Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Sähköä kiitos
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
4.1.2007, 17:48 #123014
Miulla on sellainen onkelma jotta miun acadianessa ei aina meinaa virta riittää – kun ei tunnu latausta syntyvän.
Laturin on ehjä samoin säädin ja olen kokeillut myös toisen toimivan sätkän osilla acadianessa. Välillä tuntuu lataus toimivan niin kuin pitää, mutta nyt taas viikon verran on ollut virta kateissa. Johdot näyttävät ehjiltä. Lauantaina mittailen että ovatko sitä.Haluaisin vetää laturilta uudet piuhat säätimelle, mutta mutta kertokaas kuka johto menee minnekkin? Exc laturilta(mutterin alta) suoraan(?) säätimen exc paikalle?
+ piuha laturin hiililtä menee minne?
Samoin + liitos säätimeltä menee minne?
Mikäs johto kertoo latausmittarille että nyt lataa jos lataa?nim. savun hälvettyä tarkastetaan kytkennät!
4.1.2007, 18:44 #137851Muistaakseni näin äkkiä, niin säätäjältä “exc” tulee piuha laturin hiilelle. Eli säätää magnetointia. Laturin + navasta menee suoraan tartin päähän akku kaapeliin. Sekä sitten toinen johto säätäjältä menee virtalukolle, sille puolelle mihin tulee virta kun avainta käännetään, siitä säätäjä “+” saa mitta jännitteen minkä mukaan se säätää magnetoinitia ja siis toisin sanoen jännitteen
Vähän sekavastihan tuo tuli selvitettyä?
Amppeeri mittari kytketään siihen lataus johtoon joka menee tartin päähän akku kaapelille. Lataus johto kiertää vain amppeeri mittarin kautta vasta siihen tartin napaan. Jos taas laitetaan jännite mittari niin siihen otetaan virta virtalukon takaa kun avaimesta laitetaan virta sekä jännite mittarin toinen napa runkoon.
Kyse on nyt siis vaihtovirta laturista.
PS: Onhan se tärkeä maadoitus johto kunnossa joka menee korista vaihteiston päähän?
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂6.1.2007, 18:32 #137852No joo. Nyt näyttäisi taas siltä että sähköt pelaa! Mittailin aamulla johtoja ja ehjiä olivat. Sitten vaihtelin lautureita vaan ei apuva. Velipoika tuli sitten jelppimään ja hän putsasi jokaisen mittariston puolen johtoliitoksen, kun olivat niin huonoja. Kaivoimme vielä esille 60-luvun mersun johtosarjan ja otimme siitä lataussäätimen, kun ehjää sätkän säädintä ei varastostani löytynyt. Tällä säätimellä sähkötkin sitten palasivat acadianeen.
Nyt mittaristokin toimii niinkuin pitää – ainakin lautausmittarin ja mittarivalon osalta. 😀6.1.2007, 23:13 #137853No hyvä juttu, se sähkö kytkentä on yksinkertainen vielä, kun puhutaan 2cv:stä. Kolmella johdolla toimii.
😀
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂7.1.2007, 11:46 #137854Sätkän laitaushäiriöissä kannattaa tarkistaa virtalukon pohjan kunto.
Jos jännitehäviö on iso lataussäädin saa “väärän tiedon” jänitteestä.
Omassa kutosessa lataus alkoi temppuilemaan ja lopulta diagnoosi oli virtalukon pohja.Korjaukseksi putsasin virtalukon ja kytkin releen “isoille sähköille”, jota virtalukko vain ohjaa.
Toinen vikapaikka on akun ja tuulilasin lämpöputken välissä oleva johtosarjan maadoitus.
Sen kautta kulkee mittariston ja lataussäätimen maadoitus. Ja valojen? En muista tarkkaan.
Vaihdelootan kanteen menevää johtosarjan maadotusjohtoa ei taida uudemmissa johtosarjoissa olla ollenkaan?7.1.2007, 14:01 #137855Virtalukon pohjaan kuluu niihin napoihin urat ja niitä napoja kannattaakin pyöräyttää aina kun näin pääsee käymään… Ei tartte vaihtaa koko pohjaa. Relekään ei oo huono idea (itellä kun on jo väljä lukko niin releen napsauksesta kuulee jos häviää avaimen asennon takia virrat…), liian monta kokonaan sulanutta pohjaa oon jo nähny.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]7.1.2007, 16:53 #137856Heräsi kysymys että mitä ne on ne “suuret sähköt”? Mielenkiintoinen mietittävä mitä kaikkea kytkeytyy virtalukon takaa, elikka sytytys, latauksen säädin, lasin pyyhkijät ja vilkut? Mitäs muuta eipä ole tullut sitä älyttyä tutkia? Hyvä idea tuo mitä sanoitte releistää ne virrat, kuten tietystikkin ajovalotkin jolloin säästyy valokytkinkin sulamiselta!
