Etusivu Foorumit Päävalikko 2cv-projektit Sähkönsininen

Esillä 15 viestiä, 61 - 75 (kaikkiaan 144)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #174877

    Tiedättekö miksi tämä loppuvuosi on ollut poikkeuksellisen lämmin? Koska mulla on ollut ulkohommat kesken. 😆

    Jeesuskuvitelmasta viis ja asiaan. Kuten jo aiemmin mainitsin, pääkoppaa vaivaa holodna, vaikka jalat pysyy lämpöisenä. Tähän luonnollisesti yksinkertaisin talviniksi on katon lämmöneristäminen retkipatjalla, 20mm Finnfoamilla, tai mitä ikinä siihen nyt keksiikään. Kuljettimessani on suhteellisen tuore katto, jota en halua pilata ja kovettaa pienelläkään määrällä suolavettä tahi antaa sen kantaa lumikekoa. Siispä oli aika siirtyä taas vaikeamman kautta (työ)voittoon.

    Kuluneen vuoden aikana etsintäkuulutin lasikuitukattoa sätkään. Sellainen löytyikin yllättävän nopeasti Sipoon perukoilta suojaamasta erästä kuljinta lumelta ja jäältä. Ensivilkaisu miellytti silmää, mutta toinen ei; oli nimittäin katto kolmena palasena. Minkäs teet, Tojotamarketista ei voi käydä rynnäköllä hakemassa ale-myynneistä plussakortilla uutta kattoa, vaikka kuinka haluaisi. Mukaan lähti ja taas vieri kalenterissa kuukaudet.

    Lämmönvaihdinprojektin jälkeen oli parempi ottaa katto työn alle ja toivoa olemattomissa iltarukouksissaan vähäisiä sateita ja lämmintä keliä. Lasikuitu halajaisi jotakuinkin minimissään 5-10 asteen työskentelylämpötiloja, eli pahimmassa tapauksessa projekti jäisi kesken ja kulkimen rättikatto itkisi suolakyyneleitä keväällä.

    Lähtötilanne:

    Epäilisin, että kultaisella kaheksakyytluvulla kattoon on leikattu aukko kattoikkunaa tai kattoluukkua varten. Se on siitä joskus häippässyt ja tilalla on ollut pellitetty vaneri ilmeisesti ikkunatiivisteellä. Tämäpä on pettänyt ja:

    reunat ovat murtuneet liiallisen taipuman ja väsytyksen seurauksena. Kaput!

    Ei muuta kuin palasia yhdistelemään:

    Retkipatjaa teippasin aukkoon tasaisesti ja pulttasin kulmarautaa reunoihin. Jälkiviisaana voisin paljastaa, että oikeasti tuossa olisi kannattanut leikata sopiva ohut filmivaneri ja pultata se katon ja rautojen väliin. Lasikuituhommista kun ei ole peppurepun korjausta suurempia kokemuksia niin näin sitä taas opetellaan kantapään kautta muottiasioita..


    Ekat kuitukerrokset hartsattuina. Tässä olisi tarvittu sitä vastapuolen vankkuutta ja kovaa prässäystä, syy löytyy jälkitöiden määrästä.


    Ei mitään katastrofaalista, mitä ei tasaiseksi saisi. Vielä pari kuitukerrosta sisäpuolelle jäykkyyttä antamaan, ettei pärise korin keskiputkea vasten.


    Entisen tekijän kiinnityspultit olivat lahonneet kohti ruosteisten pulttien helvettiä (en tajua sitä ajatusmaailmaa, että “ruostumattoman” materiaalin sisään laminoidaan ruostuvia pultteja!! ) , joten laminoin 6 uutta RST M8:ia pinnapulteiksi katon sisään. Edellisetkin olivat kestäneet kattoon kohdistuvaa rasitusta, joten samaa kiinnitystapaa ei pelottanut käyttää. Samalla tuli maalattua paljaita kohtia lasikuituruttoa vastaan. Vaaleat kohdat ovat hemmetin kovassa olevaa muovi- tai vinyylimattoa. Maalin kuivuttua sötsäytin urtsia sinne tänne ja liimasin sillä foliopintaista retkipatjaa eristeeksi.


