Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Sataa sisään

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 16)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #126022

    Nyt alkaa kyrsiä jo isommasti kun töihin vesisateessa ajaessa housun lahje kastui totaalisesti. Eli siis vettä tiputtelee reilusti perinteisestä kohdasta tuulilasin alareunan tietämiltä. Sen muovipaneelin jostain väleistä. Sekä parkissa että ajossa. Mutta ennen kuin teen isosti turhaakin työtä kyselen minkä kohdan tilkitsemällä olette saaneet vuodon lakkaamaan.

    Pyyhkijänakselin juuren vuotoa on ehdotettu, mutta ei näytä ihan todennäköisimmältä kun akselin “suojaputki” näyttäisi tiivistyvän koriin aika hyvin ja “suojaputki” törröttää puoli senttiä ulos eli sade ohjautunee siitä ohi.

    Tuuletusräppänän tiivistekin näyttää aika nimensä veroiselta. Purkamalla näkisi onko oikeastikin.

    Eniten epäilyttää kutistunut tuulilasin tiiviste. Alanurkista ulkoa päin näkyy raot joihin joku joskus on jo jotain massaa yrittänyt laittaakin. Mutta tiivisteen ohjaamon puoli näyttää oikein hyvältä eikä vesi sen raosta ainakaan näytä tulevan. Onko todennäköistä vai erittäin todennäköistä että tuulilasin alakarmi on ruostunut reijille? Jos on niin kai sen voisi jollain massalla tilkitä tiiviiksi jos ei hitsata heti jaksa. Tiivistettä irrottamatta se näyttää päälle päin ihan ruosteettomalta.

    #157498

    Tuulilasin aukon pystyreunoissa tiivisteen alla on rei’itys, joka on suljettu teipillä. Jos tämä teippaus puuttuu tai vuotaa, tiivisteen alla vesi menee rei’istä A-pilarin sisään ja sieltä tuulilasin alla olevaan koteloon ja edelleen reisille. Samoin jos konepellin saranan kiinnityskohta on ruostunut puhki, se pääsee samaan koteloon. Tyypillisesti vuoto sisään alkaa vasta kun sadetta on kestänyt jo jonkin aikaa tai auto on seissyt sateessa.

    Kuten sanoit, tuuletusluukun ja pyyhkijänakselin vuoto on helpompi havaita. Jos ne näyttävät tiiviiltä ja kuivilta, syy on todennäköisesti tuolla tuulilasin aukossa tai konepellin saranan alueella.

    #157499

    Saakohan vanhan enemmän tai vähemmän kovettuneen ja kutistuneen tiivisteen ehjänä irti ja kiinni, vai pitäisikö suosiosta hankkia uusi?

    #157500

    @Wonderi wrote:

    Saakohan vanhan enemmän tai vähemmän kovettuneen ja kutistuneen tiivisteen ehjänä irti

    Tiivisteen ulkopuoli on varmaan enemmän kovettunut ja haurastunut kuin sisäpuoli. Jos sisäpuoli on ehjä ja suostuu venymään halkeilematta, sen pitäisi kyllä lähteä narun kanssa irrottaen ehjänä irti. Tiivistekumia voi työn aikana pehmittää lämmittämällä sitä varovasti kuumailmapuhaltimella.

    #157501

    Meillä samaa ilmiötä, mutta ei olla sen kummemmin alettu (vielä) korjailemaan. Väheni oleellisesti tuo veden tulo kun suihkuttelin kotelosuojasprayta tuuletuslasin, tuulilasin ja konepellinsaranan tiivisteiden alle. Ja matkassa on mukana kaksi käsipyyhettä (koska vettä vielä tosi kovalla sateella tulee sisälle): kun sataa, taittelen ne tuuletusräppänän eteen siihen “muovikouruun” (tai mikskä sitä sanois) ja ne imee veden ja pysyy lahkeet kuivina. Että pikavinkiksi jos noita sateita jatkuu päivätolkulla ennen kuin tarkemmin korjailee. Itse siis ei olla vielä viitsitty kertomaani kummempaa tehdä. 😆

