Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Rättärin äänentoisto

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 51)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #133914

    Jotta reteot kuuluisi paremmin, etenkin metsäradio ja maanviljelijän tietolaari 😆 , niin mitä pitäisi tehdä äänieristykselle. Rintapellissä on bitumimattoa. Se tietenkin auttaa jonkinverran, mutta ei kovin kauheasti. Eli mitä lisää ja mihin?

    #133915

    Jos sulla on työntötangollinen kaasu niin ensimmäisenä kannattaa tilkitä sitä aukkoa jotenkin. Jokainen reikä tuo ääntä kabiiniin. Täällä on aikaisempi kattava keskustelu äänieristyksestä.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #133916

    Minulla on ollut jo vuosia vanhat 70-lukuiset Luxor-merkkiset kotistereoiden kaiuttimet takajalkatilassa. Äänieristyksiin sen kummemmin kajoamatta. Ja vielä on riittänyt tavallisten autostereoiden vahvistimessa voimaa kuunnella radiota(ja “esihistoriallisia” C-kasetteja) katon auki ollessa vielä 130km/h nopeudessa…

    Tuossa sovelluksessa on vaan se ongelma, että mahdollisten takapenkin matkustajien mukaan tullessa pitää kaiuttimet siirtää takakonttiin. Sieltä ei enää ääni niin hyvin eteen asti jaksa, varsinkin kun toisen kaapin diskantti otti vedestä itseensä eikä enää soida jaksa.

    #133917

    Kotistereot ne olla pitää. Tuuppasin myös jalopuupitaiset kotikaapit takakonttiin. Oli vaan senverran isot mööpelit, että täytyi ottaa peppureppu taas käyttöön. Etukaijuttimina toimii katon keskipienaan ripustetut pikkukajarit. Ääntä syöttää 4x40W CD-mankka. Maantienopeuksissa moottorin lisäksi myös mankka käy kuumana. . . .

    #133918

    Tuo stereolaite mikä minulla kiinni oli (ennen vesivahinkoa), oli kanssa varustettu etupaneelin tekstillä 4x40W. Ei vaan tällä koulutuksella halunnut tuota uskoa, varsinkin kun syöttikaapeliin valmistaja suositteli 5 ampeerin sulaketta. Äkkiä laskettuna pitäisi täysillä soittaessa kulkea 11,5 ampeerin virta + laitteen oma sisäinen virrankulutus (taustavalot, kasetin mekanismit yms. Tuosta sulakkeesta jo teoriatasolla laskettuna maksimiottoteho voisi olla 70W josta ei kaikkea kaiuttimiin syöttää voi sisäisten sähkönsyöjien ansiosta.

    Piti sitten mennä niin pitkälle että tuli mitattua laitteen ottama virta, täysillä huudatettaessa joka kanavassa 8 ohmin kuormalla laskennallinen teho oli about 8W/kanava… Hieman siis jäi tuosta etupaneelin lupauksesta… Neljään ohmiin syötettäessä olisi tietysti saanut hieman enemmän tehoa, mutta silti ei olisi oltu lähelläkään luvattuja arvoja.

    Ja sellainen pieni yksityiskohta näihin stereoiden teholukemiin, akkujännitteen ollessa 14 volttia, maksimiteho 2 ohmin kuormaan on 22,5W/kanava, suurempia tehoja hakiessa pitää turvautua jännitteennostoon. Eikä näissä autostereoissa yleensä ole tilaa tuon teholuokan hakkuriteholähteelle… Kenties oli joutilasta aikaa ammattikouluaikoina..?

    #133919

    Juu ei noi soittimien tehot oikein mieltä lämmittäneet, joten nyt takakonttiin menee 30 neliömillin kaapeli ja löytyy sieltä muutakin kivaa 🙄 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #133920

    Ihan piruuttani ne watit siihen laitoin. 10A sulake ja n.1mm2 piuhat siinäkin vehkessä on joten todelliset tehot on jotain ihan muuta. . .

    No jaa luki yksien tietokonekajareiden pahvilaatikossa todella isolla 395W ja tupakkiaskin kokoisen töpselimuuntajan teho oli vissiin 10wattia.
    Ja ihan vakavalla naamalla niitä myyvät. . . no elämä on.

    #133921

    @Jasu wrote:

    Piti sitten mennä niin pitkälle että tuli mitattua laitteen ottama virta, täysillä huudatettaessa joka kanavassa 8 ohmin kuormalla laskennallinen teho oli about 8W/kanava… Hieman siis jäi tuosta etupaneelin lupauksesta… Neljään ohmiin syötettäessä olisi tietysti saanut hieman enemmän tehoa, mutta silti ei olisi oltu lähelläkään luvattuja arvoja.