💡
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂7.1.2007, 16:59 #137857Joo no oikeastaan valojen takia mulla on se rele..ei lämpiä lukon pohja vaikka onkin tehokkaammat valot. Mukavaa on se että huoletta voi heittää lisälaitetta virtalukon ohjattavaks ton releen ansiosta..
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]7.1.2007, 17:05 #137858Minuakin on alkanut arveluttaa nuo virrankulut wanhuksessa. Valot toimii ilman relettä, joten valokatkaisin on kovilla. Sinänsä valot eivät kaiketi mene virtalukon kautta, koska ne aina meinaa unohtua päälle.
Eniten hirvittää tuo sulakkeiden puuttuminen. Jos sulakkeina toimivat vain johdot, niin aina on vaara että palaa poroksi.
En kuitenkaan ole laittamassa sen enempää sulakkeita, kuin releitäkään väliin, kun tahtoisin sen pitää alkuperäisenä. Sen sijaan päävirtakatkaisinta olen miettinyt. Jos ken on laittanut, niin mihin sen saisi huomaamattomasti ja alkuperäisyyttä särkemättä. Mielellään niin,ettei tarvitsisi aina konepeltiä nostaa.
7.1.2007, 17:45 #137859On myös olemassa ns sulakejohtoa. Se on tavallisen sähköjohdon näköistä, mutta kuumetessaan sulaa poikki.
Ainakin Bilteman ns. valonvahvistinsarjassa on tällaiset johtosulakkeet. Ehkä tällaista johtoa saa myös metritavarana autotarvike- tai autosähköliikkeestä?
(Ei se sarja varsinaisesti vahvista mitään, vaan vähentää tehokkaasti jännitehäviötä. Sarjassa tulee releet, paksut kaapelit ja liittimet valmiiksi kasattuna. Se korvaa alkuperäiset – monissa autoissa luvattomat ohuet – valokaapelit.)
7.1.2007, 20:08 #137860Pääkytkimen voisi laittaa rinta peltiin alas sopivaan kohtaa kuskin puolelle. Pieni reikä peltiin ja vipu näkyviin sisäpuolelle. Akun + kaapeli lukkoon ja lukosta startin päähän.
PS: Ainahan voi rakentaa wanhukseenkin päävirta sulakkeen siihen johtoon joka lähtee tartilta kulutus pisteisiin. Esim: Japseissa ja muissakin uudemmissa on sellaiset?💡
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂8.1.2007, 08:17 #137861Valokatkaisimien kestävyydessäkin on eroa. Vanhuksen ja nelkun kytkimet on pirun kestäviä mutta sitten taas uusimmat kutosen kytkimet voi sulaa käsiin hyvinkin helposti.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]8.1.2007, 09:50 #137862Moro !!
Helpoin päävirtakytkin, jonka olen löytänyt ja ostanut tulee akun + tai – napaan ja kytkimen “tappiin” kiinnitetään suoraan akkukaapelin pyöreä, normaalisti akunnapaan kiinnittyvä kenkä.
Ylläpitovirtoja varten on ohitusjohto, esim. radiota yms varten, joka kytketään ennen katkaisimen irroitusta. Katkaisinmessa on muovinen ruuvi, jolla irroitetaan virtakytkentä.
Lasse8.1.2007, 15:08 #137863Tässähän oli potilaana kutonen, nelkun kaksiasentoiseen lukkoon verrattuna kutosen systeemi on surkea.
Eihän ne sähköt kovin isot ole – lataus,sytytys,vilkut,pyyhkijät,mittarit ja mahdolliset lisäviritykset. Ei mieletäni muuta.
Ennen remonttia kun laittoi vilkun päälle jännitemittari heilui yli 2volttia (tarvikemittari, joka näyttää voltit spesaalin taulussa kun ei org. mittaria ole)
ja virtalukko lämpeni ihan havaittavasti.
Nyt nitkahtaa juuri havaittavasti vilkuttaessa.Nelkkuja ainakin on ollut kahta versiota 3 ja 8 sulakkeella.
Jälkimmäisessä on sulakkeet ajo valoille ja parkeille oik. ja vas. puoli erikseen. 3 sulakkeisessa ajovalot on vailla sulakkeita.11.1.2007, 08:54 #137864Moro !!
Kun kirjoitin siitä päävirtakytkimestä, sain otettua eilen kuvan omasta asennuksestani. Helppo, kun ei tarvitse muuttaa johdotusta, kun miinuskaapelin kenkä tulee suoraan kytkimen “tappiin” kiinni, vihreästä nupista kierretään sähköt pois ja punaisen johdon sulakerasiaan laitetaan sulake paikalleen ennen virtojen katkaisemista, niin se huolehtii virransyötöstä virtalukon ohittaville laitteille (radio yms), muttei tietenkään kestä esim. starttausta.
https://fotoalbum.web.de/gast/lasse.suhonen/osatLasse
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.