Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Yleinen keskustelu › RE85 – ethanol rules
- Tämä aihe sisältää 36 vastaukset, 10 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 15.6.2018 at 21:15 Esa Surakka toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
21.9.2013, 13:07 #165142
Onko joku kokeillu kauanko kestää huudatella sisätiloissa ilman puhallinta. Itse laitan aina puhallukset kuntoon ennen pukissa käyttöä.
Hausjärvi / Hy-Ri
21.9.2013, 15:05 #165143En ole kokeillut, enkä ole puhallinta käyttänyt, mutta lämpimänä kävi.
22.9.2013, 09:30 #165144Ei se kone hetkessä nokkiinsa ota ilman propellia käytettäessä. Päinvastoin, lyhyen käytön kannalta on vain etu, että öljyt saavat nopeasti lämpöä. Sätkän koneella pystyy tarvittaessa myös ajamaan ilman propellia, kaupunkiajo on se missä sitä tarvitaan. Ajettaessa ajoviima takaa riittävän puhalluksen.
Pukissa käytettäessä, kun ottaa ekat savut ilman propellia niin näkee myös onko kansille menevissä öljyputkissa tihkumista havaittavissa.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]26.10.2014, 07:41 #165145Nyt olen pari vuotta taistellut RE85:n kanssa.
Kahdella eri rättärillä, 2CV6 kesäkäytössä ja 2CV6 Dyane talviajossa. Molemmissa uudempi 26/35 kaasutin. Kulutuslukemat maantiellä 8.0-8.5 l/100 km, taajamassa / kaupungissa 10-11 l/100km, mikä on vaadittu 30 %:n lisäys kutosen bensankulutukseen. Daynessa on 25 litran tankki mikä riittää paikallisajoissa. 2CV:en asensin Ami Superin 40 litraisen tankin minkä kanssa pärjää paremmin reissussakin. Joskus on joutunut ajelemaan bensallakin, pakokaasu alkaa olla melko mustaa noilla säädöillä.
Ongelmina talvella kylmäkäynnistys, vakiosytytyksellä ei tahdo käynnistyä edes nollakelillä. Dyanessa on vakiomallin 123-kärjetön mikä näyttäisi auttavan tuohon, muistaakseni olen startannut jopa -10 pakkasella ilman lämmitystä. Bensan kanssa kärjettömällä ei huomaa mitään eroa käyntiinlähdössä, mutta ilmeisesti RE85:lla on hyötyä mahdollisesti paremmasta kipinästä. Lämmittimenä on kaasariin suunnattu sisätilanlämmitin minkä kanssa ei ole mitään käyntiinlähtö ongelmia kovillakaan pakkasilla.
Kesällä tulee yli +25 asteen lämmössä joskus ongelmia kuumakäynnistyksen kanssa. Ilmeisesti kaasutin kuumenee ajon jälkeen niin paljon että polttoaine höyrystyy ja lyhyen pysähdyksen jälkeen voi olla startti ongelmia. Bensan tankkaaminen sekaan auttaa tuohonkin joten ei ole esim. venttiilin välykset syynä. Nyt on työn alla imusarja josta rälläköin pakopuolen irti, mikä korjannee asian. Syyskylmillä tuon virityksen kanssa sitten saattaisi tulla jäätymisongelmia mutta pitänee vaihtaa talviautoon siinä vaiheessa.
Sytysennakkoa lisäsin pari hammasta mutta tuolla ei taida olla merkitystä, ainakaan mitään eroa en huomannut. Kiihdytyspumppu on oltava kunnossa, muuten olen melko tyytyväinen kaasareiden toimintaan mutta aivan tyhjäkäynniltä kaasua painettaessa tahtoo edelleen hyytyä. Tuota olen yrittänyt korjata suurentamalla kiihdytyspumpun suutinta ja rikastamalla tyhjäkäyntiseosta.Nyt kaasuuttimien säädöt ovat:
Dyane
1. kurkku 140
2. kurkku 120 turboputkella, ilman sitä 110
Tyhjäkäyntisuutin 55
Kiihdytyspumpunsuutin 40 (alkup. 35). Tuollainen isompi löytyy vanhemmasta 2-kurkkuisesta.
1. kurkunjarruilma (1F2) D1.1 Näitä on eri halkaisijoita samoilla koodeilla, ainakin D1.0 ja D1.1 on tullut vastaan
2. kurkun jarruilmasuuttimen (2AA) joutui suurentamaan D1.35:enBensapinta nostettu 18:sta milliin.
2CV6
1. kurkku 135
2. kurkku 120 turboputkella, ilman sitä 110
Tyhjäkäyntisuutin 50
Kiihdytyspumpunsuutin 40
1. kurkunjarruilma (1F2) D1.1
2. kurkun jarruilmasuutin (2AA) D1.2Bensapinta nostettu 18:sta milliin.
