Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Rengasvaihtoehdot sätkään 125-135R15
- Tämä aihe sisältää 86 vastaukset, 27 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 7.10.2017 at 22:38 Antti toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
3.6.2010, 05:23 #156280
Kukaan ei vastaa kysymykseeni, käykö 135 leveät renkaat rättäriin. Onko niiden kanssa joitakin ongelmia tai asioita jotka on syytä ottaa huomioon?
3.6.2010, 06:02 #156281@JukkaK wrote:
Hei onko nankangit renkaat ollut toimivat? Pitäis uusia renkaat ennen kun lähtee ristiin rästiin eestiin. Mitenkäs kun ne on 135 leveät. Sopiiko ne suoraan näille sätkän vanteille. Tuleeko mitään muuta ongelmaa tai huomiotavaa?
Vai mikä on tämän päivän halvin rengas?
135 leveä toimii ainakin kutosissa ja suuremmilla koneilla käyvillä sätkillä. Nelkussa saattaa veto olla heikompaa. Wanhuksiin ei liene käy 135 ollenkaan. Rengas käy normivanteelle ja nykyisin useimmiten tubeless vanteille. Rengasonlinestä Toyo on ihan kiva, ainakin minusta. Ja halpa kotiin tuotuna.
3.6.2010, 06:06 #156282@Citroman wrote:
Toyo on ihan kiva, ainakin minusta. Ja halpa kotiin tuotuna.
Ääni tälle. Käyttökelpoinen gummi ja hyvä ajettava (koeponnistettu Autobahneilla erittäin kuumina kesäpäivinä), joskin “kovemman” ja jäykemmän tuntuinen kuin Misukka. Ehkä mulla on rekka-auton rengaspaineet …
Ja on se edullinen myyjän kanssa kasvotustenkin turistessa! 😀
[size size=10][color color=#000040]2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 » HY72 '66 » Projekti: Dyane '68[/color][/size]
[b][color color=#BF0000]Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. [size size=12](2CV-esite,1956)[/size] [/color][/b]3.6.2010, 06:08 #156283Kyllähän ne käy. Olivat vakiona mm. pakuissa.
400mm vanteiden tilalle ei käy 15″ vanteet(eteen), mutta näitä on vain 50-luvun valmisteissa.
Myöskään GS:n vanteet ei käy ilman temppuja(eteen).
Renkaan profiili, eli “korkeus” kannattaa kattoa, jos on paljon matalampi lyhenee välitykset. Eli maantiellä kone huutaa enemmän.3.6.2010, 06:46 #156284@2cvkimmo wrote:
@Citroman wrote:
Toyo on ihan kiva, ainakin minusta. Ja halpa kotiin tuotuna.
Ääni tälle. Käyttökelpoinen gummi ja hyvä ajettava (koeponnistettu Autobahneilla erittäin kuumina kesäpäivinä), joskin “kovemman” ja jäykemmän tuntuinen kuin Misukka. Ehkä mulla on rekka-auton rengaspaineet …
Ja on se edullinen myyjän kanssa kasvotustenkin turistessa! 😀
Toyot vain kulahti nopeasti, alle 30.000 Acadianessa ja uusia kummeja saa jo etsiä. Mutta ei ne Misukan X:tkään paljoa enempää enää tunnu kestävän. Liekö vain legendaa 100.000 kesto?
3.6.2010, 07:31 #156285Meillä on kutosnelkussa Mabor 135:set, mielestäni pehmeämpirunkoiset ja mukavammat kun Toyot. Edulliset, ja lisäksi made in France. Sitroselta muistaakseni ostin, mutta taitaa rengasonlinekin niitä toimittaa.
edit: Ei se misukkalegenda välttämättä ihan tuulesta tempaistu ole. Minulla oli lähes kymmenen vuotta misukat joista oli vielä puolet pinnasta jäljellä, kun renkaan kyljet alkoivat murenemaan… 😯
3.6.2010, 08:57 #156286Nykymisukka ei kestä lähellekään sitä mitä vanhat misukat kestivät… Firestonen 125:llä taisi mennä 30 000km ja nyt Toyoilla yli 20tkm takana ja vielä reilusti pintaa jäljellä. 135 on superiin vähän turhan kaponen eteen, nakki palaa kuumalla kelillä liian helposti :D, ja eikös Geesussa ollut 145?