    Helekutinmoisen hio ja paklaa operaation jälkeen kiskaisin eilen pohjamaalin pintaan keskellä kaamosta loistevalon ja lähestulkoon 100% ilmankosteuden säestämänä. Olin äimänä ja myös käkenä siitä detaljista, että 2.k. lasikuituvenemaali päästi pinnalle kesken maalausurakan tiivistyneen veden läpi pieninä pisaroina ja tänään työpäivän parkkihallissa kuivumisen jälkeen pinta näytti ihan kelvolliselta! Ei ikimaailmassa olisi onnistunut millään aiemmalla maalilla, jolla olen maalannut, vaan kuplimiseksi olisi mennyt. Ettei nyt ihan jiiriin olisi tämä operaatio mennyt niin kiiltopinta paljasti tietysti useamman montun, joita en viimeisellä hiontakerroksella edes havainnut. Hittojakos siitä, paklataan lisää ennen varsinaista pintamaalia sitten joskus.

    Tänään oli töiden jälkeen -2 kotipihassa 8)

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #174878

    Vihdin tiellä Vapaalan risteyksessä töiden jälkeen eilen ehtoolla näin alkavassa yön sinessä sähkönsinisen reppupepun ja vaaleahkon katon.
    . . . . ja minä kun luulin, että se oli kuuraa rättikatolla. . . . 😀

    Jukka Prinkkilä, HyRi.

    #174879

    Kyllä, kuurahattu ja tonttu-ukko 😯 😆

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #174880

    Kuten jo toisaalta on voinut havaita, pientä sähköprojektia pukkaa.

    Välttyäkseni ulkona hillumiselta olen havainnut täyttäväni olohuoneen lattian kaikella tärkeällä, kolvi ja kutistesukka haisee niin, että emäntä ja kissa kulkee pyörryksissä pitkin seiniä… 🙄

    Tässä yksi irtokytkimen avulla olkkarissa kyhätty detalji, valokatkaisijan uusi johdotus:

    Syöttö 2.5 neliömillistä, muut ohutta narua, koska esim. valojen vahva virta ei tule kulkemaan valokatkaisijan kautta, vaan tämä syöttää ainoastaan ohjausvirtaa releille. Tuohon yhteen vapaaseen nastaan olisi helppo lisätä päiväajoledit, josta muistaakseni Mustahattuinenkin on kirjoitellut. Kutistemuovilla varustetut liittimet pitäisi olla avuksi siltä osin, ettei kosteus pääse johtimeen liitosta hapettamaan.


    Järjestelmään tulee sekä suoralla kytkennällä, että virtalukon releen takaa ohjattuja sulakerasioita ja tämä helpottaa eri laitteiden asennusta. Runsas sulakemäärä taas on siitä syystä, että mahdollisen vikatilanteen paikallistaminen ja korjaus nopeutuu merkittävästi, koska toimilaitteet eivät ole enää ryhmissä, kuten alkuperäisessä järjestelmässä. Viimeisin pikapaikallistettava käytännön vikatilanne oli Espanjan reissussa, kun pimenevässä saksan yössä (superin) valojen ohjaus alkoi oikuttelemaan ja sadettakin oli ilmassa ihan riittävästi. Kiitin itseäni tuolloin tuhannesti, että tekemäni sähköt sijaitsivat kabiinissa, koska korjasin vian huoltoaseman pihassa täysin kuivana pysyen muuttamalla kytkentää sulakerasialla. Matka jatkui ja samoja oireita ei ole ollut tuon muutoksen jälkeen. 😆

    Tätä edeltävä tapaus oli Sätkälän Säpinöiden jälkeen, kun olimme tulossa Nordkapista ja virtalukon releenä oli liian heikko rele kuormaan nähden…olin tämän kuumenemista ounastellut jo jonkin aikaa, kunnes kuulin virtalukon releeltä epämääräistä pärskettä ja virrat hävisivät sen sileän tien. Nopeus lähti tippumaan 115km/h:sta ja ennen kuin olimme 80km/h:ssä, olin kiskassut pitkien valojen releen irti ja vaihtanut sen virtalukon releen tilalle 😆 Matka jatkui. Jos tästä viasta ei muuta jäänyt käteen niin puoliso jaksaa kyllä nauraa vieläkin tälle korjaukselle silloin tällöin 😉 “En ole ennen nähnyt ajossa korjattua vikaa!”


    Lampun potat kuivumassa maalauksen ja lakkauksen jäljiltä, joten eiköhän tämä tästä siirry tuonne pihamaalle.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #174881

    Voila!

    Oikeastaan vasta tässä vaiheessa ymmärsin miksi nämä neliskanttiset ovat hyljeksittyjä. Ei pelkästään se, että niitä ei ole piiretty suunnittelupöydällä harpilla, vaan tupakka-askia sapluunana käyttäen… Varsinainen syy taitaa kuitenkin olla se, että nämä lamput antavat sympaattiselle sätkälle aggressiivisemman ilmeen.

