Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Sähköt katosivat 2CVstä

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #125332

    Aamulla kävi niin ettkä kun koetin käynnistää kuljinta niin startti pyörähti ja sitten hävisivät kaikki sähköt ?
    Ei valoja ei torvea eikä mitään muutakaan ei edes merkkivaloja. Mistä kanattaa lähteä etsimään vikaa ?
    Aamulla en ehtinyt ruveta sen enempää tutkimaan kun tarvi hankkiutua töihin 🙁 .
    Sunnuntaina pitäisi lähteä hakemaan Vinkkuun parempaa konepeltiä ja ainoa konstini on tuoda se paikallaan ja menee vähän vaikeaksi jos kuljin ei liiku.
    Kiitos etukäteen vinkeistä.
    J

    #153168

    Ekana kannattanee tutkia missä kunnossa akku on. Sitten voikin muut jatkaa. 😀

    #153169

    Katso, onko akkukaapelit kiinni kunnolla akussa. Miinus laatikon kannessa ja starttikaapeli startissa. Näillä aloittaisin.

    #153170

    @maddis wrote:

    Ekana kannattanee tutkia missä kunnossa akku on. Sitten voikin muut jatkaa. 😀

    Jos mitaten akussa on virrat kotona,, niin näkee mitaten minne asti ne menee ja näin löytyy se katkospaikka
    pelkällä jännite mittarilla.. Aika monesti on akunkengät sen verran likaiset kontakti pinnoiltaan että siiken
    tökkää sähkön tulo??
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #153171

    Kokemuksesta voin sanoa, että se akun plus (+) napa aiheuttaa juuri tuota….likainen se on ja puhdistus usein auttaa……ja matka jatkuu…ehkä

    #153172

    Startin päässä paksun plus-kaapelin liittimen alla on samassa myös toinen ohuempi kaapeli, joka syöttää kaiken sähkön johtosarjaan jaettavaksi muille laitteille paitsi startille. Joskus tuo voi olla liittimen juuresta poikki niin, ettei sitä ulkoa huomaa.

    Startille menee myös ohut karva solenoidille, mutta en tarkoita tätä piuhaa.

    #153173

    @Isoo-Jukka wrote:

    Startin päässä paksun plus-kaapelin liittimen alla on samassa myös toinen ohuempi kaapeli, joka syöttää kaiken sähkön johtosarjaan jaettavaksi muille laitteille paitsi startille. Joskus tuo voi olla liittimen juuresta poikki niin, ettei sitä ulkoa huomaa.
    Startille menee myös ohut karva solenoidille, mutta en tarkoita tätä piuhaa.

    Siellähän se irronnut johdonpää luurasi 😀 uusi abiko kiinni ja johan alkoi toimimaan. SUURKIITOS tuosta kullanarvoisesta vinkistä. Olisavatpa sähköhässäkät aina noin yksinkertaisia. Niin ja kiitois myös muille vinkinantajille. TAisi liitoin ottaa itseensä eilisestä pannuhuoneen painepesusta 😕

    J

    #153174

    Hienoa, kun oli arvauksesta apua.

    #153175

    Vois jatkaa tähän ketjuun, kun löytyi sopiva otsikko.

    Eilen sattui niin että mun -71 nelkusta hävisi tien päällä sähköt. Ajovalot toimii ja sytytysvirtakin. Vilkut, bensamittari, ampeerimittari, pyyhkijät eikä töötti pelaa. En ole päässyt tutkimaan vikaa vielä sen isommin, sen katsoin että sulakkeet ovat ehjät. Virtakynää mulla ei ole tässä saatavilla. Akussa on kyllä virtaa, että saan käyntiin ja ajettua korjauspaikalleni. Mutta mistäpäin voisin aloittaa vian etsimisen?

    #153176

    Nuo kaikki “pimeäksi menneet” toiminnot ovat saman sulakkeen (numero kaksi) takana, joten kannattaa tarkistaa vielä sulakkeen lisäksi kontakti sulakepesästä sulakkeelle, sekä mittarilla oikeasti sulakkeen eheys…

    On sattunut sellaistakin näiden lasiputkisulakkeiden kanssa että näyttää ehjältä, mutta itse sulake on poikki sisältä, irronnut päädyn metalliholkki johtimesta. Meni hetki paikallistaa tuokin vikapaikka… 🙄

    Jostain kummallisesta syystä omassa laitoksessa ei ole enää tuollaisia sulakkeita, on “päivitetty” nykyaikaisemmille sulakkeille… 😆

    #153177

    No juuri näin! Joukkoon oli piiloutunut palanut 15A sulake, vaikka päällisin puolin se oli ehjä. Uusi sulake löytyi ja taas pelittää.

    Syykin löytyi. Vasemman vilkun piuhasta eriste rikki ja maakontakti. Sekin korjattu!

    Joten tilanne ohi. Kiitos Jasulle!

    #153178

    Mun sähköt katosi totaalisesti jätti tielle. Vähän kyläpaikan jälkeen tosin kävin epä tasaisesti sieltä lähtiessä. Aikaisemmin oli sytytys kadonnut pari kertaa ja hartaudella olin laittanut katkojan kärkiä ja sytytyksen ajoitusta kohdalleen. onnistuen ja ei onnistuen. Mystinen vika. Ei korjautunut johtimia ja puolaa vaihtamalla.

    No nyt laitoin valojen virtapiuhaan sulakkeen ja se paloi ja melkein hitsasi sulaketta ja valojenkin polttimot paloivat ja taas käyntikatosi.

    No ihmettelemään ja purkamaan mittaristo pois ja valojen viiksi katkaisija. Vasta sen irroituksen jälkeen selvisi että katkaisijalle tuleva virta piuhasta kuoresta poissa sentin pätkä ja paljaat metallilangat olivat rattiputkessa kiinni tai ainakin lähellä.
    Launtaipäivä siinä meni 2cv ympärillä polovillaan ennenkuin tuon löysin.
    jännitemittari tai sen johtumispuoli auttoi vian löytymisessä. Virtapitäisi olla kytkettynä kun valot ei ole päällä.

    Vikaa ei olesi huomannut ilman katkaisijan irroitusta. Virtapiuhaan eristettä ja
    nyt rupesi toimiin tosin vielä käynti joskus paukkuu joten vettiiilien säätö täytyy vielä tehdä jospa se auttaisi, vai vieläköhän jossakin virtavuoto.

    Uudet virta johdot 3 neliömillin akulta koelaudan alle valojohtoon siinä sulake 25a ja toinen startilta virtalukolle ilman sulaketta ja sitten ohuempi virtajohto jarrupolkimen katkaisijalle. Omat sulakkeelliset tulot kännykän laturille pistokkeelle ja radio piuhalle.
    Auton omat sulakkeet eivät ole palaneet.

    En tiedä vilä onko nuo kytkennät oikein täytyy tutki kaavioita kunhan kerkiää.

    Tällainen sähköjen katoaminen täällä. tv Kari

Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.