Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Seoksen säädöstä

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #127686

    Katsastuksessa katsastusmies sääti seokset (-82 Acadiane) siten, että päästömittauksen mittarilukema oli vähän alle 3 entisen yli 8:n asemesta. Kone käy edelleen hyvin. Nythän seos on huomattavasti laihempaa ja käsittääkseni liian laiha seos saattaa vahingoittaa venttileitä. Tilanne on, että olen aloittelija enkä ole varma osaanko 2cv-wikin selkeiden ohjeidenkaan avulla säätää seosta korvakuulolta.

    Huolehdinko turhia seoksen laihuudesta?

    AZL -58, AK350 -67, Morris Minor 1000 -62, Velosolex, Mobylette, Vespa, Pannonia, Excelsior
    Oulu -> Oulunsalo -> Varjakka
    Matti Mikkonen

    #166482

    Tilannehan on hallinnassa.. Ei syytä huoleen.. 😀
    Tyhjäkäynti toiminto jää heti pois pelistä kun painat kaasua,, silloin tulee käyttöön pääsuuttimilta tuleva polttoaine..
    Tyhjäkäynti piiri tulee mukaan toimintaan taas kun kaasuläppä päästetään kiinni..

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #166483

    Co pitäisi olla 1.4-1.6 ilman ilmanputsarin ja kaasarin välistä kumitöttöröä mitaten. Tuolloin HC arvo painuu reippaasti alle 400. (Vähän ajetulla kutosella olen saanut tuloksen 0098, mutta melko perinteisesti HC asettuu 200-250 tuntumaan. Kun männänrenkailla on ohivuotoa niin tuota arvoa ei saa alle 1000 kikkailemallakaan…) o2:sta alle 5%, mielellään alle 3%, koska tuo 5% vääristää jo tulosta.

    Tässä Rustmanin tapauksessa epäilen luvun 8 olleen Co2:ta?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #166484

    Kiitos vastauksista!
    Joo Co2 se oli. Aluksi katsastusmies meinasi viedä kilvet (ehkä leikillään), mutta koska ei ollut jonoa, niin alkoi säätämään. Läpi meni ilman huomautuksia! Kannatti remppailla, edellinen katsastus oli ollut joskus Pariisin suunnalla.

    AZL -58, AK350 -67, Morris Minor 1000 -62, Velosolex, Mobylette, Vespa, Pannonia, Excelsior
    Oulu -> Oulunsalo -> Varjakka
    Matti Mikkonen

    #166485

    Olen käynyt paikallisessa nyrkkipajassa ja antavat itse säätää 5e per laaki ilman lappua ja 10e per laaki lapun kanssa. Lappuhan on kolme kuukautta voimassa, joten ajoissa kun menee niin kerkiää konerempan tekemään 😀

    Tyhjäkäynnin korkeudella on aikalailla merkitystä saavutettavaan tulokseen. Alhaisella tyhjäkäynnillä sätkä polttaa huonosti seosta ja taas toisaalta mittauskierrosluvun on pysyttävä alle 1000rpm.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #166486

    Tekaseppa Akaile selitys tänne mitä kaikki nuo mittauksessa esiintyvät aineiden lyhenteet tarkoittaa ??
    Ja missä raja arvoissa ne tulisi rättärissä olla että kelpaa katsastuksesa..
    Voisin kirjata tiedon vaikkapa Wikiin muistiin toistenkin avuksi ja iloksi..
    Nimittäin itse en ole asiaan niin pajon perehtynyt että tietäisin niitä edes kaikkia itsekkään..
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #166487

    Trafin katsastuksen arvusteluperusteista:
    Hylkäys jos:
    1.1.1978 … 30.9.1986 ajalle: CO>4.5% tai HC>1000 ppm
    1.10.1986 … CO>3.5% tai HC>600 ppm

    Ajokielto jos:
    CO-pitoisuus yli 6%.

    Ja sitten noita yhdisteitä:

    CO on häkä eli huonosti palanut polttoaine (tai öljy), liian pieni arvo viittaa laihalla käymiseen jolloin usein myös HC nousee
    HC on hiilivedyt eli palamaton polttoaine tai usein moottoriöljy
    CO2 on hiilidioksidi ja O2 happi, nämä kertovat lähinnä mittauksen oikeellisuudesta eli siitä tuleeko pakoputkeen ilmaa vuotavasta liitoksesta.

