojaus myös toimii!
    Mutta runko kannattaa kyllä ennen ostoa tarkistaa.
    Satasta kyllä ajaa ihan hyvin pitkää matkaa.
    Auto kyllä lämpenee liiankin kuumaksi moottorin lämmölläkin, mutta lämpöputket kannattaa tarkistaa että ei ole tukossa eikä falskaa kauheasti (ilmastointiteippiä) ja että lämmönvaihtimet on säädettu hyvin (kannattaa vääntää käsin konehuoneen puolelta).
    Mutta vaatetta kannattaa ottaa, sillä automerkistä riippumatta akkuun ja invertteriin kun ei kannata kaikkea toivoa panostaa.
    Noi tärkeimmät huollot osaava tekee tunnissa, sillä välin kun muut käy syömässä, tod. mitään ongelmia ei olisikaan, niin onhan se kivempi ajella kun autoon voi luottaa.

    #132203

    Joitakin huomioita saksan maalta. Väite saksan teiden suolaamattomuudesta pitää osittain paikkaansa, pohjoisessa ja etelässä kylvävät jotain suolan korviketta(olikohan jotain kalium..?) aivan kuin meillä suolaa. Autobahnit ovat TÄYSIN sulana…

    Menneellä viikolla pääsin tutustumaan kahteen -94 XM Breakiin, toinen Frankfurtista ja toinen Hannoverista. Se etelämmässä enemmän kilometrejä nähnyt on pohjaltaan paljon paremmassa kunnossa, ei mitään edes alkavaa pellin syöpymisen tapaista, kun taas tässä pohjoisemman tapauksessa pohjan saumat jo pullistelevat hieman(siis havaittavasti, ei pahasti). Saman huomion teki kotomaassa katsastuksen suorittanut setä…

    Sitten tuo “autonkorjauslanka”. Ota ehdottomasti mukaan!!! Samaten teippiä, joitakin työkaluja yms. Ja Apua-Help. Saksan huoltoasemilla ei ole työkaluja, varaosia eikä edes tuota teippiä… Tarvittu olisi, illan pimeys, pakkasta, vaihteensiirtovipu poikki, nelonen päällä, vikapaikkaan ei näe, yksi käsi sopii sekaan… silloin kun on olkapäätä myöten konetilassa… Ainoa apu mitä sai huomattavan isolta huoltoasemalta oli muutama pakastepussinsulkija… Sellaisella sitten vivusto kiinni köyttäen, siis edelleen vain yhtä kättä käyttäen ja näkemättä kohdetta, ja matka jatkui varovasti vaihdekepakkoa käsitellen. Ja pelonsekaisin tuntein matkaa jatkaen ja toivoen että apua löydetään edes jostain…

    Niin, ja sellainen hauska huomio vielä, perjantai näyttää olevan hieman vastaava kuin meillä lauantai, korjaamot kiinni monessa paikkaa… Onneksi löydettiin sitten Citroen huolto, joka otti meidät sisään jonon ohi ja hitsasi katkenneen tapin takaisin paikoilleen. Tämä merkkikorjaamo sijaitsee Hildesheimissä, lisäksi tutustuimme erääseen 2CV ystävään Darmstadtissa joka pitää pientä korjaamoa ja myy renkaita. Jos nämä sattuu reitille, niin voin kertoa tarkempia yhteystietoja…

    Jasu 040-7630470

    #132204

    Kannattais myös muistaa, että rättärin kantavuus ei ole mitään mieletöntä. Jos sulla on kolme kaveria ja kampetta kattoon asti niin kannattais sitten nostaa jousitusta ylöspäin ihan suosiolla, muutoin saatat paukuttaa ehjänkin rungon poikki puolan pompuissa. Ja sitten sellainen asia, että hyvä matkanopeus on sätkällä 90kmh, sillä matkaa joutuu mukavasti keinutellessa ja jos ajat satasta niin sulla kuluu litran enemmän bensaa satasella kuin että jos ajaisit 90kmh….

    Kannattaa myös huomioida balticalla sellainen rakennusero niitten teiden ja suomenteiden välillä: Balticalla jos on pitkä suora niin siinä suorassa saattakin olla ns. kuoppa johon vastaantuleva auto voi jäädä katveeseen. Voi käydä hassusti jos lähtee ohittamaan rekkaa/traktoria/rollaattoria..tms ja vastaan tuleekin auto katveesta. Suomessa tiet tehdään niin, että suorat ois mahdollisimman paljon samassa tasossa, mutta balticalla on yllättäviäkin monttuja… Ken ymmärtää vaikean selostuksen ni hyvä 😆

    Puolassa keltainen viiva on sama kuin “lähde ohittamaan”, joten kannattaa olla varuillaan…Ja antaa viisaampana tietä.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #132205

    Annetaan poikain (?) ajella, tuohan on sitä 2CV:n alkuperäistä tarkoitusta vastaavaa toimintaa = hyötyajoa ja ihmisten siirtoa… ei muuta kuin ajoon ja toivottavasti perille asti, tervetuloa Suomeen.

    Täällä sitten voit vikoja etsiskellä = jos olet uusi tuttavuus 2CV:n kanssa, niin ota MasterCard tai Visa mukaan ja hyvät eväät… 120 km/t onnistuu hinauksessa, (toivottavasti ette noin nopeasti tule kohti Suomea), realistisempi vauhti on ehkä 80 -100 km/t = eka ylämäet ja toka alamäet kera myötätuulen…

    Hauskaa luettavaa, ja varsinkin nuo oivat ehdotukset tarvittavista osasista. Mukaillen lastenkirjaa: “Mistä on pienet käyttösätkät tehty? Niianneista rungoista, nippusiteistä, sähköjohdon pätkistä, jeesusteipistä, surrauslankasta, niistä on käyttösätkät tehty.”
    😀

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #132206

    Muihin asioihin en ota liiemmin kantaa, mutta…
    @harppa wrote:

    Ensinnäkin olemmeko päästämme sekaisin? 😀

    Ootte! Mutta se kuuluu asiaan. Hulluutta ja urheilumieltä kuuluukin näissä touhuissa olla 🙂

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 20)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.