- Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.
Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Rungon kuumasinkitys / kierteiden suojaaminen
Kohtapuoliin olisi tarkoitus viedä runko kylpyyn. Miten kannattaisi suojata rungossa olevat kierteet sinkityksen ajaksi. Kokemuksia, ajatuksia, ehdotuksia…
Kierrä niihin jenkoihin hyvin vaseliinilla voidellut pultit. Juuri niin syvälle, että koko jenka peittyy mutta ei yhtään syvemmälle. Jos menee pidemmälle niin sinkkikerroksen saanut pultti ei sovinnolla tule ulos.
Itse kiersin koriin kaikkiin viiden millin kierteisiin pultit kuuman kesto vaseliinilla ja kylvyn jälkeen ne kaikki sai porata auki ja putsata kierteet kierre tapilla. Jotkut viisaammat on joskus sanoneet, että kannattaa maalata kohdat joita ei halua sinkata. Maali palaa pois ja jättää jälkeensä “tuhkaa” johon sinkki ei tartu. Akryyli maalia on kuulemma suositeltu pirkkalan sinkisys firmassa. Puu käy kanssa, mutta eivät kuulemma kyseisessä firmassa sitä hyväksy. Pinta ruoste katsotaan myös eduksi jolloin sinkki tarttuu kappaleeseen paremmin.
Vastaanpa sitten omaan kysymykseeni.
Laitoin kuuman kestävää (1300C) keraamista tahnaa pultteihin reilusti ennen paikalleen laitoa, vain kaksi pulttia katkesi irrottessa. Muutamat irtosivat ihan sormivoimilla sinkityksen jälkeen ja kierteet olivat kunnossa.
Wau !!
Upeita kuvia sinkityksestä, näistä sais upeen kalenterin !!
Lasse
Useamman rungon olen sinkittänyt. Kerran kokeilin B-teeman kuumankestävää alumiinitahnaa,
muistaakseni 1100 C, parempi kuin ei mitään mutta en voi mitenkään suositella.
Grafiittirasva kierteissä ehdoton juttu. Kun poistin kiinni olleet iskarintapit ne eivät olleet
yhtään jumissa, rasva oli palanut ja harmaa grafiitti peitti kauniisti pultin kierteet.
Gustaf
Copyright © 2023 | Suomen 2CV-Kilta ry | Tietosuojaseloste