Nämä ei sitten ole mitenkään oikeat asetukset mutta tuollaisiin olen itse ajautunut.
Laskennallisesti 30 %:n lisäys suuttimien pinta-alaan tekisi suutin kooksi muistaakseni 120 / 100, minkä voi ottaa lähtökohdaksi omille testeille. Kuitenkin käytännössä seosta joutuu rikastamaan yllättävän paljon että saa edes pahimmat hyytymiset ja nykimiset pois.
Jarruilmasuutinten kanssa ei välttämättä kannata alkaa leikkimään jos vaan mitenkään toimii alkuperäisillä. Ehkä niiden kanssa kikkailemalla saisi hieman kulutusta pudotettua toimivuuden kärsimättä.
Joka tapauksessa RE85 toimii enkä ole suunnitellut palaavani bensanäyttäjäksi.Esa
26.10.2014, 09:18 #165146Late-vainaan kanssa mietimme aikoinaan sitä 123-ethanol paketin mukana tulevaa säädettävää pääsuutinta, että siihen voisi virittää vaijerin kiinni, jonka toinen pää tulisi kabiiniin. Tällöin säätöä voisi tehdä ajon aikana, eikä vekslaaminen bensan ja etanolin kanssa tuottaisi ongelmia. 😉
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]28.2.2015, 16:15 #165147Tuo säätösuutin on oikeastaan aika turha keksintö, hakee kaasariin RE85:llä toimivat säädöt ja sillä hyvä. Jos jossain joskus tulee tilanne että joutuu bensaa tankkaamaan ei sen takia kannata alkaa mitään ruuvailemaan.
Nyt on Dyanessa 60:n tyhjäkäyntisuutin, tyhjäkäynti on niin rikkaalla että sen kuulee jo äänestä. Mutta kaasuun vastaavuus on hyvä, hyytymis pyrkimys kaasua tyhjäkäynnillä painettaessa poistui . Vielä ei ole tietoa vaikuttaako tuo minkä verran kulutus lukemiin, mutta nyt pystyy kaupungissa ajelemaan paremmin pienillä kierroksilla joten sitä kautta saanee jotain takaisin. Seuraavan kerran kun innostus iskee voisi kokeilla porata kiihdytyspumpun suuttimen 50:ksi ja palata pienempään tyhjäkäyntisuuttimeen.
Kesäkulkineessa on 123-Ignition asennettuna, -10 C:n pakkasesta ongelmitta käyntiin eli ero on suorastaan hämmästyttävä kärjelliseen verrattuna. Kylmäkäynistyksen takia kärjetön sytytys on oikeastaan pakollinen RE85:n kanssa. Toisistaan erotetut imu- ja pakosarjat ovat menossa paikoilleen.11.10.2015, 07:21 #165148Toisistaan erotetut imu- ja pakosarjat auttoivat kuumakäynnistys ongelmiin, nyt starttaa ongelmitta helteelläkin.
Jäätymistä ei ole esiintynyt ja laturikin roikkuu mukana joten niiltä osin homma on kunnossa.Kylmäkäynnistustä kärjettömällä sytytyksellä menin kehumaan liian aikaisin, kyllä se on edelleenkin huonoa.
Aamulla muutama plusaste eikä lähtenyt muuten kuin käynnistyssprayllä.
Nyt syksyn myötä on ollut pakko tankata hieman bensaa sekaan, mutta ei tuota viitsi loputtomiin tehdä.
Talvella pitänee asennella sisätilanlämmitin kaasuttimen lämmitykseen tuohon kesäautoonkin.
Toinen vaihtoehto olisi Motonetin myymä kelkkoihin tarkoitettu ryyppypumppu mistä saisi rakenneltua bensaryypyn.Joko Jasulla on kokemusta RE85:sta ruiskulla?
Maantie- / taajamakulutus, kylmäkäynnistus?12.10.2015, 03:52 #165149Eräällä sähköinsinöörillä oli aikoinaan vastuslanka kieritetty imusarjan ympärille kylmäkäynnistyksiä helpottamaan. Tälläisestä voisi olla apua etanolinkin kanssa…?
12.10.2015, 07:39 #165150@Esa wrote:
Joko Jasulla on kokemusta RE85:sta ruiskulla?
Maantie- / taajamakulutus, kylmäkäynnistus?Ei ole vielä, muuta kokemusta kuin se että lisärikastus tottelee anturin kertoman etanolimäärän mukaan. Tankin tienoolla olevat letkut pitää vaihtaa ennenkuin viitsii etanolin kanssa aloittaa leikkimistä, ovat siinä kunnossa että muutenkin vaihtaa ne pitäisi. Sekä suuttimet, vanhoilla purkuosilla kun leikkii, niin alkaa tulla enenevässä määrin vastaan jumittavia yms tapauksia…
Mutta varmasti tulee raporttia kunhan pääsee kokemuksia keräämään..!
