Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Yleinen keskustelu › RE85 – ethanol rules
- Tämä aihe sisältää 36 vastaukset, 10 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 15.6.2018 at 21:15 Esa Surakka toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
1.4.2012, 06:04 #127451
Laitetaanpas tämä omaan ketjuunsa. Päätin sitten aloittaa kokeilun etanolin (RE85) kanssa omalla vastuullani – RE85-pumpussa lukee vain Flexfuel-autoille. Riskinä ovat lisääntynyt kulutus ja etanolin aiheuttamat vauriot tiivisteissä, tankissa, bensaputkissa, kaasarissa, moottorissa ja sen alumiiniosissa. Vastaavasti plussapuolella ovat pienentyneet polttoainekulut ja CO2-jalanjäljet.
http://re85-muunnos.wikidot.com/tekniikka” onclick=”window.open(this.href);return false;Lähtökohta:
Citroën Visa 652 ccm, vm 1986, ajettu 81 tkm
Ilman virityksiä (ei muutoksia pääsuuttimissa eikä sytytysennakossa).
Visassa ei ole lambda-anturia, joten seoksen säätelyä ei tapahdu automaattisesti – riskinä on liian laiha seos. Toisaalta oktaaniluku on korkeampi (RE85 106 vs 95E10) ja palamislämpötila ilmeisesti matalampi.31.3.2012 tankkiin RE85 10 l (0.998 e/l) ja E95E10 10 l (1.64 e/l), RE85/E95E10-suhde n 40/60
käy tasaisesti tyhjäkäynnillä ja kierroksilla, ei havaittavaa eroa aikaisempaan 98E5:n kanssa1.4.2012 ensimmäinen kylmäkäynnistys @-12 C, pas de probleme:=)
Katsotaan miten tässä käy.
1.4.2012, 06:55 #165128@amikasi wrote:
31.3.2012 tankkiin RE85 10 l (0.998 e/l) ja E95E10 10 l (1.64 e/l), RE85/E95E10-suhde n 40/60
käy tasaisesti tyhjäkäynnillä ja kierroksilla, ei havaittavaa eroa aikaisempaan 98E5:n kanssaNoin tankatessa polttoaine on “vitsikkäästi nimettynä” 101E48.
Tuon korkeamman oktaaniluvun ansiosta nakutusta ei esiinny niin helposti, toisaalta etanolin nakutusta ei taas niin helposti havaitse eli jos sen kanssa nakuttaa niin se on vaarallisempaa kun sitä ei huomaa…
1.4.2012, 17:38 #165129Lievää tehottomuutta havaittavissa, joten pientä viritystä on tiedossa 101E48:lla ajettaessa. Vaatii varmaan lisää etanoolia eli seosta rikkaammalle.
8.4.2012, 12:01 #165130123 Ignitionilla on 2CV:n koneelle “valmiiksi ajateltu” paketti: syttyyn erilaisia käyriä Etanooli-ajoon ja ulkoa säädettävä pääsuutin. Perskoht. kokemuksia ei ole, mutta ainakin Ruotsissa käyttävät.
8.4.2012, 16:04 #165131Luin eräästä lehdestä (gti), että sytytys tulisi säätää aikaisemmalle aivan nakutusrajalle norm. bensalla. Seuraavaksi vaihdetaan tankkiin RE85:sta ja säädetään suoraan sytytystä 2-3 astetta aikaisemmalle. Jos suuttimia suurennetaan, voi sytytystä aikaistaa vielä lisää.
