Etusivu Foorumit Päävalikko 2cv-projektit Sähkönsininen

Esillä 15 viestiä, 121 - 135 (kaikkiaan 144)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #246931

    Tänään ei menty perinteeksi muodostuneelle itsenäisyyspäivän ajelulle, vaikkakin näin hieno juhlavuosi onkin. Sen sijaan taivaalta paistanut aurinko PITKÄSTÄ AIKAA vapaapäivänä motivoi meikäläisen pikku pakkaseen ulos. Pääsin “Moni kakku päältä kaunis”-osastolle vaihteeksi…


    Äkkinäisesti vilkaistuna ei mitään ihmeempää.


    Valitettavasti tuuletusluukun päälle on aikoinaan liimattu silkkarilla peitelevy ja kuten yleensä kaksikerrosrakenteiden kanssa, ruostekuppa on tehnyt tehtävänsä. Tämä ei ole reklamaatio, mutta sikäli vinkki kanssaharrastajille; älkää tehkö näin. Tämä peitelevy alkoi repsottamaan loppukesästä ja siksi siis tähän olin jo varautunut Burtonin rosteriluukulla uusine tiivisteineen.


    Peitelevyn alta paljastui t o d e l l a rapsakka luukku. Ei ihme, että vettä on riittänyt kabiinissa sateella.

    Samalla vaihdoin uudelleen nivelöidyn pyyhkijänmoottorin ja nelkun rosteriset pyyhkijänvarret.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #246948

    Moi Akaile, joko se nyt irtosi, just sen 15 vuotta sitten siihen liimasin, en silikonilla vaan sika-liimalla sikamaisen rennosti; luukku näyttää ihan samalta kuin silloin 2002….(:, niin ja kyllä sen käsittelin ruosteen muuntimella ennen liimausta.Takuu ei korvaa!!!

    #246953

    Hyvin on kestänyt.Uuden asentaminen siirtynyt 15 vuotta.Hyvin tehty Raimo.

    tv seppon

    #246954

    Elekee ukot ottako näitä juttuja niin vakavalla otsalla. Määhän mainitsin tuossa, että tää ei ole reklamaatio. Juu, se pysyi siistinä kaiken tämän aikaa, mutta samalla huomaamattomasti päästi vettä sisään ja sen myötä kuormitti lattioiden ja hattuhyllyn ruosteenkestoa. Siksi otin kantaa, ettei muiden tulisi tehdä samoin. Peace.

    (Jos ko. kuljin ei miellyttäisi niin olisin sen jo paalannut. Päinvastoin, tehdään pikkuhiljaa ja annetaan lisää vuosia. R.Y.:n osuus näihin päiviin asti kestämisestä on kiistaton.Tuonkin luukun kiinnityslistan pikkumutterit lähti kaikki ehjinä irti, kun ne on asentaessa voideltu, ja tämä tuntuu olevan harvinaista monen kulkimen kohdalla.)

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #246955

    Kaikki hyvin.En vaan voinut olla sanomatta.15 vuotta kestänyt korjaus on yleensä parenpi kuin tarvikeosakorjaus.

    tv seppon

    #247297

    Sovitutus.
    Se on rakentelijan sanastossa heti S-voimasanan jälkeinen sivistyssana, joka kulminoi sovitustyöhön liittyvää svidudusta, silloin kun esivalmistellut komponentit eivät istu sielläpäinkään sovitustyötä tehdessä…!
    Näin kävi eilen. Konepeltiin niitattu ja kuidutettu sarana ritisi ikävästi luukkua alaspäin laskiessa ja se johtui tuon nokkaluukun luojan erittäin tiukasta sovitteesta. Tämä onneksi ratkesi (siis ongelmana, ei fyysisesti) liruttelemalla epoksia saranan ja peiton väliseen saumaan. Onneksi en vielä tehnyt maalihommia tähän!!

    Takapuskuri… Sumuvalon ja peruutusvalon mallaamiseksi käytin viikko sitten askartelemaani vahvistettua puskuria paikallaan. Ei ole vähään aikaan ottanut pieni-iso-asia päähän yhtä paljon! Puskuri ei istu lähimainkaan siinä missä pitäisi, vaikka kannattimet ovat alkuperäiset. Veikkauksia syistä saa esittää tähän alle. Nauretaan tarinalle ja totuudelle sitten yhdessä.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #247322

    Tässäpä nämä vielä kuvina.

