Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › SAVUA(pua)
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
14.5.2004, 12:26 #121673Nimetön
Mikäköhän lienee mahtaisi olla vikana kun 83-vm sätkyläinen savuaa enemmän kun juhannuskokko? Savu on vaaleanharmaata, joten öljyvuotokaan ei luultavasti tule kyseeseen?!? Joku minua viisaampi (ja niitä riittää 😀 ) sanoi että vika saattaisi olla kaasuttimessa. Mutta kun ei osaaminen riitä asiaan. Seoksensäätöruuvia koitin raivokkaasti väännellä, mutta ei sillä oikein tuntunut vaikutusta olevan. Jopa täysin kiinni väännettynä kone kävi. Ihmetystä herättävä tapahtuma sinänsä. Kaikki vinkit ja ajatukset otetaan ilolla vastaan. Katsastuaikakin meni jo ohi kun ei savutus asetu. Rietas kun on niin nuori että joutuu tuoksujaan mittauttamaan. Kuljin on Paimiossa turun kupeessa, jos joku guruasteelle ehtinyt kuljin mies tai nainen täällä päin asuu tai liikkuu niin myös katsomaan saa tulla. Vaivat korvataan,kahvit keitetään ja vaikka sauna lämmitetään!! Mutta kiirus olisi kun tämä suomen kesä on niin kovin lyhyt!
Konsta
040-505163014.5.2004, 16:18 #131121Veikkaisin pakopuolen venttilivarren tiivistettä. Voi olla huonossa kunnossa tai irronnut paikaltaan. Savun vaaleanharmaa väri viittaa siihen, että öljyä pääsee kumaan pakosarjaan, jossa se höyrystyy.
T. Masa
14.5.2004, 17:08 #131122Kaasari on väärin säädetty, seosruuvia Tarpeeksi kiristämällä (3/4 kierrosta) koneen pitäisi sammua.
Savutus tuskin kyllä kaasarista johtuu.
Minäkin epäilen että pakoventtiili tai tiiviste vuotaa, jos vuoto kerran on runsasta niin se ehkä tulee vuotavasta venttiilin ohjurista kannessa.
Tämä tai tiivisteen vuoto sopisi yksiin silloin jos:
1. öljyä kuluu liikaa.
2. tehot on tallella, kone käy tasaisesti eikä ole sivuääniä.
3. tulpat on puhtaat.
Jos päätät ryhtyä tuumasta toimeen niin irroittaa kummaltakin puolelta lämmönvaihtajasta yhden pakoputken liitoksen ja työntää paperinpalan väliin ja käynnistää koneen, laittaa vähän kierroksia, paljon öljyisämmällä puolella on vikaa.14.5.2004, 17:21 #131123Nimetönpitänee alkaa tutkimaan tiivisteitä. Onko tuon seosruuvin kanssa liikkeet tosiaan noin pieniä. Sitä kun sai nimittäin käännellä aivan holtittoman tuntuisesti ja useita kierroksia.
Mistäköhän päin noin suunnilleen ne tiivisteet löytyy? Ettei tulisi taas riehuttua turhanpäiten liikaa. Mutta opettelemassahan tässä vasta ollaan. Muuten mukavaa väkeä nuo ranskattaret….14.5.2004, 17:42 #131124NimetönVoisikohan tuon viallisen puolen nähdä tiputtamalla vuoron perään kummankin pytyn pois pelistä? tai saako edes jotain osviittaa? Naurakaa vaan partaanne, tätä nuo saunaoluet teettää…
14.5.2004, 18:04 #131125Hyvä idea on joo että kylmänä kokeilee pelkästään toisella pytyllä.
Siis mahd. kylmänä että se vielä savuttaa. Savuttaako muuten kylmänä vähemmän?
Kaasarissa on varmaan se kaasuläppä liian auki.
Irronneen venttiilin tiivistekumin näkee kun ottaa venttiilikopan pois ja sen saa varmaan siitä painettua takaisinkin.
Viallisen tiivisteen pystyy vaihtamaankin jopa kantta irroittamatta. Narua tai ns. mustekalenkkiä pyttyyn mäntäylys niin että venttiili ei tippumaan pyttyyn, nyt venttiilin jousta voi painaa huoletta ja irroittaa jousen jolloin pääsee tiivisteen vaihtamaan.16.5.2004, 10:04 #131126Tuohon savutukseen vielä. Pari kantta on tullut vastaan missä on ollut pakoventtiilin ohjariholkki irti. Savua tulee silloin kuin MacLaarenista. Kanteen tuleva öljyputki tuo öljyn siihen pakoventtiilin ohjarin ympärille, ilmeisesti jääähdytyksen takia. Öljyä tällöin kuluu kyllä aivan uskomattomia määriä, noin litra/5 min, pari litraa/10km…
Ekan kerran tuli vastaan tuo vika ostettua puolimoottoria testatessa, johon oli kansiremontti tehty, ihan asiantuntevassa verstaassa kuulemma. Oli vitsikäs tunne koekäyttää konetta, mikä käy todella hyvin, mutta pitäessä kättä laturin päällä ei kämmenselkää enää nähnyt savun takia! Hieman savutti… Naapurikin (n.200 m päästä) tuli katsomaan että mitä täällä oikein tapahtuu.
Eli jos savutus on edellä kuvatun kaltaista, niin joutuu kantta remppaamaan. Se kummalla puolella konetta vika on, on todettavissa jo pakosarjasta: Öljyinen puoli on syyllinen!
16.5.2004, 10:08 #131127Kansi voi vuotaa myös vähän, ei se ohjuri välttämättä ihan irti ole.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.