Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka renkaan sisäreunan kuluminen

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #126962

    rupesin tarkistelemaan katsastusta varten ja ny on päässy käymään niin, että oikean eturenkaan sisäreuna on kulunut kehnoon kuntoon. mistä sisäreunan kuluminen johtuu ja voiko asialle tehdä jotain itse ? kulumasta johtuen on vielä tarvetta ostaa jostain 2 uutta rengasta ja siispä mistä niitä saisi sopivimmin ja mikä liike hki:ssä pystyy kykenemään tasapainottamaan rättärin renkaan ? mikko

    #162808

    Jos on molemmissa renkaissa sisäreunassa kulumaa niin sinulla on haritusta liikaa, tahi jos on pelkästään toinen kulunut sisältä niin totennäköisesti tukivarsi onpi mutkalla.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #162809

    kuluma vain oikeassa etukumissa. silmämääräisesti en pysty havaitsemaan tukivarressa mutkaa mutta kysymys lieneekin hyvin pienestä heitosta ? milläs mahdollisen mutkan voi havaita kun silmä ei kerro ? mikko

    #162810

    Aja suoralle alustalle pyörät suoraan ja teippaa lanka roikkumaan renkaan sivulle mutteri painoksi..
    Edestä katsoen renkaan yläreuna kuuluu olla ulompana kun alareuna.
    Kuva… =/ … liioiteltuna,, /=/ Ei näin,, /= eikä näin…
    💡

    Aiemmin asiasta. —- > https://www.2cv.fi/forum/viewtopic.php?f=10&t=6649

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #162811

    mittailin kulmaa ja oikean pyörän, sisäreunasta kuluneen, yläreuna on ulompana kun alareuna n 5 mm mutta vasen, jotakuinkin tasaisesti kulunut, siinä alareuna on ulompana n 10 mm. kun en ole moisen asian kanssa ennen ollut tekemisissä niin mitkä yritykset osaa laittaa oikean kulman ? mikko

    #162812

    Siihen pyörän kallistus asentoon vaikuttaa myös tukivarren laakereiden kunto..
    Jos sitten tukivarsi on oikeasti vääntynyt,,
    ei taida kellään olla sellaisia mitta jigejä jossa voisi tarkistaa oikaisun jälkeen olkatapin asentoa…
    Lisäksi tukivarren vääntyminen voi aiheutua myös sisäisen ruostumisen aiheuttama ensi oireena..
    On vaarana että katkeaa olkatapin seutuvilta ajan kuluessa ja mahdollisesti jopa ajettaessa….
    Turvallisinta olisi tietysti asentaa hyväkuntoiset tukivarret vanhojen tilalle…
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #162813

    Väljän tukivarrenlaakerin lisäksi myös välys olkatapissa tai pyöränlaakerissa voi aiheuttaa sen, että rengas on väärässä asennossa ja siksi kuluu epätasaisesti.

    #162814

    Ota yhteyttä Hesan rättäri porukoihin,, sieltä löytyy asioihin perehtynyttä tietämystä ja ehkä apuakin….

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #162815

    Tästä jo puhuttiin, mutta vielä kerran: Jos tukivarsi on vääntynyt esim. pienessä törmäyksessä, niin tukivarren voi yrittää oikaista. Olen itse käyttänyt vanhaan vanteeseen hitsattua rautakankea.
    jos tuon kaltainen mittavirhe syntyisi kuluneesta tukivarren laakerista, sen kyllä huomaisi sekä ylimääräisistä äänistä että mielenkiintoisesta ohjaustuntumasta. Ajossahan tuo käyttäytyy oikein hyvin, eli veikkaan että vika on tukivarressa. Katsellaan myöhemmin syksyllä.

    #162816

    On hyvä kyselijöille selittää kaikki mahdollinen ja mahdotonkin vaihtoehto…
    Jos itse olis katsomassa kohdetta voisi jo tehdä paljon oikeampia diaknoseja tilanteesta..
    Varteen otettava tutkimuskohde näissä meidän vanhoissa kulkimissa on ehnottomasti tutkia myös
    onko tukivarressa mahdollisesti sisäistä ruostumista joka oireilee tukivarren sujumisena…
    Sen voi havaita kopistelemalla kevyesti tukivartta sieltä olkatapin vierestä..
    Jos on terve niin ei tapahdu mitään kun taas sisäpuolelta ohentunut lommoutuu helposti…
    Lisäksi vielä on hyvä kehoittaa kyselijä menemään mahdollisesti lähimmästä jaoksesta löytivien
    tekniikkaan perehtyneiden juttusille.. He voivat auttaa tutkimaan missä vika ja mahdollisesti
    myös varaosa ja muissa asianomaista harrastajaa..
    😯
    Tämä on sitä “Apua help” toimintaa parhammillaa… 💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #162817

    Yllättävä havainto: Tukivarressa ei tuntunut juurikaan välystä, mutta kas, varttikierroksen kiristys ja tarkistus että tukivarsi liikkuu herkästi ja takertelematta, niin negatiivinen kulma muuttui oikeaksi. En olisi uskonut että ihan noin pienellä vaivalla tuo korjaantuisi. Luultavasti laakeri on joskus vaihdettu, mutta kiristetty kerralla kohdilleen, eikä ensin kireälle, ja löysäämällä kohdalleen. Haritusta oli myös kun erään nimeltä mainitsemattoman keskustalaispoliitikon katseessa. Sehän se luultavimmin on renkaat syönyt.

Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.