Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Rungon lahoja kohtia?

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 20)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #121883

    Mitkä on sätkän rungon ongelmakohtia? Ajattelin laittaa rasvanipat runkooon akseleiden kiinnityskohtaan* ja tuli mieleen, että olisiko jotain muuta oikein pahasti lahoavaa kohtaa (kaksi-kolme peltiä päällekäin tms..)?

    *Tarkoitan sitä kohtaa (4kpl) rungon sivussa mistä menee akselpultit akseleihin, siinä on kohta jonka takia kaksi runkoa on katkennut/nitkahtanut meidän perheessä….

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #132000

    Elä hyvä veli tekohengitä…..sinkkiä, sinkkiä ja Zinkkiä….ahhhHHH H!!! ‘
    Sainpas sanotuksi :o)

    Kuumaan sinkkikylpyyn upotus kerran elämässä riittää..

    Terveisin 5mk/kilo

    Joo ja mietelmä Zinkkizitikan ratoksi:

    ikuinen on pysyvää,ihmisikä riittävää

    #132001

    Jaa missäköhän saa 5mk kilo?
    Ei taida moni paikka enään ottaa runkoja kun ne on oppinut huomaamaan mitä törkyä niistä tulee altaaseen.
    Jos sinkitykseen ei ole mahd. niinh hyvällä perussuojauksella ja 10v. jälkeen 5v. välein suikutuksella rungon saa kestämään kymmeniä vuosia ettei tarvi hitsata, ei paljon enemmästä väliä.
    Sen akselivälin kun kerran tunkee öljymassaa tai vaseliinia täyteen, niin se kyllä pysyy siellä eikä tarvi uusimista, raot pitää kyllä tukkia ettei vesi ja tuuli pääse syömään. akselipultit kannattaa tunkea myös täyteen vaseliinia. Muihin paikkoihin on hankalampaa rasvanippoja laitella. Näin autoon jo asennetun rungon suojausta jos meinaa niin pohjalle kannattaa jotain mömmöjä kaataa silloin tällöin ja suihkuttaa akselinpäistä ja lisäksi koko alue siitä etuakselin takaa, että tulee koteloiden molemmin puolin kun ajoviima syö voimakkaasti sitä aluetta ja sadevesi valuu sinne.
    Vähintään kannattaa katsoa että takaa ei sadevesi valu kuin ränniin suoraan aisojen päistä sisään ja edestäkin voi aisanpäät mielestäni tukkia kun on hyvin suojattu runko. Sitten on rungon ulkopinnat on etulattia jos auto vuotaa vettä ja rungon/korin liitoskohdat, varsinkin jos on kuivaa retkipatjaa, niinkuin yleensä on.
    Ulkoapäin etukselin varsinkin etu ja mahd. myös takapuolelta ja bensatankin etupuolelta.

    #132002

    SITRUUNAPATONGIN KUVA-OSASTOLLA SIVULLA 21 NHA-KUVIA ON RUNGOSTA JA SEN KORJAUKSESTA JA SUOJAUKSESTA JOTAIN.

    #132003

    ” Näin autoon jo asennetun rungon suojausta…” Eip, kyseessä on ihan irrallinen runko jota maalailen parhaillaan…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #132004

    Irrallaan oleva runkoa on helpompi suojata ja pyöritellä “ympäriinsä” massat sisällä.
    Yhtä hyvä kysymys toki on että mitä sissään kannattaa laittaa, vastaus on lyhykäisyydessään, että ei ainakaan moottoriöljyä, mutta aluksi hyvin tunkeutuvaa ja lopuksi jotain mahd. paksun kerroksen tekevää ja elastista.

    #132005

    kaikessa mikä kovettuu on vain se ongelma, että kun vesi pääseekin suojakerroksen ja pellin väliin niin tämä suojakerros ainoastaan nopeuttaa lahoamista…luo suorastaan suojan kosteudelle ja muhimiselle.

    Perustan tämän väitteen sille, että sätkiä purkaessa olen huomannut sen, että yleensä massatut sätkät ovat vielä lahompia kuin massaamattomat. Toissakesänä irrotin rungon, joka oli täysin massattu sisältä (vm. 90) ja ripauksen yli kymmenen vuotta ympärivuotista ajoa oli tehnyt tästä rungosta ympäriinsä lahon…(Korjaus on erittäin vaikea ja hidas toteuttaa, koska massa täytyisi irrottaa ensin.) Massa on myös siitä ilkeätä, että sitä on vaikea irrottaa, jos joutuu jotain maalaamaan uusiksi… Yleensäkin jos on pelkästään useaan kertaan maalatut pinnat niin ruostumista on helppo seurata ja mahdollisesti hidastaa. Ruostettahan ei voi pitää täysin poissa muuten kuin rasvalla,öljyllä,sinkkillä tai ruostumatomalla teräksellä, ja opiskelijana minulla on varaa kahteen ensimmäiseen… 🙄

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #132006

    Siksi massaan kannattaa aina lisätä öljyä, varsinkin bilteman massa kovettuu herkästi ja siihen voi lisätä huomattavan paljon öljyä.
    Jos massa ei kovetu ja varsinkaan halkeile kovettuessa, niin vesi ei myöskään pääse alle.