    Jos CO on kohollaan niin seossäätö on rikkaalla tai ilmansuodatin tukkeutunut.
    Jos HC on kohollaan niin sytytyksessä on vikaa tai moottori vuotaa öljyä palotapahtumaan tai pakoputkeen.

    #166488

    Sattuuko joku tietämään, millaiset desibelirajat on ’56-malliselle autolle?

    nimim. ilman vaimentimiako katsastukseen 😯

    #166489

    @dieselflosse wrote:

    Sattuuko joku tietämään, millaiset desibelirajat on ’56-malliselle autolle?

    nimim. ilman vaimentimiako katsastukseen 😯

    Kun en malta olla spekuloimatta niin vastaan vaikka en mitään tekstiä muistini tueksi löytänyt että melurajoja ei noin vanhalle pelille ole määritelty mutta (jostain) tekstistä löytyy maininta että äänenvaimennin pitää olla. Sitä ei (muistaakseni) mainita että minkälainen.

    #166490

    Ja vielä lisäys RPekan hyvään selitykseen, muistaakseni -90 (sätkille) HC arvo on vielä tiukempi, vaatimus alle 400.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #166491

    @Akaile wrote:

    Ja vielä lisäys RPekan hyvään selitykseen, muistaakseni -90 (sätkille) HC arvo on vielä tiukempi, vaatimus alle 400.

    Kyllä:
    Vähäpäästöinen- tai kolmitoimikatalysaattori-merkinnällä varustettu auto.
    Hylätään jos:
    Joutokäynnin CO>0.5% tai HC>100 ppm
    Kierroksilla mitatun (väh. 2000 rpm) käynnin CO>0.3 tai HC>100 ppm tai lambda-arvo ei välillä 0,97 … 1,03

    Ennen 1.1.1978 käyttöönotetulle autolle siis ainut hylkäysperuste päästöissä on tuo yli 8% häkä(CO)-arvo joka siis johtaa ajokieltoon. Hilmasta eivät kyllä edes mitanneet kun edellinen leimakin oli vasta 6 vuotta vanha 😀

    #166492

    @RPekka wrote:

    @dieselflosse wrote:

    Sattuuko joku tietämään, millaiset desibelirajat on ’56-malliselle autolle?

    nimim. ilman vaimentimiako katsastukseen 😯

    Kun en malta olla spekuloimatta niin vastaan vaikka en mitään tekstiä muistini tueksi löytänyt että melurajoja ei noin vanhalle pelille ole määritelty mutta (jostain) tekstistä löytyy maininta että äänenvaimennin pitää olla. Sitä ei (muistaakseni) mainita että minkälainen.

    Melkein kaikki isoimmat rajoitukset Katsastajan käsikirjan mukaan ovat tulleet voimaan vasta -57 joulukuussa. Pakoputkistosta mainitaan vasta 1.12.1957.

    Ainoa löytämäni taannehtivasti voimaan tullut säännös on tuulilasin pesulaite. Pesuri vaaditaan siis kaikkiin autoihin tämän mukaan. Kummastelin vain pesulaitteen tarpeellisuutta wanhoihin autoihin, joissa ei vaadita edes pyyhintä.

    Mitään muuta dokumenttia vaatimuksista, kuin “Katsastajan käsikirja” en ole löytänyt. Kaiketi wanhoissa autoissa vaaditaan vastaavat varusteet, mitkä niissä on alunperin olleet.

    Tämä on hyvä opus wanhusten vaatimuksien etsimiseksi:

    http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/5b3f290101b3430d21e273b03487d636/4733-KatsastajankasikirjaVersio20.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;

    #166493

    Rekisteröitiin 1968 AK350 (ulkomailta tuotu), siinä ei ollut minkäänlaista pesulaitetta tuulilasille, ei edes suuttimen reikää konepellissä. Pakko oli tietysti täällä asentaa. Tämä asian sivusta huudahdettuna…

Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.