Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Sitikka talviteloille – mitä on hyvä tehdä?

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #123637

    Heissan,

    Olen pistämässä rättäriä talviteloille ja haluaisin näkemyksen siitä, mitä toimenpiteitä kannattaa suorittaa jotta käyttöönotto keväällä olisi mahdollisimman jouheva. Ainakin tankki tyhjäksi vai?

    Kiitollisin terveisin
    Karoliina

    #141601

    Jos säilytät kylmässä niin puhdista jollain ikkuna puhdistus aineella tms.
    kaikki yleisimmät paikat joita hiplaat käsin (ratti, vilkku viiksi, valovaihdin,
    vaihekepin nuppi, tuuletus luukun avaus pyörylä….) Ovatten muuten aika
    homeessa keväällä.

    -Olli

    #141602

    Venhe -käytössä suosittuja kuivainpatruunoita ovat suositelleet jossain, tietenkin matot pois lattioilta, kaikki kosteutta keräävät irtojutut pois jne. Pahaa ei tekisi vaikka vaihtaisi uudet öljyt moottoriin ja vaihteistoon, kesän aikana kondensoitunut (ja muu) vesi tulee näin pois eikä talven aikana tuhojaan tee (verrattuna siihen että vasta keväällä öljyt vaihtaisi). Pienen plurauksen laittaisin öljyä tulpanrei’istä sylintereihin, jonka jälkeen muutama pyöräytys moottoria käynnistämättä.

    #141603

    Samaa olen itse miettinyt. Kohta varmaan jotkut kokemusta omaavat kertovat.

    Omia ajatuksia:

    mulla on erillinen sellainen eristetty säilytystila, jossa on lämpötila niukasti plussalla max. +5 astetta. Siellä on sellainen kemiallinen kuivain lattialla, joita käytetään asuntovaunuissa. lisäksi koneellinen ilmankuivain, jos tarvii nopesati saada kosteus alas. Kosteus on jotakin 65% nyt.
    Renkaisiin olisi varmaan hyvä lisätä ilmaa mutta kuinka paljon?
    Kuljin lepää maalatulla betonilattialla, joten jotain eristettä olisi varmaan hyvä laittaa renkaiden alle. Olen jopa harkinnut nostaa kulkimen irti maasta parin pattinkin ja neljän pukin kanssa.
    No sitten ikkunat hieman raolleen, jotta ilma kiertää. Mulla ei ole suljetussa tilassa hiiriongelmia, mutta jos olisi, niin johdot niille ainakin maittaa.
    Tuo bensahomma on hieman hankala juttu. Nykybensat eivät ole tarkoitettu säilytettäväksi puolta vuotta kauempaa. Ne siis tukkivat kaasuttimen. Toisaalta tyhjä tankki aiheuttaa hapettumisvaaran tankin seinämille. Mulla on on nyt tankki liki täysi
    Akku voi olla paikallaan jos sitä lataa tasaisesti. Muussa tapauksessa lämpimään viileään paikkaan. Käytän Ctec merkkistä laturia 6 voltin akuille. Nyt hankinnassa toinen 12 voltin vastaava. Ne saa olla aina kytkettynä ilman akun kiehumisvaaraa.
    Öljyt ja suodatin olis hyvä vaihtaa syksyllä. mulla nyt sitä suodatinta ei ole mutta öljyt nyt ainakin. Kaiketi ne pitäis taas keväälläkin vaihtaa.
    Tietty auto puhtaaksi, eikä suojavaha vanhallekaan maalipinnalle pahitteeksi ole.
    Jos kuljin on kylmässä, niin kannattaa katsoa pissapoika, että siellä on jotain muuta kuin vettä.

    Tässä näitä. Muut jatkakoon.

    #141604

    Yksinkertaisimpana toimenpiteenä kumimatot ym. pois lattialta jottei kosteus muhi välissä. Ikkunat raolleen, jos sisällä on mahdollisuus seisottaa.

    Kaasarin voi ajaa tyhjäksi niin, että tulppaa sinne tulevan bensaletkun ja sitten kaasuttelee uimurikammiossa olevat bensat pois. Viimeisillä yskivillä käyntikierroksilla voi norottaa hiukkasen moottoriöljyä imuilman sekaan niin, että sitä kulkeutuu sylintereille ja pakoputkistoonkin. Tai tee öljystä ja bensasta cocktail, jota juottat kaasarin imuaukon kautta lopuksi. Myös ns. pienkonebensiiniä voi käyttää kaasarissa säilytyksen aikana; ei pitäisi lisäaineettomana muodostaa töhnää. Bensatankille olisi parasta säilytys täytenä.

    Jarrunesteet sopisi vaihtaa ennen seisontaa, niin jumitusongelmat todennäköisesti pienenevät. Koskee lähinnä kosteutta imeviä tavallisia DOT-jarrunesteitä.

    Katon voisi vahata muovimattovahalla tai käsitellä jollain muulla passelilla hoitiaineella. Jos ulkona säilyttää, katon päälle väljästi jokin levy niin, ettei lumen paino kohdistu suoraan kankaaseen. Maalipinnan vahaus on hyvä tehdä varsinkin ulkona seisotettaessa.

    Jos auton ulkona kietoo pressuun, on se hyvä tehdä sopivan ilmavasti. Laudat tms. voivat auttaa.

    Renkaillehan olisi hyväksi, jos auton painon saisi pois niiden päältä eli esim. pukit tukivarsien tai rungon alle.

    Vielä kun jaksaisi (kuivat) pohjat öljytä ennen seisotusta. Saisi aine imeytyä rauhassa saumoihin.

    Kivahan näissä on neuvoa, mutta mitä sitten todellisuudessa tulee tehtyä, jää itse kunkin oman viitseliäisyyden varaan.

    #141605
    LPN

    @PienempiOlli wrote:

    Jos säilytät kylmässä niin puhdista jollain ikkuna puhdistus aineella tms.
    kaikki yleisimmät paikat joita hiplaat käsin (ratti, vilkku viiksi, valovaihdin,
    vaihekepin nuppi, tuuletus luukun avaus pyörylä….) Ovatten muuten aika
    homeessa keväällä.

    -Olli

    Useampaakin autoa on tullut säilytettyä kylmässä, mutta kuivassa, useammankin talven enkä vielä ole saanut paikkoja homeeseen. Täytynee kuitenkin sätkää talviteloille laittaessa pyyhkiä kriittiset paikat varmuuden vuoksi.

Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.