Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › renkaan sisäreunan kuluminen
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
29.8.2011, 10:47 #126962
rupesin tarkistelemaan katsastusta varten ja ny on päässy käymään niin, että oikean eturenkaan sisäreuna on kulunut kehnoon kuntoon. mistä sisäreunan kuluminen johtuu ja voiko asialle tehdä jotain itse ? kulumasta johtuen on vielä tarvetta ostaa jostain 2 uutta rengasta ja siispä mistä niitä saisi sopivimmin ja mikä liike hki:ssä pystyy kykenemään tasapainottamaan rättärin renkaan ? mikko
29.8.2011, 11:50 #162808Jos on molemmissa renkaissa sisäreunassa kulumaa niin sinulla on haritusta liikaa, tahi jos on pelkästään toinen kulunut sisältä niin totennäköisesti tukivarsi onpi mutkalla.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]30.8.2011, 07:35 #162809kuluma vain oikeassa etukumissa. silmämääräisesti en pysty havaitsemaan tukivarressa mutkaa mutta kysymys lieneekin hyvin pienestä heitosta ? milläs mahdollisen mutkan voi havaita kun silmä ei kerro ? mikko
30.8.2011, 07:54 #162810Aja suoralle alustalle pyörät suoraan ja teippaa lanka roikkumaan renkaan sivulle mutteri painoksi..
Edestä katsoen renkaan yläreuna kuuluu olla ulompana kun alareuna.
Kuva… =/ … liioiteltuna,, /=/ Ei näin,, /= eikä näin… 💡Aiemmin asiasta. —- > https://www.2cv.fi/forum/viewtopic.php?f=10&t=6649
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂30.8.2011, 13:53 #162811mittailin kulmaa ja oikean pyörän, sisäreunasta kuluneen, yläreuna on ulompana kun alareuna n 5 mm mutta vasen, jotakuinkin tasaisesti kulunut, siinä alareuna on ulompana n 10 mm. kun en ole moisen asian kanssa ennen ollut tekemisissä niin mitkä yritykset osaa laittaa oikean kulman ? mikko
30.8.2011, 14:10 #162812Siihen pyörän kallistus asentoon vaikuttaa myös tukivarren laakereiden kunto..
Jos sitten tukivarsi on oikeasti vääntynyt,,
ei taida kellään olla sellaisia mitta jigejä jossa voisi tarkistaa oikaisun jälkeen olkatapin asentoa…
Lisäksi tukivarren vääntyminen voi aiheutua myös sisäisen ruostumisen aiheuttama ensi oireena..
On vaarana että katkeaa olkatapin seutuvilta ajan kuluessa ja mahdollisesti jopa ajettaessa….
Turvallisinta olisi tietysti asentaa hyväkuntoiset tukivarret vanhojen tilalle… 💡Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂30.8.2011, 14:13 #162813Väljän tukivarrenlaakerin lisäksi myös välys olkatapissa tai pyöränlaakerissa voi aiheuttaa sen, että rengas on väärässä asennossa ja siksi kuluu epätasaisesti.
30.8.2011, 14:16 #162814Ota yhteyttä Hesan rättäri porukoihin,, sieltä löytyy asioihin perehtynyttä tietämystä ja ehkä apuakin….
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂1.9.2011, 09:12 #162815Tästä jo puhuttiin, mutta vielä kerran: Jos tukivarsi on vääntynyt esim. pienessä törmäyksessä, niin tukivarren voi yrittää oikaista. Olen itse käyttänyt vanhaan vanteeseen hitsattua rautakankea.
jos tuon kaltainen mittavirhe syntyisi kuluneesta tukivarren laakerista, sen kyllä huomaisi sekä ylimääräisistä äänistä että mielenkiintoisesta ohjaustuntumasta. Ajossahan tuo käyttäytyy oikein hyvin, eli veikkaan että vika on tukivarressa. Katsellaan myöhemmin syksyllä.1.9.2011, 09:39 #162816On hyvä kyselijöille selittää kaikki mahdollinen ja mahdotonkin vaihtoehto…
Jos itse olis katsomassa kohdetta voisi jo tehdä paljon oikeampia diaknoseja tilanteesta..
Varteen otettava tutkimuskohde näissä meidän vanhoissa kulkimissa on ehnottomasti tutkia myös
onko tukivarressa mahdollisesti sisäistä ruostumista joka oireilee tukivarren sujumisena…
Sen voi havaita kopistelemalla kevyesti tukivartta sieltä olkatapin vierestä..
Jos on terve niin ei tapahdu mitään kun taas sisäpuolelta ohentunut lommoutuu helposti…
Lisäksi vielä on hyvä kehoittaa kyselijä menemään mahdollisesti lähimmästä jaoksesta löytivien
tekniikkaan perehtyneiden juttusille.. He voivat auttaa tutkimaan missä vika ja mahdollisesti
myös varaosa ja muissa asianomaista harrastajaa.. 😯
Tämä on sitä “Apua help” toimintaa parhammillaa… 💡Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂7.11.2011, 16:11 #162817Yllättävä havainto: Tukivarressa ei tuntunut juurikaan välystä, mutta kas, varttikierroksen kiristys ja tarkistus että tukivarsi liikkuu herkästi ja takertelematta, niin negatiivinen kulma muuttui oikeaksi. En olisi uskonut että ihan noin pienellä vaivalla tuo korjaantuisi. Luultavasti laakeri on joskus vaihdettu, mutta kiristetty kerralla kohdilleen, eikä ensin kireälle, ja löysäämällä kohdalleen. Haritusta oli myös kun erään nimeltä mainitsemattoman keskustalaispoliitikon katseessa. Sehän se luultavimmin on renkaat syönyt.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.