Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Solex 34 PICS 10 REP 193

  • Tämä aihe sisältää 17 vastaukset, 6 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 29.6.2023 at 23:46 Panu toimesta.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 18)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #286830

    Atsulissa (2CV6) on tuommoinen värkki, joka tarvitsisi huoltoa. Tietääkö kukaan , löytyisikö pääkaupunkiseudulta tai sen lähistöltä osaavaa kaasutinkorjaajaa/-korjaamoa, joka suostuisi tekemään sille perushuollon. Hätätilassa kunnossa oleva vastaava kaasutinkin kelpaa.

    Isoin ongelma on, että kone  sammuilee, kun painaa kaasua tyhjäkäynniltä, mikä tekee kaupunkiajosta rasittavaa. Jos rikastinta pitää hiukan päällä, ongelma ei ole niin paha, mutta häiritsee kuitenkin.

    Epäilynä oli alunperin kiihdytyspumppu, mutta kaasutin ruikkaili iloisesti keltaista nestettä, kun kääntelin kaasuvipua laitteen irrotuksen jälkeen. Kaasuläpän akseli tuntuu melko väljältä ja epäilisin, että se olisi syypää.

    #286831

    Uskoisin, että tuohon ongelmaan saisi nyt ensi alkuun parannusta ihan säätämällä. Kiihdytyspumppukin toimii kun kerran ruikkii, mutta saattaa olla vipujen kulumisesta johtuen viivettä, ettei ruikkaa heti kun kaasua painaa. Jos Tuusula ei ole liian kaukana, niin voisin vilkaista mitä tuolle olisi tehtävissä.

    Soittele, 0405587559

    1 käyttäjä kiitti kirjoittajaa tästä viestistä.
    #286832

    Tuommoinen löytyy Kaasutinexpertiltä . . .

    http://www.kaasutinexpertti.fi/shopultra1/cat/p6322-solex-34-pics-10-uusi-kaasutin-koekaytetty-en.html

    Jukka Prinkkilä, HyRi.

    1 käyttäjä kiitti kirjoittajaa tästä viestistä.
    #286834

    Tuusula ei ole ollenkaan liian kaukana. Kiitoksia, soittelen!

    #286835

    Tuon voisi hankkia vaikka varalle, kiitoksia hyvästä havainnosta. Lieneekö kuitenkin nelkun kaasari (onkohan sillä suurta väliä)?  191 viittaisi neloseen (carburateurs2_2CV.pdf (2cv-legende.com)).

    #286908

    Atsuli kulkee taas ja tuntuu, että sain epäilemäni kaasutinongelman selätettyä. Tein juuri pienen vappukoeajelun vesisateessa, ja tyhjäkäynniltä kaasulle siirtyminen toimi nyt moitteetta.

    Ostin Kaasutinexpertiltä jpr651:n vinkkaaman ‘uuden’ käyttämättömän kaasarin. Se oli periaatteessa nelkun, mutta Expertti teki siihen veloituksetta tarvittavat suutinmuutokset, kiitos siitä heille. Tyhjäkäyntiseosruuvi puuttui, mutta vanhastahan sellainen (aika nokinen) löytyi.

    Rupesin hifistelemään ja porasin alipainenipalle reiän kaasariin (kaasuläpän yläpuolelta löytyi sopiva aihio) ja vedin siitä letkun 123:lle. En kuitenkaan nähnyt lenkin aikana sen paremmin ali- kuin ylipainettakaan 123Tune+:n kojetaulunäytöllä, pelkkää nollaa vain. Pitäisikö huolestua/alkaa vuodonetsintään?

    #286920

    Moro !

    Mielestäni ei kaasuläpän yläpuolelta voi saada alipainetietoa, kun tuo kaasuläppä juuri säätelee virtausta imusarjassa. Kaasuläppä kiinni alipaine on iso ja vähenee kun kaasua painetaan ja kaasuläppä aukeaa.

    123 mukana tulleessa ohjeessa on muistaakseni oikean porauspaikan ohje.

    Lasse

    #286921

    Kiitos Lasse, tuo tietysti selittää asian.

    En löytänyt ohjetta yksikurkkuiselle kaasuttimelle, ja tuli uskottua nähtävästi väärää ‘asiantuntijaa’.

    Läpän alapuolella ei yksikurkkuisessa taida oikein olla tilaa. Voisi kenties yrittää porata reiän kaasarin ja imusarjan välikappaleeseen, jos saisi siihen mahtumaan. Aika ohut se on, mitataan kun ehditään.

    Espanjassa olivat muuten kiinnittäneet vanhan kaasarin Atsuliin ilman tiivisteitä. Ilmankos välillä vähän leijaili bensanhajua konehuoneessa.

