Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Ratti väärässä asennossa/Acadiane – lisäkysymys

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 10 viestiä, 16 - 25 (kaikkiaan 25)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #161898

    Raidetankojen päät on ok. Hammastangon hilut on kunnossa ja kohtuu tiukalla. Rattiakselia voi käännellä matopyörän päästä parilla sormella. Ts. ei juuri vastusta, eli klappia on. Tavallaan ratin liike ei välity hammastangolle ennen kuin rattia on riittävästi käännetty, välialue on tyhjää. Tämä on myös nähtävissä kun seuraa rattiputkea käännellessä hammastangon tappeja. Kun ratin tyhjä liike toppaa, näkyy liikettä myös hammastangon tapeissa, joka välittyy raidetangon kautta renkaille.

    Tämä johtaa mielestäni päätelmään, että välys löytyy matopyörältä.

    Jos ja kun sen jousen saa sieltä matopyörältä esille, niin mitähän siellä voisi olla vikana? Kuoleutunut jousi, joka pitää vaihtaa?

    AZL -58, AK350 -67, Morris Minor 1000 -62, Velosolex, Mobylette, Vespa, Pannonia, Excelsior
    Oulu -> Oulunsalo -> Varjakka
    Matti Mikkonen

    #161899

    Jos matopyörän laakeri on kulunut se aiheuttaa välystä. Kun rattia liikuttelee edestakaisin tuon välyksen verran ja ratti liikkuu myös pystysuunnassa on matopyörän laakeri kulunut ja koko matopyörä on uusittava.

    #161900

    Omalle kohdalleni ilmeni vuosia sitten samanlainen häiriö. Vaihdoin matopyörän, helan ,ym kilkkeet ja klappia oli yhä.
    Lopulta irrotin akseliston ja kaivoin sen kiristyspalikan esille.Olihan siellä ruostette / hapettumaa ja muistaakseni oli tiukka ulostettava.
    Osien ja reiän puhdistuksen ja voitelun jälkeen osat paikallen ja hyvä tuli.
    Tämä vaiva ilmaantui kun ajellessa pyörä osui teräväreunaiseen kuoppaan sen iskun vakutuksesta hammastanko jysäytti kiristimen pohjaan eikä se enää sieltä jaksanut palautua jousen voimalla takaisin.
    Eikös sen ratin asennon hienosäätöä voi tehdä ruuvailemalla raidetangon säätöjä ?

    #161901

    Matopyörä irtoaa teoriassa ilman että muuhun koskee (en tiedä, mutta kuvittelisin Acassa olevan riittävän iso aukko rattiakselin läpiviennissä). Tarvitaan se erikoistyökalu, ja pitää muistaa porata lukitusniittaus auki. En ole itse tätä tehnyt vaikka työkalu oli jo kerran kädessä 😯 . Paineilmaväännin on kuulemma hyvä, naputtelee sinnikkäästi kovan vääntämisen sijaan.

    #161902

    @M.Möykky wrote:

    Eikös sen ratin asennon hienosäätöä voi tehdä ruuvailemalla raidetangon säätöjä ?

    Mielestäni ei minkään asennus ohjeen mukaan,, hammastangon kuuluu olla keskiasennossa ja
    raidetankojen säädöt siten että pyörät ovat suoraan eteenpäin.. Sen mukaan laitetaan
    sitten ratti kohdalleen… Jos hammastanko ei ole keskellä rajoittuu pyörien kääntyminen toiseen
    suuntaan hammastangon pallonivelen tökätessä reunaan…
    😯
    Hammastangon keskittämiseen on olemassa jopa oma erikoistyökalukin… 😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #161903

    2cv-Killan arkistosta —- > Nyytiset -artikkeleita < —- löytyy Rauno T:n hieno kuvitettu ohje ohjaus akseliston kunnostuksesta…. Suosittelen !! 💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #161904

    Kiitoksia kaikille asiaan paneutuneille 😆
    Ratti ei liiku ylösalaisin, vaan tyhjä liike on ratin normaalissa pyörimissuunnassa. Homma jatkuu… Huomenna on oikea/oikeita rättärimiehiä tulossa ihmettelemään. Pitää yrittää purkaa valmiiksi mahdollisimman pitkälle.
    Välillä meinaa usko olla koetuksella, kun pelkän ohjekirjan ja puhelimen avulla yrittää rempata. On mulla tietysti jotain työkaluja myös, heh.

    AZL -58, AK350 -67, Morris Minor 1000 -62, Velosolex, Mobylette, Vespa, Pannonia, Excelsior
    Oulu -> Oulunsalo -> Varjakka
    Matti Mikkonen

    #161905

    Vika löytyi.
    Ilman erikoisjoukkojen apua olisi homma varmaan jäänyt aloittelijalta tekemättä.
    Matopyörän alla oleva jousi oli palasina. Ilmankos hammastanko meni alakautta kivuttomasti paikoilleen. Nyt on akselikin irti ja uuden jousen asennus onnistuu kivuttomasti. Uusi jousi on tulossa huomenna.
    Huh!

    AZL -58, AK350 -67, Morris Minor 1000 -62, Velosolex, Mobylette, Vespa, Pannonia, Excelsior
    Oulu -> Oulunsalo -> Varjakka
    Matti Mikkonen

    #161906

    Niinpä,, seuraavalla kerralla tekeekin helposti ja pystyy neuvomaan muitakin… 😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #161907

    Kertausharjoitukset takana ja Suomen kotiliedet on taas vähäksi aikaa turvattu.
    Tänään sain lopulta jollan nippuun ja pääsin koeajolle. Kyllä kelpaa huristella kun ratti ei souda ympäriinsä.
    Samalla tuli pestyä vaihdelaatikon kyljet ja muut pölyisen, öljyisen jankkiutuneet ikitöryt moottoritilasta.

    Nyt eikun kattelemaan, mikä kokoontumisajo osuu kaiken kiireen keskelle. :mrgreen:

    AZL -58, AK350 -67, Morris Minor 1000 -62, Velosolex, Mobylette, Vespa, Pannonia, Excelsior
    Oulu -> Oulunsalo -> Varjakka
    Matti Mikkonen

Esillä 10 viestiä, 16 - 25 (kaikkiaan 25)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.