Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka SÄTKÄN CO2 ARVOT

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #123115

    Onko kukaan koskaan nähnyt millaiset on 2cvn co2 tai muut päästöarvot ?
    Nykyäänhän se on kovin esillä päästäkeskusteluissa. Yleensä kysyn aina katsastuksessa miltä näyttää pakokaasunmittauksessa, mutta aina vastaus on “ei sieltä mitään tule”.
    Kiinnostaisi verrata uusiin autohin ja toisaalta spekuloida käyttöveron määrää, mikäli se joskus aidosti päästöperusteiseksi tulisi.
    Lasse

    #138457

    Teemu Erolan opas kertoo yks kurkkuisella varustetun moottorin arvoksi 9-12,5%
    Enempi kiinnostais co2-päästöt grammaa/kilometri.
    Oliskohan Sakasalaiset asiaa tutkineet, kun heillä on ollut noita smoke helpotuksia katalysaattori sätkillä? Eli saavat lupatarran ikkunaan ajaa smoken aikaan kun ovat katalysaattorit sätkään laittaneet…

    😯

    #138458

    Sätkään myydään nyt jo valmiita katalysaattori-“plug-and play”-settejä, joten en usko, että rättäristit vielä pahassa kusessa on jos ja kun rajoitukset tulee. Sit se homma menee puihin jos verotus perustetaan vuosimallien perusteella…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #138459

    -76-mitatut ! co-pitoisuus 1,76. hc-pitoisuus 542. co2-pitoisuus 10,6 . o2-pitoisuus4,2. tämmöttet meikäläisen kulkimessa ! 🙄 😆 😯

    #138460

    Pikkuisen on rikkaalla, ohjearvo sätkälle = co 1.4-1.6… Vaarallistahan tuo ei ole, kyllä noilla arvoilla ajelee, mutta polkimessa ja lompakossa sen voi tuntea jos laittaa tohon 1.6:teen.

    Haluaisin tietää sätkälle Grammaa/ kilometri lukeman joita uusien autojen kohdalla viljellään. Näitäkin asioita pitäis alkaa mittaileen ihan urakalla, että mitäpä tuo sätkä piipustaan päästää, jotta olis dokumenttia AKElle tms. sit jos kun remmi kiristyy Suomessa.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #138461

    @Lasse1 wrote:

    Onko kukaan koskaan nähnyt millaiset on 2cvn co2 tai muut päästöarvot ?
    Nykyäänhän se on kovin esillä päästäkeskusteluissa. Yleensä kysyn aina katsastuksessa miltä näyttää pakokaasunmittauksessa, mutta aina vastaus on “ei sieltä mitään tule”.
    Kiinnostaisi verrata uusiin autohin ja toisaalta spekuloida käyttöveron määrää, mikäli se joskus aidosti päästöperusteiseksi tulisi.
    Lasse

    AKE´n sivuilla mainitaan näin: Moottorissa tapahtuvan polttoaineen täydellisen palamisen tuloksena syntyy vain hiilidioksidia ja vesihöyryä. Auton hiilidioksidipäästö on suorassa suhteessa auton polttoaineen kulutukseen. Yhden bensiinilitran palaminen tuottaa keskimäärin 2 350 g hiilidioksidia. eli jos sätkä kuluttaa 6 litraa/100km on tuloksena 141g/km.
    ei mikään kovin alhainen päästövaatimuksiin nähden.

    Autonvalmistajan tulee saavuttaa uusien autojen CO2-päästöissä vuoteen 2012 mennessä 130 gramman raja.
    Ehdotus tulee alentamaan CO2-päästöt nykyiseltä keskimäärin 160 g/km tasolta 130 gramman tasolle vuoteen 2012 mennessä osana EU:n asettamaa 120 gramman tavoitetason saavuttamista. Puuttuvat 10 g/km saavutetaan toimenpiteillä, jotka eivät koske autonvalmistajia.

    tex willer

    #138462

    Tuosta Euronormi-xwspmmikähänsenytoli-testistä oli laajempi juttu Voila-lehdessä viime syksynä. Yleensä luullaan, että se päästömittaus koskee vain liikkessä ollessa syntyneitä päästöjä, esim. ajan 80kmh motarilla, paljonko puskee päästöjä?, mutta siihen tuo euronormi ei perustu. Se on tehty simuloimaan normaalia tilannetta: kylmäkäynnistys, tiettyä nopeutta (kaupunki) pätkä, tiettyä nopeutta toinen pätkä (motari), tyhjäkäyntiä ruuhkassa jne, jotenkin näin muistelen sen menevän. Eli vaikka katsastusaseman mittarissa juoksisi millaiset luvut niin euronormin saavuttaminen sätkällä ei olekaan ihan helppo tapaus. Tarvitaan ennakkotapaus tai useampia, ja sekös se on hauskaa, kun yksikään sätkä ei ole samanlainen…Ota siihen sitten testiin ranskassa viimeisen päälle lommotettu kuljin öljyä syövällä koneella, niin johan tulee epäreilut lukemat kunnossa pidettyyn koneeseen nähden… 👿

    Tulevaisuus näyttää kuinka käy, mutta on hyvä pitää silmät ja korvat auki 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.