    Oli miten oli, testilenkki tuli heitettyä ja välittömästi oli selvää, että nämä todella ovat tehokkaammat valot kuin pyöreät. Laitoin jopa samat H4-polttimot, jotka oli edellisissä valoissa, enkä vielä muuttanut sähköjä valopukkia pidemmälle, eli alkupää on edelleen ohutta lankaa.

    Merkittävin muutos oli se, että kaikki liikennemerkit näkyvät paremmin ja pitkien valojen “spotti” on tarkka. Myöskin lyhyillä valoilla valokuvio erottuu selkeästi, eli “leikkaus” on tarkkarajainen viistoreuna kohti pelkääjän puolen metsää.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #178643

    Tapahtui viime viikolla: Laitoin tekstaria kotipuoleen; “Tulen sittenkin sätkällä Xantian sijasta, sillä luotan siihen enemmän”. Kun olin lähettänyt viestin niin aloin miettimään välittömästi, että kannattikohan tuota päästää sormistaan, saatika ääneen huutelisi?

    Ja niinhän siinä kävi. Ulukomaan rättäriharrastaja pelkääjänä lähdin perjantaina taittamaan tuota vajaata 300km matkaa ja jo puolen tunnin päästä hidastui pyyhkijät ja jännitemittari lähti painumaan pakkasen puolelle. Kyllä meitä nauratti, kun kerroin hänellekin, että en muista tuolla välillä koskaan hajonneen mitään ja nyt näytti siltä, että laturihan tässä kyykkää. Onneksi olimme päättäneet etukäteen taivaltaa kirkkaan päivän aikaan marraskuisessa synkkyydessä, sillä ilman valojahan sitä sitten tuli ajeltua. Varalaturi oli kyllä peräkontissa, mutta eipä huvittanut tihkusateessa askarrella. Perille päästyäni nykäsin laturin irti ja pitkä pultti tietysti katkesi siihen paikkaan. Onneksi löytyi uusi heimopäällikön tallista. Varalaturilla lataus löytyi ja kulkua riitti kotiinkin asti.

    Startista meni hiilet kesällä ja nyt meni laturista samat, joten näemmä uskollisia sähköaparaatteja toisilleen 😆

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #182850

    Täytyy kyllä sanoa, että on tämä 2cv osiensa puolesta hieno harraste”auto”. Puolivitsillä etsiskelin Patongin kautta uutta Geesun laturia ja tänään pakettia avatessa olin viiksikissan osasta lähes yhtä hämmästynyt kuin tämä viiksekäs kissa:
    [img]http://sitikka.kuvat.fi/kuvat/JIJI/IMG_20151204_180359.jpg?img=smaller[/img]
    Kyseessä uusi käyttämätön GS-laturi 70-luvun alusta. GSA:ssa oli sama laturi sisäisellä elektronisella säätäjällä.

    Vielä erikoisempaa oli laturin amppeerileimaus, joka toisessa samanlaisessa on 45A:
    [img]http://sitikka.kuvat.fi/kuvat/JIJI/IMG_20151204_180534.jpg/_smaller.jpg[/img]
    Kiinnittäkääpä huomiota tuohon nelosen jälkeiseen stanssaukseen; nolla on huomattavasti hennommalla merkinnällä. Hovikonsulttini epäili, että stanssaus on tehty koestuksen jälkeen tehtaalla ja ulos saatu A-määrä onkin ollut normaalia alhaisempi ja se taas johtunee väärin sijoitetuista kollektoreista, joista on juttua kuvineen täällä:

    Lataa, muttei valot päällä -Ratkaistu-

    Täytyy tutkia.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #222209

    Vuosi 2015 loppui peurakolariin Xantialla, sairasteluun, vanhenemisen juhlimiseen ja vuosi 2016 puolestaan alkoi myös sairastelulla. Ei mitään vakavempaa, mutta sängynpohjalle kaatavaa kyllä. Sanomattakin lienee selvää, että hyvään vauhtiin päässyt varustelukierre pysähtyi kuin seinään. Ei se mitään, sillä paljonhan sitä tuli tehtyä tämänkin talven eteen ja tänään pääsi makustelemaan.

    -26 pakkasta, tunti töpsöliä ja kuin palmun alta tulille ensimmäisen pyöräytyksen aikana! Hymyhän siitä kirposi, kun en ole ainakaan kymmeneen vuoteen tällaisissa keleissä sätkää kiusannut. Loistava keli ajella sätkällä, kun ei ole PK-seudullakaan suolapaskaa tiellä.