    Nokkaluukku halajaa pakkelia ja kittiä, ja sit pikapikaa maalia kiitos nam.

    Tuuletusluukku on asettunut hyvästi.

    Sitten siihen puskuriin..voi prrrr kyä mää sanon…

    Tästä tietysti alla könytessä ensimmäisenä tuli mieleen, että “en kai mää nyt sitä noin jumalattoman kieroks hitsannut!?” Mutta siitäpä ei ole kyse. Alkuperäisten puskurikiinikkeiden kanssa, niiden tarjoamalla etäisyydellä puskurista ja korista, vinous kertaantuu älyttömiin mittasuhteisiin silloin kun….oletteko valmiita? Kyllä! Kun takarunkoaisat ovat toisiinsa nähden aivan eri tasolla! Ai että mää nautin, kun tämän huomasin..no en oikeasti, aika syvä huokaisu tuli.

    Ja kyllä, vanha puskuri menee takaisin ihan kiltisti, eikä tätä toiseen kuljettimeen suunniteltua puskuria tähän mallailla sen enempää, hassuhan minä olin, kun alkuperäisen kaltaisia osia haihattelin paikoilleen, tyhmä minä.

    Taidan jatkaa hommia tuolla etupäässä.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #247649

    Joulun taikaa

    Nimittäin se mitä pyhinä tuli pakollisen pönöttämisen ja kinkunsulattelun ohessa tehtyä.


    Ensin urtsilla kiinni useasta kohtaa Motonjetistä löytynyttä alkuperäisen kaltaista riepumattoa ääntä eristämään ja omakohtaisena uutuutena vielä koneen lämpöjä kabiiniin päin heijastelemaan ja eristämään kuuluisaa foliopäälysteistä retkipatjaa.


    Armottoman kiireinen hio ja paklaa operaatio hiomisen osalta ulkona, lunta rupesi tuiskuttamaan kuistille vielä loppusuoralla ja sitä tulikin sitten 12h putkeen.


    Pohjamaalia pintaan (pari tuntia) ennen saunaa.


    Ja pintamaalia pintaan saunomisen välissä.


    Lakan kun heitti pintaan vielä kotiinlähtöaamuna niin voi jeesustelematta todeta maalipinnan olleen yhtä tuore kuin taustalle sataneen lumen! Kusilaitupeitto Xantian takapaksiin ja kotio kohti, arvatkaapa haisko maali…

    “Ei ole kiire, on vain vähän aikaa ja se pitää käyttää hyvin.”

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #247656

    Mukava nähdä että jaksat väkertää tämän kanssa. On sitten mukava nähdä kesällä.

    #247661

    ..taidatpa Dago nähdä tämänkin jo Helmikuun alussa paikassa Citix..tulethan Sinäkin paikalle..suattaapi siellä olla muitakin Lappiin mänijöitä…

    #247675

    Mukava nähdä että jaksat väkertää tämän kanssa. On sitten mukava nähdä kesällä.

    Kyl se o kuulkka niippäi, et kylhä tätä väkertäis kaikist mialuummi, mut kaikke mailma työt ja muut hidasteet…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #247742

    Tänään pyörittelin tiivisteitä käsissäni. Talvella on melkoisen oleellista, ettei joka nurkasta vedä, eli perinteisesti tiivisteet falskaa. Kuskin oven alareunan tiiviste on roikkunut pyhällä hengellä koko sen ajan mitä tuo kuljetin on minulla ollut. Siispä oli jotain tehtävä.

    Tehdäämpä pieni ajatusleikki; Uusimmankin sätkän ovitiivisteet ovat kaareutuneet ulospäin tulevana maanantaina vajaat 28 vuotta putkeen. Jos kynnyskoteloihin on koskettu ilman sen suurempaa sovitusta niin mistäpä falskaa? Kyllä, alareunasta koko oven leveydeltä. Tästä lähdin sitten pohtimaan, että mistäs sitä tiiveyttä saa, ellei halua heftata ovikaariin pientä liparetta, joihin saisi uudet Dyanemaiset HYVÄT tiivisteet lisätiivisteiksi julkisivun alle piiloon? Tarrakiinnitteisistä onkin jo ennestään huonoja kokemuksia, enkä myöskään muutoin ehjiä ovitiivisteitä halunnut hyljätä ja korvata uusilla.

