Etusivu Foorumit Päävalikko Yleinen keskustelu RE85 – ethanol rules

Esillä 7 viestiä, 31 - 37 (kaikkiaan 37)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #234258

    Yllättävän pieni on tuo taajamalisäys.
    Muistaakseni itselläni nelkun kulutus pyöri jossain vitosen paikkeilla, joka tapauksessa reilusti alle 2CV6:n lukemien.

    #234260

    Vaikutusta lienee myös sillä että Hertan kutoskone on Yrjölän vuosi sitten kasaama kone ja Huldan nelkku ilmeisesti avaamaton kohta 100 tkm ajettu, mutta nättikäyntinen ja katkeamattomalla huoltohistorialla.

    #234262

    Ai niin myös Huldassa on 123 sytkä, tosin perusmallinen ilman alipainesäätöä. Ei tuota taida yksi kurkkuiseen saadakkaan. Jossain kohtaa kesällä säädettiin seokset, tai Kari sääti. Mä en tiedä kaasarin säätämisestä mitään. Ei vaikuttanut kulutukseen, mutta tasakaasu nykiminen vähentyi. Tosin helposti nykii tasakaasulla hieman edelleen, eli lienee seos edelleen turhan laihalla.

    #234270

    Mikalle suosittelen nelkkuun vanhus-Dyanen suuttimia. Sillä kombolla omani vei tasaiset 5.8 l/100km juuri välittämättä kaasupolkimen asennosta ja kulki paremmin kuin originaaleilla, jotka ovat yllättävää kyllä pienemmät kuin vanhus-Dyanessa.

    Esalle suosittelen Lambda-anturia ja mittaria, jotta saat nuo suutinkoot optimoitua. Olet ansiokkaasti hakenut isommat suuttimet etanolille, mutta se viimeinen silaus ei onnistu korvakuulolla.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #236759

    Oletko Mika mitannut puhtaan maantieajon kulutusta?
    Nuo on hämmästyttäviä lukemia koska itselläni meni lähes sama maantieajossa.

    Tuolla blogissa nyt myös viime viikonlopun matka-ajo voittoisen tankkausvälin kulutus 5,9 l/100km. Ajo Hyvinkää – Sastamala ja Sastamala – Nokia (wonderi) – Hämeenlinna.

    https://satkalainen.fi/herttaq/tankkaukset/

    PS. Tuo tankkaus sivu ei aina lataudu ekalla kerralla, koska hakee onlinen tilanteen iPhonen Road Tripin Dropbox varmuuskopiosta, ja parsiminen HTML muotoon ei aina oikein näköjään suju.

    #243885

    Hieman aihetta sivuten aloittelin RE85:n käyttöä 80-luvun 650:ssä bokseri Bemarissa.
    Bingin CV kaasuttimien suutinten suurennus osui varsin hyvin kohdilleen ihan laskennallisten arvojen mukaan. Tyhjäkäyntisuuttimia ei nyt ollut saatavilla tarpeeksi suuria joten ne ovat ilmeisesti hieman liian pienet.

    Lämmettyään kone toimii aivan hyvin, tosin hieman varmaan tehoa katosi. Tätä ei ole vielä mitenkään tarkemmin säädetty, ihan korvakuulolta niin että jotenkin käy.
    Ilmeisesti muuttuvakurkkuisuuden ansiosta kuitenkin vetää täysin ongelmitta läpi koko kierrosalueen ja vastaa kaasuun välittömästi jo tyhjäkäynniltä. Vaikuttaisi paljon helpommalta kuin kaksikurkkuinen Solex.

    Ongelmana taas noin +10 C:ssa alkavat kylmäkäynnistys vaikeudet.
    Osittain varmaan johtuu jo mainitusta tyhjäkäyntiseoksen laihuudesta ja osittain rikastinpiirin vajavaisesta toiminnasta heikossa kunnossa olevien vaijereiden takia. Siinä ei ole perinteistä ryyppyläppää vaan jonkinlainen lisäkanava jossa olevaa venttiiliä avaamalla saadaan lisää seosta käynnistykseen. Nyt se ei ilmeisesti avaudu aivan täysin auki.

    Nuo täytyy remontoida talven aikana, nyt on pakko lisätä bensaa sekaan ettei lopu ajokausi kesken. Tuossa ei ole kiihdytyspumppua, joten sillä ei saa pumpattua lisää seosta. Se halogeenipolttimo ilmanpuhdistimeen saattaisi hätätilassa olla kokeilemisen arvoinen lämmityskeino.
    Mutta eiköhän tuo ala käynnistyä ilmankin kunhan saa säädöt kohdilleen.

    Toinen pieni ongelma tulee olemaan heikentynyt toimintasäde, mutta toisaalta se ei haittaa kun pidemmät reissut tulee tehtyä rättärillä ja mp on lähinnä työmatka- ja paikallisajossa.

    Liikenne- ja viestintäministeriön työryhmä esittää tukea etanolikonversioihin.
    Mahtava juttu, -98 Xsara muuttuu fleksifuel autoksi välittömästi jos siihen jotain tukea saa.
    Nyt on vielä jäänyt muunnossarja hankkimatta kun se maksaisi lähes puolet auton arvosta.

    #253507

    Otanpa taas pitkästä aikaa osaa tähän kiihkeään bio-polttoaine keskusteluun.
    Talvikäyttö Dyane käynnistyi yllättäen ilman lämmitystä -10 C pakkasesta, hieman kangerrellen, mutta kuitenkin. En edes tiedä miksi tuo nyt toimii noin hyvin, ilmeisesti tämä on todella pienestä kiinni. Kulutus on sekalaisessa ajossa lähellä kymppiä, mutta en ala enää sotkemaan yhtään mitään, tällä mennään.

    Kesä 2CV:llä myöskin samat lukemat.

    Xsara on nyt katsastettu flexifuel ajoneuvoksi, kustannuksiksi tuli muutoskatsatuksen hinta eli 50 e. itse en ole tuolla juurikaan ajanut, kuulemmma starttaa ilman esilämmitystä jopa -20 C pakkasesta, mutta on tuolloin tosi herkkä sammumaan kun yrittää liikkeelle lähtöä. Eli kovalla pakkasella vaatisi hieman antaa lämmetä paikallaan, tai sitten on käytettävä reippaasti kierroksia.
    Lohkolämppäri tietenkin korjaa tilanteen.
    Kulutusta ei ole mittailtu, mutta eiköhän tuo liene se noin +30%.

    BMW motukka toimii Re85:llä mainiosti, mutta joko en jotenkin ymmärrä Bingin ryyppysysteemiä tai sitten se vaan ei riitä tähän käyttöön.
    Ryyppysuuttimiksi kävi yllättäen 2CV6:n kakkoskurkun suuttimet!
    Alkuperäinen koko oli 66, nyt laatikosta löytyi Solexin 110:t, eli koko kasvoi aivan järjettömästi, mutta kun ei tuokaan riitä. Alle +10 C lämpötiloissa vaatii pitkää starttausta että lähtee käyntiin, tämä ei varmaankaan pidemmän päälle tee hyvää pienikokoiselle akulle.
    Olisi kai oltava kiihdytyspumpulliset kaasuttimet, että saisi niillä pumppailtua seosta sylinteriin.
    Muuten Bingit toimivat niin mainiosti että en ala mitaään Dellortoja vaihtamaan. Jos ei muu auta niin kaipa kylmillä keleillä on vaan lisättävä hieman bensaa sekaan.

Esillä 7 viestiä, 31 - 37 (kaikkiaan 37)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.