Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Sätkä rojekti -56
- Tämä aihe sisältää 7 vastaukset, 5 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 7.2.2017 at 08:55 Akaile toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
22.1.2017, 20:22 #234276
Lueskelin tuossa nyytisiä.niin siinä oli juttua vanhuksen koneesta,haluaisin vielä tarkennusta ,kun jutussa oli että 425 kuutioiseen voi laittaa 4 oljypumpun.eli käykö nelkun nokka akseli vanhuksen. Vai oliko 18 hp jo uudempi öljypumppu ja mistä nuo nokat erottaa.
23.1.2017, 07:46 #234308Juu, nelkun nokka-akseli ja öljypumppu käy vanhukseen. 18hp taisi vielä olla vanhuksen pumpulla. Mistäkö tunnistaa…? Huonosti tunnen Wanhuskaluston, mutta jos arvata pitäisi niin todennäköisesti öljypumpun ratasta käyttävä nokka-akselin pää on erilainen…? Muutoinhan wanhus-miäs lykkäis nelkun öljypumpun wanhan nokka-akselilla..?
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]4.2.2017, 10:46 #236691Moro Tapu
Kyseinen nelkun nokka-akseli käy fyysisesti tosiaan wanhuksen 12/18 hp lohkoon. Mukana on myös siirrettävä samalla nelkun öljypumppu kokonaisuus. Tulee mieleen kysymyksesi motiivi, etkö omaa kelvollista wanhuksen nokka-akselia + öljypumppua vai haetko tällä “kireämmällä” nokalla uusia piirteitä teho-ominaisuuksiin? Jos ongelmasi on ensin mainittu uskon, että käyttökelpoisen wanhuksen 12/18 hp:nnokka-akselin löytäminen ei liene vaikeaa, kokeilisin osto ilmoituksella. Jos taas tavoitteesi on saada esim. 12 hp:n koneesta enemmän tehoja irti on siitä varmaan hyvä kysellä kokemuksia niiltä harrastajilta jotka ovat kyseisen yhdistelmän toteuttaneet. Muistelen, että ainakin Mustahattuisella miehellä on näistä eri 2CV-pohjaisten kone-osien yhdistelmistä oikeaa omaa kokemusperäistä kokemusta. Nelkku on nimittäin konetyyppinä sellainen 2CV-asteikolla mitattuna “kierroskone”, joka oikeastaan alkaa vasta heräilemään niissä kierroksissa johon wanhuskone on jo antanut parhaansa. Eli yhdistelmä muuten 12 hp tekniikka, mutta nelkun nokka ja öljypumppu ei välttämättä anna ajateltua nelkun tekniikan lopputulosta tien päällä. Itse en omaa asiaan ajokokemusta, eli tapailen asiaa siis jonkilaisella teoreettisella ajattelutavalla. Nelkun öljypumppu antaa kuitenkin paremmat öljynpaineet kun wanhuksen öljypumppu.
4.2.2017, 13:34 #236697No kokemusta löytyy 18 heppasen osalta siten että nelkun nokilla alavääntö huonompi kun alkuperäisellä 18 heppasen nokalla,, öljynpaine taas on parempi kun 18 heppasen nokalla johtuen tehokkaammasta öljypumpusta.
Nelkun nokalla saatu hyöty on tosiaan se että matka ajossa jos saat nelosvaihteella koneen kierrokset pysymään korkealla ja matkanopeuden riittävänä eli periaatteessa pitää ajaa kaasupolin pohjassa..
Tasaisella tiellä meno jotenkin hiukan ripeämpää ja myötämaahan taas kultee sen mitä uskaltaa ajaa,, mutta kuten on todettu hyytyy nousuun jopa pahemmin kun nelkun kone..
Lisäksi kokeilin vielä nostaa koneen tehoa porauttamalla wanhuksen sylinterit nelkun männille ja madaltamalla / muotoilemalla nelkun männän päitä senverran että venttiilit ja sytytystulppa mahtui olemaan ja toimimaan..
Viimeisin kaasutin versio paketissa oli 22 mm kurkulla oleva malli jonka suutin versioita en enää muista..
No tulos oli se että alavääntö parani hiukan mutta seuraavaksi piti olla tarkkana sytytys asettelun kanssa kun koneesta tuli nakutus herkkä vaikka tankkasi sen aikaista 100 oktaanista tankkiin..
