Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Ropellin irroitus
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
17.6.2009, 08:38 #151827
Ostin äskettäin parikin pitkää 14 mm hylsyä toisen muistaakseni motonetista ja toisen rautiasta. Kumpikin sopi hyvin propellin pultin irrotukseen.
Propellin sain pois paikastaan k.o. hylsyä jatkovarren kanssa heiluttelemalla.
17.6.2009, 12:25 #151828Täytyy käydä pitkä hylsy ostamassa ihan varuille.
Tänään kotiin tullessa parkkipaikalla kuuntelin ja vaikutti se ylimääräinen ‘vollotus’ juurikin ropellista lähtevän ja vaikutti heiluvankin se ropelli eli se ei ole ihan keskellä. Jospa ei ajelis tuolla enempää ennen kuin uusi ropelli tulee. Voi vaan mennä ens viikkoon ennen kuin pääsee ajamaan seuraavan kerran. 🙁
17.6.2009, 12:45 #151829Juu, ei kannata liikaa ajella jos ropeli on epätasapainossa. Saattaa rikkoa öljynjäähdyttimen hajotessaan.
17.6.2009, 14:37 #151830Ropelli voi joskus olla tosi tiukassa mulla oli sisäkierre joka korkkasi.Viikon joutui eri litkuilla liottamaan sitten lähti takaa päin lyömällä 1kg moskalla ja tapilla.T Matso 😉
17.6.2009, 14:40 #151831No jopas on ollut tiukassa. Niinhän tuo entinen omistaja väitti, että mullakin olis tuossa se tiukassa. 🙁 Sattusko jollain Treen seudulla olemassa parempia irroitusvälineitä kuin pelkkä hylsy ja jatkovarsi? Tietysti niilläkin voi kokeilla mutta parempia ei löydy.
18.6.2009, 13:42 #151832Nyt on sitten uusi ropelli paikallaan. Toimitus oli varsin nopea, kun eilen uuden ropellin tilasin ja tänään jo sai noutaa postista.
Kaikista uhkakuvista huolimatta ropelli irtosi varsin helposti. Taisin neljä kertaa keretä pamauttaa kumivasaralla hylsynjatkovarteen kun jo ropelli oli irti. Takaisin asennus oli hieman konstikasta, kun ruuvailin pienempiä pultteja takaisin ja aikani ruuvailtua huomasin, että yhden pultin reikää ei oltu porattu läpi asti. Ilmankos ei tahtonut vetää loppuun! Lisäksi jokaista lapaa sai vuolla hieman lyhemmäksi, kun ympäröivä pelti ei ollut ihan keskellä. Ei siinä vieläkään isoa rakoa ole, mutta ainakaan käydessä ei kuullut selvää ääntä, että ropelli olisi mihinkään ottanut kiinni joten kai väli on riittävä.
Nyt sitten jännätään, että pysyyhän ropelli paikallaan eikä irtoa kuten edellinen on irronnut. 😉
Tässä vielä kuva vanhasta ropellista, joka on ‘hieman’ ottanut siipeensä.
27.6.2009, 18:32 #151833Propelin irroituksessa olen todennut 20mm vääntövarren olevan ainoa
nopea ja hellävaraiselta tuntuva konsti, pituus n.40cm (ilmeisesti 20mm
kaasu- tai vesijohtoputki ajaisi saman asian ). Vain muutama edestakainen
ravistelu (ei tarvitse hakata, johan siitä Pyhä Andree kääntyisi haudassaan)
riittää. Lyhyemmät varret ja pajavasarat eivät toimi kunnolla tai jos toimivat,
sattumanvaraisesti.4.8.2011, 15:32 #151834Pitää varmuuden vuoksi tehdä nuo 14 mm sisäkierteet ropellin sisälle.
70 km ennen Salbrisia Ranskan motarilla 123 räjähti eikä ropelli meinannut millään lähteä irti.
Sitten kun sen asetan paikalle, väliin REILUSTI kupari-sprayta jottei jämähdä noin piukkaan.
4.8.2011, 16:39 #151835Tämmöisen teleskooppiavaimen tein itelleni, samassa on 14 mm hylsy ja kun vartta pidentää, niin on se ketkuttelutyökalu. Toimii todella mallikkaasti, ei tarvitse kun pari kertaa sivuittain kitkutella ja kas propeli on irti.
Vain köyhillä on kiire.
4.8.2011, 16:41 #151836Asiallisen näköinen työkalu. Tuli juuri mieleen että onko kukaan veistänyt käynnistyskammen/tunkinvarren käynnistyspäätä neliskulmaiseksi niin että siihen sopii suoraan 14 mm hylsy ?
Siitähän saisi näppärän avaimen joka toimisi ulosvetäjänä…..
5.8.2011, 18:19 #151837Mulla oli ropelli nyt niin tiukassa ettei lähtenyt tavanomaisille kikoilla ja liotuksilla. Joten otin kapean naulan joka meni pultin reijästä läpi ja sen päähän ulosvetäjän jonka leuat ropelin taakse ja kiristin paikalleen koitin heiluttaa sillä koko keula heilu. Kiristin ulosvetäjää lisää. Vasta noin kymmenen minuuntin jälkeen kuului paukahdus ja ropeli irti.
Pelkäsin jo että korkkasi väärästä paikkaan. Aukesi oikeasta PAIKASTA.ROPELIN takana olevaan peltiin tuli mutkat ulos vetäjän leukojen paikalle-
Vaihdoin kärjet ja laitoin sytyksen kohdalleen. Mistähän johtuu että vanhoilla kärjillä sytytys oli kohdallan mutta kärkiväli 1.0. (Jätti perheen jäsenen kaupan pihaan mutta sitä ennen kulki normaalisti, tuntuu ihmeeltä että yleensä kävi.) Kaupan pihasta piti hinata kotiin. Ja sen vuoksi ropellin irroitus projekti alkoi.
Olikohan noiden ulosvetäjän kolojen seurausta että sadan kilometrin jälkeen onneksi tallista pois ajaessa propelli irtosi- onneksi ei tienpäällä-.
No nyt täytyy tarkkailla tilannetta kun olen kiristänyt propellin uudestaan paikalleen.
Latauksen mittari varoittaa kun laturi hihna alkaa luistaa.? tai sitten ei.
Parhaiten kuulee äänestä.Kuljin minulla uusi joten aikaisemmasta historiasta ei tietoa.
30.8.2011, 16:20 #151838Ropelliin sorvattu 22 mm sisäkierre, nyt riittää ulosvetäjäksi yksi iso pultti ja jakari.
6.9.2011, 17:06 #15183922 mm pultin hylsyn/jakoavaimen koko 32 mm.
Helpoin ja näppärin ulosvetäjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.