Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Sätkän lataus

Esillä 5 viestiä, 16 - 20 (kaikkiaan 20)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #157493

    Minulla on molempien kulkimien virtalukko pelkkä rele-ohjuri ja eipä ole moisia latausongelmia. Huonokontaktinen ja kulunut virtalukko antaa paljon huonomman ohjausjännitteen lataukselle kuin rele joka saa ohjauksen virtalukolta.

    Olempa tavannut sellaisen yksilön, joka sammui joka kerta kun laittoi vilkun tai pyyhkijät päälle…ja virtalukkohan siellä oli vikalähteenä.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #157494

    Käytettäessä mekaanista lataus säädintä jännitteen heilunta ilmenee vilkutettaessa,, elektronisella säätäjällä lähes olematon..
    Jos liittimet ynnä muut johdotukset on kunnossa…
    😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #157495

    @Akaile wrote:

    Minulla on molempien kulkimien virtalukko pelkkä rele-ohjuri ja eipä ole moisia latausongelmia. Huonokontaktinen ja kulunut virtalukko antaa paljon huonomman ohjausjännitteen lataukselle kuin rele joka saa ohjauksen virtalukolta.

    Näin olen ajatellut itsekkin asian toteuttaa kunhan joskus saan aikaiseksi ne sähköt tehdä uusiksi. Noita nykyisiä ei kannata hirveästi enää muokata, kun niitä on vuosien varrella jo niin moneen kertaan paikattu. Helpommalla pääsee kun tekee uusiksi. Ompahan sitten myös kaikki kytkennät tiedossa.

    #157496

    Näihin sähköaskareisiin minulla olisi viisi käytännönvinkkiä:
    1. Jos et noudata normaalia sätkän kytkentäkaaviota niin piirrä kaikki kytkennät etukäteen paperille. Tätä helpottaa, kun teet ensin listan, jossa lukee kaikki laitteet, joita aiot asentaa. Piirtelyyn riittää pieni vihko, johon voi muutama viiva kerrallaan piirrellä “luppoaikana” kytkentöjä. Tätä noudatin viime kesänä kesätöissäni luppoaikaa kuluttaen ja elokuussa Superin kytkentäkaaviot olivat valmiit ja onnistuivat sellaisenaan käytännössäkin.
    2. Kaiken mitä kytket, piirrä hyvät kuvat vielä “puhtaaksi” ja mielellään laminoi koko paperi pesunkestäväksi dokumentiksi, mutta vasta kun kaikki on valmista ja kytkennät tarkistettu kytkentäkaavan pohjalta.
    3. Panosta hyviin kaapeleihin. Itse suosin kumikaapelia sen pakkasen, kuumuuden ja kemikaalikestävyyden ansiosta
    4. Panosta kunnon liittimiin ja tee liitokset huolella.
    5. Panosta kunnon sulakerasioihin ja mieti niiden sijoittelu uusiksi. Myös laitemäärän mukaan kannattaa miettiä montako sulaketta todella tarvitset. Mitä enemmän sulakkeita, sen helpompi vika on jäljittää tiettyyn laitteeseen tai laitteen kytkentäkaapeliin…

    Sähköt tekee viikossa alusta loppuun edestä taakse, jos oikein sille päälle ryhtyy. (Sähköammattilainen vielä nopeammin)

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #263423

    Nostetaampa vajaat 10v vanhaa topicia. Tänään löysin itseni ihmettelemästä lähes 17 volttiin nousevaa latausjännitettä, kolmella eri elektronisella säätäjällä. Niissähän se vika ei ollut, vaan reippaan 14 vuoden jälkeen säätimelle tuleva plussa päätti painua alle 12 voltin, nostattaen latausjännitettä ylimäärin.
    Tämä tapahtuu vain valot päällä ajaen.
    Sekä valot, että virtalukko napsuttelevat releitä, eli ei ole klassinen virtalukonpohja-vika. Jonnekkinhan se woima katoaa tuosta säätimen syöttöpiuhasta, mutta tätä yllätys yllätys keskellä saderintamaa tutkiessa tuli mieleen, että ollappa se rele ennen säädintä. Hommahan on niinkin yksinkertainen tekstimuodossa, että nykyinen säätimen syöttö laitetaan releen ohjausvirraksi ja akulta otetaan sulakkeen takaa ns. paksu plussa releelle ja siitä releeltä sitten suorakytkettyä woimaa latauksensäätimelle. Teen jahka kerkiän, siihen asti ajelen parkit päällä 😂

    Ps. Tässä kulkimessa on minusta riippumattomista syistä laiminlyöty tuota kohtaa 5 edellisestä viestistäni, joten olkoon tämä ilmielävä esimerkki sanonnasta “Tehkää kuten sanon, älkää niin kuin itse tein” 😀 😀

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 5 viestiä, 16 - 20 (kaikkiaan 20)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.