Eli toisinsanoen ainoa järkevä hyöty jää siihen parempaan öljynpaineeseen..
Toisaalta hyötyä voisi ehkä kokeilla nostaa jos nelkun nokka-aksen saisi koneistettua likemmäs 12 tai 18 heppasen nokkaa,, mutta sitä vaihtoehtoa en ole viitsinyt tutkia kun innostus tuon viritelmän kanssa lopahti,, toisaalta nelkun nokkat ja niiden ajoitus voi olla niin paljon erilaiset että koneistamallakaan ei hyvää tulosta ehkä saada..
Ken asiasta kiinnostunut on niin voisi mittoa ja verrata mitä eroavaisuuksi kyseisistä akseleista löytyy nokkien ajoitusten suhteen ja olisko ylipäätään mahdollista hiomalla saada enempi nokkaa muistuttamaan edes vähän vanhuksen mallia alaväännön parantamiseksi.. 🙂 🙂Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂4.2.2017, 15:56 #236698Kiitos Manu
Näin minäkin asioita sinun muistelin aikanaan kertoneen.
Olematta asiantuntija noiden nokka-akselin kulmien ja niiden koneistamisien ja joidenkin koneistuksen jälkeisten pinnoittamisien kanssa; tiedän, että monet “kokeneet ja halvalla harrastaneet” rallimiehet ovat kovasti keränneet kokemusperäistä osaamista em. asioista; yleensä yrityksen ja erehdyksen kautta kovalla ajan käytöllä, omalla työllä ja harrastamisella hankittua tietoa (tarkoittaa monesti sitä, että lopputulemana se on tullut vähintään yhtä kalliiksi kun ostaa mahdollisesti ostettavissa olevat aidot viritys osat kyseiseen automalliin ;-)).
Kun en omaa itse tuota osaamiskertymää tuen Manun kantaa, että nelkun nokan ja muun wanhuksen tekniikan sekoittamisessa jää käteen varmuudella vain paremmat öljynpaineet; nelkun nokka-akselin mieli on niillä kierrosalueilla johon muun wanhuksen koneen fysiikka ei ole luotu ja tämä yhdistelmä antaa optimi yhdistelmää lähinnä niinä hetkinä joita voi kokea pitkissä loivissa alamäissä ja silloinkin mielellään lievän myötätuulen vallitessa.Mutta harrastamisestahan tässä on kysymys; leipä tulee onneksi meille muualta. Kerrotaan, että jotkut aikuiset ihmiset käyttävät vapaa-aikaansa jopa kauniiden ja rohkeiden katselemiseen. Joten mikä on turhaa ja mikä tarpeellista on jokaisen itse omalta kohdaltaan mietittävä.
4.2.2017, 16:14 #236699Vanhuksen irrallisia nokkaakseleita löytyy jokunen.Eikä maksa mitään.
Jos kiinnostaa soittele juridicukselle.tv seppon
6.2.2017, 17:53 #236751Kiitos tiedoista.mulla oli mielessä ainoastaan saada 4 öljypumppu vanhuksen. Mulla on tuo 12 hv kone mutta en oo viä purkanut sitä.osia mä kyllä tarvitsen.esim koneen pellit kiinnostaa .mutta en oo viä kartoittanut tarkemmin mitä puuttuu.
7.2.2017, 08:55 #236779Jos löytyy vanhuksen nokka ja vaikkapa huono nelkun nokka-akseli niin esim. GT-Motor pystyy lukemaan tuosta vanhuksen nokasta nokkien profiilin ja aukioloajan ja sen jälkeen tuon nelkun nokka-akselin pystyy täyttämään ja hiomaan samoihin dimensioihin kuin tuo alkuperäinen vanhuksen nokka on. Tällöin saisi nelkun öljypumpun parempine paineineen ja vanhuksen käytöksen koneeseen. Hintaa kertynee huomattavasti vähemmän kuin uuteen kutosen nokkaan, eikä todennäköisesti keston kanssa ole mitään ongelmia.
Itsellä on kokemuksia neljästä hiotusta sätkän nokasta ja useammasta muusta. Ei ongelmia tähän mennessä.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B] -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.