Etusivu Foorumit Päävalikko Yleinen keskustelu Ruostesuojaus auttaa !

Esillä 3 viestiä, 1 - 3 (kaikkiaan 3)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #266383

    Moi .Kaivoin esiin ensimmäisen autoni vuodelta 1974. Se on pyörinyt 1984 jälkeen erilaisissa liitereissä ja välillä ulkonakin. Osat ovat irronneet hämmästyttävän hyvin. Ruostesuojaus tehtiin heti uutena ja nykyään suojauksen saa toki pois lastalla raapimalla. Mutta alta tulee näkyviin sinistä kiinni olevaa maalia ja kirkasta metallia. Lupasin kulkimen tyttärelle ylioppilaslahjaksi, mutta aikaa vierähti sen verran paljon, että seuraava “lahjansaaja” on hänen tyttärensä. Enää ei ole varaa lipsua.

    Siiten kysymys. Miten jousipöntön sisusta pitäisi käsitellä nyt. Pöntto on ehjä. Ajattelin tunkea päätyreiästä 2 dl kotelonsuoja-ainetta ja sitten pyöritellä pönttöä lattialla, jotta saan sitä joka paikkaan. Tuntuisko fixulta? Päälle tietenkin kunnon alustasuojamassa.

    Ohessa pari kuvaa. Isämestarin Rallin tarra vuodelta 1976 on saanut vähän happea, mutta suojausfirman tarra nököttää pysyvästi paikallaan ja suoja-aineen poiston jälkeen pönttö lähes kiiltää.

    #266410

    Älä laita kotelusuoja-ainetta jousipönttöön. Jousien ja varsinkin jousia keskittävien, liukupinnpoilla varustettujen jousilautasten pitäisi liikkua pöntössä mahdollisimman jouhevasti. Jämäahtäessään tuo alustamassa aiheutta sen, että jousitus ei toimi enää toivotulla tavalla. Itse laittaisin esim. vaihteistoöljyä tai öljyllä notkistettua vaseliinia.

    #266412

    Sen verran olen rosteripönttöjen kanssa pelannut, että olen oppinut suojaamaan jouset ja kitkalautaset, sillä muun voitelun voi tehdä käytön yhteydessä. Viime viikolla suljin yhdet sen jälkeen, kun olin penslannut jouset puhtaan moottoriöljyn ja ruostesuojamassan 50/50 seoksella. Tarttuu, joustaa ja suojaa tehokkaasti, eikä kovetu. Uskallan väittää, että 20 seuraavan vuoden aikana mun ei tarvitse pelätä jousivauriota korroosiosta johtuen.

    Pistekorroosio syö jousiin reikiä kuin sokeri hampaisiin ja jännitykset jousessa aikaansaa hiusmurtumia noista korroosiopisteistä edeten. Tämän jälkeen kierre/kierteitä napsahtaa poikki ja ongelmat alkavat.

    Kuten Masa tuossa opasti jo niin kovettuva kotelosuoja-aine vaipan sisäpinnalla voi estää kitkalautasen normaalin toiminnan.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 3 viestiä, 1 - 3 (kaikkiaan 3)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.