Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka renkaiden tasapainotusta

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 18)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #123947

    Koska renkaiden tasapainotuksessa tuntuu olevan ongelmia niin mainostetaan hieman. Miulla on hoffman geodyno 22 renkaidentasapainotuskone ja siihen sovite 2cv:n vanteelle.

    Jos liikutte täälläpäin(Joensuussa) voin tasapainottaa 2cv:n renkaita…

    -jalppis-

    #144426

    Tampereelta ei tarvitse ihan Joensuuhun asti ajella renkaita tasapainoittamaan. Pirkkalan Teboililla on tarvittavat välineet ja 2CV kuski Make, joka hoitaa homman ammattitaidolla.

    #144427

    Mutta kuinkas välttämätöntä tuo tasapainotus on? Ostin omaan sätkään uudet suvi-Michelinit joskus 90-luvun puolessa välissä, ja myyjä vitsaili, että “jos 120 vaudissa ravistaa, niin tuo sitten painotettavaksi”. Laiska kun oli, niin ei jaksanut keskireiättömän vanteen sovitetta paikalleen laittaa.

    Ei ole ravistanut 😉

    #144428

    Oikein hyvällä onnella renkaat saattavat jopa olla liki sellaisenaan tasapainossa, mutta mikäli epätasapainoa esiintyy se aiheuttaa epämukavaa värinää ja renkaiden seka ohjauslaitteiden ylimääräistä kulumista.

    Misukoilla on taipumus olla aika hyvin tasapainossa tehtaan jäljiltä, mutta syyllinen voi olla myös vanne. Tuolla toisessa ketjussa selostelinkin vanteen tarkistustapoja ( http://www.suomen2cvkilta.fi/forum/viewtopic.php?t=2897&postdays=0&postorder=asc&start=15 )

    “Vanteet kannattaa tsekata ennen tasapainoitukseen vientiä ja muutenkin varsinkin renkaanvaihdon yhteydessä. Ulkoiset kolhut kertovat karua kieltään, mutta hyvännäköinenkin vanne voi olla vääntynyt. Aseta irtonainen vanne (rengas voi olla kiinnitettynä) alassuin suoraksi tietämääsi laakeaa pöytäpintaa tms. vasten. Pienikin notkuminen suoran pinnan päällä kertoo kieroudesta. Suora vanne suorastaan liimaantuu tasopintaa vasten.

    Toinen tarkistus on helppo tehdä renkaiden autossa ollen kohottamalla hieman tukivarren alta pyörää ilmaan. Aseta jonkin korokkeen päälle vaikkapa ruuvimeisseli osoittamaan kohti vanteen reunaa muutaman millin etäisyydelle ja pyöritä rengasta. Heitot näkyvät selkeästi suuntaan ja toiseen.

    Aivan pienistä reunauran kolhuista ei kuitenkaan kannata säikähtää vaan tärkeintä on, ettei koko vanteen runko vispaa. Jos heittoa näkyy vielä kun siirrät mittaupistettä kohti vanteen keskustaa, voi koko vanteen hylätä”.

    #144429

    Tasapainoituksesta puheenollen,, ennenmuinoin rengas valmistajat laittoi uuteen rengaaseen maali täplän merkiksi mikä renkaan kohta tulee laittaa venttiilin kohdalle.. Nyky käytäntöä ei tullut enää seurattua,, mutta ainakin micheliineissä oli tämä venttiilin paikka merkki ennen..
    Sen kun laittoi kohdalleen niin selvisi joskus ilman tasapainoitusta,, jos vanne tosiaan oli kunnossa ja suora..

    😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #144430

    Tulipas tässä muuten mieleen, että minullahan on kahdessa vääränmerkkisessä (anteeksipyynnöt) myös renkaat ilman painoja.

    Toisessa tapauksessa syynä on se, että käytöstä (maastoajo) johtuen lyijypainot eivät kauaa pysyisi. Ehkä jotain tasapainotuskuulia tms. voisi renkaan sisällä käyttää. Tosin rättirengas nyt on joka tapauksessa kamala ajettava maantiellä. Etenikin ensimmäisten 10km:n aikana, kun rengas ei ole vielä pyöristynyt.

    Toinen tapaus taas on tämä nykyinen talvikulkuneuvo, jossa kävi niin, että renkaan keskireikä olikin liian suuri, jolloin tasapainotus ei onnistunut. Vaikka autossa kaikenmoista tärinää ja tutinaa onkin, niin renkaista johtuvaa siinä ei tunnu. Tai ehkä tuntuisi, jos ne muut rytinät ensin eliminoisi 🙄

    Jos jaksaisi, niin kävisi kurkkimassa, että oliko Rättärin talvi-Misukoissa painoja. Niittenkään en muista täristäneen, mutta talviajosta on aikaa, joten aika saattanee kullata muistot 😉

    #144431

    Terve!

