- Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 2 viestiä, 1 - 2 (kaikkiaan 2)
Esillä 2 viestiä, 1 - 2 (kaikkiaan 2)
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.
Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Sätkä helteessä
Kulkimesta (2cv6, yksikurkkuisella) löytyi uusi ulottuvuus ilmojen lämmettyä. Ajelin ristiin rastiin melkein 30-asteisessa kaupungissa asioita hoidellen kolmisen kymmentä kilometriä välillä pysähtyen ja ilmiselvästi sain moottorin kunnolla kuumaksi. Yllätyksenä tuttu isompi mäki (Tampereen Sarankulmasta moottoritietä ylös, yhtä jyrkkä molempiin suuntiin) nousikin satanen nopeusmittarissa eikä 90 niin kuin yleensä. Moottori kuullostikin vähemmän tuskaiselta kuin yleensä siinä kohdassa. Yhdeksääkymppiä tuo kuljin on tavannut sen mäen nousta kaikissa kokeilluissa keleissä -5°C – +25°C eikä kovin suurta eroa silläkään onko juuri lähdetty muutaman kilometrin päästä kylmällä koneella vai ajettu jo kaupungin ympäri konetta lämpimäksi. Isot pojat sanoi että kylmällä ilmalla moottorin kuuluisi antaa vähän enemmän tehoa kuin kuumalla. Konehan käy nykyään kaikissa oloissa oikein nätisti. Oletan siis että jonkun osan reilumpi lämpölaajeneminen aikaansaa tehokkaampaa käyntiä. Mikähän osa se voisi olla että saisi sen säädettyä viemään kuljinta vauhdikkaammin normaalimmissakin lämpötiloissa? Vai laittaako lämpö vaan nopeusmittarin innostumaan liikaa?
Kyllähän Sätkän kone on suunniteltu toimimaan hyvinkin kuumissa olosuhteissa. 100 asteen öljynlämpötilasta ei vielä tarvitse huolestua. Suomessa moottori käy melkein aina alilämpöisenä ja karstoittuu. Itse olen kokenut parasta kulkua sopivan kostealla kelillä esim. iltausvassa.
Meillä kuumuus aiheutti bensapumpun toimintaan ongelmia, ilmeisesti jonkinlainen höyrylukko tuli päälle kauppapysähdyksen aikana ja lisäksi samaan aikaan tyhjäkäyntisuutinkin oli mennyt tukkoon.
Copyright © 2023 | Suomen 2CV-Kilta ry | Tietosuojaseloste