Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Sätkän neliskanttiumpiot

Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #129629

    Seuraa tuhannen taalan vinkki. Tai oikeastaan suurinpiirtein 120 euron vinkki.

    1975 alkaen osa sätkistä sai keulilleen neliskanttiumpiot, joita osa porukasta ei hyväksy ollenkaan, osa pitää rumina ja toiset taas vaalii sillä perusteella, että “sellaiset tässä on ollut keulilla tehtaalta ulos tullessa”. Yhtä kaikki, näiden saatavuus on huonontunut jatkuvasti. Suurin osa eurooppalaisista kaupoista tarjoaa umpioille NFP tai “Please contact”. Joitakin irtokappaleita olen nähnyt myynnissä jopa 60e pyyntihintaan / kpl, siis pelkkä umpio sisältämättä peltistä tai muovista pottaa.

    “Rumuudestaan” huolimatta nämä ovat useamman julkaisun mukaan valoteholtaan parhaat valot, mitä sätkään on koskaan tehtaalla asennettu. Siitä se ajatus sitten oikeastaan lähti tuon oman -77 kohdalla, joka myös aikakaudellisesti voisi sellaiset keulalleen saada.

    2009 sain yhdessä romukuormassa muovipotat ehjillä umpioilla valopukkeineen päivineen. Nämä kaivelin esiin viime kesänä ja kuuntelin jälleen aiheeseen liittyen kommentteja “ei kannata laittaa, kun mistään et saa enää umpioita”. Tämä siis siinä tapauksessa jos päksäytän nuo nykyiset rikki. Tuttuun tapaani en hyväksynyt tällaisia vihjauksia, sillä automaailma on täynnä autoja neliskanttiumpioin, toki vähenevissä määrin, mutta kuitenkin.

    Kesällä 2015 löysin Bilteman umpion tuotenumerollaan 76-002, hinta hurjat 7,90 kpl tuolloin, tällä kirjoitushetkellä näyttää olevan LOPPU. Tästä innostui myös Suomessa vieraillut englantilais-austraalialainen herrasmies, jolle luovutin parin noita umpioita kokeiltavaksi. Kyseessä siis H4-umpio, mutta ilman parkkivaloa ja tieliikennehyväksyntää. Tämähän ei haittaisi, sillä heikkotehoisilla valoilla ajellessa ketään ei oikeasti kiinnosta umpion rihlaukset ja katsastuksessa voisin käyttää pottien mukana tulleita alkuperäisumpioita, jolloin nämä alkuperäiset myös säilyisivät poissa normiliikenteestä.

    Pari kuvaa:

    Taas virtasi vettä Vantaanjoessa ja koitti syksy. Nykyisillä jälkiasennetuilla pyöreillä H4:silla ajellessa aloin pohtimaan rihlauksen merkitystä, erityisesti, kun vedän valoille hyvät kaapelit ja releet, jolloin irti saatu valoteho tulisi kasvamaan. Valokuvion hajonta saattaisi oikeasti haitata jotakuta. Muutaman sattumuksen kautta huomasin Motonjetissä muutamaa kokoa neliskanttiumpiota. Pakkohan se oli taas marssia muovipotan kanssa liikkeeseen ja sovittaa.

    Laatikossa näkyvä 48-4013 on tuotenumero ko. liikkeessä, hintaa huimat 15.90e/kpl.

    Ja kyllä, näissäpä onkin tieliikennehyväksyntä, parkkivalo ja ennenkaikkea sopiva koko. Kahtokkee ihte:

    “Kaikki-mulle-heti-nyt”-lajin edustajat äkkäävät tietysti viimeistään tässä vaiheessa, ettei kyseisissä umpioissa ole alkuperäisen kaltaista kiinnitysmekanismia. Ei niin, mutta sen jätän teille pureskeltavaksi. En ilkeyttäni, vaan siksi, etten ole vielä omiinikaan kiinnitystä askarrellut. Hätätilanteessahan nuo vetää vaikka jeesusteipillä paikoilleen, tärkeintä on, että sopivan kokoisia umpioita löytyy ja vieläpä H4:lla, joka on mielestäni paras koskaan tehty hehkulankapolttimo.

    Toivottavasti tästä löydöksestä on iloa muillekin kanttiautoharrastajille!

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #175581

    Onko tietoa mihin noi alunperin kuuluvat?

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #175582

    Motonjet ei sitä sen enempää erittele, mutta “Depo H4 5×7″ ” hakusanalla göökkeli antaa osumia Mazdaan, Tojolootaan ja Nissandatsunladaan. Eli ilmeisen suosittu kokoluokka jaappanilaisissa, onneksi!

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #175583

    Dodii, kiinnitys ratkaistu ja askarreltu. Lähdin vähän samalle linjalle, miten Citikka on ratkaissut tehtaalla pyöreän umpion yläkiinnityksen.
    Aihioina 6kpl näitä:

    Eli ruostumattomia kaapelikiinnittimiä kotitalouspuolelta/teollisuudesta.


    Alapuolelle kaksi, jotta umpio seisoo suorassa. Popniittasin brutaalisti, saa vaihtoehtoisesti ruuvata tai kuiduttaa, jos niin haluaa 😉 Alareunaan jää hyvä ilmarako, josta sisälle väistämättä kertyvä vesi pääsee valumaan pois.


    Yläpuolelle matalakantainen koneruuvi, eli M5 lattapäällä alkuperäisestä reiästä läpi, ei tarvitse porata. Siistin tuota vielä pulttia lyhentämällä ja laitan siromman prikan, mutta periaatteessa polttimonvaihdosta saa todella helpon, mikäli laittaa siipimutterin ko. kohtaan. Itse halusin vähentään ilkivallan riskiä ja laitan tavallisen Nylocin tuohon.


    Edestäpäin ei juuri erota pieniä lisäkynsiä.


    Sivultakin istuu ihan nätisti, sen jälkeen kun tasoitin rälläkällä näissä umpioissa kulmissa olevat nystyrät pois. Ehjä maalipinta rikkoutuu toki siinä, mutta sinkkipullostahan sitä saa lisää.

    Huomenna asennushommiin 8)

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #182556

    Näköjään se ei ollut 120e vinkki, vaan jopa 200e vinkki..! :http://www.mehari-2cv-spare.co.uk/headlight-rectangular-2cv-h4–a–2105154.html

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.