    Tuo epätasapainoisen renkaan värinä tulee tyypillisesti tuossa 90-110 vauhdissa. Sen alle tai yli, niin harvemmin värisee. Tuosta voisi päätellä, ettei sätkän normaalissa matkavauhdissa tule ongelmia, vaikkei tasapainotusta tekisikään.

    Jos taasen joskus harvoin noille satasen vauhdeille pääsee, niin tuleehan huimasti lisää vauhdin tunnetta, kun vähän värisee 😉

    OT: Näyttää vahvasti siltä, että joudun ottamaan Sohvin ajoon tällä viikolla. Muussa tapauksessa minun pitäisi joko kävellä töihin (50km) tai hommata toinen auto. Meinaan vain, jotta hyväksyin juuri yhden kamraadin arkimersustani tekemän tarjouksen. Huushollimme on siis tästä eteenpäin yhden merkin talous, ainakin vähän aikaa.

    #144432

    Kokemukset ovat aivan samat mulla,, paku kulkee normaalisti sen verran että nopeus pysyy alle 90 km/h mutta taas kutos tekniikalla ajellaan jopa 100 km/ h… Nyt tasapainoitus on jo kiva,, meinaan vaan että ajettuasi tärisevällä ohjauspyörällä vaikkapa 300 kilsaa yhteen soittoon on kädessä sellainen tynne kun olisi pitänyt “hieromakoneesta” kiinni,, ei tunnu kivalle??
    😯 😉 😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #144433
    Nimetön

    Eipä kenelläkään ole havaintoa Sitikan renkaiden taspainottajista Espoon-Vantaan-Hesan seudulla?

    kyselee Pubbe ja 6kp Vredestein Snow + 155/80 x15

    #144434

    @pubbe wrote:

    Eipä kenelläkään ole havaintoa Sitikan renkaiden taspainottajista Espoon-Vantaan-Hesan seudulla?

    kyselee Pubbe ja 6kp Vredestein Snow + 155/80 x15

    Kirkkonnummen rengas, Masalassa Kehä3:n varrella saa sätkänkin renkaat hoideltua.

    #144435
    Nimetön

    Muistatkos vielä mikä näistä, vaikka ovatkin samoilla nurkilla:
    KT Rengas Ky
    Asentajantie 3,02400 KIRKKONUMMI
    p.09 5486232

    Kirkkonummen Rengaspiste Oy
    Kehänreuna 2 Masalan Yritystalo,02430 MASALA
    p.09 2977078

    Kirkkonummen rengas- ja vanneasema ky
    Asentajantie 3,02400 KIRKKONUMMI
    p.09 5486233

    terveisin Pubbe

    #144436

    Onko kellään muulla ollut ongelmia Firestonen 125 renkaan tasapainoilun kanssa? Kun tuntuu, että juuri kun saa hyväksi tasapainotettua, niin ei mene kuin 150km ja jo taas värisee vaikkei olisi eis kolauttanut vannetta mihinkään? Kohta 30 000km ajetut kumit ja 4mm pintaa jäljellä. Onko se rengas niin eläväinen tuon painopisteensä kanssa vai onko vanteet vain jotenkin oudosti kierot vai pelkästään kuskilla oudot tärinät? 😳 😳 🙄

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #144437

    Tutun 2cv:ssä oli Firestonit,, tasapainoitettiin 2 kertaa ja aina vaan hetken päästä täryytti käteen sen verran rouvisti että hän osti X Misukat ja ne tasapainoon,, niin loppúi tärinä ratista….
    Kaverin kulkimeen laitettiin viime kesänä Toyo renkaat ja ne saatiin tasapainoon ja ajettu tuhansia kilsoja,, mutta toimivat edelleen niin kuin pitää…

    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #144438

    @pubbe wrote:

    Muistatkos vielä mikä näistä, vaikka ovatkin samoilla nurkilla:
    [Kirkkonummen Rengaspiste Oy
    Kehänreuna 2 Masalan Yritystalo,02430 MASALA
    p.09 2977078

    Tätä tarkoitin…

    #144439

    @Musta Hattuinen Mies wrote:

    Tutun 2cv:ssä oli Firestonit,, tasapainoitettiin 2 kertaa ja aina vaan hetken päästä täryytti käteen sen verran rouvisti että hän osti X Misukat ja ne tasapainoon,, niin loppúi tärinä ratista….
    Kaverin kulkimeen laitettiin viime kesänä Toyo renkaat ja ne saatiin tasapainoon ja ajettu tuhansia kilsoja,, mutta toimivat edelleen niin kuin pitää…

    💡

    Tämä on hyvä tietää… ilmeisesti renkaan tasapainotukseen ei tehtaalla ole panostettu lainkaan, muutoin tuo on kyllä suht kestävä rengas ollut.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 18)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.