    #157502

    Nyt kun ajellessa aikani kuluksi tungin sormia raitisilmaluukun yläreunaan, tuntui sormeen että sen palkin (johon pyyhinmoottorinkin peittävä muovi on ruuvattuna kiinni) ajosuunnassa etupuolelta on ruostuminen vienyt osan raudasta pois. Olettaa voi ettei ikkunatiivisteeseen nojaava osa pellistä ole ainakaan parempaa. Prkl. Alkaa pikkuhiljaa selviämään syitä miksi edellinen omistaja halusi myydä kulkimen minulle… Taidan tuutata reiät uretaania tai jotain täyteen ettei tartte kumppareita kesän aikana ja ottaa rälläkkä&hitsi käteen syksymmällä.

    #157503

    Näyttää sittenkin siltä että tuulilasi on irrotettava että sitä tiivistetyksi saa. Miten tuulilasi tiivisteineen irroitetaan niin ettei se mene rikki? Tiiviste on siis vanha ja varsinkin ulkopuoleltaan aika kovaa, mutta sisäpuolelta tuntuisi taipuvan niin että hyvinkin mahtuisi reiästään ulos. Takaisin paikalleen menee kuulemma niin että naru ja saippuaa uraan, kaveri painamaan ulkopuolelta ja toinen sisäpuolelle narua vetämään?

    #157504

    Tuolta asennus ohje Wikiltä….https://www.2cv.fi/wiki/index.php?title=Luokka:Niksit” onclick=”window.open(this.href);return false;
    Siellä Nikseissä on osio Tuulilasin ja sivulasien asennus.

    Tilaa suosiolla uusi tiiviste ei maksakkaan kuin parikymmentä Euroa….
    Vanhan tiivisteen sisälaidan leikkaat puukolla sisäpuolelta vain suosiolla pois jolloin lasi irtoaa ehyenä paikoiltaan….
    💡

    Ei kannata vanhan kovettuneen tiivisteen kanssa pelailla,, irrottaessa vielä särkee sen lasinkin ja tulee isompi vahinko rahallisesti.. 😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #157505

    Samalla kannattaa tarkistaa myös tuulilasin kunto. Jos lasi alkaa jo olla naarmuinen tai pieniä kiveniskemiä täynnä, se on syytä vaihtaa. Sätkän pieni, suora tuulilasi ei ole kallis.

    #157506

    Vuoden vanhaa ketjua nostan… Ostin maanantaina 2cv4 1971:n. Vieläkin järki hämmästelee teinkö viisaasti, mutta tunne huutaa kyllä! (Edellisen auton omistin armeijaiässä 22 vuotta sitten.)

    Vaan asiaan. Vettä sataa ulkona ja myös sisälle. Ja sieltä jostain edestä sitä vettä tihkuu. Tuuletusräppänän säätönupin päällyste sitä imee ja hanskahyllylle repsikan puolelle tulee myös vähän vettä. Vedin ulkopuolelle korin väristä sähköteippiä kriitiseltä tuntuviin paikkoihin, huomenna kokeilen kuinka märkää on ja vedän teippiä tarpeen mukaan uusiin paikkoihin.

    Kosteuden poistossa tuli mieleen myös kissanhiekka. Siis kissanhiekkaa, joka lienee suurimmaksi osaksi silicageeliä, pahvilaatikossa tai sukassa kastuviin ja kostuviin paikkoihin kulkimen sisällä. Onko kukaan kokeillut?

    • Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •

    #157507

    Vähän liikaa jälkihoidolta kuullostaa, ei ehkäisyltä… Kosteus on silti sisällä..

    Mutta noista vuodoista. Tuulilasinkehyksessä on pistehitsauksen takia sellaisia hieman soikeita aukkoja kehyksen pystyosissa ja niistä tulee vedet sisään mikäli tiiviste ei pidä vettä ulkopuolella ennen sitä kehyksen sisäosaa..Eli kun vaihtaa tai ottaa muuten vaan lasia irti niin nuo reiät kannattaa teipata riittävän hyvällä teipillä. Uudemmissa kutosissa oli myös erimallinen tiiviste kuin nelkuissa ja sen tunnistaa hieman pulleammasta ulkomuodosta. Näitä missä on tämän mallinen tiiviste ollut niin eivät ole olleet niin persoja pesusieniä keräilemään vesiä hattuhyllylle. Tätä tiivistettä sai uutena Sitroselta, en tiedä saako enää.

