Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka sätkän sähkötöistä

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #125832

    Värkkään uutta johtosarjaa kulkimeeni ja pari ongelmaa on tullut tähän mennessä vastaan.

    Lasin pyyhijoiden moottorin pitäisi varmaan pyöriä kun tuo suoraan akulta johtimet liittimille ? ei pyörinyt akku oli kokolailla tyhjä mahtoiko johtua siitä ?
    alkupeäisessä johtosarjassa oli kohtuu paksut johtimet, paljonko moottori kuluttaa virtaa vai mistä johtuu noinkin paksujen johtimien tarve ?

    Vilkkureleen kytkentä, kaavion mukaan sinne tulee sulake askilta johto ja lähtee vilkkukatkaisijalle toinen johto.
    Releessä on kuitenkin 3 liitintä musta +, Vihreä R ja punainen C. Kuinka rele tulisi kytkeä ?

    Valokatkaisijan kytkentä ? mitä täpahtuu mistäkin nastasta ? tarkoituksanani on laittaa valoille releet, millaisia ratkaisuja olette tehneet ? Vaihfa hehkilangat H4siksi

    #156496

    https://www.2cv.fi/wiki/index.php?title=Kytkent%C3%A4_kaaviot_2cv_6″ onclick=”window.open(this.href);return false;
    Oisto tuosta kaaviosta mitään apua siinä on johtojen värit,, kaavio mallia -81 joten värit poikkeaa vanhemmista malleista kuten nelkuista..
    Valokytkimen pohjassakin pitäisi olla vastaavan laiset värimerkit kun johtosarjan päissä..Vilkun releen yksi liitin on luultavasti merkkivalolle…
    Valokytkimen pohjan liittimien värit suurinpiirtei tuollaiset kun kuvassa kytkin altapäin katsottuna.. kokeilemalla koitinlampulla selviää mihin missäkin asennossa virta tulee..
    Mustan paikalle tulee virta jota sitten jaellaan eri kohteisiin…
    Täytyy vain muistaa missä kytkimen asennossa pitäisi olla puolivalot jamissä pitkat sekä parkkivalo..
    Sininen on äänimerkin johto,, keltainen ja ruskea ajovalot,, vihreä on parkkivalot..

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #156497

    http://www.hulifer.net/paku/kuvat/ReleitaValoihin.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;

    (Huom. Täältä keskustelupalstalta löytynee pienellä kaivamisella aiheeseen liittyviä vastauksia vuosien varrelta)

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #156498

    Hetken joutui taas muistinystyröitä aktivoimaan tuon vilkkureleen kohdalla…mutta kuten todettua, kolme napaa. Yhteen merkkivalon toinen napa, yhteen plussaa ja yhdestä plussa vilkkukatkaisijalle. Yleismallin releissä useasti löytyy opasteet mikä on mikäkin näistä kolmesta em. Sitten sellaiseen hauskuuteen on tullut törmättyä vilkkureleiden kohdalla, että jotkut releet haluavat merkkivalolle “kaksi plussaa” (siis sähköfysiikaalisesti se ei näin ole) ja toiset taas plussan ja miinuksen. Käytännössä tällä tarkoitan sitä, että en ole jotain relettä saanut toimimaan oikein tapauksessa jossa olen sen suurempia funtsailematta kytkenyt merkkivalon toisen navan maihin ja toisen navan siihen releen merkkivalolähtöön. Joko merkkivalo ei ole toiminut tai vilkut ovat jääneet “jumiin”. Tällöin merkkivalon toiseen napaan kytketään suora plussa (huom. ei siis virtalukon takaa tai tulee ongelmia) ja toinen napa kytketään releen merkkivalolähtöön.

    No mitäpä tapahtuu siellä vilkkukatkaisijan päässä: Vilkkukytkin ohjaa katkeilevaa plussaa joko oikean- tai vasemmanpuoleisille vilkuille. Ts. aluksi vilkkureleen kolminapainen kytkentäsysteemi tuntuu hieman hullulta, mutta kun sisäistää toimintaperiaatteen pulssittaisesta plussan tulosta, jota ainoastaan ohjaillaan vilkkukytkimellä, ei asetelmassa olekkaan mitään kummallista.

    Nyt kun sähköjä rakentelet niin tärkein työkalu järjenkäytön lisäksi on yleismittari. Sellainen ei paljon maksa ja säästyt monelta kiroilulta kun mittarilla etsiskelet elektronien kulkua. 😉

    Ainiin ja valot olen rakentanut seuraavasti: Parkit normaalisti, tosin niiltä optiojohto lisämittareiden taustavaloille. Lyhyet, 30A yleismallin rele, vahva + virtalukon releen takaa, ohjausvirta valokatkaisijalta, maa ja sitten lähtö valoille, haaroitus valopukin lähistöllä. Pitkät 40A rele, samat kytkennät kuin edellä. Vahvan plussan otto virtalukonreleen takaa mahdollistaa “valomuistin” eli korkeintaan parkit jää päälle jos ei muista valoja sammuttaa.

    Vilkkuja rakentaessa kannattaa lisätä hätävilkkukytkin! Se on pieni sivuseikka tuossa operaatiossa ja saattaa olla hyödyksi joskus.

    Pyyhkijänkoneistosta on enemmänkin keskustelua käyty…ainakin tihkukytkin-keskustelujen yhteydessä…

    PS. Johto-optiot öljynlämpömittarille, tupakansytyttimelle ja radiolle/murtohälyttimelle ei ole ollenkaan huono idea.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #156499

    Jos on vanhempi mallinen pyyhkijänmoottori, tulee siihen kaksi johdinta. Toiseen tulee jatkuva virta ja toiseen tulee virta katkaisijan kautta. Jatkuva virta on automaattista palautusta varten ja moottorissa on kärjet, jotka katkaisevat virran kun pyyhkijät ovat palautuneet oikeaan asentoon. Eli jos kokeilee suoraan akusta, niin + toiseen napaan ja -moottorin runkoon.

    Uudemman mallisen moottorin kytkentä on jo paljon monimutkaisempi. Arkistossa on aika hyvä kytkentäkuva. Saattaa näyttää aika oudolta kytkennältä, mutta sen tarkoituksena on se, että kun moottorilta katkaistaan virta, niin samalla katkaisijan toiset kärjet kytkevät moottorilta tulevan johdon maihin, jolloin moottori menee oikosulkuun kun se on palautunut “parkkiasentoon”. Tämä siksi, että se tosiaan pysähtyy silloin kun pitääkin. Jos tuon oikosulkutoiminnon ohittaa, niin saattaa olla ettei pyyhkijät pysähdykkään. Tämä systeemi tarvitsee siis myös oikeanlaisen katkaisijan.
    Jos laittaa uudempimallisen pyyhkijän moottorin vanhempaan sätkään voi katkaisijan korvata vaihtokärkisellä releellä, jota ohjataan vanhempimallisella katkaisijalla.

Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.