    Konepellin “outo” sula kohta johtui Defan sisätilalämmittimestä, joka läähätti kaasarin jalkaa. Toimii, eikä kastele.

    Pakkasista johtuen töistä vähän kivaa lelua lainaan ja eihän sitä voinnut välttyä kiusaukselta:

    eli lämpökameralla pällistelyä. Taiteellis-teknisiä kuvia 😉




    Sama kuva kolmella eri värifiltterillä. Säädettävä maski ihan aavistuksen raollaan ja kone siis tyhjäkäynnillä 15min kaupunkiajon jälkeen. Yllättävän hyvin eristykset onnistuneet, sillä kuumaa hohkaavia osia oikeasti vain nuo pakoputket. Lämmönvaihtajien eristettyjen vaippojen päältä mittasin 30 astetta, öljynlämpö vajaa 70 astetta.


    Pelkääjän puolen pakoputki ennen lämmönvaihtajaa, takaa eteenpäin kuvattuna.

    Kuskinpuoli sivustapäin. Kuten huomata saattaa, PP käy melkein 20 astetta viileämpänä ja tästä muistan lukeneeni aiemminkin. Vaikka tyhjäkäynnillä lämpöä on tuon vajaat 300 astetta niin pakoputken suulta ulos puhaltaa näissä pakkasissa 1.5 asteista pakokaasua. Ei siis ole ihme, että sätkien pakoputkia on ennenmuinoin jäätynyt umpeen ilman vesireikiä.

    Se mikä tuossa pakosarjan ympäristön kuvaamisessa yllätti eniten on tuo yhdysputki kaasarin jalkaan. Sitä luulisi, että puolien välillä puhaltaa tuota lähes 300 asteista kaasua säännöllisen epäsäännöllisesti, mutta ei, siellä on lämpöä vain 150 asteen tienoolla.

    Pakkasen keskelläkin voi löytää lämpöä!

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #222273

    Tieto lisää tuskaa ja niin kävi tälläkin kertaa. Lämpökamerakuvia pällisteltyäni huomasin saaneeni istutteen aivoihini, joka kyseli minulta pitkin päivää, että “miksi päästät harakoille melkein 300 asteista ilmaa, kun samaan aikaan kabiinissa voisi olla lämpimämpääkin paukkupakkasilla?” -28,4 oli viikon kylmin startti ja työpaikalle saapuessa tuli edelleen höyryä hengityksestä kabiiniin…

    Nooh, tämän hauduttua tarpeeksi huomasin tänään raottavani konepeltiä toisessa kädessä superista ylijäänyttä pakoputkikääröä foliopinnoitteella.


    Molemmat sai kietastua paikallaan, tosin pienet kätöseni oli kyllä eduksi. Mitä tässä nyt käytännössä tapahtuu? Pakosarjat eivät saa jäähdytysilmaa ajoviimasta/konehuoneesta ja sen seurauksena ensimmäinen “viilentymistila” on lämmönvaihtajan sisällä, jossa pakoputki luovuttaa entistä kuumempaa ilmaa rakentamalleni putkikennolle. Kun kylmä putkikenno ja lämppärin sisältä puhallettava ilma saa nopeammin kuumaa ilmaa, ei myöskään kansilta “imaista” enää niin suurta lämpömäärää.


    Kävin testilenkillä ja tämä lisäeristys todella edesauttoi lämpiämistä. Ulkolämpötila oli -14 ja 10 min ajon jälkeen tuulilasille tuleva ilma rupesi polttamaan sormenpäitä, vaikka öljynlämpö ei ollut juuri vielä liikahtanut. 20min päästä öljynlämpö oli noussut 60 asteeseen ja hatun tarkeni ottaa päästä. Tämän jälkeen siirryin kehä 3:lta pienemmälle tielle ja siellä rallatellessa öljynlämpö käväisi jo 90 asteessa, jolloin raotin säätömaskia jo enemmälti. Samalla kabiinin puhallusteho kasvaa. 45 min ajon päätteeksi kuskin ikkuna oli kauttaaltaan sulanut ja pelkääjän ikkunastakin jo jotakuinkin puolet.

    Vieläkin olisi parantamisen varaa usemmasta kohtaa, mutta jo tässä vaiheessa voin sen kummemmin kotiinpäin vetämättä todeta tämän olevan aidosti hyvä talvikuljin. Moni nykyinen polttoainepihi muovipulkka ilman lisälämmitintä on paljon masokistisempi vaihtoehto näille keleille. Sitähän kanssa-autoilijat eivät tiedä ja monen monta rempseää hymyä ja naurua olen tässä tämän viikon aikana tarjoillut.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #222707

    Lupasivat viikonlopuksi hyvää ulkoilukeliä ja olihan se!

