Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Renkaiden irroitus
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
27.2.2008, 06:54 #123930
Kesämisukoiden irroitus vanteelta käy helposti kotikonstein, kun aikansa talloo renkaan reunaa alas vanteelta ja käyttää sitten rengasrautoja.
Kovemmissa renkaissa (pahimpina vanhat talvi-Nokialaiset) ei ihmisakehon paino saa juuri mitään aikaan. Viimeeksi yritin kehitellä, jonkinlaista käsitoimista puristinta (liimapuristimesta), joka painaisi renkaan sisäreunan kohti vanteen keskiosaa.
Onko joku jo tällaisen tai muun kotikonstin kehitellyt?
27.2.2008, 07:48 #144308Työkaluista wanhin, eli vipu on tähän paras apu.
Olen menestykkäästi irroittanut jopa noita nuukialaisia painamalla pitkällä 5×5 parrulla noin 40cm “tappia”,joka on pystyssä irroittevas kohdas. Toinen pää on taloon kivijalan alla,se pää ei oo vielä pompannu,ties koska sen teköö ainakin täällä Pohojammaalla! (Uhoa)
Kaikki tuosta tajuaa? Joku vois piirtää….tai kuvata?Pertsa
27.2.2008, 08:19 #144309Muistan lukeneeni vinkin tällaisen. Auto tunkilla ylös ja irroitettava rengas sopivasti pyörän kilven alle ja sitten tunkilla vaan painoa renkaalle. Tämähän saattaa pelastaa matkallakin jos vararengas on kotona ja sisäkumia paikkaamaan tarvitsee päästä.
27.2.2008, 16:19 #144310Jos käytettävissä on toinen auto tai pienehkö traktori, niin rengas
kyljelleen maahan ja lankku renkaan päälle vanteen viereen. siihen
ajaa auton päälle, tai traktorin etupyörän(ite olen käyttäny 990:tä
taavettia), hiukan lekalla paukuttaa kumia niin pitäs irrota.
Tällä konstilla olen saanu isommatkin renkaat irti ehjänä, varovainen
toki pitää olla ettei esim. jätä varpaita lankun alle.Hanski
Hausjärvi / Hy-Ri
4.3.2008, 09:53 #144311Tässä tekee mieleni kertoa tositarina.
Kaunis kesäaamu. Lähdimme katsomaan tyttäreni leiriolemista olisikohan se Partaharjulla.
Rennosti vain “TIINALLA” ilman vararengasta ja eipä paljon työkalujakaan.
Sitten takaisin tullessa 20 km Haukivuoren pohjoispuolella tilttasi. Takarengas tyhjä.
Tunkki oli ja sain potkimalla misukan pois päältä ja sisäkumin ulos.
Vaimo ja 3v-tytär jäivät tielle kun läksin tallustelemaan kohti Haukivuorta.
Kävelin ehkä 0,5 km kun viereeni pysähtyi naisautoilija joka otti minut ja vei Haukivuorelle.
Huoltoasemalla sain paikattua sisäkumin ja läksin taivaltamaan sisäkumi olkapäällä takaisin.
Noin 0,5 km taivallettuani pakettiauto jossa oli naiskuljettaja pysähtyi ja otti minut kyytiin.
Tämän jälkeen kiittelen kaikkia naiskuljettajin jotka tiepäällä ovat.
Tässä on HELP-tyyliä4.3.2008, 13:57 #144312Käytän varsinkin hakkapeliittojen kanssa varsin yksinkertaista niksiä: ruuvipenkki(/viilapenkki). Sillä olen joka ikinen kerta saanut puristettua yli 20v vanhoja kovia peliittoja pois vanteilta. Eli takapuolelle vaneri, jottei vanteeseen tule jälkiä ja sitten itse rengas leukojen väliin siten, että juuri ja juuri etummainen leuka ottaa vanteen ulkokehään kiinni. Sitten vain kiertämään penkkiä kireämmälle ja samalla toisella kädellä pitää rengasta suorassa ja painaa hieman alaspäin. Jos ei napsahda tubeles-uran yli vielä tällä konstilla, niin yleensä annan olla puristettuna ja rengasraudalla tökkään vähän vauhtiä niin viimeistään siinä vaiheessa paukahtaa uran yli. Tämän jälkeen irti penkistä ja rengasraudoilla vääntelemään kumia yli laidan. Kun etupuoli on yli laidan, sen jälkeen rengas uudelleen penkkiin ja takapuolelle samanlainen puristus penkissä… Hommaan tarvitsee siis aika ison ruuvipenkin ja mikäänhän ei estä hitsaamasta pieniä korvia etuleuan laitoihin avittamaan pyöreän muodon kanssa puristuksen perille menoa…
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]1.5.2009, 09:53 #144313Tuollaisella konstilla lähtee rengas myöskin melko kevyesti (voimaa kun ei luonnostaan ole niin pitää koittaa improvisoida):
Sopivat puupalikat vain välikkeiksi ja vot. Vastaavanlaisia klapikoneita taitaa löytyä Suomesta enemmän kuin kirveitä.
"Operaatio 2CV-Lampaansyöjät" tulossa X/20XX. Hio puukko ja valkosipulinkynnet teräviksi.
7.5.2009, 03:06 #144314😀 Useampia konsteja on tullut kokeiltua, mutta toi klapikone on mulla toiminut parhaiten.
7.5.2009, 11:49 #144315Ööö… siis asiahan ei minulle kuulu mutta tuossa kuvassa: kumpi irrotetaan kummasta? Eli vaihdoitko vanteen vai kumin. Kumpikin näyttää, anteeksi vaan, Hieman Kuluneelta. Vai näyttääkö vain?
7.5.2009, 12:26 #144316Pientä patinaa…. 😆
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]7.5.2009, 13:54 #144317Ööö… siis asiahan ei minulle kuulu mutta tuossa kuvassa: kumpi irrotetaan kummasta? Eli vaihdoitko vanteen vai kumin. Kumpikin näyttää, anteeksi vaan, Hieman Kuluneelta. Vai näyttääkö vain?
Tuossa kuvassa painetaan renkaan reuna vanteen keskiosaan, jotta se on sen jälkeen helppo rengasraudoin muljauttaa irti vanteesta. Rottaisista vanteista huolimatta Misukat olivat hyväkuntoisia ja pienen tuunauksen jälkeen (uudet vanteet) lopputulos näyttikin sitten tältä:
Meikki tekee ihmeitä 😉
[/jym]
"Operaatio 2CV-Lampaansyöjät" tulossa X/20XX. Hio puukko ja valkosipulinkynnet teräviksi.
8.5.2009, 07:18 #144318Herranjestas kuinka hienot! Noita kehtaa näytellä. Ja klapikonetta on käytetty muuhunkin kuin rengastöihin näemmä.
Olet ovelasti vaihtanut tuon kuvan. Edellisessä oli gummi kulahtaneemman oloinen, tuohan on ihan ajokelpoinen. -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.