    Mitä tahansa teet niin älä pursota silikoonia sille alueelle!! Varsinkaan etikkapohjaista sillä se vain lahottaa kehyksesi korjauskelvottomaksi. Muut silikoonit ovat melkoinen riesa maalatessa sillä maali reagoi ja kuplii…uudestaan…ja uudestaan…vaikka kuinka hioisit.

    Eli mitä itse tekisin: Ostaisin uuden tiivisteen ja tarvittaessa vaihtaisin tuulilasin jos vanha on huono. Tukkisin teipillä em. aukot. Vaihtaisin uuden raitisilma-aukon luukun, kun niitäkin on saatavilla uusine tiivisteineen. Operaatio maksaa alta pari sataa, mutta säästää jopa tonneja, kun et päästä paikkoja lahoamaan tässä vaiheessa.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #157508

    Hyvä tietää, ettei silikonilla saa tiivistää. Sitäkin suunnittelin…

    Silicageeli tai kissanhiekka tuli mieleen talvisäilytystä ajatellessa. Jos menopeliä pitäisi pihalla pressun alla, niin silicageeli vähentäisi sisälle kondensoituvaa kosteutta.

    • Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •

    #157509

    Yksi vuotokohta on myös katon tiivistelistan alla oleva sauma. Se ei vuoda sätkän ollessa paikallaan, mutta ajaessa ajoviima painaa veden sinne tiivistelistan alle ja jos sauma ei ole kunnolla teipattu menee vesi läpi pistehitsaussauman ja valuu jossain vaiheessa lattialle.
    Tuulilasin ja tuuletusluukun tiivistämisessä olen hyvällä menestyksellä käytänyt Tectyl kotelosuoja-ainetta. Sitä kun suihkuttaa spray-purkista tuulilasin tiivisteen alle ja tuuletusluukun tiivisten mahdollisiin vuotokohtiin, niin se ryömii juuri niihin kohtiin mistä vesikin tulee sisään. Kotelosuoja-aine jämähtää vuotavaan kohtaan ja tukkii sen. Jos on paha vuoto voi käsittelyn uusia vaikkapa viikon välein kunnes vuto loppuu. Arkistosta löytyy ohjeita tähän. (kohta Nyytiset-artikkeleita)

    #157510

    @Herra_Pii_Poo wrote:

    Hyvä tietää, ettei silikonilla saa tiivistää. Sitäkin suunnittelin…

    Silicageeli tai kissanhiekka tuli mieleen talvisäilytystä ajatellessa. Jos menopeliä pitäisi pihalla pressun alla, niin silicageeli vähentäisi sisälle kondensoituvaa kosteutta.

    Pressulla eristät ainoastaan kosteutta, joten myös korin ulkopuolinen maalipinta alkaa kuplimaan pienistä ruosteen aluista. Tämä siis silloin, kun sätkä paketoidaan pressuun. Parhaiten säilyy tasalämpöisessä tallissa tietty, mutta jos sellaista ei ole, niin suosittelen vanhaa kuivaa latoa tai ulkokatosta, jossa ilma kiertää jatkuvasti. Jos ei ole katostakaan niin sitten vaikka pressutalli, mutta sen kanssa saa aina huolehtia, ettei se romahda lumen painosta tai lähde lentoon kovassa tuulessa.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #157511

    Kiitos neuvoista! Kokeilin kotelosuoja-ainetta tiivisteiden alle ja hyvin pitää vettä. Viime yönä satoi ja tuuli, eikä sisälle tullut mitään.

    Kosteudenpoistoniksejäkään ei tarvitse enää miettiä, kun suosiolla vuokrasin uudelle perheenjäsenelle kuivan ja lämpimän hallipaikan.

    • Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 16)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.