Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Reikä vaihdelaatikon kyljessä
- Tämä aihe sisältää 14 vastaukset, 8 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 14.11.2016 at 08:39 Akaile toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
11.11.2016, 12:40 #231172
Eilen laittelin kulkimeen koneen ja vaihdelaatikon paikoilleen. Huomasin että vaihdelaatikon oikeassa kyljessä vähän taaemmasta jarrusatulan kiinnityksestä taakse ja alas on n. 12 mm reikä jossa on tiheä kierre. Purkuvaiheesta on useampi vuosi eikä minulla ole mitään mielikuvaa mitä tuossa on ollut kiinni. Ottamissani valokuvissa ei ole ko. kohta näkyvissä eikä Haynesin korjausoppaastakaan ollut apua.
Mitähän tuossa pitäisi olla kiinni ?11.11.2016, 21:16 #231178Voisiko olla peruutusvalokytkimen paikka?
11.11.2016, 22:29 #231182Ei mitään? Satula noissa kahdessa muussa?
Citroen 2cv4 602cc 1971 / Citroen c4 Grand spacetourer 2021 / Peugeot 108 e-vti 68 2016
12.11.2016, 09:33 #231187Siitä taitaa olla tehty niille kuulille kulkureitti.
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com12.11.2016, 11:01 #231198Pitäisikö tuossa olla tulppa?
12.11.2016, 23:50 #231207Eikös tämä ole jonkinlainen huohotusreikä loodalle? Ainakaan omissa ei näytä olevan mitään:
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]13.11.2016, 08:28 #231209Ok, jätän avoimeksi. Kiitos vastauksista.
13.11.2016, 08:36 #231210Niinkuin Jukka aijemmin ehdotti niin se on pakkivalokytkimen paikka. Niin minulle on kerrottu kun omastanikin se löytyy.
Mikko13.11.2016, 09:04 #231212Siinä ei kuulu olla mitään kiinni. Jarrukytkimen katkaisija tulee takapäähän kiinnityspulttien väliin. Näitä jarrukytkimellisiä takaosia on myynnissäkin ja minullakin on yksi ylimääräinen.
13.11.2016, 10:40 #231215Juu on takapäähän kiinnitettäviä pakkivalokytkimiäkin. Mutta sain eräältä erittäin asiantuntevalta 2cv harrastajalta kuulla että myös tuohon liitetään kyseisiä kytkimiä.
Miksi siinä olisi tehty kierteet jos siihen ei mitään liitettäisi??
Mikko
Ps. Henkka jarruvalo kytkintä ei tietääkseni laatikkoon kytketä 😉13.11.2016, 12:37 #231221Miksi siinä olisi tehty kierteet jos siihen ei mitään liitettäisi??
MikkoTämä menee mielestäni samaan kategoriaan kuin: Miksi joistakin kutosen imupakosarjoista löytyy valumokkula, johon olisi hyvä asentaa lämpötila- tai lambda-anturi?, miksi 2cv-koreissa oli loppuun saakka peltilipareet takakontissa pitkän katon hakasille? Miksi joissakin tukivarsissa on paikat massaiskareille, vaikkei kyseisessä yksilössä koskaan olisi ollut massaiskareita? Mielestäni paras vastaus siihen on; koska Citroen. Paikoitellen vasen käsi ei ole tiennyt, mitä oikea käsi on jo tehnyt.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]13.11.2016, 12:49 #231228Minusta vastaukset Akailen kysymyksiin on yksinkertaiset. Pitkänkaton voi asentaa uudempaankin sätkään, lambra-anturin niinikään halutessaan kuin myös massat.
