Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Sätkän lataus
- Tämä aihe sisältää 19 vastaukset, 6 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 2.7.2019 at 23:03 Akaile toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
30.5.2010, 10:39 #126020
Mittailin tuossa joku aika sitten sätkän latausta. Tyhjäkäynnillä oli vajaa 14V. Kierroksilla sitten jotain 14.7-8V ja kun laittoi valot päälle oli jännite akun navoissa jo hieman reilu 15V.
Ylilatausta on jonkin verran. Tuohon on edellisen omistaja toimesta laitettu bilteman elektroninen latauksensäädin. Itse epäilisin maavikaa, kun jännite nousee laitettaessa valot päälle.
Katselin johtoja ja akusta menee maajohto vaihteiston päälle pulttiin. Latauksensäädin on taas maadoitettu koriin. En äkkiseltään huomannut maajohtoa joka yhdistää vaihteiston runkoon ja/tai koriin. Missä päin se _yleensä_ on, vaikka sätkässä se nyt voi olla missä vain. Joko tuo johto on alimitoitettu ja/tai siinä on huono kontakti jossain liitoksessa. Olettaen siis, että moinen johto on edes olemassa eikä maadoitus hoidu suoraan pulttien etc. kautta. En nyt muista kuinka tukevasti moottori onkaan rungossa kiinni.
Tarkoitus olisi jossain vaiheessa rakentaa sähköt uusiksi, mutta viime talvena ‘en kerennyt’.
edit. Otsikko muutettu, kun enää ei puhuta maadoituksesta.
30.5.2010, 11:06 #157479Ei ole periaatteessa väliä missä kohtaa se vaihteiston ja korin välinen maadoitus on, kunhan on huolehdittu, että kontaktit molemmissa päissä ovat hyvät ja ko. kaapeli on tarpeeksi paksu. Lataako se tuon verran kokoajan vai pelkästään heti käynnistyksen jälkeen? Minulla on samanlainen säädin käytössä ja se normaalisti lataa noin paljon, jos olen akkua purkanut stereoilla tahi kuljin on seisonut useamman päivän paikallaan, sitten pidemmän matkan ajettua lataus tasoittuu jonnekin 13 voltin tuntumaan.
Eilen juuri vaihdoin uuden akun Tiinaani ja edellinen laitettiin käytettynä nokille viisi vuotta sitten, eli arviolta 7-9 vuotta vanha akku ja sen verran kesti Bilteman säätäjän perässä, vaikka kaksi-kolme kertaa sattui tyhjäksipurkautuminen tuon viiden vuoden aikana. Ts. ihan hyvin se virtaa syöttää, eikä ole pahemmin tarvinut tasosta huolehtia. Ennen kuin tuo akkuni sököksi meni, niin latauksen taso heikkeni selvästi ja radio sammui aina starttauksen aikana. Aiemmin, ja nyt uudella akulla, se ei sitä tehnyt. Kuluneella viikolla kun akku viimeisensä veti, lähti juuri ja juuri käyntiin ja sammutuksen jälkeen jännitetaso laski hyvin nopeasti 8.5 volttiin, vaikka olisin juuri pitkänkin lenkin pyöräyttänyt…
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]30.5.2010, 14:14 #157480Kävin hieman mittailemassa ja löytyi se maapiuhakin koriin. Maadoituksessa ei ollut mitään huonoa. Alle 0.05ohm oli akun navalta koriin. Lisäksi koneen käydessä ja valot päällä siihen väliin ei jäänyt kuin 0.2V tai alle tms. eli ei mitenkään merkittävästi
Lämpimällä koneella tyhjäkäynnillä akun napajännite oli noin 12.5V siitä se sitten nousee kierrosten mukana kunnes jää tuonne 15.3V kieppeille. Ei tasaisesti vaan hieman hyppii, mutta noille paikkeille kuitenkin. Käyttelin konetta jonkin aikaa kierroksillakin, mutta ei tuo lataus tuntunut laskevan. Eilen tuli ajelua liki 200km ja tänään yhden lyhyemmän matkan kävin ajamassa. Voisi tietysti käydä pidemmän matkan ajamassa ja mitata sen jälkeen latauksen.
Lataussäätimen muita pinnejä ei sitten tullut mitattua kun en tiennyt miten ne siihen on kytketty enkä Bilteman sivuilta löytänyt tuota tuotetta enää vai enkö vain osaa etsiä. Jos sinulla on tallessa ne ohjeet niin viitsisitkö lähettää ne tai laittaa linkkiä.
30.5.2010, 15:11 #157481Säätimen piikkeistä yhteen tulee +12v virtalukolta toisesta yhteys laturin hiilelle, kolmas on maa.
Mahdollinen vikapaikka on virtalukon pohja, siellä jos on kovasti häviötä saa säädin alhaisen jännitteen jolloin latausjännite kasvaa.
Ongelmia oli tuolla, laitoin lukon ohjaamaan relettä.30.5.2010, 15:49 #157482@18heppainen? wrote:
Säätimen piikkeistä yhteen tulee +12v virtalukolta toisesta yhteys laturin hiilelle, kolmas on maa.
