Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Sekasikiön käyttökokemukset

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 48)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #133770

    Aika paljon kyllä on, tuskin toi laatikko kaupunkiajossakaan ainakaan kauhesti lisää kulutusta.
    Mun kokemus ja valmistajan ilmoistuskin on että säädöissä olevalla kutosella ei saa menemään yli 7,5L, kunhan nyt ei aja 1:llä kaasu pohjassa.
    Mutta esim. nelosella kaasu pohjassa ei pitäisi mennä yli 7:ää.
    Kaupunkiajossa jos ajelee normaalisti, niin 7 on kyllä max.
    Kyllähän jotain voi päätellä kaasupolkimestakin kuinka herkästi kulkee.
    Uudet männät on kyllä aina nihkeät ekat 20-30tkm.
    Myös painava vauhtipyörä laittaa kaupunkiajossa vastaan aika lailla.
    Poksahtaako kaasarissa vai pakoputkessa?

    #133771

    Pakoputkessa. Kyllä sen vieläkin huomaa, että menee hetki ennenkuin kone toimii täysin normaalisti, välillä liikkuu niin kevyesti ja välillä vähän nihkeästi. Vieläkin lähtee ryypyttämättä käyntiin näpäyttämällä, eli aika rikkaalla tuntuu olevan, vaikka olen säätänyt sen sillä puolen kierroksen säännöllä.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #133772

    5.6 litraa satasella menomatkalla. Nopeutta helsigistä lahteen 100kmh ja siitä 120 kilsaa eteenpäin 70-90kmh, joten oikein mukavia lukemia ensimmäistä kertaa. Outo juttu sinänsä tuo kulutuksen 2.1 litran pudotus, koska mitään muuta en tehnyt kuin sen että lorautin edelliseen tankkilliseen red linen fuel treatmentin… No nyt on kuitenkin kiinni se 55 tk-suutin, joten täytyy tässä seurata kuinka käy. (Vielä olisi kokeiltavana 57 tk) Paluumatkalla oli kamala vastatuuli, joten 7.1 litran kulutus ei ehkä vastaa kokonaisuutta…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #133773

    Taas on raplattu 😆 😆 Elikkäs…Laitoin ne pienemmät visa kapilaarit ja niistä tarkemmin: 1f4 jossa reikäkoot 0.8 ja 1.0 ja 2ac jossa 1.5 mm reikä. Olen kyllä vieläkin vähän hukassa ton kulutuksen kanssa, saa nyt nähdä jääkö ne tähän kokoonpanoon ollenkaan… Olen nyt ajellut 2360km tolla kokoonpanolla ja kokonaiskulutukseksi on kertynyt 7.4 / 100km. Laskeskelin tuossa kulutuksia ja tk-suuttimilla tuntuisi olevan desilitran vaikutus puoleen tai toiseen, eli se ei ole se suurin ongelma. Täytyy katsoa näitä suuttimia sitten y-putken kanssa, kun tarvitsee vähän rikkaampaa seosta.

    Mutta sit pari kiperää kysymystä: Mulla ei oo haynesiä tässä nyt käsillä niin voisiko joku katsoa seuraavan asian? 8.5:1 männällisen koneen vakiosuuttimet? Entäpä 9.0:1 koneen? Jos ei löydy niin 21/24 kurkkuisen kaasarin suutinkoot?

    Ja gallup-kysymys: Paljonko teidän kulkimet hörppii nastarenkailla?

    Niille joita tämä minun hinutus-osio jo tympii niin voin kertoa lohduttavia uutisia: Kulkimen seisonta alkaa 1.12, joten ajelut ja raplaukset alkaa olla ohi tältä vuodelta 😆 😆 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #133774

    7-7,5 kevyellä kaasulla pitkää matkaa maantiellä, ja sekalaisessa ajossa lyhyitä pyrähdyksiä pahimmillaan 9,5-10 litraa… vakiokutosen uudehko kaasutin ja 45 raskas saapas.

    Mä en ole koskaan päässyt oikein helposti alle 6 litran edes kesällä – ajotyylikysymys.

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #133775

    Juu, mutta kun tällä meikäläisen tyylillä ajelin velipojan sätkällä juuri samoissa maisemissa (ja saman pitkän lenkin) korkealla keskinopeudella ja bensaa meni 4.9 / 100km. Ja tuossakin kulkimessa on k&n, samat pohjasuuttimet, sama tk-suutin ja kaasutintyyppi…tosin talvirenkaita ei ollut.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #133776

    Kummallisia ovat nuo, Kulkimet. Mulla vie (aina vienyt) 6.2-6.8. Oli sitten nelkun tai kutosen vaihteisto. Tai nelkun/ kutosen ilmanputsari. Yksikurkkuinen kaasari on. Miellyttävin nopeus n.95 (maksoi 60 euroa). Vanhaan aikaan pääsin keltaisella lähes aina siihen 6.2:een. Nyt ajot on sillä Dyanella.