    #132007

    Joo, sitä soppaa ollaan käytetty jo pitkään, mutta tavallista kovettuvaa en suosittele…nimen omaan öljyä ja tippa bensaa massan sekaan–>helpottaa ruiskuttamista

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #132008

    @MikaVeee wrote:

    Elä hyvä veli tekohengitä…..sinkkiä, sinkkiä ja Zinkkiä….ahhhHHH H!!! ‘
    Sainpas sanotuksi :o)
    Kuumaan sinkkikylpyyn upotus kerran elämässä riittää..
    Terveisin 5mk/kilo

    Niin olisi tosiaan kiva tietää missä saa sinkittyä tuohon hintaan.
    Tai suositella ainakin jotain paikkaa vaikkei hinta hieman poikkeaisikin?
    Siitä olisi monelle hyötyä.

    #132009

    http://groups.msn.com/sitruunapatonki/mikinkuvia.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=5431

    Tuo on paha paikka, huomasin. Muualta oli oikein hyvä.

    #132010

    Alkaa “dippaamisesta” olla jo aikaa, joten tuskin
    enää aivan tuohon hintaan saa. Paikkana oli Helon Kuumasinkitys
    Ihodessa, Rauman kupeessa. Kökköä altaaseen ei
    tullut, koska runko oli sisältä ja päältä siisti…
    = siis hyvin paljon peltiä uusittu ja loput puhallettu.
    Löysin jotain vanhoja kuvia projektista,
    joita voisin laittaa nettiin, jos olisi joku nurkkaus…
    Patonkiinkin oli tunnukset mutta ne on päässeet
    hukkumaan 😕

    Maikköli

    @nameone wrote:

    @MikaVeee wrote:

    Elä hyvä veli tekohengitä…..sinkkiä, sinkkiä ja Zinkkiä….ahhhHHH H!!! ‘
    Sainpas sanotuksi :o)
    Kuumaan sinkkikylpyyn upotus kerran elämässä riittää..
    Terveisin 5mk/kilo

    Niin olisi tosiaan kiva tietää missä saa sinkittyä tuohon hintaan.
    Tai suositella ainakin jotain paikkaa vaikkei hinta hieman poikkeaisikin?
    Siitä olisi monelle hyötyä.

    #132011

    Maanantaina soittaminen tampereen kuumasinkki oy vai mikä olikaan toi tiedon jotta 1,50€/kilo. 🙂 Siellä on sinkitty jo ennestään kaksi vai kolme runkoa ja ainakin yksi kori ja yksi kori on ruostumassa ko. firman pihalla. 😆

    #132012

    Tarkoitatko tuota liikettä ?
    http://www.galvanoimis.fi/fi/index.php
    On se hinta jonkin verran noussut 😯
    Taitaa noi metallien hinnat olla pysyvästi
    noususuhdanteessa, kova kysyntä
    Kiinassa taitaa olla yksi suuri vaikuttaja.

    Jokainen voi itsekseen laskea, kannattaako
    runko kerran kastaa sinkkiin ja olla
    koko loppuelämänsä huoletonna sen kanssa
    vai tekohengittää sen olemassaoloa:
    hitsailla, maalailla ja ujutella sen sisään erilaisia mömmöjä
    tietyin väliajoin toivoen ettei se menisi poikki.
    En tiedä onko tuo runko niin älyttömän tärkeä
    osa kulkimessa, mutta kai silläkin jotain virkaa on 😀

    Kannattaisi upottaa se liikkeen pihassa ruostuva kori
    sinkkiin ennenkuin se ruostuu puhki 😉

    Maigel Zingarius

    @AK-65 wrote:

    Maanantaina soittaminen tampereen kuumasinkki oy vai mikä olikaan toi tiedon jotta 1,50€/kilo. 🙂 Siellä on sinkitty jo ennestään kaksi vai kolme runkoa ja ainakin yksi kori ja yksi kori on ruostumassa ko. firman pihalla. 😆

    #132013

    Firma oli juurikin tuo galvanoimis Oy. Ruoste pellin pinnalla ei ole sinkin kannalta huono vaan se parantaa sinkin kiinnittymistä. Kori on tulossa noin kolmen viikon kuluttua takaisin ja silloin se on taas kirkkaana 😆

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 20)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.