Mahdollinen vikapaikka on virtalukon pohja, siellä jos on kovasti häviötä saa säädin alhaisen jännitteen jolloin latausjännite kasvaa.
Ongelmia oli tuolla, laitoin lukon ohjaamaan relettä.Tuossa joku rele onkin säätimen vieressä, en vain päässyt piuhoja seuraamalla oikein varmuuteen onko se tuohon säätimeen liittyvä vai joku ihan muu. Kuitenkin, tuo kuvaus auttaa paljon. Pääsee mittailemaan paremmin noita pinnejä.
30.5.2010, 17:14 #157483Kävin hieman mittaileen. Löysin kaikki mainitut pinnit eli maan, hiilen ja +12V. Maa ja hiilijohto olivat ok. Hiilijohtoon jäi max 0.05V, mutta tuo +12V oli sitten ongelmallisempi. Se ilmeisesti pitäisi olla sama kuin akkujännite? Nyt siihen sai mitattua vähintään 0.7V _vähemmän_ kuin akkujännite. Tämä alkaa olla juuri sen verran, mitä ylilatausta on. Välillä ero oli suurempikin.
Nyt siis releytän tuon suoraan akkujännitteeseen jolloin vain releen ohjausvirta menee virtalukon kautta eikä koko virta.
31.5.2010, 14:18 #157484Noniin. Nyt on sitten +12V syöttö jännitteensäätimelle releytetty ja lataus on kierroksista riippumatta siellä 14.4-14.5 paikkeilla. Varmaan, kun ajaa niin lataus tippuu hieman kun akku täyttyy. Enää jännite ei kuitenkaan karkaa turhan korkeaksi. Kiitoksia tuosta neuvosta. Ilman sitä olisi voinut olla tuskallisempaa vianhaku.
31.5.2010, 14:38 #157485Piirräppä kytkentä kaavio siitä releistyksestä tänne kuvana,,, niin tehdään juttu ( Wikin Nikseihin.. ) ❓ 💡
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂31.5.2010, 16:24 #157486Tässäpä kuva. Toivottavasti tuli tarpeeksi selkeä.
Sulakkeita saa sit kukin laittaa oman harkinnan mukaan. 😉
31.5.2010, 17:24 #157487Jooh vähän samaa murhetta on ollut Geesuissa ja vanhemmissa CX:ssä, missä on erillinen lataussäädin, eli jännite vaihtelee, ja ei auta uusi elektroninen säädinkään, mutta kun kytkee releen rinnalle, niin kas ongelma poistui. Näissä tämä pikkuinen jännitteen vaihtelu ei yleensä haittaa mitään, mutta tekee valoihin pienen välkyntä ilmion, joka mielestäni jopa melkein kuuluukin olla noissa tietyissä malleissa 😆 .
Mutta tuosta valojen välkkymisestä pääsee eroon releellä Itseäni hiukan jopa harmitti, kun jouduin omistajan pyynnöstä tuollaisen pienen valojen välkkeen poistamaan yhdestä museorekisteröidystä GS:stä, joka oli muuten viimeisen päälle alkuperäiseksi tehty, niin mene nyt sinne sit tälläämään ylimääräinen rele konetilaan 🙁 .
31.5.2010, 20:07 #157488@maddis wrote:
Tässäpä kuva. Toivottavasti tuli tarpeeksi selkeä.
Sulakkeita saa sit kukin laittaa oman harkinnan mukaan. 😉Joo!
Kiitoksia tuolla kuvalla päästään jutun alkuun… 💡 ❗Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂31.5.2010, 20:22 #157489Täällä vaan tulee korjausohjeita sitä tahtia ettei kerkiä kissaa sanomaan kuin pitkähäntäiseksi elukaksi 😆 Hyvä niin.
3.6.2010, 06:12 #157490Mie siis laitoin releen kautta kaikki lukon kautta menevät virrat. Sieltähän menee vilkut, pyyhkijät, sytytys ja lataus.
Rele hattuhyllyn alle, ei tarvitse kauheasti uusia piuhoja vedellä3.6.2010, 08:32 #157491@18heppainen? wrote:
Mie siis laitoin releen kautta kaikki lukon kautta menevät virrat. Sieltähän menee vilkut, pyyhkijät, sytytys ja lataus.
Rele hattuhyllyn alle, ei tarvitse kauheasti uusia piuhoja vedelläMulla on mietteissä rakennella sähköt kokonaan uusiksi tuohon ‘ehkä’ jo ens talvena. Nyt tuli tehtyä vaan helpoimmain kautta tuo. 🙂
3.6.2010, 08:59 #157492Minun mielestä tuo latauksen mitta jännitteen releistys kannattaa tehdä omana yksikkönä akulta,, koska jos on samassa jännitteessä releen jälkeenkin jossa vilkut ynnä muut.. Vilkun päällä ollessa jännite heittelle vilkun tahtiin ja jos mitta jännite heiluu,, niin myös aikaisempi latausjännitteen vaeltelu jatkuu… 😯 Kokeilkaa jos ette usko…. 💡
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂 -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.