    #133777

    Onhan niissä eroja, mutta silti ihmettelen… Äidin sätkällä (21/24 kaasari, vakio kutonen) 5.5 kesäajossa ja talvellakin alle kuuden. Yhdellä toisella sätkällä (1-k kaasari, kutonen) n. 5.8. Ja ajoin näillä puoltoistavuotta ennen omaa tinskua.

    Kokeilen vielä vakiokapilaareja, sitten jään odottelemaan seuraavaa ajokautta ja y-putkistoa.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #133778

    DO DIIH! Vaihdoin sitten nokille 2aa suuttimen takaisin. Jäljellä on se 1F4 kopio pienemmillä rei´illä. Kulku oli parasta, mitä siitä koneesta on tähän mennessä lähtenyt ja kulutus tippui (vihdoin ja viimein) alle kuuden litran. Saa nähdä mitä se kesäisin imaisee, nyt se jäi talviteloille. Ikävä jo nyt, koska kyllä se niin kauniisti lipui teitä pitkin jo 10 648 km verran ;D

    nm. nyt tai ei koskaan

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #133779

    Käytin pakokaasumittauksessa, että sain kulutuksen kuntoon ja nyt meni helsinginreissun 5.3 l / 100km ja motarit ajelin 100-110km/h… mukavan tasaista kyytiä antaa. Eli siis pakokaasumittausta seoksensäätöihin, ruuvimeisselin kärjen kokoinen liikautus seosruuvissa vaikuttaa jo huomattavasti lukemiin!

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #133780

    Kiva kuulla, että toimii! Mun Tiina kuluttaa vielä vähemmän = ei liiku…

    #133781

    Ei jotain huonoa ettei hyvääkin!

    Nimittäin tämä sekasikiö-kone löysi tiensä takaisin nokille Visan väljiintymisen myötä. No mutta itse asiaan. Olen tässä koneessa ihmetellyt n. 7 litran kulutusta/100km, vaikka nimenomaan lähdin kaasari,vauhtipyörä, ja vaihteistokokeilullani hakemaan erittäin pientä kulutusta aikoinaan. Omituisinta on ollut ns. repivyyden puute kakkoskurkulla koko ajan. Sisäänajautumisen myötä koneesta on tullut kyllä liukkaampi koko ajan, mutta varsinaista eroa ei ole ollut ykkös- ja kakkoskurkulla kiihdyttäessä. Mutta nytpä on!

    Ja mitäpä muutin: No sytytyksenä on ollut tähän asti kärjet ja velleman. Mutta nyt velleman löysi menneenä kuukautena muuta käyttöä, joten tyydyin lainaamaan (varastamaan 😈 ) Visan nokilta 123 evo mallin ja tökkäsin sen tähän kutvoseen. Vaihdoin tietty potentiometristä ennakkoasetuksen kutosen koneelle soveltuvaksi… Ajoitusta säätäessä minua ihmetytti, että strobon merkkiin laittaessa (tarkistin vielä merkin oikeellisuuden) tyhjäkäyntikierrokset tippuivat hieman siitä mitä ne olivat…Tämä jäi vaivaamaan.. 😀 nooh, matkaa taitoin viitisen sataa kilomeetriä ja meno oli varsin entisenlaista, mutta sen olin jo unohtanut kuinka mukava matkantaittokone tämä kaikkein raskaimmalla rinkulalla varustettu kone on! Anyway, eilen sitten tiivistin pakoputken saumat ja ajoin koneen lämpöiseksi ja ajattelin, että perskutarallaa säädänpä sitä syttyä nyt vielä perinteisesti korvakuulolla. Säädin, ja heti alkoi tyhjäkäynti reipastua. En ihan “vastakkaiseen laitaan” säätänyt siihen nähden mitä se oli, vaan palasin muutaman asteen takaisin päin. (Vastapäivään käänsin). Ei muuta kuin testilenkille ja johan on piru, sehän kiihtyy! Muuttui ääni kellossa ihan toisenlaiseksi. Ja vihdoin löytyi se kakkoskurkun potkaisu joka on puuttunut. Enää ei vauhtipyörän raskautta sinänsä huomaa ja kiertää niin maan pirusti.