18.10.2016, 20:23 #230614Nyt oli tarkoitus yrittää parantaa kaasuun vastaavuutta tyhjäkäynniltä suurentamalla
kyyhdytyspumpun suutinta 40:stä 50:ksi.
Jälkeenpäin ilmeni että suunnitelman käytännön toteutus oli taas edennyt perinteisesti,
käsiini oli vahingossa osunut D0.6 pora joten sitä reikää tuli sitten suurennettua
aivan tolkuttomasti.
Ihan hyvin toimi, mutta kulutus oli sitä luokkaa
että oli pakko alkaa keksiä edullisempia harrastuksia.Huvikeni kokeilin kokonaan ilman kiihdytyspumppua, ja kun tyhjäkäyntisuutin on
kokoa 50 niin toimii melko hyvin niinkin.
Sekoilun lopputuloksena syntyi havainto että kiihdytyspumpun suuttimen voi aivan hyvin jättää alkuperäiseksi, eli nyt on koko 35 taas käytössä.Kakkoskurkun ilmasuuttimen suurensin D1.2:sta D1.4:ään, ja toiminta parani eli niitä näköjään kannattaa ainakin testata isompia.
Vaikutuksen kulutukseen näkee ensi kesänä, mutta pienemmällä kaasulla kulkee joten eiköhän tuo jotain vaikuttane.
Näköjään tuo 8.5 l / 100 km maantieajossa on raja jonka alle ei kaasutin
koneella kuitenkaan taida päästä toimivuuden kärsimättä.21.1.2017, 19:42 #234211Koko 55 tyhjäkäyntisuuttimessa on nyt todettu hyväksi kompromissiksi kulutuksen ja toimivuuden suhteen.
Tarkennuksena aiemmin mainitsemistani kylmäkäynnistys ongelmista; kyseessä on nimenomaan yksilövika.
Tuo kesäkäytössä oleva 2CV kulki jo bensalla hieman huonommin kuin Dyane, ja nyt RE85:llä tilanne on edelleen sama ja lisäksi tuli vielä huono kylmäkäynnistyvyys. Ainoa selitys minkä olen keksinyt olisi virheellinen jakopään ajoitus koska tuohon on vaihdettu kampiakselin ratas. Sytytyksen ajoitusta olen kokeillut säätää ääripäästä toiseen, kaasuttimen vaihto on kokeiltu, purisukset ovat OK ja muutenkin pitäisi olla kunnossa.Tänään käynnistin Dyanen -6 asteen pakkasessa lämmittämättä, kiihdytyspumpulla reippaasti polttoainetta imusarjaan ja lähti aivan ongelmitta käyntiin. Toki nyt RE85:n talviseoksessa lienee bensaa seassa se 30% mikä varmasti myös auttaa kylmäkäynnistystä.
Paljonko kaksikurkkuinen kutonen kuluttaa bensaa taajama- / kaupunkiajossa?
RE85:ttä palaa noin 10-11 l/100 km mikä vastaisi sellaista kahdeksaa litraa bensaa.
Ei kai se sen alle kulje?
Jossain vanhassa TM:ssä väitettiin 2CV6 kaupunkikulutukseksi 7l / 100 km, mutta ei kai tuo voi mitenkään pitää paikkaansa ?
Itselläni paloi bensaa maantieajossa 6.0-6.5 l/100 km ja nyt RE85:ttä noin 8.5-9.0 litraa.21.1.2017, 20:44 #23421421.1.2017, 21:01 #234219Kiitoksia!
Tuon perusteella pitäisi yhdeksään litraan päästä RE85:lla, ei taida aivan onnistua.22.1.2017, 10:53 #234249Oletko Mika mitannut puhtaan maantieajon kulutusta?
Nuo on hämmästyttäviä lukemia koska itselläni meni lähes sama maantieajossa.22.1.2017, 11:30 #234253Siis en ole tehnyt varsinaisia mittauksia, seuraan vaan yleisesti kulutusta. Siitä saattaa huomata mm. piilevän vian. Tuo talviajan lista vaan sattuu olemaan hyvin kaupunki voittoista. Pisin matka Hyvinkää- Riihimäki 17 km ja joka toinen käynnistys “kylmäkäynnistys”.
Alla Hertan kesälukemia (kutonen, tuplakaasari, 123 Tune+, alipainesäädöllä)
Nuo 5,07 ja 5,35 ovat Viron Raidilta johtoautona ajettuja. Muut vitosella alkavat matka-ajovoittoisia.Tässä taas Huldan, alkuperäiskuntoisen nelkkutiinan mittauksia. Viimeisimmät kulutukset olisi myös viitosella alkavia, kävin möötissä tiinalla, mutta viimeinen täysi tankkaus puuttuu.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.