    #286922

    Kaksikurkkuiseen saa tuollaisen.   Paksuus n. 9mm.                                                https://www.burton2cvparts.com/engine/ignition/vacuum-adaptor-plate-123-evo-and-123-tune

    Jukka Prinkkilä, HyRi.

    #286924
    #286925

    Kiitoksia. Täytyy varmaan vaihtaa kaksikurkkuiseen kaasuttimeen…

    #286932

    Näyttää menevän hankalaksi. Kaasuttimen runkoon en alipainenippaa saa mahtumaan kaasuläpän alapuolelle, ja välilevyn paksuus on n 6 mm, joten siihen en uskalla M5-kierteistä nippaa ruveta kiinnittämään. Näkisin neljä vaihtoehtoa jatkaa:

    1. Tukin tekemäni reiän M5 ruuvilla ja tyydyn kohtalooni (todennäköisin vaihtoehto).
    2. Yritän virittää välilevyyn ohuemman nipan (ulkohalkaisija ~3 mm voisi vielä olla ok). Vaatii sorvia, jota ei ole, ja luottamusta (jota ei myöskään ole) siihen että yli 40-v ohutseinäinen bakeliitti kestää nipan rasituksen.
    3. Teetän 10mm bakeliitista (myydään ainakin 1×2 m2:n levyinä) uuden välipalan, johon nipan voisi kiinnittää. Aloitan bisneksen, jossa myyn ylijääneestä levystä tehtyä noin viittäsataa alipainevälipalaa muille yksikurkkuisten 34-kaasuttimien ja 123-sytytyksen omistajille.
    4. Yritän säätää sytytysennakkokäyrää niin, että se approksimoi alipaineen vaikutusta kierroslukumäärän perusteella. Auttaisi, jos ymmärtäisi, miten alipaine käyttäytyy kaasuläpän asennon ja kierroslukumäärän mukaan. Voisi kuvitella, että tyhjäkäynnillä ainakin ennakkoa voisi hiukan lisätä ja matka-ajokierroksilla ja isommilla pitää nykyisellään. Sillehän ei mitään mahda, että kaasuläpän asennon nopeisiin muutoksiin nelosvaihtoehto ei auta.

    Vaihtoehtoa, jossa siirrytään kaksikurkkuiseen kaasuttimeen, en ole harkinnut, kun nyt satun omistamaan nämä kaksi yksikurkkuista, joista toinen vieläpä uusi ja alkuperäinen 34.

    t Panu

    #286935

    Entäpä, jos ostat Automecasta pari tuommoista koroke/lämpöeristelevyä, sitten viilaat pillille sopivan uran ja liimaat levyt nippuun, jonka jälkeen hiot liiat paksuudet pois.

    Kaasuttimen korokelevy 2CV, yksikurkkuinen 34mm

    Jukka Prinkkilä, HyRi.

    #286936

    Hyvä idea! Sitä voisi kokeilla.

    Tiivistepintojen hiominen ei ole mun vahvuuksia, joten jättäisin mieluiten pakan 12-milliseksi. Sitten vaan M5-kierre pakan kylkeen ja nippa paikalleen.

    Imusarjan pultit pitäisi tällöin keplotella n 5 mm pidemmiksi. Ehkä semmoisia saa seiskamillisten pulttien erikoisliikkeistä (tai sitten pitäisi hioa pakan paksuutta reilusti, minkä jälkeen en menisi pinnan tasomaisuudesta enää takuuseen).

    Millähän liimalla saisi liitoksen kestämään ja kaasutiiviiksi? Voi olla aika kuuma paikka ja jotain liuottimiakin sen olisi hyvä kestää.

    Toi mun kakkosvaihtoehto lienee periaatteessa yksinkertaisin askartelua vaativa vaihtoehto, jos siis olisi sorvi: katkaisisin kannan M5 pultista, jonka kantapää on ilman kierrettä (kun ei ole 5 mm tankoa), sorvaisin kierrepään ohuemmaksi, että saa siihen vaikkapa M3 tai M3,5:n kierteen ja poraisin pultin läpi 1.5-2 mm reiän (voi olla toisesta päästä isompi). Sitten vastaava kierre välipalaan, nippa liimalla kiinni ja sormet ristiin.

    #286943

    Poraat/kierteytät M5 -reiän imusarjaan. Jos “putken” osuus tuntuu liian ohuelta, niin sitten siihen valuosaan kaasarin alla…

     

    Omaan tekaisin kierteen putken osuudelle, ei ongelmia ollut…

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 18)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.