Jos jollakulla on käytössä 123:sen säädettäväpääsuutin, niin mites säädät sen optimaaliseksi? Korvakuulollako? Miusta moinen suutin kuuluu pappatuntureihin 😉
Itse etenisin siten, että vaihtaisin pääsutinta esim. 5 pykälää alkuperäistä suurempaan pers tuntumalla hakien suutinta jolla “tehot” eivät enää nouse ja se ois siinä…8.4.2012, 21:02 #165132@Jalppis wrote:
Jos jollakulla on käytössä 123:sen säädettäväpääsuutin, niin mites säädät sen optimaaliseksi? Korvakuulollako? Miusta moinen suutin kuuluu pappatuntureihin 😉
Itse etenisin siten, että vaihtaisin pääsutinta esim. 5 pykälää alkuperäistä suurempaan pers tuntumalla hakien suutinta jolla “tehot” eivät enää nouse ja se ois siinä…Samalla ajatusmallilla voi siäjellä venttiilit mittaamatta, lisäillä renkaisiin painetta korvakuulolla, laittaa sytkän sillai ku näyttää hyväle jne… 🙄
Tuon säätösuuttimen hyväksi puoleksi voi lukea esim sen että ei ole sitten “sidottu” vain yhteen bensa/etanolisuhteeseen, vaan voi seosta säätää sen mukaan miten sitä RE85 ainetta on vaikka reissussa tarjolla. Jos yhtään on ns. perstuntumaa, niin sen kyllä tuntee milloin seos on sielläpäin missä pitää, eikä toisaalla…
Eikä se Lambda-mittari kojelautaan maksa paljoa, siitä on iloa arvaamattomasti tässäkin jutussa… 😉
9.4.2012, 07:07 #165133Edesmenneen Kangasalan hurjan kanssa mietimme tuota säädettävää pääsuutinta sillain, että siihen säätöruuviin kiinnittäisi säätövaijerin pään ja toinen pää sisälle kabiiniin. Tämä mahdollistaisi “reaaliaikaisen” säädön ajon aikana ja taas toisaalta soppahanaa voisi laittaa myös pienemmälle silloin, kun ajaisi tasaista matka-ajoa ja haluaisi mennä pienellä kulutuksella. Toki tässäkin olisi lambdamittarista hyötyä. Ainakaan konepellin salpamekanismi ei joutuisi niin koville 😆
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]9.4.2012, 07:34 #165134Sain aikoinaan valmistajalta tiedot karkeaan säätöön ihan normaalibensalla ajoon eli montako kierrosta kiristetään tms. mutta missä lie nuo tiedot nyt kirjattuna. Voivathan löytyä jopa 123ignition.nl-sivuilta.
Systeemi on hieman krouvi eli tarkan säädön joutunee tekemään mittalaitteiden ja kokemusten avustuksella. Eri käyttöihin voi tosiaan hakea erilaisia asetuksia ja lisäksi etanolin kanssa lienee oleellista myös sytytysennakkokäyrän muuttaminen. Näistä on 123 EVO-mallissa useampi valmis oletuskäyrä.
Alla kopioituna vanhaa juttua:
SÄÄDETTÄVÄ PÄÄSUUTIN
Kyseessä on 123 Ignition -firman kehittämä ulkopuolelta säädettävä pääsuutin 2-kurkkuiseen 2CV:n kaasariin. Tässä suunnittelun lähtökohtana on ollut erityisesti etanolilla ajo, joka vaatii eri kokoiset suuttimet. Toisaalta tällä on helppo portaattomasti säätää suutinta normaalissakin koneessa. Pitää vain tietää mitä tekee…
Kaasarin kyljessä olevan pääsuuttimen irroitusta varten tehdyn reiän kautta ruuvataan tuo säädettävä neula tulpan tilalle ja sitten vain säätämään.
Moni muuten luulee, että pääsuutin on se helposti tyrkyllä oleva suutin toisen uimurikammion pohjalla. Se on kakkoskurkun suutin. Pääsuutin on todella pieni suutin, joka vaihdetaan siis tuon tulpan kautta ruuvaamalla. Ilmeisesti tarkoituksella tehty hieman hankalaksi vaihtaa.
Tältä näyttää sitten paikallaan oleva säätö kaasarin kyljessä.