    Ulkoilusään voi hyödyntää liikkumalla luonnonhelmassa….

    …vaikkapä sätkäillen:


    Täytyy kyllä sanoa, että vaikka kylmä onkin ollut niin aivan loistavat parisen viikkoa sätkäilyä, kun ei ole eteläänkään teille suolaa kylvetty.

    Loppuun vielä ulos kävelevän selfie-kepin avulla otettu kuva:

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #222708

    Vaasan saaristo n. -20

    #226179

    Hyvä öljy, parempi mieli.

    Kuten jo toisaalla kirjoittelin, pieni nypyttely on hyvä indikaattori venttiilinvälysten säätötarpeesta. Eilen vihdoin kerkesin tämänkin pariin ja totesin, että vanhat merkit kyllä pitää paikkansa. 5400km oli edellisestä huollosta, eli 400km ylitys normaaliin öljynvaihtoväliini. Herkkähipiäinen kuljin, kun tästä jo itse ilmoitteli 😀 Kone kun on “uusi” niin venttiilikoneisto asettuu suht pitkään eri koloistaan. Ts. enemmän ajettu kone saattaa mennä 20 000km ilman, että yhtäkään venttiiliä joutuu kutittelemaan. Sanoisin, että tuolloin kone on parhaassa iässään. Omassa tapauksessani jouduin säätämään aavistuksen jokaista venttiiliä, mutta toisaalta, onhan se mukavempaa kun on joku syy aukoa venttiilikopat.

    Öljyt lorautin pihalle ja magneetti oli jälleen täysin lastuton, ei edes juurikaan hienojakoista mönjää, joka jää rättiin. Sisäänajo on onnistunut hyvin ja osittain laadukkaasta öljystä (Castrol Magnatec) johtuen ei edes melkein -30 asteen ajeluista ole kone ottanut lainkaan nokkiinsa. Öljynkulutus on asettunut 2000-2500km tienoolle per 0.5 litraa. Tämä on mielestäni juuri sopiva, sillä öljynvaihtovälissä tarvitsee lisätä öljyä vain kerran. KP kannen juntturia kiristin viime syksynä kerran, kun kabiiniin tuli öljyntuoksua. Edelleen tämä näytti hieman kostealta, mutta ympäristö ei ollut enää öljyyntynyt. En tähän hätään viitsinyt irrottaa propellia ja varovasti lyhyellä kiintoavaimella lisäkiristää tuota, sillä omalla tuurillani kierre olisi korkannut juuri sillä hetkellä. Korjattuahan sen saa hyvin Kooman kirjoittamalla ohjeella, mutta…

    Piakkoin tulee vuosi täyteen taivalta tämän sätkän kanssa ja täytyy sanoa, että ei ole kyllä kaduttanut tämän(kään) kulkimen hankinta. Pientä askartelua pitäisi vielä konehuoneessa harrastaa, joten wanhempi Dynis herännee liikenteeseen näinä päivinä. Satakuntalainen peurakaan ei ole pyynnöistäni huolimatta käynnyt oikomassa Xantian peltejä, joten sillekin nelipyöräiselle pitäisi antaa aikaa. Niin ja kaverin saksantuliaisen katsastushuollot…Oivoi, taitaa olla kevät??

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #226569


    Uusi äänentoistolaitteisto kenraaliharjoituksessa..missäs muuallakaan kuin olohuoneessa!
    Ideana askarrellapaskarrella rämisevän alkuperäisvaimentajan tilalle jotain pysyvämpää ja korvata melkoisen hapan takaputkisto. Teen ensin mahdollisimman pienen vastapaineen alkupään ja testaan saundeja näillä asetuksilla. Sen jälkeen jatkotoimenpiteet.


    Semmoinen käärmeenpesä.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #226576

    Tuosta tulee hyvät soundit siniselle !

    #226578

    Tuosta tulee hyvät soundit siniselle !

    Toivottavasti. Itseasiassa haen vähän matalampaa pöpinää tuosta loppuosasta, koska rosterinen y-putki tulee tekemään kimakan äänen. Ei haittaa, vaikka tulisi vähän äänekkäämpi, kunhan ajometeli pysyy kohtuullisena. Jos ei pysy niin sitten käännän käyrän toiseen suuntaan ja vedän putken taakse ja sinne yksi soikea äänenvaimennin puhkumaan.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 15 viestiä, 61 - 75 (kaikkiaan 144)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.