Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Sähkö dilemma
- Tämä aihe sisältää 12 vastaukset, 7 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 28.3.2016 at 12:40 Isoo-Jukka toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
23.3.2016, 16:21 #225756
Osaako joku sähkö-expertti sanoa miten 2cv6 latausmittarin saa muutettua latauksen loppumisen varoitusvaloksi? Eli sellaiseksi kun on wanhus 6 volttisissa. Jollain releelläkö vaiko jollain muulla yksinkertaisella toimenpiteellä?
Mikko
23.3.2016, 19:53 #225757Vanhus 6 volttisissa yleensä ainoa valo joka paloi oli se punainen varoitusvalo.Elä sinä sellaista toivo.
23.3.2016, 20:37 #225758Latauksen merkkivalo vaatii sellaisen vaihtovirta laturin jossa on valmiiksi merkkivalon liitin..
Elikkä sisäisellä diotisilta kytkennällä toteutetun liittimen.. 🙂Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂23.3.2016, 20:39 #225759Itellä mielessä jokin samanlainen toteutus, kun tuossa speciaalin mittarissa ei oo latausta lainkaan. En muista onko tuossa nykyisessä lataussäätimessä lähtöä latauksen merkkivalolle, pitääpä tutkia. Jos olis aikaa, niin vois suunnitella yksinkeraisen lataustaso mittarin kolmivärisestä ledistä, jonka pystyisi istuttamaan tuohon normi sätkän merkkivalo linssiin. Sopisi hyvin omaankin, kun tuossa speciali mittarin pelissä on mun mielestä liikaa noita reikiä.
23.3.2016, 20:47 #225760Tasavirta laturillahan merkkivalon kytkentä on helppo toteuttaa asentamalla merkkilamppu siten että virtalukon jälkeen toinen johto lampulle ja sitten toinen lampun johto laturin + navalle..
Moimii siten että virtalukon jälkeen virta menee lampun läpi laturin + pistikkeelle.. Kun virta avaimesta kytketään saa lamppu laturin käämityksen kautta maadoituksen ja lamppu pallaa.
Kun käynnistetään kone ja lataus alkaa tulee laturin liittimeen + virta ja lamppu sammuu kun kummassakin lampun navassa on sama + virta.. 😉Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂23.3.2016, 20:56 #225762Tuossa yksi Ebaystä löydetty valmis versio tehty vain liian isosta ledistä ei sovi merkkivalon sisään, ei taida sopia omallakaan kauluksella.
23.3.2016, 20:56 #225761Spesialin taulussa 80 luvulla on seuraavat merkkivalot: Öljynpaine punainen,, Vilkut vihreä,, Kaukovalojen sininen,, Ja jarrunestesäiliö punainen ja takasumuvalo punainen.. Jotenkin muistaakseni noin.. 🙂
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂23.3.2016, 22:21 #225763Pari ideaa:
1:
https://www.elektroniikkamaailma.fi/tuote/12-v-auton-akkujannitemonitori/MK189/2:
Nykyään lähes joka ukko ja akka varustaa sätkänsä jonkunlaisella tupakansytyttimellä. Siihen on melko helppo tällätä tällainen tai joku halvempi kiinakopio: http://www.motonet.fi/fi/tuote/476831/Hama-USB-autolaturi-jannitenaytollaEspoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]23.3.2016, 22:26 #225764Visan (652 cc) laturissa on varoitusvalo tai kytkentä on sellainen, että se edellyttää valon olemassaoloa.
24.3.2016, 00:43 #225765Kiitos Akaile, tuo versio yksi oli juuri mitä olin ajatellut, mutta en heti löytänyt. Tuo normi ledi näet menee menee sätkän omaan merkkivalokaulukseen, kun ottaa sen värillisen linssin siitä pois. Näyttää originaalilta vaikka onkin moderni viritys.
24.3.2016, 08:41 #225768Juu, ja ei ole hinnalla pilattu. Mikään ei estä erottamasta tuota lediä piirilevystä ja jatkamalla liittimiä johtimilla, jolloin piirilevyn voi laittaa pieneen koteloon vaikka hattuhyllylle ja merkkivalon parhaaksi näkemäänsä paikkaan. Ihan suoraan silmien alle kojelautaan en ehkä laittaisi, sillä varsinkin pimeässä ajaessa tuollainen killittää silmään. Ledit ovat yllättävän kirkkaita tänä pänä. Mm. kierroslukumittarin taustavalaistuksen joudun tässä vielä himmentämään tavalla tai toisella, sillä pimeässä se paistaa silmiin pyyhkijänmoottorin päältä niin voimakkaasti, että osa ulkonäkymästä hämärtyy. Ei hyvä. Kuluneen talvikauden kierroslukumittari toimikin tarvittaessa pipotelineenä….
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]24.3.2016, 12:34 #225774Sisäänrakennetulla säätimellä varustetuista latureista ainakin osa on sellaisia, joissa “herätevirta” syötetään merkkivalon kautta. Laturin alkaessa ladata, se syöttää 12V merkkivalon liittimeen sammuttaen valon. Tämmöisen jos rättäriin laittaa on se lamppu lisättävä. Suoran johdon jos laittaa ei sammu enää avaimesta, kun lataussäädin syöttää virtaa virtalukolle päin.
Myöhemmissä spesiaaleissa oli lisäksi hätävilkut valoineen ja kytkimineen, tämän vuoksi niitä reikiä on niin paljon.
28.3.2016, 12:40 #225836Tässä kytkentäohjeet Visan latureile, jos sellaisia tulee vastaan.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.