Hankin kapistuksen Skotlannin maailmankokouksesta, mutten vielä ole päässyt testaamaan. Pitäänee kysyä perussäädöt vielä valmistajalta. Nyt en edes varmuudella muista, pitikö se pääsuutin poistaa vaiko jättää paikalleen.
@Jasu wrote:
@Jalppis wrote:
Jos jollakulla on käytössä 123:sen säädettäväpääsuutin, niin mites säädät sen optimaaliseksi? Korvakuulollako? Miusta moinen suutin kuuluu pappatuntureihin 😉
Itse etenisin siten, että vaihtaisin pääsutinta esim. 5 pykälää alkuperäistä suurempaan pers tuntumalla hakien suutinta jolla “tehot” eivät enää nouse ja se ois siinä…Samalla ajatusmallilla voi siäjellä venttiilit mittaamatta, lisäillä renkaisiin painetta korvakuulolla, laittaa sytkän sillai ku näyttää hyväle jne… 🙄
Tuon säätösuuttimen hyväksi puoleksi voi lukea esim sen että ei ole sitten “sidottu” vain yhteen bensa/etanolisuhteeseen, vaan voi seosta säätää sen mukaan miten sitä RE85 ainetta on vaikka reissussa tarjolla. Jos yhtään on ns. perstuntumaa, niin sen kyllä tuntee milloin seos on sielläpäin missä pitää, eikä toisaalla…
Eikä se Lambda-mittari kojelautaan maksa paljoa, siitä on iloa arvaamattomasti tässäkin jutussa… 😉
9.4.2012, 08:44 #165135Mites tuohon IS juttuun pitäisi suhtautua.
Sätkässä tuskin mitkään merkkivalot alkaa vilkkua, mutta onko sitä syövyttävää vaikutusta tutkittu?
http://www.iltasanomat.fi/autot/jos-tankkaat-vahingossa-tata—ala-aja-metriakaan/art-1288460174913.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
9.4.2012, 14:04 #165136Jaahas. Aikaisemmin sitä laitettiin masinolia (pääosin etanolia) tankkiin erinäisissä ongelmissa. Nythän tuota etanolia löytyy tosiaan alle euron litra tuosta RE85-pistoolista. Onkohan masinolilla vielä markkinoita?
Vastuuta ei RE85:n myyjä ota, jos sitä laitetaan flexfuelittomaan autoon, joten tietty varovaisuus on varmaan ihan oikein kalliimmassa autossa.
Visan tilannereportti:
Tällä hetkellä 98E5:ttä on tankattu lisää ja tuo lievä tehottomuus (huippunopeus tipahti 20 km/h) on korjaantunut.9.4.2012, 18:44 #165137@Isoo-Jukka wrote:
Nyt en edes varmuudella muista, pitikö se pääsuutin poistaa vaiko jättää paikalleen.
Säädettävän pääsuuttimen mukana tulee sellainen pieni pääsuutin mukana, joka vastaa kartiopinnallaan tuohon säätösuuttimen päähän.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]10.4.2012, 10:10 #165138Juuri näin, löysin sen myöhemmin pussukasta. Muutamia vuosia on tässä meinattu systeemiä kokeilla. Kerran homma tyssäsi siihen, että en saanut pääsuutinta sopimattomalla meisselillä irti aiheuttaen pikemminkin tuhoa.
10.4.2012, 10:25 #165139Minulla tyssäsi kaasarin tulvimiseen, koho ei mahtunut normaalille liikeradalleen säätösuuttimen kanssa. En ole kokeillut uudestaan. Varmasti ratkaistavissa, sillä ajellaanhan noilla.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]2.8.2012, 12:57 #165140Löytyi tälläinen sivu: http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=42&t=1558″ onclick=”window.open(this.href);return false; 😯
19.9.2013, 18:29 #165141Hämärien olosuhteiden vallitessa sain käsiini mielenkiintoisen video pätkän po. aiheeseen liittyen. http://www.youtube.com/watch?v=FCgvRfi0Zm0
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.