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]3.6.2010, 12:14 #156287NO voi. Olisipas tuon tiennyt silloin, kun viimeksi siellä piipahdin. Olisi vantehet valmiina… No, jospas joutaisi vielä hakemaan.
3.6.2010, 12:19 #156288Joo Gs:ssä on 145-15
3.6.2010, 15:07 #156289Jos rengasta ensin varastoi tarpeeksi kauan niin kovettuuhan se kumi ja kulutuspinta kestää vaikka 200tkm. Ei kyllä pidäkään mitään sitten. Ja toki murenee tai poksuu jo sitä ennen usein.
3.6.2010, 19:40 #156290Elikkä misukat kannattaa ostaa nyt ja laittaa ne hyllylle pariksi vuodeksi odottumaan. Sillähän niistä tulee halvatkin ;o)
Tää on just sellanen komsii komsaa juttu. Josko vetelen ristiin rastiin vielä noilla 2mm kultuspinnoilla ja sitten ostelen rahan kanssa misukat. Jään harkitsemaan tällästä säästöä.
4.6.2010, 05:28 #156291Oma tuntumani on, että kellarissa (hämärässä ja viileässä) renkaat säilyvät “uudenveroisina” vuosia ellei vuosikymmeniä. Itselläni on ollut joitakin 80-luvulla käytettynä ostettuja renkaita pinon alimmaisena ja yhä näyttivät hyvältä eikävätkä tuntuneet sen kummemmilta ajossa kuin tuoreetkaan. Varmasti jotain muutosta on tapahtunut, mutta havainnointi ja vertailu liki mahdotonta.
Sen sijaan suurta myrkkyä renkaille on ulkosalla auton alla säilyttäminen vuosikausia etenkin vajailla paineilla. Auringonvalon vaikutus renkaitten kylkiin on ilmeisen hapristuttava.
4.6.2010, 20:28 #156292Minkälaisia kokemuksia on nastattomista talvirenkaista (tuoreista) sätkän alla kesäkelissä? Sanovat että oikeiden autojen alla kitkarenkaat on kamalat ajaa mutta eihän sätkä muutenkaan toimi niin kuin oikeat autot. Vai toimiiko? Ajatuksena siis että jos ostaisi pelkät uudet talvirenkaat niin voisi kesäajojen lisäksi keikutella kauniina pakkaspäivinäkin ilman lisävaivaa ja kustannusta.
5.6.2010, 06:05 #156293Toukokuisen ranskanreissun heitin vanhat Misukan kitkat edessä ja meno tuntui vakaalta kovasta kuormasta huolimatta. Jarrutusmatkojen väittävät pidentyvän varsinkin märällä asfaltilla kitkarenkailla, vaikea ottaa siihen kantaa.
Nastarenkaista (nastoitta) äänettömästi tuntuvat toimivat myös Misukat. Nokiassa kuvio on turhan karkea.
8.6.2010, 16:47 #156294Tuohon kulumiseen väitetään myös kuormituksen vaikuttavan. Eli täyteen lastatun pakun alla vastaavat gummit kuluisivat nopeammin, kuin kevyemmän ajoneuvon. 125-renkaat taitavat ison pakun alla olla jo kantavuutensa rajoilla(?).
Mitä kitkakumeihin tulee, isomman sitikan alla ihan kamalat. (Tosin väittävät että nokian renkaat pilaa auton kuin auton)
Myös sätkässä oli vanhat kitkat alla. Jarrutusmatkan pituus suorastaan yllätti märällä asfaltila, vaikaa pintaa vielä onkin. Vesi täyttää ne pienet lamellit, ja sitten luistellaan. . .
Sinänsä harmi, etelän talvi kun on usein ollut juuri sitä vettä. . .
Nyt on ihan uudet Toyot, minusta hiljaisemmat kuin ne kitkat ja kulkee herkemmin(?).
Satessa ei ole vielä päässyt testaamaan. -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.