Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Rattiputki.

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #127993

    Tere.
    Pitääkö virtalukko irrottaa kun ottaa rattiputken sisäosan pois?
    Luin kyllä arkistosta purkuohjeista mutta tämä ei täysin selvinnyt.
    Jos yrittää selvitä mahdollisimman pienellä purkamisella korin pois otossa.
    On vissiin aika hankala saada virtalukon panta ehjänä auki.

    #167982

    Ei tarvitse purkaa kuin rattilukon lukkopalat rattiputken ympäriltä, lähtee kun ottaa ensin peltisuojan (jos enää on) rattilukon alapuolelta ja sitten kuusiokoloruuveilla irroittaa palat.

    Ymmärtääköhän tuosta selostuksesta mitään… 🙄

    #167983

    Rattiputken ympärillä olevat lukkopalat on kiinni tosiaan kuusiokolo avaimella..
    Kuusiokolo pultteihin saa avaimen rattilukon rungossa olevan raon kautta,,
    kun pyöräyttää ratista ne näkyviin,, näkyvät puolenkierroksen välein ne kaksi pulttia..
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #167984

    Ja jos se panta on vielä paikoilaan, niin se on kiinni yhdellä ruuvilla sieltä yläpuolelta. Olisko 6mm? Virta-avaimesta pitää kääntää rattilukko pois päältä ennenkuin panta irtoaa.

    #167985

    Kuvassa peltinen suojakuppi 13 irtoaa kun ruuvi 14 poistetaan ja rattilukko käännetään pois päältä..
    Sen jälkeen löysätään riittävästi kuusiokolo pultteja pannassa 2.. Pultteja pääsee vääntämään lukon rungossa olevasta raosta..
    😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #167986

    Selvä, justiin olin ihmettelemässä pajalla systeemiä.
    Jatkamme näillä eväillä, kiitos kaikille.

    #167987

    Lähtihän irti kun aikansa veivas.Putki irtos helposti kun tein täällä neuvotun ulosvetäjän.
    Virtalukko taitaa olla mahdoton ottaa ehjänä? Sinähän on sellaiset katkeevat mutterit.

    #167988

    Eipä ole kummempaa ohjetta virtalukon irroitukseen kun tämä 2cv_wikillä oleva..
    https://www.2cv.fi/wiki/index.php?title=Virtalukot_2cv4_/_2cv6 💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #167989

    Ja sitten kun joudut poraamaan tai rälläköimään sen pannan poikki, voi sen korvata auton pakoputkiliittimen u-pannalla. En muista tarkkaa kokoa, mutta mittaamalla selviää Näin olen itse toiminut, ja vissiin joku muukin kun jostakin tuon vinkin olen saanut. Tuohon kohtaan ei kohdistu sellaisia voimia jotka vaatisivat erikoiskovaa- tai sitkeää terästä.

    #167990

    Vähän lisää Wikittelyä 😉

    Osui kohdalle ja napsin kuvat. Irrallaolo tietysti helpottaa, mutta idea selviää ehkä paremmin näin:

    1.Irrota rattilukon suojapelti, mikäli se vielä on olemassa:

    Yksi pieni pultti ja sen jälkeen kyseinen peltilipari pitäisi taiteilla alas. Voi olla hankala!

    2. Suojapellin poistuttua rattilukon vastakappaleen kiinnitysruuvit tulevat näkyviin rattia kääntelemällä:

    Löysää molempia kuusiokoloruuveja ja vastakappaleen pitäisi pudota rattiputkea pitkin alas. Tämän jälkeen rattiputken irrotus ohjausakselista on mahdollinen.

    3. Vastakappaleen ulkonäkö lukon sisältä pudotettuna:

    4. Em. jälkeen jatketaan virtalukon irrotusta. Tähän on useampia niksejä ja kiinnityspantaa säästäen voi edetä ainakin kahdella tavalla. Itse yritin ensin lyödä sopivaa hylsyä turvamutterin päälle, mutta en saanut haluttua tulosta. Sen jälkeen fundeerasin, että uusillakin muttereilla pannan käsittely on hankalaa, jonka vuoksi päädyin katkaisemaan kaulan. En omaani, mutta alumiinipalan turvamuttereita suojaavat kaulat. Sen jälkeen turvamuttereihin pääsee käsiksi papukaijapihdeillä:

    5. Kasausta ajatellen kannattaa hukata turvamutterit ja etsiä sopivat tavalliset mutterit. Rättäriäsi varastava piripää ei anna ajatusta sille, onko siellä turvamutterit vai tavalliset. Ammattilainen varastaa rättärisi, jos on niin päättänyt.

    Alumiinipala, panta, virtalukko ja rattilukon vastakappale; kaikki ovat vielä käytettävissä. Nyttemmin jopa helpommin huollettavissa mikäli jotain ongelmaa ilmenee. Itse jättäisin suosiolla vielä sen rattilukon vastakappaleen suojapellin pois, sillä jos reissun päällä hajoaa virtalukko niin matka ei keskeydy, kun vastakappaleen saa kätevästi pudotettua alas ja tunnetusti virta kulkee johtoa pitkin 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #167991

    Hyvät ohjeet Akaile mutta pieni tarkennus..kaulan katkaisu paikallaan olevasta lukosta suattaapi olla erittäin vaikeaa. Uutta lukkoa asentaessa ottaisin kaulat pois..on ainakin seuraavalle helpompi.

    #167992

    @kari80 wrote:

    Hyvät ohjeet Akaile mutta pieni tarkennus..kaulan katkaisu paikallaan olevasta lukosta suattaapi olla erittäin vaikeaa. Uutta lukkoa asentaessa ottaisin kaulat pois..on ainakin seuraavalle helpompi.

    Eipä oo, rautasahan terällä saa kihnutettua balttiarallaa puoleen väliin ja sit talttapäämeisseli väliin ja vääntäen. Napslohkeaa irti, notta kun on alumiinia. Tai sitten raakasti paukuttaa terävällä taltalla lastua. Kyllä hätä keinot keksii. Dremeli on todella hyvä apu paikkoihin, joihin normaalisti ei rälläkkä yllä.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.