Citroen oli suuressa viisaudessaan jättänyt nuo että voi tuunata kulkimen haluamansalaiseksi. Noihinhan tehtii älytön määrän kaikenmaailman lisävarustetakin 😄👍13.11.2016, 14:20 #231231Tuon reiän kautta, mitä kysyttiin, on porattu lukintakuulien poikittainen kanava. Ja sittemmin tulpattu, ettei öljy sieltä pakenemaan pääse…
Ja kyllä, siihenkin voi peruutusvalokytkimen asentaa, mutta ensin pitää kaivaa tulppa pois, sitten muotoilla siirtotankoa siten että valokytkin käyttäytyy sujuvasti ja jumittamatta, sekä tietenkin löytää sopiva katkaisija niin kierteen kuin mittojensakin mukaisesti. Mutta helpompiakin tapoja on saada peruutusvalokytkin, tuohon en sitä lähtisi asentamaan…
Ja ne pitkän katon kiinnityskoukut, samaten kuin katon etureunan kiinnityskoukut, eikös niistä kannateltu koria kokoonpanon (ja uppokäsittelyjen) aikana? Siinä uskossa olen ollut, että näitä tosiaan on käytetty tuotantolinjalla, eikä mitään parempaa paikkaa ripustamiselle olisi edes haluttu lähteä kehittelemään..?
Se imupakosarjan valukikkare, samaa sarjaa kun oli myös Visassa/LNA:ssa, joissa ilmanputsari kiinnittyy kyseiseen kikkareeseen asennettuun vaarnaruuviin. Jos nyt ymmärsin mitä valukikkaretta tarkoitettiin, kenties sitä kuskinpuolella olevaa..?
13.11.2016, 15:28 #231232Juuri näin Tarkoitin peruutusvalokatkaisijaa
14.11.2016, 08:39 #231241Minusta vastaukset Akailen kysymyksiin on yksinkertaiset. Pitkänkaton voi asentaa uudempaankin sätkään, lambra-anturin niinikään halutessaan kuin myös massat.
Citroen oli suuressa viisaudessaan jättänyt nuo että voi tuunata kulkimen haluamansalaiseksi. Noihinhan tehtii älytön määrän kaikenmaailman lisävarustetakinVaan kun ei ole noin yksinkertaista: Esimerkiksi etupyörien laipoista poistettiin ne kolme reikää jossain vaiheessa ja tämä on täysin tuotantotekninen päätös: yksi koneistusvaihe vähemmän, joka säästää tuotantoaikaa X-määrän. Tässä valossa pelkkää yhteensopivuuskelpoisuutta ei voi sinänsä käyttää perusteena, sillä tehdas on myös pyrkinyt säästämään tuotantoaikaa em. tapauksin. Massaiskareiden hävityskin lienee samaa sarjaa, sillä vaikka olisi putki-iskarit niin massaiskareista on silti hyötyä.
Mikäli Jasun ripustusselitys pitää paikkaansa niin se taas on jo “loogista tuotantoa”. Enemmän olen ounastellut, että linjaston kokonaiskuvaa ei ole pilkottu johdolle riittävän pieniin paloihin, on vain riittänyt, että työvoima nakuttelee yksinkertaisen kulkminen siinä ajassa kuin se tapahtui jo tuolloin. Lakkoilua tapahtui tuohon aikaan herkästi, joten oli riskaabelia vähentää jonkun työsuoritteesta osa pois.Jasu pääsi kiinni myös ajatuksestani imupakosarjan valukohteesta, mutta täytyy vielä tarkentaa, että käsittääkseni tämä kohta tuli kutosiin jo huomattavasti aiemmin ennen kuin se alkoi esiintymään 652cc koneissa…? Sikäli hassua, että tehdään uudet muotit ja aloitetaan massatuotanto kohteelle, joka itseasiassa esiintyy varsin paljon pieninumeroisemmassa sarjassa. Ja oliko tähän kohtaan suunniteltu jotain noita ruiskutekniikan vermeitä tulevaisuutta ajatellen, vaiko pelkästään tuo 652 ilmanputsarin tuki?
EDIT: Ainakaan Portugalissa eivät roikutelleet kattohakasista ja juuri hiljattain tutkailin -87:aa ja -90:ia, joista molemmista löytyi nuo lipareet. Korjaamattomia koreja, joten mahdollisessa takavalopellin vaihdossa eivät ole sinne uineet. Kts. video: https://youtu.be/jU70ekyF25E?t=123
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B] -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.