    No mitäpä muita muutoksia tässä nyt on sitten siihen mitä se alunperin oli: No Visan myötä sain sen y-putkiston valmiiksi ja se on siellä edelleen paikallaan, samaten visaa varten laitoin irrallisen K&N vaparin puhkumaan pellin alle, joten sekin on “uudistus”. Jännä juttu sinänsä, että visan kanssa tuo vapari puhkui selkeästi kovemmilla äänillä, mutta nyt kutosella äänitaso on hyvin samaa luokkaa kutosen muoviputsarikotelon kanssa. Mutta onhan sitä eroa pakoputkiston metelissäkin samassa suhteessa, kuten jo muualla mainitsin.

    Mietittäviä kysymyksiä joita tämä herättää: Ajoitus: Onko noissa vauhtipyörien ajoitusmerkeissä eroja? siis sitä reikää siinä pyörässä tarkoitan. Nimittäin koska tuo koneen nokka ja kampi on a06/664 “kierroskone” kutosesta ja vauhtipyörä taas korkeapuriste Acadianekoneesta ja männät a06/635 koneen 8.5:1… eli selittääkö tämä sen miksi ajoitusmerkki ei ole tälle koneelle se paras vaihtoehto? En millään jaksa uskoa, että kampi ja nokka olisi hampaan verran pielessä, koska tähän kiinnitettiin kasatessa aivan varmasti huomiota. Entäpä voiko tuossa nykybensassa olla jo suurta eroa palamiseen liittyen? (käytän 95:sta)

    Nyt täytyisi malttaa ajella kiltisti ja mitata vähän kulutusta niin näkisi onko vihdoin tavoite saavutettu 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #133782

    Aika lailla tuntuu että homma on sulla hanskassa,, kokeilisin kuitenkin vielä sitä evon käyrän muuttelua,, ihan vaan testi mielessä löytyisikkö sieltä vielä jokin kivempi käyrä käyttöön.. 💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #133783

    Joo siellä on niitä viri viri käyriä, mutta tällä koneella olisi tarkoitus lähteä tsekkeihin, että enää tässä vaiheessa ei ole varaa kilauttaa konetta 😆 . Nyt se toimii niin loistavasti, että toistaiseksi aion pysyä näissä asetuksissa. Päästöjä pitää vielä vähän tarkistaa, ettei polta venttiiliä…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #133784

    Ja niinhän siinä kävi, että 123 palveli tuon koneen nokilla reilut 7000km…

    Eilen lueskelin illalla vanhoja keskusteluja ja näin oman mainintani “muistelen sen piirtäneen kahta merkkiä strobon valossa” ja se siis vuodelta 2007… Enhän mä sitä perhana enää muistanut, vaan ihmetykseni on ollut suuri, miksei se taas kärjillä ja syttyboksilla vastaa lähellekään 123:lla kulkua. Tänään aloin tätä selvittämään ja olihan siellä häikkää! Melkein kolmen hampaan verran heittoa.. Tätä heittoa ei 123:n kanssa ole, koska se tuottaa kipinän täyselektronisesti ja huomattavasti tarkemmin virheitä korjaten…

    Anyway, aloin nokan heittoa oikaisemaan ja sytytyksen ajankohtaa säätämään (Huom: tästä heiton korjaamisesta on ohjeet wikissä!) ja eihän se perhana meinannut asettua millään. Varmaan kaksi tuntia tappelin. Oudointa siinä on se, että vaikka rakotulkilla katsoo molempien nostojen puolelle saman raon, ei heitto häviä mihinkään tästä koneesta. Tulin siihen tulokseen, että nokassa on mutkaa myös niihin nostoihin nähden horisontaalisessa tasossa. Hieman vaikeaa selittää ilman kuvaa tms. mutta toivottavasti ymmärrätte.
    Koska rakotulkilla mittailu ei tuottanut tulosta, tyydyin vain merkkaamaan sen puolen mitä löin ja käynnistin ja tarkistin tulokset..Jatkoin tätä niin kauan, että olin saanut tuon heiton enää vajaaseen puoleen hampaaseen karsittua. Ja lopputuloksena kärkiväli ei todellakaan ollut sama molemmilla puolin nostajaa, mutta koneen käynti muuttui silti todellakin parempaan suuntaan.

    Testilenkki osoitti, että jälleen koneesta tuli kuin toinen kone tämän muutoksen tehtyäni. Tässä on nyt varmasti osasyy sille runsaalle sopan menolle. Se miksen ole tätä aiemmin tehnyt tuolle koneelle johtuu siitä, etten menetelmää tuntenut vielä 2005-2006 kun koneen kasasin.

    Seuraavaksi aion vielä kokeilla toisia suuttimia Lassen ja Dieselflossen kokeilujen pohjalta.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 48)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.