    Ne on näitä mainoswatteja, muutamalla päätekivellä ei saada aikaiseksi 4 x 40 w, ja ottaen huomioon soittimien powerin, niin ei. No, ok tietyllä pistetaajuudella ja kulmalla saadaan ehkä tuo 40 w aikaiseksi, mutta se on kaukana käytännöstä. 40 watin aikaansaamiseksi pitää olla kunnollisen kokoinen hakkurilähde ja kunnon päätekivet, niitä pitää olla riittävästi.
    8 wattia on hyvinkin realistinen lähtöteho pelkälle soittimelle. Kotona se on julkijumalattoman paljon, mutta autossa, etenkin sätkässä liian vähän. Jää hyvin helposti uutiset kuulematta…

    #133922

    Miulla on oottanut hyllyssä auto cd-soitin jo vuodenpäivät asennusta!
    Toistaiseksi on ollut kiva kuunella boxerin sinfoniaa kahdella kurkulla, kapellimestarina itse jalppis! 😉

    #133923
    HM

    Jaa-a. Mulla on sitikassa semmoinen rumemman puoleinen viritys.

    Joskus joudun tekemisiin mm. wanhojen kielistudioiden (?) kanssa, niin matkaan jäi kerran purettavasta studiosta lähes käyttämätön Philipsin autoraadio. Se oli ollut ko. studiossa ohjelmalähteenä (ajalta jolloin radiosta tuli jotain kieliohjelmia, 70-80 lukujen taitteesta)…

    Semmoisen laitoin sen omalla alumiinisella, neliskanttisella kiinnityslevyllä rumasti ruuvipenkissä taittaen, hanskahyllyn alle parilla täysin erilaisella ruuvilla (joista toinen on nyttemmin kadonnut) ja kaiuttimeksi valikoitui ikivanha, isäni ex-autosta puretusta autopuhelinvarustuksesta, ulkoinen (about tupakka-askin kokoinen, muovinen laatikko jossa kiinnityssanka) kaiuttimen tapainen, jossa on pirun paha ääni, mutta jonka soundi sopii erittäin hyvin erityisesti puheen kuunteluun + että sen tehoalue pelaa erityisesti raadion tehoreserviin… Hyvänä puolena siinä on lisäksi melkein 2 metrin liitosjohto joten sen voi sijoitta varsin vapaasti

    Ojkein jon hjyvä stjereo, ja hjalpa 😳

    Raadiossa ei ole liikoja hienouksia. 3 nappia, ohjelmamuistipaikat(2 kpl) on sellaiset keltaiset nypykät, jotka voi sormitse itse asetella noin suunnilleen aseman kohdalle…

    Kaapeleita tuossa on kaikki, + sekä -, yksi DIN liitänä kaiuttimelle ja antenni, joka olikin kulkimessa valmiina. Kätevää!

    Siinäpä se, koko komeudessaan… Ei varmana vie rosvot tätä! Harmi ettei ole kuvaa laittaa, vaikkei se varmaan ketään auttaisi, vain korkeintaan terapeutteja (=

    Mika

    #133924

    Jep. Itse lähden tuossa projektissa siitä, kunhan olen vaihtanut pellit ja korjannut rungon jne, että vaimennuksen jälkeen laitan siihen 86 vuonna ostamani soittimen jonka nimeä en muista. Olen kerännyt poisheitettyjä kaiuttimia, liian isoja ja syviä, laitettavaksi jotenkin johonkin. Eikö ollut selvästi sanottu 😀 Paku siis on tekeillä. Vaimennus teettää ylivoimaisesti eniten, sillä se radio on vaan oman laulun tehoste. Pari kajaria menee varmasti kattoon ja muut sit jonnekin muualle, katsotaan sanoi bongari.

    #133925

    Rungon ja takakotelon sisään penkkien alle voi asentaa ns. hierovat eturauhassubbarit, kunhan koteloi hyvin ja katolle sopii kattotelineeseen sellaiset ulkoilmariskantit. Vahvariksi 4 x 300 Wattii vähintään ja musiikkivalinnaksi Danny. Ja ei muuta kuin pelittämään…

    Hyvää Joulua 😉

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #133926

    Homma selvä. Paitsi että mistä tota Dannyä saa ?

    Nimim. Popit soikoon..eikun hauskaa joulua täältäkin 😀

    #133927

    Onko kellään kokemusta näitten uudempien radioiden ja kaiuttimien liittämisestä kulkimeen?

    A. Miten nämä fiksut nykyliittimet puretaan pelkäksi virtajohdoksi radiolle ja radiolta kaiuttimille meneväksi piuhaksi?
    B. toimiiko sen jälkeen mikään, vai mitä tapahtuu ?
    C. Mistä ootte virran ottaneet, sulakeaskilta vai?

    Vastauksella ei ole vielä kiire, mutta kunnon ohjeita jaksan odotella muutaman viikon, kun ei o noi lämpimät vielä alkaneet (kylmä talli).

    #133928

    Jos tarkoitat tuollaista ISO liittimen purkamista, niin hommaisin adapterin, niin mitään ei tarvitsisi purkaa.

    Tässä malli Bilteman kuvastosta. Hintaa 4,99€
    http://www.biltema.fi/osteri/data/webpics_all/Web%20images%20Sorted/31/huge/31-552_h.jpg

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 51)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.