    Kuten monesti, ratkaisu on varsin yksinkertainen; käännä ne ympäri. Jep, pelkääjän puolen tiivisteet kuskinpuolelle ja päinvastoin. Aluksi voi joutua paiskomaan ovia, mutta kyllä ne siinä seuraavan 28 vuoden aikana nöyrtyvät. Voi pojat, että loppui monesta kohtaa päivänvalon (lue; pihavalon, ei täällä härmässä tähän vuoden aikaan muuta valoa tarjoilla, ehei!) paistaminen kuin kumiseen seinään, joka taittuu rakoa sulkien.

    Myös kaikki lukot tuli rasvailtua samalla, talvella on jokseenkin mukavaa, että lukkosylinterin käännöllä tapahtuukin jotain…tai että avain ylipäätään sujahtaa sisään.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #247938

    Öljyä, bitumia ja rosteria kansalle!

    Pitkään vaivannut kuskinpuolen lisääntynyt öljyvuoto oli saatava loppumaan. Syykin oli selvä, mutta viitseliäisyys oli toisaalla. Jo kertaalleen kiristetty juntturi tihkui kannella, eikä tuon ruostuvan öljyputken sijoitus suolasumun läheisyyteenkään miellyttänyt, varsinkaan kun tiesi millainen operaatio sen vaihto on. 2016 kesällä Burtonin tiskiltä ostettu kuparinikkeliputki pääsisi vihdoin paikoillensa.

    Keula auki, moottorin alapellit irti, ekan vaimentajan klemmari irti, propelli irti, suojakumilerpake vaakatukineen irti, etutyynyjen neljä mutteria irti, tuulipellin sähköt auki, laturinpelti irti ja hiiiijop tunkilla konetta ylöspäin. Tuulipeltiä ei onneksi tarvi taiteilla valopukin takaa pois, vaan tuulipellin kallistus alapuolelta riittää siihen, että öljyputki mahtuu pois paikoiltaan ja uusi mahtuu luonnollisesti tilalle. Ja sitten käänteisenä taiteiluna sama uusiks pl. alapellit jätin koekäytön ajaksi irti.


    Siellä se nyt lymyää, uusin tiivistein. Ainakaan koekäytön jälkeen yksikään junttureista ei tihkunut, joten toistaiseksi kirjaimellisesti kuivilla.

    Samalla tuli havaittua, että pelkääjän puolella lammikkoa on tehnyt löysällä ollut öljynpaineen anturi. Oli hyvä huomata tässä vaiheessa, sillä irrotessaan siitä suodattimen jalan reiästä öljyt todella olisivat lentäneet kaaressa aika nopeasti ulos. Putsaus, Locktite ja takas. Samalla ölynlämpömittari näytti heräilevän eloon, kesän toimimattoman kauden jälkeen. En keksinyt mitään muuta syytä kuin tuon samaisen löysällä olleen öp-anturin kautta kulkeneen maa-kontaktin tuohon adapterijalkaan.

    Sitten seuraavaan kohteeseen.

    Vaikka tämä sikäli öljytelineineen päivineen oli hyvä järjestely, valitettavasti tarvitsin tilaa varapyörälle ja lämpöputkelle.

    Varapyörätelinettä paikoilleen ja lämpöputkelle reikää rasiaporalla ja raadosta erkaannutettu lämpöputki pop-niitein paikoillensa. (Sepponille kiitosta lämpöputkesta, kun sen yhdessä keräsimmä talteen aikaa sitten)

    Samalla tuli otettua ensiaskel tämän kulkimen tulevaan hyvään äänieristykseen. Ei se nykyiselläänkään huonoimmasta päästä ole, mutta vielä on parannettavaa.


    Vielä olisi vähän sähköjen siirtelyä ja uuden pissapojan rakentelua, jonka jälkeen rengas mahtuu aloillensa valittamatta. Ajattelin laittaa 5L säiliön niin riittää aina hetkeksi kerrallaan tuulilasin kirkastetta 😀

    Sellainen oli sätkämiehen loppiainen.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #247961

    Mihin meinasit laittaa sen 5litran säiliön?

    If in doubt, go flat out.

    #247964

    Mihin meinasit laittaa sen 5litran säiliön?

    Varapyörätelineestä riippumaan. Siinä samalla se saa lämpöä toisesta pakoputkesta, jolloin tuulilasille tulee etanolilla notkeutettua JA lämmitettyä nestettä 🙂

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 15 viestiä, 121 - 135 (kaikkiaan 144)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.