Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Ropelli asiaa!

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #123349

    Ennen kesäreissuja tarkistakaa ropelienne kunto!
    Näin kävi Toppo, Jalppis, Jimi seurueelle eilen Jyväskylän maalaiskunnassa.
    Rikkonainen hihnapyörä leikkasi öljynlauhduttimen rikki.
    Kiitokset Särkyneen Sitikan Majatalon Isännälle avusta, varaosista ja kahveista!!! 8)

    p.s. Välillä Joensuu – Tampere – Kankainen – Tampere – Joensuu vastaan tuli yksi ainoa sätkä noin Himoksen kohdilla. Sekin oli sattumoisin Joensuulainen!

    #139970

    Huh huh. 🙁 Aikamoinen tuho on käynyt, onneksi sitä apua saitte. Opin myöskin tuon tarkistuksen vasta kun oli käynyt rikkoutuminen, ei toki noin paha, mutta kuitenkin.

    #139971

    Aikamoinen tuho on käynyt, onneksi sitä apua saitte.

    Niin, on hyvä havaita, että KILTAHENKEÄ löytyy vielä! 😀

    #139972

    Nooh, onni onnettomuudessa, nyt on ainakin keula ruostesuojattu öljyllä 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #139973
    Usi

    Jep , hyvä pojat pääsitte kuitenkin kotiin. Kiitos teille rohkeille . terv usi 8)

    #139974

    Matkakertomus luettavissa Joensuun jaoksen kotisivuilla kohdassa “jakarin palsta”:
    http://www.hulifer.net/joensuu/
    😯

    #139975

    kukkuu

    liekö tarttuvaa tuo ropellirikkoutuminen….

    No ajelin menneellä viikolla töistä kotio. Vähän ennen pihaan pääsyä rupesi keulasta kuulumaan epämääräistä “räpätystä”. Mittareita kun katselin niin huomasin latauksen loppuneen => olisiko laturin hihna ajattelin ma. Rohkeasti pysähtymättä kotiin asti ajelin ja kun tutustuin tarkemmin äänen aiheuttajaan niin totesin että ropelli metallipohjineen oli irronnut keskiöstä eli se ropellin “keskiö” oli kiinni mutta se metallinen kehä muovisiipineen oli irronnut.

    Onneksi autotallin kaapissa sattui olemaan (varaosat laskettavissa yhden käden sormilla) vaihtoropelli. 😀 Eikun paikalleen ja matka jatkuu vielä muutaman viikon ennenkuin kulkimen talviuni alkaa. Liekö miten yleistä tuollainen ropellirikko…

    – Hannu –

    #139976

    Miulle vastaavaa sattui kun ensin oli eka propelli ottanut itteensä tien pinnassa olleesta sepelistä (se onkin ihan toinen tarina miten se sepeli propellille pääsi), ilmeisesti oli propellin pohja hieman vaurioitunut tästä ja päätti sitten antautua viikon vanhalla propellilla “leppoisassa” (RPM -lukema viisinumeroinen…) kiihdytyksessä…

    Ärsytti, kaksi propellia viikon sisään pieniksi päreiksi, molemmat näin jälkikäteen vieläpä itseaiheutettuna. Propelli ei pidä ylimääräisistä esineistä lapojensa seassa, eikä propellin rikkoutumisen jälkeen pohja välttämättä kestä yli kymppitonnin kierroksia..!

    #139977

    jatkokysymys => tuolla osto-osastolla joku kyseli toisenlaista ropelia kulkimeen että puhallus paranisi. Käykö tuollaiseen perusnelkkuun jonkun toisen version ropeli ja vaikutuksia puhallukseen ? Onko kokemuksia ?

    – Hannu –

    #139978

    Eikö nelkun puhallus riitä? Pistäppä öljynlämpömittari kulkimeen niin huomaat että kylmänä käypi vakio ropellilakin. Eli puhallusta piisaa!

    Miulla oli joskus nelkussa sähköinenropeli ja venttiilikopassa fiestasta peräisin oleva sähköinen termostaattikytkin. Hyvin lämpeni moottori. Termostaattikytkin vain ei ollut luotettava, kun ei aina käynistänyt puhallinta (vaikka oli uusi). Siksi piti rinnalle kytkeä katkaisin ohjaamoon ja merkkivalo, että voi tarvittaessa käynnistää ropellin ja tietää milloin puhkuu puhallin.

    Kyllästyin sittemmin kyttäilemään lämpömittaria ja ropellin toimintaa ja heivasin sen poies. En huomannut eroa kulussa tai kulutuksessa, niin kuin monesti kuulee kerrottavan kun mekaanisen ropellin flektillä korvaa.
    Lisäksi joutuu tuhoamaan yhden hihnapyörän 😥 .

    Tee “tuulitunneli” maskin ja ropelli-aukon välille kuten on esim. Ami 8:ssa.

    Niistä murtuneista hihnapyöristä.
    Riikosen Matso heitti hyvän kommentin niiden rikkoontumiselle. Ropeli kun yleensä irroitetaan hakkaamalla/naputtelemalla. Kyllä siinä pelti rupeaa aikaa myöten väsymään/murtumaan. Ulosvetäjällä pitäisi ropeli irroittaa, ehkäpä ne siten kestäisi pidempään. 🙄

    #139979

    Ei siihen nelkkuun saa muuta kuin oman “ropellin”,, syystä että “ropellin” aukko on pieni verrattuna 602 kuutioiseen koneeseen.. Jos ei sitten rakenna aukkoa suuremmaksi??
    😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #139980

    Yhden nelkun propellin oon nähny sellaisen minkä siivekkeitä oli jatkettu ohuilla alumiiniliuskoilla. Tässä pitää huomioida, ettei tule epätasapainoa, eli liuskat pitää kaikki leikata samanmuiotoisiksi ja laittaa samalla tavalla kiinni. Ropellin alkuperäisiä siipiä vain siis pidennettiin kohti keskiötä. Meinasin tehdä itelleni nelkunkoneeseen saman homman, mutta en sitten nähnyt tarvetta, kun kilometrejä karttui. Jos kone käy hirveän kuumana niin silloin on liian laihalla. Itelläni oli muistaakseni vanhustiinan pääsuutin ja joku isompi tyhjäkäyntisuutin oisko ollu jopa 50… Kulku oli nelkuksi hyvää, meni jopa 110 suoralla, kun piti vakionopeussäätimen pohjassa. Kulutus oli 6800km seurannalla 5.8 litraa satasella.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.